Idag cyklade jag Ramis - Fältjägarstugan ToR.
Jag valde att ta en sen start pga att natten och morgonen var kall och blåsig. Det var fortfarande bara 8 grader när jag trampade iväg.
Turen var lite tyngre och jobbigare än vad jag hade trott, och det blev mer push-bike än vad jag hade räknat med. Det gick dock ganska bra att korsa vattendragen, jag blev aldrig riktigt blöt, men vid lite högre vattenstånd hade nog någon form av bättre vattenskydd än SPD-skor varit att föredra.
Kallt och blåsigt på vägen upp, som sagt, men en trevlig lunch på torrfoder med några vandrare uppe vid fältjägaren, avrundat med lite kaffe gjorde susen. Att den trevlige stugvärden kom och bjöd på nybakad sockerkaka gjorde ju inte saken sämre ?.
På vägen upp passerade jag ca 8 vandrare och 5 eller 6 cyklister, så det var ju inte direkt trångt.
När färden ner började klarnade det upp, så efter ett tag fick jag ta av mig till shorts och ta av en undertröja. Färden ner var betydligt behagligare, även om det tenderar att vara en aning kuperat i fjällen.
Jag följde den rutt som jag tror mer än en här på forumet, inklusive Aron i sin bok, har beskrivit.
Enkelt sagt: över bron vid Ramundberget, rakt fram vid skylt slänggungan, följ sommarleden till Svaaletjahke, ta höger och fortsätt till Fältjägarstugan.
På vägen ner fortsatte jag rakt fram vid Svaaletjahke tills Pilgrimsleden korsar. Där tar man vänster och följer Pilgrimsleden ner. Om man inte missar korsningen. Jag hade helt klart missat den om jag inte hade haft GPS med gpx inlagt. Pilgrimsmarkeringen är en liten bit från korsningen. Jag tror att enklaste beskrivningen är att när man har passerat ett brett vad, så ska man hålla utkik åt vänster efter ett rött kors på en stående sten, och då korsa samma å igen. Sen är det bara att bomba ner ?