Vilken puls bör jag ha när jag tränar?

Detta med träning är en djungel och det är ganska lätt att ta en lägre växel av ren bekvämlighet, likaså att ta ut sig när man är lite pigg, men om man vill träna effektivt för att få bättre kondis, hur ska man då tänka? Om jag förstått det rätt så kan man komma långt med en pulsklocka. Planen är att träna varje dag med asfalt som underlag. Lite backigt men mestadels flackt.

Det du frågar egentligen är hur du ska träna om jag förstått dig rätt? Finns inget svart eller vitt svar. Som med mycket annat beror det på. Hur länge ska du köra, vilken tid på året, vilka mål har du, vilken gren kör du, hur har föregående träning sett ut, vad är målet med passet, hur mycket träningserfarenhet har du, individuell maxpuls för att nämna några.

Att träna efter puls kan man komma väldigt långt med. En bra början för att förstå dig på pulsträning är cykelträningsboken skriven av Fredrik Ericsson, Jenny Rissveds tränare. Boken är riktigt köttig med mycket bra information. Passar nybörjaren upp till Elitcyklisten. https://www.adlibris.com/se/bok/cykeltraning-traningslara-for-landsvag-och-mtb-9789187745799

De generella tipsen jag kan ge är att göra ett "maxpulstest" för att hitta din maxpuls som du sedan kan använda dig av för att skapa träningszoner. När du gjort det så borde du spendera mest tid ~80% i de lägre zonerna och 20% i de högre zonerna med så lite tid som möjligt i mitten. Så antingen kör du väldigt hårt eller väldigt lätt. Sök upp "polarization 80/20" för mera info.

Också viktigt att äta och sova rätt, det får man inte glömma bort!

Jag säger att det viktigaste initialt sett är att du cyklar och att du, åtminstone emellanåt, anstränger dig om du har ambitionen att bli bättre. Om prylar gör att du tycker det blir roligare kan du absolut skaffa någon slags utrustning för pulsmätning.

Själv ser jag huvudsakligen prylar som saker som kan strula/gå sönder så om jag ska skaffa några prylar vill jag verkligen tro/veta att de kommer att ge mig något. T.ex. gillar jag att cykla såpass mycket att jag får dras med själva cyklarna som i mina händer är ständiga källor till frustration.

Sen är det ju inget som säger att du kan skaffa pulsmätare senare om du inser att du verkligen vill ha det (om det skulle vara så att du just nu mest upplever det som ytterligare en sak som du "måste" lägga ner tid på att förstå. Jag hade joggning som minhuvudsakliga motionsform innan jag 2002 började motionscykla och någon gång runt 2000 skaffade jag en pulsklocka. Insåg dock rätt raskt att det inte var något för mig och har därför aldrig cyklat med det. Och även om jag verkligen inte är någon fantom på cykling har jag i alla fall helt utan pulsmätning lyckats motionera/träna mig till sådant skick att jag kunnat göra det jag tycker är roligast med cykling, d.v.s. åka iväg och cykla i riktigt bergiga trakter, och det utan att formen begränsat mig speciellt mycket i valet av backar jag kört.

Och, det är absolut inget som säger att man inte kan bli riktigt bra utan pulsmätning, effektmätning, etc. Det fanns rätt vassa cyklister innan dessa saker dök upp. Och det finns "hjälpmedel" att ta till om man vill träna strukturerat men inte satsa på prylar. T.ex. kan du googla på Borgskalan, vilket ungerfär är en skala för uppskattad ansträning.

En liten anekdot/hörsägen angående detta med prylar är att Roberto Laiseka lär ha tränat utan allt vad mätning hade att göra inklusive cykeldator för att se t.ex. sträcka och fart. Och han lyckades i alla fall vinna en etapp på Tour de France 2001 och totalt tre etapper på Spanien runt.

Jag har cykeldator med puls och kadensmätare etc. Försöker träna hårt, och periodvis har jag fått upp kapaciteten. Men enda gången jag går efter pulsen är lite på uppvärmningen så jag håller igen tillräckligt.

