Jämtland: Vad cyklar ni på?

twingate

Aktiv medlem
Hej alla!

Flyttar inom kort från Göteborg till Undersåker. Har i åratal pumpat runt på en gammal Intense Slopestyle som tjänat mig väl på stigar i Bohuslän och diverse större berg. Vid det här laget är den dock verkligen är på sista versen. Nytt inköp stundar.
Ni som bor i Åretrakten eller som cyklar mycket i bergen och stigarna däromkring; Vad cyklar ni på?

-T

Bara kört en dag i park. Funkade fint. Har en fox36 160 fram dock.
Finns nog röjigare cyklar om man är i parken mkt men funkar fint i stök. Jag väger 73 och har contessa tune. Är på gränsen i vikt men tror den vanliga ibland upplevs överdämpad

Santa Cruz Tallboy 3, Ragley Big Wig (150mm) å på vintern en Salsa Blackborow fatbike

Har tittat en del på Tallboy men tänkte att den ev är lite för lite "enduro" för mig, men troligen är jag färgar av terrängen i Bohuslän. Vad tror du om Tallboy vs Hightower?

Hur är fatbiken att köra på den snöfria delen av året?

Undersåker är ju Wallners hemmatrakter så en dyr Ibis kanske? Undersåker håller annars på att bli hipsterställe deluxe av alla livsstilsinvandrare som flyttar dit både söderifrån och från Åre så antingen köper du mainstream märke typ specialized, trek eller Scott eller riktigt udda. Allt beror på hur du vill bli uppmärksammad i byn. Det som svarar frågan bäst är väll annars vad för cykling du vill göra och om du vill köpa hos lokal handlare i närheten eller beställa.
I Östersund finns stort utbud av cyklar. En ns bike snabb är cool och allsidig tex.

Inte provat Ransom men tror då Genius är roligare och kvickare på snällare stigar och Ransom sväljer mer skit. Behövs Ransom för dig? Ja du det är upp till dig men i mina ögon overkill om man inte enbart cyklar uppåt och neråt.

Appråpå märke så har väl calmbay en poäng men man cyklar ju för att det är kul inte för hur andra människor tittar på sin cykel.
Jag valde mellan genius och Ripmo AF och den senare är inte speciellt dyr i nx i dagens priser.
Hade gärna haft en high single pivot ala Forbidden Druid eller Deviate Highlander men kostar kosing. En Druid hade legat högst upp på listan om jag hade råd.

Undersåker är ju Wallners hemmatrakter så en dyr Ibis kanske? Undersåker håller annars på att bli hipsterställe deluxe av alla livsstilsinvandrare som flyttar dit både söderifrån och från Åre så antingen köper du mainstream märke typ specialized, trek eller Scott eller riktigt udda. Allt beror på hur du vill bli uppmärksammad i byn. Det som svarar frågan bäst är väll annars vad för cykling du vill göra och om du vill köpa hos lokal handlare i närheten eller beställa.
I Östersund finns stort utbud av cyklar. En ns bike snabb är cool och allsidig tex.

Fy fan, det låter ju riktigt avskyvärt... Egentligen vill vi bo runt Kall men hittade inget vettigt boende där. Undersåker blev det av den anledningen. Uppmärksammad i byn pga prylar slipper jag gärna...

Cykling: Där jag bor nu är det mycket snabbt tekniskt stök. Tror jag är mest intresserad av längre turer på vandringsstig men trivs på cyklar som går att ösa på rejält när det går utför. Mer enduro är trail antagligen. Men det är nog lite tbd iom miljöbytet.

Inte provat Ransom men tror då Genius är roligare och kvickare på snällare stigar och Ransom sväljer mer skit. Behövs Ransom för dig? Ja du det är upp till dig men i mina ögon overkill om man inte enbart cyklar uppåt och neråt.

Bra poäng med att Genius troligen är kvickare. Behövs Ransom? - Rätt svar är nog: Jag vet inte, har cyklat för lite i trakterna där uppe för att veta. Intuitivt; kanske. I praktiken, återstår att se. Därav tråden ;)

Appråpå märke så har väl calmbay en poäng men man cyklar ju för att det är kul inte för hur andra människor tittar på sin cykel.
Jag valde mellan genius och Ripmo AF och den senare är inte speciellt dyr i nx i dagens priser.
Hade gärna haft en high single pivot ala Forbidden Druid eller Deviate Highlander men kostar kosing. En Druid hade legat högst upp på listan om jag hade råd.
Indeedo!

Ripmo AF verkar som ett vettigt alternativ just nu men tillgängligheten är inte toppen - september kanske...

Både Druid och Highlander verkar spännande - Ska titta närmare på dessa.

