PH.
Aktiv medlem
Tappade pedalen - Behöver ny vevarm
Svar du harJag har skickat PM
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Svar du harJag har skickat PM
Är det vevarmen som har vanlig högergänga så finns det helicoil på t ex Biltema så då är det busenkelt att fixa, är det den vänstergängade som är trasig så är der nog värre att hitta rätt gänginsats.
ja då har du gjort ditt eget bästa i fulmek-väg. GurraG har säkert kunna presentera dig en mer professionell lösning:)Pedalen ser alltså prima ut, det var en bit av vevarmens gänga som fastnade i pedalen.
Både den och en annan pedal hamnar på samma ställe när jag skruvar i dem, ingen kommer så att säga längre in än den andra.
Minsta lilla det glappar är du körd. Prova den utan att ge dig av alltför långt hemifrån tills du känner dig trygg med att den sitter fast och stadigt.Uppdatering: Jag löste det! ?
Skruvade in mina gamla pedaler från fel sida av vevarmen. Det funkade hela vägen in. När jag sen tog ut pedalen kunde jag med en tandborste få bort lite, lite alu ur vevarmen. Tog sen ut pedalen för att skruva in den tappade, nya pedalen från rätt håll. Den kom inte långt in och det var hårt och ojämnt motstånd. Gjorde om samma procedur, dvs stoppade in gammelpedalen från fel håll och fick bort lite till. Efter ett antal omgångar lyckades jag få pedalen att gå hela vägen in i mål. Tog ut, fettade in, skruvade ihop. Happy
Synd du fettade in, hade du tagit en skvätt av den elakaste Loctite som du funnit så hade sannolikheten för lyckad reparation ökat. Med rödsprit på gängverktyget, i detta fallet gamla pedalen, så blir snittet mycket renare och snyggare. Rödsprit är praxis vid gängning i Alu.Tog ut, fettade in, skruvade ihop. Happy
Och andra sidan blir det rätt mycket jobb om jag skulle vilja byta pedalen om den är fastlimmad. Annars skulle det inte vara några problem att ta ut pedalen igen. Var jag tvungen att göra många gånger under monteringen. Iofs är det väl bra att undvika att plocka av de alltför ofta nu.Synd du fettade in, hade du tagit en skvätt av den elakaste Loctite som du funnit så hade sannolikheten för lyckad reparation ökat. Med rödsprit på gängverktyget, i detta fallet gamla pedalen, så blir snittet mycket renare och snyggare. Rödsprit är praxis vid gängning i Alu.
Mvh
Nej. Börjar man bakifrån från andra ändan så går man i befintlig gänga och kan inte skära ny. Med rödsprit blir det exakt samma gänga som utan fast renare snitt.Jo, men nu ville du ju bevara de gamla gängorna å inte förstöra dem. Med rödsprit hade risken varit stor att du skurit ny gänga å gjort sallad av de ursprungliga, så din metodik var rätt.
Man ska inte använda fett överhuvudtaget. Det var därför du tappade pedalen från första början. Loctite eller något annat blått gör jobbet, och det är inte omöjligt att lossa förbandet om det skulle behövas i framtiden.Uppdatering: Jag löste det! ?
Skruvade in mina gamla pedaler från fel sida av vevarmen. Det funkade hela vägen in. När jag sen tog ut pedalen kunde jag med en tandborste få bort lite, lite alu ur vevarmen. Tog sen ut pedalen för att skruva in den tappade, nya pedalen från rätt håll. Den kom inte långt in och det var hårt och ojämnt motstånd. Gjorde om samma procedur, dvs stoppade in gammelpedalen från fel håll och fick bort lite till. Efter ett antal omgångar lyckades jag få pedalen att gå hela vägen in i mål. Tog ut, fettade in, skruvade ihop. Happy
Man ska inte använda fett överhuvudtaget. Det var därför du tappade pedalen från första början. Loctite eller något annat blått gör jobbet, och det är inte omöjligt att lossa förbandet om det skulle behövas i framtiden.
Man ska inte använda fett överhuvudtaget. Det var därför du tappade pedalen från första början. Loctite eller något annat blått gör jobbet, och det är inte omöjligt att lossa förbandet om det skulle behövas i framtiden.
Loctite skruvlåsning finns i olika styrkor, vissa bidrar till minska skruvförbands benägenhet skruva upp sig och andra är att betrakta som permanent fastlimning. Man väljer efter önskad effekt.Hur gör du när du vill ta av de fastlimmade pedalerna utan att skada gängor på vevarm eller pedal?
Ok... Är det inte konstigt då att jag (och många med mig) som har fett på gängorna inte tappat pedaler stup i kvarten tidigare?
Hur gör du när du vill ta av de fastlimmade pedalerna utan att skada gängor på vevarm eller pedal?
Eller så gör man helt enkelt så som komponenttillverkaren rekommenderar och så har man förhoppningsvis torrt på fötterna när problem uppstår
Visa bilaga 426672
Det var ju ett märkligt sammanträffande!Precis detta hände mig med mina nya One-up pedaler förra året! Jag fick då veta att jag skulle ha haft en bricka mellan vevarmen och pedalen. Hittade ingen lbs som kunde/ville göra en helicoil, det slutade med helt ny drivlina. Så även om du fått det att funka nu kanske detta är värt att kolla upp!
(Jag är en teknisk idiot så kan inte förklara närmare, men det finns ju andra som kan. Tror t o m att det finns en gammal tråd som handlar om detta ...)
Det var ju ett märkligt sammanträffande!
Fick du inte med den bricka som skulle användas då? Kommer inte ihåg på rak arm om det följde med någon i paketet eller inte. Sannolikt inte. Har köpt skruvlåsning nu, så kan jag slita ett tag till på nuvarande drivlina.