Min puls är väldigt olika från dag till dag. Maxpulsen en bra dag är typ 155. En annan dag kommer jag knappt över 140 fast mjölksyran sprutar ur öronen.
Så pulsen kollar jag mest efteråt när jag statistiknördar.

Dock när jag vet om det är en bra eller dålig dag så kollar jag lite på pulsen vid intervall så jag inte fuskar. Men jag går inte så mycket efter den. Är mer mjölksyran som styr, pulsen får bli den det blir, typ.

Pulsbaserad träning är lite lurigt Man ska inte övertolka och överanalysera resultatet, utan mer se det mer som en grov indikator som inte alltid är mitt i prick. Som redan skrivits kan man komma en bra bit på vägen med pulsträning.

Mina två tips är att:
  1. Variera träningen, dvs. ligga i olika pulszoner, och varva långa rundor på låg puls med kortare intervall-baserad träning där kroppen får jobba.
  2. Se till att återhämta dig mellan passen. Slarv med med återhämtning och mat/dryck kommer bromsa utvecklingen. Så en och annan vilodag är att rekommendera. Har du svårt att vila kan du träna olika saker, t.ex. bål/rygg en dag och cykling nästa (båda behövs).
För egen del försöker jag hitta en balans mellan kondition och styrka/uthållighet så att det ena inte begränsar mig. Tränar jag för mycket styrka kommer konditionen begränsa mig och vise versa.

Vill du lyfta din kondition via cykling behöver du inte köra på något avancerat. Funkar alldeles utmärkt med en simpel trainer för en femhundring. Det kör jag med till GCN’s intervallpass/hiit/Vo2-pass på tuben. Detta varvar jag med landsvägscykling i form av backintervall och distans utomhus åretrunt.

När jag tröttnar på detta eller inte har tid kör jag löpning: intervall eller korta intensiva rundor.

Som Marit Björgen?
Konditionsträningen räknad i tid var fördelad på 92.3 procent lågintensiv konditionsträning, 2.9 procent medelintensiv konditionsträning och 4.8 procent högintensiv konditionsträning (inkluderat tävlingar).

Eller för att citera Eddie Mercx
  • Ride as much or as little, or as long or as short as you feel. But ride. ...
  • Don't buy upgrades, ride up grades. ...
  • Cyclists live with pain. ...
  • There are too many factors you have to take into account that you have no control over... ...

Senast ändrad:
Fast för mig som hela livet haft svårt med konditionsträning är strukturerad träning på effekt en gamechanger. Ok, har precis börjat men jag tycker det.

Än så länge spelar kvalitet på mätningen ingen roll eftersom jag inte vet bättre i alla fall. Jag kör på en beggad kickr snap on.
Jag hade en osmart tacx stående på vinden i 15-20 år innan dess. Funkade inte alls.

Vill du lyfta din kondition via cykling behöver du inte köra på något avancerat. Funkar alldeles utmärkt med en simpel trainer för en femhundring. Det kör jag med till GCN’s intervallpass/hiit/Vo2-pass på tuben. Detta varvar jag med landsvägscykling i form av backintervall och distans utomhus åretrunt.

När jag tröttnar på detta eller inte har tid kör jag löpning: intervall eller korta intensiva rundor.
Trainer skulle jag säga är ngt TS kan fundera på längre fram. I nuvarande läge känns det inte som ngt som är centralt för att komma igång med projektet att bli snabbare

1) varför ska du träna varje dag? Kroppen blir starkare av vila efter träningen.
2) Vad vill du uppnå?
3) Det låter som du är helt ny på cykling? Börja med att cykla några månader och ta det därifrån. Skaffa dig en referensrunda som du kan se hur dina tider skiljer sig åt.
4) Vill du sen testa lite olika prova enkla intervallupplägg, t.ex. gasa allt du orkar 1 minut, cykla lugnare 2 minuter upprepa 10 ggr eller dylikt.
Sen kan du köra längre intervaller allt eftersom men du ska orka hålla belastningen över tid.
5) gör det inte så svårt i början

Ska du sen börja träna seriöst med struktur för att du har ett specifikt mål, hade jag satsat på en effekmätare direkt. Men det är ett senare kapitel.