Har tittat en del på Tallboy men tänkte att den ev är lite för lite "enduro" för mig, men troligen är jag färgar av terrängen i Bohuslän. Vad tror du om Tallboy vs Hightower?

Hur är fatbiken att köra på den snöfria delen av året?

Nya TAllboy 4:an är ju mkt mer utförsorienterad, forfarande en trailhoj dock. Har ej provat HT så kan inte uttala mig.

Fatbike på sommaren kör jag inte speciellt mkt. Klan vara kul för bikepackingturer i fjällen eller på myr. Just nu kör jag min som gravel med ett plushjul.

Det bästa vore nog om du kunde pröva lite hojar på stigarna här uppe å bilda dig en uppfattning innan du drar upp plånkan

var ligger budget?
Väljer man rätt 120-130 slags hoj funkar de nog överallt men känner gränser i bikeparken men hur många procent är där? kommer du ha liftkort?
Finns nog många ställen där en cykel med 130 slag är snabbare än en 160 även om de är utför men kanske inte i det stökigaste =)

Bor man i Åre med omnejd har man väl två cyklar minst? En trail och en DH om man vill åka lift, eller iaf en fet enduro.

Mina kompisar (varav en bor i Undersåker, det har jag också gjort) en har DH + en spesh enduro, man nr 2 spesh Enduro bor närmare Åre. Två st boende i östersund kör remedy, båda ofta i Åre och åker lift. Min gamla chef åker någon trött Scott tror jag ?

Senast ändrad:
Fy fan, det låter ju riktigt avskyvärt... Egentligen vill vi bo runt Kall men hittade inget vettigt boende där. Undersåker blev det av den anledningen. Uppmärksammad i byn pga prylar slipper jag gärna...

Cykling: Där jag bor nu är det mycket snabbt tekniskt stök. Tror jag är mest intresserad av längre turer på vandringsstig men trivs på cyklar som går att ösa på rejält när det går utför. Mer enduro är trail antagligen. Men det är nog lite tbd iom miljöbytet.

I Kall bor det riktiga jämtar, dricker mycket brännvin, jagar, åker skoter och ödslar inte tid på cykel och skidåkning. (Baserat på de jag känner och med glimten i ögat). Gränsen för Åre-hipstern går väl som påpekats där vid Undersåker, vet inte vilken ort /by som är up and coming. Priserna driver ju folk längre bort naturligt, jag skulle gärna hitta en stuga till vettigt pris i typ huså. För ordningens skull så lutar jag mer åt Åre-hipstern än något annat även om jag flyttat..

Ripmo vann väl trailbike of The year 2020, jag trivs överallt på min fuel ex 2020 med 36:a på. https://enduro-mtb.com/en/the-best-trail-bike-mtb-review/

I Kall bor det riktiga jämtar, dricker mycket brännvin, jagar, åker skoter och ödslar inte tid på cykel och skidåkning. (Baserat på de jag känner och med glimten i ögat). Gränsen för Åre-hipstern går väl som påpekats där vid Undersåker, vet inte vilken ort /by som är up and coming. Priserna driver ju folk längre bort naturligt, jag skulle gärna hitta en stuga till vettigt pris i typ huså. För ordningens skull så lutar jag mer åt Åre-hipstern än något annat även om jag flyttat..

Haha underbar analys, men Huså? I Huså finns tre familjer, Fors, Lind och Moverare, och Moverarna är inte många... Fear the banjo som dom säger ;-)

Haha underbar analys, men Huså? I Huså finns tre familjer, Fors, Lind och Moverare, och Moverarna är inte många... Fear the banjo som dom säger ;-)

Jag tycker huså är fint bara (liksom kall). Har ingen koll öht på dom som bor i Huså..??

Men det är lite kul, jämtarna (för mig och inte alla såklart) som inte är inflyttade är ju inte mycket för friluftsliv om det inte är skoter. I östersund finns det givetvis fler cykel/skid-hipsters. Gillar man det och viben runtomkring bör man ju hålla sig kring hipsterna, min kompis flyttar absolut inte längre från Åre än Undersåker, dom är dock väldigt low key och gillar att åka skidor och cykla bara.

Fjöööl av!
Jag väntar på en Ripmo AF för att cykla i mina gamla hemtrakter. Järpen har förövrigt helt ok trailspår bara man hittar dem

Det fanns en anledning till att jag lämnade Järpen en gång i ungdomen. Nu börjar världen komma även dit så då och då lobbar jag litegrann för att flytta familjen...

Huså och Kall är faktiskt också fint. Skoterfolket är nog dom som hörs och syns mest, frilufts, cyklister mfl stannar kvar och kör.

