Tips på billig MTB för nybörjare?

Termy

Medlem
Tjena!

Jag kikar runt lite på billiga 29" MTB i prisklassen 5-7K för att kunna cykla lite blandat på asfalt, grus och enklare stigar, ej några större tekniska banor eller rejält steniga downhills eller dylikt. Det verkar ju vara dille på cyklar just nu och mycket som är slutsålt (?). Jag kikade t.ex. på "Kato 2,9 20" precis nu. Är en sådan något att ha, eller skulle ni rekommenderat något annat?
Jag noterade även en "Rock Machine Manhattan" på rea, men tyvärr slutsåld i min storleksklass (186cm).

Mvh

Beror väl på hur intresserad du är av cyklingen i sig. Du får ingen vidare bra cykel ny för de pengarna. Exempelvis så är den dämpade gaffeln på länkade hojen en tung fjädermodell vilken knappt tillför mycket i komfortväg.
Rekommenderar att öka budget något eller kika begagnat.

Tackar för svaret. Jag håller ögonen öppna för något bättre begagnat också. Men om budgeten istället skulle ligga upp mot 10k, finns det någon vettigt 29" hardtail i den prisklassen?

8750:- inkl hemleverans.

XCR32 *air* är en hyfsat bra framgaffel i den här prisklassen med luftdämpning, Schwalbe Smart Sam anser jag vara ett underskattat och bra däckval för en mix av asfalt, grus, och lättare stig. HG400 är en rätt bra kassett, och alla växlingskomponenterna är vettiga Shimano-prylar som är bra och billiga vad gäller underhåll när det är 3x9 utväxling. 14.4 kg är inte superlätt, men inte heller tyngst.

Sen kommer många här säga att den är omodern vad gäller geometri, att den inte har 1x11 eller 1x12 utväxling, blah blah. Själv tycker jag den är vettig i prisklassen och den finns för omedelbar leverans.

Jag harvar runt på en sån funkar kanon för mina ändamål, kör lite som du beskriver.
En bra cykel för en billig peng, tyvärr slutsålt på bikester om inte någon annan sida har inne.

Är dessutom billiga reservdelar. Blir du frälst är det bara köpa något värre senare.

8750:- inkl hemleverans.

XCR32 *air* är en hyfsat bra framgaffel i den här prisklassen med luftdämpning, Schwalbe Smart Sam anser jag vara ett underskattat och bra däckval för en mix av asfalt, grus, och lättare stig. HG400 är en rätt bra kassett, och alla växlingskomponenterna är vettiga Shimano-prylar som är bra och billiga vad gäller underhåll när det är 3x9 utväxling. 14.4 kg är inte superlätt, men inte heller tyngst.

Sen kommer många här säga att den är omodern vad gäller geometri, att den inte har 1x11 eller 1x12 utväxling, blah blah. Själv tycker jag den är vettig i prisklassen och den finns för omedelbar leverans.

Kan bara instämma.

Provade kompisens något äldre, bättre begagnade cykel med just XCR Air, Smart Sam, samt motsvarande geometri under en skogsrunda nu i somras. Gaffeln var helt OK. Klart mer följsam än en billig stålfjädergaffel. Däcken fungerade förvånansvärt bra, även i småstök. Geometrin är som den är, men ärligt talat ger det samtidigt en rapp och smidig cykel som är kul även på gruspartier och enklare stig till skillnad från mycket annat nuförtiden.

Tror denna cykel kommer fungera bra för TS.

En " Scott Scale 770" dök upp begagnat också för 6k och verkar kosta 10k ny. 27.5" förvisso, men spelar det nån större roll? Är det en vettig cykel för övrigt?

kross leveln skulle inte jag rekomedera o köpa sjukt tråkig hoj utan nån som helst cykelglädje i är som att cykla på en död sill typ visst den har en hygglig gaffel men ramen e ren o skär bullcrap..

sikta hellre på scott scale , cube aim , trek xcaliber , cannondale trail , ghost kato , white cx

kross leveln skulle inte jag rekomedera o köpa sjukt tråkig hoj utan nån som helst cykelglädje i är som att cykla på en död sill typ visst den har en hygglig gaffel men ramen e ren o skär bullcrap..

sikta hellre på scott scale , cube aim , trek xcaliber , cannondale trail , ghost kato , white cx

I vilket sammanhang har du @darkforce testat Kross Level ramen?

Kan du vara mer specifik vad du anser problemet med ramen vara. Är det geometrin eller flex eller tyngden eller vad?

I vilket sammanhang har du @darkforce testat Kross Level ramen?

Kan du vara mer specifik vad du anser problemet med ramen vara. Är det geometrin eller flex eller tyngden eller vad?

hade en som testcykel ett tag kört den bland annat i fornstigen och görvälskogen

den har dålig respons svarar inte som en hardtail borde göra känns tung o är tungjobbad i stökig terräng
själalös o rent ut pisstråkig o cykla på.

jämför man mot de andra ovanstående så e dom betydligt kvickare mer explosiva i respons lättjobbade i stök o helt enkelt roliga o cykla på

Här har du en Radon, tyskt märke. Jag hade en äldre modell av denna för något år sedan, funkade superbra tills den blev stulen.. Enligt mig prisvärd, med absolut tillräckligt bra komponenter för dina behov! Ser också ut som det finns 20'' ram kvar som jag antar passar dig :)

Tillbaka
Topp