Det allra viktigaste för att bli bra tränad är att träna alls.
Så det första målet är att bygga *vana att träna*.
Cykla varannan dag! Kort eller långt, skitsamma, men cykla varannan dag. Ta i mer om du orkar, ta dig bara ut en timme om du inte orkar.

Som flera har varit inne på så behöver man inte tänka på vilken intensitet du tränar på. Du gör dig själv snarare en otjänst om du börjar med intervaller. Börja med att träna och vänja kroppen vid cyklingen. Öka gradvis tiden på sadeln allt eftersom kroppen vänjer sig. Du ska känna att det är kul och vara skönt att cykla, när du väl är fast och kroppen vill ha mer kan du börja fundera på intensitet/puls. Är det inte kul och det inte känns skönt är risken stor att man tappar sugen.
Om du inte är allt för van vid fysisk träning kan det vara bra att komplettera cyklingen med enkla styrkeövningar anpassade för cyklingen och för välmående. Det kan man göra hemma utan någon specifik utrustning.

Det du frågar egentligen är hur du ska träna om jag förstått dig rätt? Finns inget svart eller vitt svar. Som med mycket annat beror det på. Hur länge ska du köra, vilken tid på året, vilka mål har du, vilken gren kör du, hur har föregående träning sett ut, vad är målet med passet, hur mycket träningserfarenhet har du, individuell maxpuls för att nämna några.

Att träna efter puls kan man komma väldigt långt med. En bra början för att förstå dig på pulsträning är cykelträningsboken skriven av Fredrik Ericsson, Jenny Rissveds tränare. Boken är riktigt köttig med mycket bra information. Passar nybörjaren upp till Elitcyklisten. https://www.adlibris.com/se/bok/cykeltraning-traningslara-for-landsvag-och-mtb-9789187745799

De generella tipsen jag kan ge är att göra ett "maxpulstest" för att hitta din maxpuls som du sedan kan använda dig av för att skapa träningszoner. När du gjort det så borde du spendera mest tid ~80% i de lägre zonerna och 20% i de högre zonerna med så lite tid som möjligt i mitten. Så antingen kör du väldigt hårt eller väldigt lätt. Sök upp "polarization 80/20" för mera info.

Också viktigt att äta och sova rätt, det får man inte glömma bort!

Jo det är lite det jag var inne på. Om jag tränar eller pendlar, säg måndag till fredag, 1-2 h per dag, så får 80 procent av timmarna vara lågintensiva och resten högintensiva. I mitt fall då 4 dagar lågintensivt och en 1 dag högintensivt. Har hört att eliten tränar så och att det ska vara bättre för kroppen och ens utveckling än att ligga på medelintensiv träning hela tiden.

Jo det är lite det jag var inne på. Om jag tränar eller pendlar, säg måndag till fredag, 1-2 h per dag, så får 80 procent av timmarna vara lågintensiva och resten högintensiva. I mitt fall då 4 dagar lågintensivt och en 1 dag högintensivt. Har hört att eliten tränar så och att det ska vara bättre för kroppen och ens utveckling än att ligga på medelintensiv träning hela tiden.

Jag tycker inte man ska tänka att man ska träna lika mycket lågintensivt som eliten eftersom de tränar mycket mer. Men kör du 1-2 h per dag är ju det en hel del iofs. Framför allt tycker jag inte man behöver fundera så mycket. All träning är bra och det ger sig lite självt. Ju mer man tränar ju mer bli liksom lågintensivt automatiskt.

Jag säger att det viktigaste initialt sett är att du cyklar och att du, åtminstone emellanåt, anstränger dig om du har ambitionen att bli bättre. Om prylar gör att du tycker det blir roligare kan du absolut skaffa någon slags utrustning för pulsmätning.

Själv ser jag huvudsakligen prylar som saker som kan strula/gå sönder så om jag ska skaffa några prylar vill jag verkligen tro/veta att de kommer att ge mig något. T.ex. gillar jag att cykla såpass mycket att jag får dras med själva cyklarna som i mina händer är ständiga källor till frustration.