För några månader var det en film på framsidan här, wallner mfl, bland annat en snubbe som grävt spår på ett hygge i Kall. Jäkla fin utsikt, Sveriges vackraste baksida.

Det fanns en anledning till att jag lämnade Järpen en gång i ungdomen. Nu börjar världen komma även dit så då och då lobbar jag litegrann för att flytta familjen...

Huså och Kall är faktiskt också fint. Skoterfolket är nog dom som hörs och syns mest, frilufts, cyklister mfl stannar kvar och kör.

För några månader var det en film på framsidan här, wallner mfl, bland annat en snubbe som grävt spår på ett hygge i Kall. Jäkla fin utsikt, Sveriges vackraste baksida.
Samma för mig

Tack för all bra input. Flera intressanta alternativ + bra artiklar på enduro-mtb.com.

Konstaterar kallt kostnadsökning jämfört med min första mtb från 86, en RWC för 1300 Kr (3288 Kr indexreglerat), jämfört med Specialized S-Works Enduro eller Ibis Ripmo AXS för 115 rsp. 111 K Kr: 35 gånger dyrare.
Är de 35 gånger snabbare/roligare/lättare/etc.? Möjligtivs 35 gånger sämre andrahandsvärde :P

Kör en RM Slayer 2017 och bytt nu till 29 tum för se men mycket imponerad av den kombon än iallfall:-)
Kör mest utför både lift och utan men även endel vanlig fjällcykling och skogen såklart..

Utan att ha annan förankring till Jämtland än stuga i Hall som knodd/tonåring och numera sedan tjugo år tillbaka gift med en ex-Mörsil bo, så skulle jag rekommendera nya Commencal Meta Trail (eller AM om du vill köra enbart aggro-cykling), alternativt Propain Tyee. Både Tyee och Meta Trail verkar vara sjukt mycket bang-4-bucks och ser mycket lovande ut som allrounders.

Svår fråga som du kommer få många olika svar på. Jämtland är stort och har massvis med olika typ av cykling. Bor själv i Östersund men cyklar mestadels stig och lite då och då på berget. För mig funkar en kortslagig 29 bra som enda cykel. Skulle jag däremot övervägande köra utför så skulle jag nog välja en cykel med lite mer slag. Rannsaka dig själv var du kommer cykla mest och välj cykel/cyklar där efter. Kör man mycket i parken så slits en enduro moppe fort. Välkommen upp! Glöm ej packa fin fleecen ;-)

Utan att ha annan förankring till Jämtland än stuga i Hall som knodd/tonåring och numera sedan tjugo år tillbaka gift med en ex-Mörsil bo, så skulle jag rekommendera nya Commencal Meta Trail (eller AM om du vill köra enbart aggro-cykling), alternativt Propain Tyee. Både Tyee och Meta Trail verkar vara sjukt mycket bang-4-bucks och ser mycket lovande ut som allrounders.

Bra tips. Äldre modeller av meta har jag kört och gillat. Propain har jag ingen större erfarenhet med. First hand experiences av Tyee nån?

Svår fråga som du kommer få många olika svar på. Jämtland är stort och har massvis med olika typ av cykling. Bor själv i Östersund men cyklar mestadels stig och lite då och då på berget. För mig funkar en kortslagig 29 bra som enda cykel. Skulle jag däremot övervägande köra utför så skulle jag nog välja en cykel med lite mer slag. Rannsaka dig själv var du kommer cykla mest och välj cykel/cyklar där efter. Kör man mycket i parken så slits en enduro moppe fort. Välkommen upp! Glöm ej packa fin fleecen ;-)

Givetvis medveten om att det var relativt open ended frågeställning. Svårigheten ligger nog mest i att jag inte känner till terrängen i de olika delarna av Jämtland tillräckligt bra för att kunna avgöra vart och hur jag kommer cykla mest. Konklusionen av input från tråden är nog att det finns flera vettiga alternativ men att det nog är vettigast att bekanta mig med platsen & locals mer innan jag spenderar en massa cash.
Tackar för välkomnandet & finfleece packad ;)

När flyttar du upp då? kan ju ta rätt lång tid att få tag på prylar eller den cykel man vill ha och är ju mkt säsong kvar nu men trist att missa för mkt =)

Är själv ingen terrängcyklist, men Åre Bergscyklister och Happyride Östersund på FB har säkert fler bra tips och kontakter.

När flyttar du upp då? kan ju ta rätt lång tid att få tag på prylar eller den cykel man vill ha och är ju mkt säsong kvar nu men trist att missa för mkt =)

Om en vecka ;)
Jo, medveten om att det är beställningstid på prylar. Klarar mig nog fint på den gamla intensen tills dess nya grejer dyker upp.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp