H.
Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Ett jäkla helsike att byta dämparen, men om toppröret hade varit ett uppochnervänt U, som Commencal, hade det ju funkat. Gillar din design som sjutton. Tycker dämparfästet till nya Epicen ser ut som nåt från 2003. Som om de hade en hardtailram och sen bara insåg att det behövs en fästpunkt mitt i allt och drog ut ett öra dit.Återigen en besvikelse...
Nya specialized Epic. Eller ingen besvikelse, lite tråkig bara. Jag är ingen Specialized fanboy men tycker de är grymt duktiga på annorlunda lösningar, se Stumpjumpers offset på dämparen t.ex. De är också sjukt duktiga på färgsättningar, troligtsvis bäst i hela cykelindustrin enligt mig.
MEN, jag tycker nya Epic:en ser lite tråkig ut....(funktionen är inte fokus här, det är säkert en grym hoj). Samtidigt så är det fräscht att de inte försöker se ut som en Canyon, som BMC och numera Cannondale gör. Men återigen...lite lite tråkigt, som om man haft bråttom...
Jag gillar bryggan de haft vid sadeltornet på tidigare Epics, jag vet flera har denna feature, men Specializeds xc fs monster har haft denna länge och jag tycker den är en rätt ikonisk detalj. Nya epic:en ser lite mer ut som en Trek top Fuel, och i bästa fall en Santa Cruz blur.
Visa bilaga 426042
Så jag ville se hur man kunde ta tillbaks det elementet till nya Epic:en. De har ju en ny superslim dämpare som hade suttit smutt i topröret, tänk lite på hur Trek kör på sin Supercaliber t.ex.
Visa bilaga 426043
Då skulle slutprodukten se ut så här:
Visa bilaga 426044
Och det gillar jag som fan. Återigen det här är bara en skissövning (dämparen behöver mer utrymme runt sig då den rör sig genom fjädringens rörelse, men den är slim som fan så topröret hade inte behövt vara så köttigt), men hade den sett ut så här hade jag perspnligen köpt den bara för att jag tyckt den varit snygg som fan.
Jag fick lite kommentarer på instagram om att den ser ut som Cannondale, på ett sätt kan jag hålla med, hade nya Scalpel:en sett ut så här i stället för en Canyon så hade inte mitt Cannondale hjärta tagit sånt stryk=)
Ha en bra helg allihop!