Sen är det ju inget som säger att du kan skaffa pulsmätare senare om du inser att du verkligen vill ha det (om det skulle vara så att du just nu mest upplever det som ytterligare en sak som du "måste" lägga ner tid på att förstå. Jag hade joggning som minhuvudsakliga motionsform innan jag 2002 började motionscykla och någon gång runt 2000 skaffade jag en pulsklocka. Insåg dock rätt raskt att det inte var något för mig och har därför aldrig cyklat med det. Och även om jag verkligen inte är någon fantom på cykling har jag i alla fall helt utan pulsmätning lyckats motionera/träna mig till sådant skick att jag kunnat göra det jag tycker är roligast med cykling, d.v.s. åka iväg och cykla i riktigt bergiga trakter, och det utan att formen begränsat mig speciellt mycket i valet av backar jag kört.

Och, det är absolut inget som säger att man inte kan bli riktigt bra utan pulsmätning, effektmätning, etc. Det fanns rätt vassa cyklister innan dessa saker dök upp. Och det finns "hjälpmedel" att ta till om man vill träna strukturerat men inte satsa på prylar. T.ex. kan du googla på Borgskalan, vilket ungerfär är en skala för uppskattad ansträning.

En liten anekdot/hörsägen angående detta med prylar är att Roberto Laiseka lär ha tränat utan allt vad mätning hade att göra inklusive cykeldator för att se t.ex. sträcka och fart. Och han lyckades i alla fall vinna en etapp på Tour de France 2001 och totalt tre etapper på Spanien runt.

Ska kika på Borgsskalan ? Klockan skulle vara för att få få en ungefärlig uppfattning och för att träna lite mer strukturerat. Just nu slår hjärtat hårt hela tiden.

Har hört att eliten tränar så och att det ska vara bättre för kroppen och ens utveckling än att ligga på medelintensiv träning hela tiden.
Om du ska träna som eliten, fundera på om du har samma typ av grund i form av årlig progression under en längre period. Om inte kan man titta på hur de på din nivå bör träna.

1) varför ska du träna varje dag? Kroppen blir starkare av vila efter träningen.
2) Vad vill du uppnå?
3) Det låter som du är helt ny på cykling? Börja med att cykla några månader och ta det därifrån. Skaffa dig en referensrunda som du kan se hur dina tider skiljer sig åt.
4) Vill du sen testa lite olika prova enkla intervallupplägg, t.ex. gasa allt du orkar 1 minut, cykla lugnare 2 minuter upprepa 10 ggr eller dylikt.
Sen kan du köra längre intervaller allt eftersom men du ska orka hålla belastningen över tid.
5) gör det inte så svårt i början

Ska du sen börja träna seriöst med struktur för att du har ett specifikt mål, hade jag satsat på en effekmätare direkt. Men det är ett senare kapitel.

Vill träna varje dag för att jag sitter ner hela dagarna, och på sikt ha en lite mer social hobby, men också för att jag behöver kunna ta mig fram på rimlig tid utan att bli helt slut. Cykeln är mitt fordon.

Varför är effektmätare bättre än pulsklocka?

Så det första målet är att bygga *vana att träna*.
Cykla varannan dag! Kort eller långt, skitsamma, men cykla varannan dag. Ta i mer om du orkar, ta dig bara ut en timme om du inte orkar.

Men jag vill cykla varje dag. Tror vi människor behöver röra på oss varje dag för att må bra.

Youtube är överfullt med träningsvideos. GCN har mycket matnyttiga tips.

Skriver upp ?

Mixa med att cykla stig, intervallerna får du på köpet. Jag har sällan pulsmätare men tar på det ibland för kul. Ligger oftast mellan 150-175bpm på en vanlig cykling, jag tränar inte när jag cyklar utan cyklar för att det är roligt. Tränad blir jag på köpet, cyklar 5-7h i veckan. Strävar dock efter att bli bättre på att cykla hela tiden.

När jag sprang mycket höll jag koll på pulsen, låg jag över 170bpm för länge väggade jag. Sån info kan vara bra att känna till om sin kropp och kan säkert vara applicerbart för vägcykling.

