Hur gör ni med fejk annonser?

Mattiasxe

Aktiv medlem
Hej,
Jag blir så trött på skitannonser, ringde precis polisen och kollade. De sa att man skulle anmäla det till webansvarig, så jag har anmält annonsen. Lindrade väl min förbannelse lite, men inte tillräckligt...

Gäller denna:

1596023209670.png

Använd en seriös sajt som använder BankID istället ;)

Förstår inte riktigt? Trillar man över en fejkannons går man väl bara vidare med livet? Den där ovan kan väl ingen gå på tex.?

Kanske bara var jag som var för hypad av sovmorgon och kaffe imorse ?. Kan ju va typo åxå å pris ska va 43k å inte 4.3k. Den hade ju ramnumret i annonsen åxå... Å hade någon blivit av med den borde den ju ha varit med antingen i stulna cyklar tråden eller på köp&sälj som efterlysning.

Använd en seriös sajt som använder BankID istället ;)
Nu får ni sluta jiddra om BankID. Det har samma effekt som swish vilket inte biter på yrkesbedragare som skiter i om du vet vem som blåst dig. Det ger alltså NOLL trygghet.

Vill minnas att jomper sa för ett tag sen ( I samband med bankid införandet) att det var en eller ett par personer som faktiskt hade gjort så på Happy. Dvs bedragit under eget namn. Jag kan komma ihåg fel iofs.

Vill minnas att jomper sa för ett tag sen ( I samband med bankid införandet) att det var en eller ett par personer som faktiskt hade gjort så på Happy. Dvs bedragit under eget namn. Jag kan komma ihåg fel iofs.
Det är snarare väldigt vanligt, yrkeskriminella bryr sig inte om du har deras identitet och om du polisanmäler. De kör på tills de åker fast, sedan börjar de om igen.

Tydligen var det folk som gick med på att betala på annat sätt än swish och därför utan bankid. Det "hålet" är pluggat

Tydligen var det folk som gick med på att betala på annat sätt än swish och därför utan bankid. Det "hålet" är pluggat
Fast fördelen med Swish jämfört med banköverföring är att du vet att du betalar rätt person och att du kan göra efterforskningar på personen innan du för över pengar. Du kan trots Swish bli blåst.

Fortfarande måste man såklart tänka själv också. Annars blir man lurad.

Jag har tex lurat en köpare idag. Jag har skrivit fel storlek på en sak jag sålt. Får inte svar på pm, har redan skickat. Riktigt dåligt samvete har jag....

Nu får ni sluta jiddra om BankID. Det har samma effekt som swish vilket inte biter på yrkesbedragare som skiter i om du vet vem som blåst dig. Det ger alltså NOLL trygghet.
Yrkesbedragare? Noll trygghet? Hur kommer det sig att du vet att det inte hindrar/försvårar för vissa snedseglare som försöker sig på enkla bluffar? Eller är det bara skrikigt killgissande från din sida?

Yrkesbedragare? Noll trygghet? Hur kommer det sig att du vet att det inte hindrar/försvårar för vissa snedseglare som försöker sig på enkla bluffar? Eller är det bara skrikigt killgissande från din sida?
Jag modererar på ett annat forum så jag gissar inte.
Men om man kan blocka folk från att skapa annonser utifrån personnummer och inte bara IP så är det ju en riktigt bra lösning.

Man kan rensa bort de flesta scammers med krav på antal inlägg och långt medlemstid för annonsering.
BankID och kontrakt är meningslöst.
Kan hålla med om att man kanske inte ska kunna använda k&s delen direkt med nytt medlemskap. Men inläggskrav resulterar väl bara i en massa strunt inlägg från nya medlemmar för att fylla inläggskvoten.

Jag modererar på ett annat forum så jag gissar inte.
Men om man kan blocka folk från att skapa annonser utifrån personnummer och inte bara IP så är det ju en riktigt bra lösning.
Det är klart att du gissar, du kan ju omöjligen veta om det finns personer som hade tänkt att bluffa men som låtit bli pga upplägget med bankid, eller hur? Så ditt påstående om noll trygghet osv är ju en gissning. Sedan kanske du vill kalla det en kvalificerad gissning för att du modererar ett forum. Vilket forum är det du modererar?

Det är klart att du gissar, du kan ju omöjligen veta om det finns personer som hade tänkt att bluffa men som låtit bli pga upplägget med bankid, eller hur? Så ditt påstående om noll trygghet osv är ju en gissning. Sedan kanske du vill kalla det en kvalificerad gissning för att du modererar ett forum. Vilket forum är det du modererar?
Är detta en anställningsintervju eller ett forum? Nordens största klockforum. Att veta vem man betalar till ger som sagt INGEN trygghet, har spårat tillräckligt många scammers för att veta det. Svårt att på laglig väg kräva tillbaka pengar från någon som inte har några osv. Om man däremot kan blocka folk från att använda K&S så är det kanon, utesluter dock inte alla PM-affärer och PM-svar på köpesannonser.

Är detta en anställningsintervju eller ett forum? Nordens största klockforum. Att veta vem man betalar till ger som sagt INGEN trygghet, har spårat tillräckligt många scammers för att veta det. Svårt att på laglig väg kräva tillbaka pengar från någon som inte har några osv. Om man däremot kan blocka folk från att använda K&S så är det kanon, utesluter dock inte alla PM-affärer och PM-svar på köpesannonser.
Namnet är dolt på köpes

Du får läsa på lite, happy har gjort det åtminstone lite svårt.

På vilket sätt kan person återkommande luras nu menar du? Det är ett fåtal personer som utfört hundratals bedrägerier här, sedan BankID-verifieringen infördes har det inte skett ett enda. Det är ett antal personer som redan är blockerade från att annonsera då de sedan tidigare är dömda, redan där har vi alltså minskat risken för bedrägeri.

