Är i Tänndalen/Hamra och cyklar. Har någon cyklat fjällnäs-routen som ligger på TF?
Fjällnäs-Anderssjöåfallet-Hamra Route
Kuperad tur som tar dig upp på kalfjället genom björkskog och myrmarker. Mycket fartkänsla och vackra vyer utlovas.Leden börjar med en tuff
www.trailforks.com
Den reklamiga texten nämner inget om själva cyklingens karaktär, bara naturen. Kort sagt, den svarade inte på något av det jag ville veta. :)
Är det single track?
Är det myrmark eller går den på fast underlag genom myrarna?
Är det stökigt eftersom den är röd eller är den röd för att det är en jobbig klättring i början?
Gissar att den är max blå IRL då allt här verkar familjegraderat svårighetsgradmässigt (dvs en grad svårare än det är)?
Min favvotur. :-) se även
https://happyride.se/turtips/632/
0-3 börjar med klättring och skidspår de första 3 km. Vissa delar går över myr, delvis på spänger. delvis med plast-nät. Vid 3 blir det mer singletrack.
3-4,5 km "single track" (stig, men inte trång skog), precis efter bron vid 3,7 går det över en riktig myr, dessutom i uppförsbacke, så en passage som inte är så kul.
4,5-5,3 grus/skogsväg
5,3-6,5 nedför på skidspår/singletrack
vid 5,6 kan du göra en avstickare upp på Hamrafjället. Vandringsled uppåt, och när du vänder är det stenig nedförs (men inte speciellt stökig)
6,5-7,8 singletrack/skidspår, delvis mjukt underlag. några spänger
7,8-9,7 skidspår, lite mjuk myr och spänger
9,7-10,3 singletrack, och enda riktigt stökiga partiet som jag ser som röd-svårighet. Om man vill ha lättare är det bara att följa skidspåret samma väg man kom från början
Edit: ledunderhåll pågår. Spränger och röjning av vegetation gör passagen mycket enklare.
10,3-11 snabbt skidspår nedför.
distanserna ungefärliga och enligt länken ovan.
så, jag tycker nog att det bara är klättringen i början, och nedfarten 9,7-10,3 som är röda. Övrigt i huvudsak blått (och grönt), åtminstone om man har förstånd att bromsa när det lutar utför.