Är du sliten behöver du vila, att cykelpendla varje dag tex. i bekvämt tempo är inget problem.

Som Marit Björgen?
Konditionsträningen räknad i tid var fördelad på 92.3 procent lågintensiv konditionsträning, 2.9 procent medelintensiv konditionsträning och 4.8 procent högintensiv konditionsträning (inkluderat tävlingar).

Eller för att citera Eddie Mercx
  • Ride as much or as little, or as long or as short as you feel. But ride. ...
  • Don't buy upgrades, ride up grades. ...
  • Cyclists live with pain. ...
  • There are too many factors you have to take into account that you have no control over... ...
Men åh! Nu blir det en pulsklocka i ren protest ? ?

Men Seiler gav ut en publication av hur elitmotionärer bör ligga. Pulsen är inte alls ett dumt mått, sträva efter distans under respektive polariserat över din aeroba och anaeroba-tröskel. Borgskalan är också bra, men som vanligt finns inga sanningar.
Mer än att träning är för talanglösa.
Skärmavbild 2019-12-18 kl. 23.09.39.png

Men Seiler gav ut en publication av hur elitmotionärer bör ligga. Pulsen är inte alls ett dumt mått, sträva efter distans under respektive polariserat över din aeroba och anaeroba-tröskel. Borgskalan är också bra, men som vanligt finns inga sanningar.
Visa bilaga 430464

*Elitmotionärer* Katten börjar på 10 km/t.

@katten: som Glitch skrev: ~"vilan är halva träningen". Om du kan cykla till och från jobbet varje dag så är det jättebra, beroende på hur långt det är kan det vara en del av träningen, hela träningen eller för mycket för att orka varje dag, åtminstone till en början.

*Elitmotionärer* Katten börjar på 10 km/t.

@katten: som Glitch skrev: ~"vilan är halva träningen". Om du kan cykla till och från jobbet varje dag så är det jättebra, beroende på hur långt det är kan det vara en del av träningen, hela träningen eller för mycket för att orka varje dag, åtminstone till en början.

Det blir drygt 2 mil totalt. När jag pendlar så kommer jag ju heller inte träna efteråt, då får pendlingen vara träning. Är det för mycket?

Visa bilaga 430464
Förstår absolut ingenting av det du skrev, men jag får anstränga mig lite och läsa på.

Jag tror inte TS ska fokusera på hur elit eller elitmotionärer tränar. Angående att pendlingscykla varje dag och använda det som träning så funkar det garanterat utmärkt som start.

Jag säger: starta försiktigt och strunta mer eller mindre i träningsbiten den första tiden. Känn sen efter hur det känns på väg hem på fredag. Är du hyggligt fräsch, testa kommande vecka att ta i lite mer i ena riktningen två eller max tre dagar den veckan. Se till att andningen blir lite mer ansträngd när du kör dessa pass. Genom att det är pendlingscykling, se till att anpassa ställen du tar i på till där det funkar med annan trafik och ev. gångare. Uppförsbackar är ofta naturliga och bra ställen.

Och om du känner dig sliten någon dag är det ingen skam att ta det lugnare. Det du bör vara vaksam påtryckningar om du alltid känner dig sliten. Då har du typiskt kört mer och/eller hårdare än du tål och du behöver minska intensiteten om du tänker fortsätta att cykla varje dag.

Jag tror inte TS ska fokusera på hur elit eller elitmotionärer tränar. Angående att pendlingscykla varje dag och använda det som träning så funkar det garanterat utmärkt som start.

Jag säger: starta försiktigt och strunta mer eller mindre i träningsbiten den första tiden. Känn sen efter hur det känns på väg hem på fredag. Är du hyggligt fräsch, testa kommande vecka att ta i lite mer i ena riktningen två eller max tre dagar den veckan. Se till att andningen blir lite mer ansträngd när du kör dessa pass. Genom att det är pendlingscykling, se till att anpassa ställen du tar i på till där det funkar med annan trafik och ev. gångare. Uppförsbackar är ofta naturliga och bra ställen.