Visst, den är inte noll eftersom endel inte drar sig för att svärta ner sitt namn, men den har minskat markant.

Du får läsa på lite, happy har gjort det åtminstone lite svårt.
Huvudfunktionen blir således att man kan blocka folks personnummer, inte att man kan identifiera den man skickar pengar till. Två helt olika saker. Det jag ville framhålla var att man inte kan känna sig trygg bara för att man identifierat den andra parten. Det i sig ger ingen trygghet.

Senast ändrad:
På vilket sätt kan person återkommande luras nu menar du? Det är ett fåtal personer som utfört hundratals bedrägerier här, sedan BankID-verifieringen infördes har det inte skett ett enda. Det är ett antal personer som redan är blockerade från att annonsera då de sedan tidigare är dömda, redan där har vi alltså minskat risken för bedrägeri.

Visst, den är inte noll eftersom endel inte drar sig för att svärta ner sitt namn, men den har minskat markant.
Nu har jag nog skrivit samma sak fyra gånger. Visste som sagt inte att ni kan blocka folk.

Egentligen hur gjorde man förr? Annons i tidningen, "tjenare mannen, du säljer en cykel? Kommer och kikar på den imorgon. He gå bra!"

När man kommer dit " den ser bra ut mannen" eller " va fan e detta mannen"

Det är en godtycklig uppfattning från din sida. Det är självklart att det finns en trygghet i att betala till någon man vet vem det är. (Jag har ju möjlighet att kolla upp personen i fråga vis ev gemensamma bekanta, eller annan kontroll av personen) Jag tror inte riktigt vi diskuterar om samma förutsättning; det du menar med NOLL trygghet är när det inte är helt säkert och det jag menar är inte att upplägget är 100% vattentätt och säkert, för det finns ju inget som är. Men det finns ju nivåer däremellan, du vet det där med grått och inte bara svart eller vitt.

Jag tror att de flesta förstår att inget är helt safe, en kan ju liksom bli nerklubbad av säljaren efter affär genom fysiskt möte också liksom. Men om säljaren är en gammal bekant till min svärfar som även frugan går i god för eller om det är ett alias på ett webbforum så kan man nog känna ett högre mått av trygghet i affär med den förste nämnde säljaren. Det är väl ändå ingen avancerad analys?

Det är en godtycklig uppfattning från din sida. Det är självklart att det finns en trygghet i att betala till någon man vet vem det är. (Jag har ju möjlighet att kolla upp personen i fråga vis ev gemensamma bekanta, eller annan kontroll av personen) Jag tror inte riktigt vi diskuterar om samma förutsättning; det du menar med NOLL trygghet är när det inte är helt säkert och det jag menar är inte att upplägget är 100% vattentätt och säkert, för det finns ju inget som är. Men det finns ju nivåer däremellan, du vet det där med grått och inte bara svart eller vitt.

Jag tror att de flesta förstår att inget är helt safe, en kan ju liksom bli nerklubbad av säljaren efter affär genom fysiskt möte också liksom. Men om säljaren är en gammal bekant till min svärfar som även frugan går i god för eller om det är ett alias på ett webbforum så kan man nog känna ett högre mått av trygghet i affär med den förste nämnde säljaren. Det är väl ändå ingen avancerad analys?
Förstår det, men folk som blåser andra på löpande band bryr sig inte om du vet personens namn och personnummer, det är det som är min poäng. Förutsatt att du inte tänker lösa saker på olaglig väg hjälper inte kontaktuppgifter på en sådan person. Polisanmälan och lagföring hjälper sällan heller eftersom den typen av personer i princip alltid har stora skulder. Har flera bekanta som blivit blåsta av den typen av personer.

På Happy skulle jag anmäla uppenbara fejk-annonser. Om det var på en sida jag inte sedan tidigare använder (typ begcykel.com som i första inlägget) så skulle jag nog bara gå vidare och i förlängningen sluta använda den sidan.

Om BankID-signering kan få ned antalet bedragare och fejk-annonser är det ju superbra.

Men jag kommer inte att ändra mitt beteende bara för det finns på plats. Jag kommer att göra samma grundliga undersökning av prylar, köpare och säljare som tidigare. Dvs aldrig betala i förskott, aldrig skicka utan betalning, betalning via swish, kolla kvitto vid dyrare köp och backa ur affären vid minsta tveksamhet. Dom affärer jag gjort på Happy har fungerat utan problem och det känns bra att sälja till en annan cykel-nörd även om priset ibland kanske kunnat bli marginellt bättre på Blocket eller Tradera.

Dvs aldrig betala i förskott, aldrig skicka utan betalning,

Inte riktat mot någon, mer för systemanalys: då kan man bara handla med andra som är mindre säkerhetsagerandes? Dvs. kan tänka sig betala utan att ha fått varan eller skicka utan att ha fått betalt. Jag hävdar inte att man har en obligation att vara "god forummedlem och chansa", bara funderar på vad konskevensen är. Eller finns det sätt (utöver fysiskt möte) där premisserna ovan går att uppfylla från båda håll?

Inte riktat mot någon, mer för systemanalys: då kan man bara handla med andra som är mindre säkerhetsagerandes? Dvs. kan tänka sig betala utan att ha fått varan eller skicka utan att ha fått betalt. Jag hävdar inte att man har en obligation att vara "god forummedlem och chansa", bara funderar på vad konskevensen är. Eller finns det sätt (utöver fysiskt möte) där premisserna ovan går att uppfylla från båda håll?
Precis, jag skulle tex. aldrig skicka något utan att få betalt innan. Men det är val man gör :)

Tillbaka
Topp