Och om du känner dig sliten någon dag är det ingen skam att ta det lugnare. Det du bör vara vaksam påtryckningar om du alltid känner dig sliten. Då har du typiskt kört mer och/eller hårdare än du tål och du behöver minska intensiteten om du tänker fortsätta att cykla varje dag.

Säkert kloka tankar. Men det vore kul med en liten pryl som kan logga mina rundor och ge lite info och struktur. Jag fortsätter i alla fall att skriva ned mina tider och sträckor tillsvidare. Ska försöka hitta en kul sträcka att jämföra utvecklingen mot.

Exakt som GoranS och hm skrev!
Ladda ner o logga på strava, det är nästan sjukligt lätt att börja tävla med sig själv.
När det känns lockande att sticka ut o cykla på helgen efter fulla arbetsveckans pendling, då är det dags att göra det. Men gör det inte efter första veckan!

Vardagsmotion är jättebra (speciellt om man inte är ambitiös/galen nog att kunna sätta sig på en trainer). En bra grund. Sen, om man börjar på en låg nivå, är det ju viktigt att lära sig ta i. Man blir inte bättre än sin träning. Så, vardagsmotion/låguntensiv träning är bra på sitt sätt. Den är de hårda passen bra på sitt sätt. Och många vardagsmotionärer är inte vana/bekväma med att ta i nog mycket för att komma upp u nästa nivå. Intervaller är tex inte behagliga. Att maxpulsa är sällan en njutning (även om det ibland är det). Så känn efter. Är du pigg, tryck till lite extra. Är du inte pigg, trampa lugnt och vila/ät mer/bättre. Det är heller ingen tävling att komma i form snabbast, så känn ingen press. Det kommer att bli bättre hur som helst. Pulsklocka kan vara kul. Pulsklocka är heller inget måste.

Cykla 1-2 timmar per dag från att vara helt otränad är en väldigt hög belastning.

De mer avancerade träningsuppläggen med mätning av diverse parametrar och olika strategier osv ligger i framtiden skulle jag säga. Du kommer göra en helt sjuk utvecklingsresa bara du går ut och sätter dig på cykeln några gånger i veckan - förmodligen din största konditionsmässiga kapacitetsökning någonsin. När det rullar på lite och du har lagt några månader av regelbunden cykling är det mer läge att fundera över puls osv, det viktigaste att börja med är att faktiskt vara ute och cykla. Ta det lite försiktigt så du inte skadar dig genom att gå ut för hårt.

Lycka till och hoppas motivationen håller i sig!

Men åh! Nu blir det en pulsklocka i ren protest ? ?
Det behövs inte i början, gå på andningen och dela in i 3 zoner.
1. Sightseeing och långsam pendling. du kan sitta i sadeln och prata obehindrat.
2. Lätt träning och distansfart, svårare att prata regelbundet, endast enstaka ord.
3. Hårdkörning, omöjligt att säga en hel mening, all luft behövs till att andas.

Pendlar du varje dag så lägg in ett zon 2 pass på 10km på helgen. Vill du köra zon 3 så testa väldigt kort typ spurta till närmaste skylt, hus etc.
Ta det lugnt i början, det viktiga är att du cyklar inte det tekniska. Ekerö/Lovö är en utmärkt plats för dig att träna, nära och ganska fritt från trafik.

Cykla 1-2 timmar per dag från att vara helt otränad är en väldigt hög belastning.

De mer avancerade träningsuppläggen med mätning av diverse parametrar och olika strategier osv ligger i framtiden skulle jag säga. Du kommer göra en helt sjuk utvecklingsresa bara du går ut och sätter dig på cykeln några gånger i veckan - förmodligen din största konditionsmässiga kapacitetsökning någonsin. När det rullar på lite och du har lagt några månader av regelbunden cykling är det mer läge att fundera över puls osv, det viktigaste att börja med är att faktiskt vara ute och cykla. Ta det lite försiktigt så du inte skadar dig genom att gå ut för hårt.

Lycka till och hoppas motivationen håller i sig!

Exakt. För 5-6 år sedan började jag cykla 3 km till bussen och sen skaffade jag även en cykel för att cykla från bussen till jobbet. Dessa få km gjorde mer än nåt annat jag gjort sen vad det gäller att bli bättre.

Jag är glad åt all träning som blir av, all rörelse som leder till ökat välbefinnande är bra. Tekniska prylar kan vara en motivationshöjjare och då är det väl bra så. Att mäta pulsen kan vara bra för att se hur mycket man kan anstränga sig eller att man kanske borde ta det lugnare. Jag har personer i min närhet som aldrig tränat, kännt av hög puls och känner ett stort obehag vid ansträngning. Då kan det vara bra att se hur man ligger till pulsmässigt och hur andra ligger under liknande pass. Som en liten koll på vad som är okej under träning, att man inte behöver vara orolig över den höga pulsen.

Det behövs inte i början, gå på andningen och dela in i 3 zoner.
1. Sightseeing och långsam pendling. du kan sitta i sadeln och prata obehindrat.
2. Lätt träning och distansfart, svårare att prata regelbundet, endast enstaka ord.
3. Hårdkörning, omöjligt att säga en hel mening, all luft behövs till att andas.

Pendlar du varje dag så lägg in ett zon 2 pass på 10km på helgen. Vill du köra zon 3 så testa väldigt kort typ spurta till närmaste skylt, hus etc.
Ta det lugnt i början, det viktiga är att du cyklar inte det tekniska. Ekerö/Lovö är en utmärkt plats för dig att träna, nära och ganska fritt från trafik.

Ska absolut bege mig dit ut. Att cykla i stan med alla bilar är inte jättekul.

För att få ut bra effekt av konditionsträningen behövs grundvolym i timmar/mil. Det handlar t ex om att hålla för olika intervaller. Ju mer vältränad desto mer kommer du hålla att ligga på tröskel eller på max.

Snabb effekt med lägre volymbelastning kan du få via HIIT-pass (korta maximtervaller).

Jag är glad åt all träning som blir av, all rörelse som leder till ökat välbefinnande är bra. Tekniska prylar kan vara en motivationshöjjare och då är det väl bra så. Att mäta pulsen kan vara bra för att se hur mycket man kan anstränga sig eller att man kanske borde ta det lugnare. Jag har personer i min närhet som aldrig tränat, kännt av hög puls och känner ett stort obehag vid ansträngning. Då kan det vara bra att se hur man ligger till pulsmässigt och hur andra ligger under liknande pass. Som en liten koll på vad som är okej under träning, att man inte behöver vara orolig över den höga pulsen.
Att jämföra sin puls med andras under ett pass lär kräva en hel del ingångsdata för att på något sätt bli relevant. Troligen är den typen av data inget en person som är rädd för att anstränga sig har mätt upp. Och att bara jämföra siffrorna som sådana säger knappast någonting.

I princip lär det för friska människor vara väldigt svårt att köra så hårt att pulsnivån i sig är ett problem. Det enda är väl om man har något hjärtfel eller dylikt som gör att det är olämpligt att ha alltför hög puls. För att pulsklockan ska vara till någon hjälp för detektering av problem krävs att man dels tar sig upp i problematiskt hög puls och att man om man kommer upp i denna puls inte får direkta varningssignaler från kroppen som är så tydliga att man ändå förstår att något är galet. Vet inte hur vanligt det är men jag gissar att det är ganska ovanligt.

Ska man komma bort från obehagskänsla av att ha hög puls tänker jag att det bästa borde vara att gradvis vänja sig. Kör lite hårdare varje gång, konstatera att det går fint och att man inte dör av att hjärtat bultar i bröstet samt efter ett antal stegringar inse att det nog inte är farligt och att man släpper den känslan och börjar traggla Voigts mantra "Shut up legs".

Men, som jag skrivit tidigare, gör det att man har lättare att komma ut ser jag inget fel i tekniska prylar. Det viktiga tror jag är att man inte får för sig att dessa prylar är primärt avgörande för hur bra man kommer att bli. Det går att bli grymt bra utan prylarna, men prylarna kan aldrig göra dig grymt bra om du inte tränar tillräckligt bra.

Tillbaka
Topp