Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu får ni sluta jiddra om BankID. Det har samma effekt som swish vilket inte biter på yrkesbedragare som skiter i om du vet vem som blåst dig. Det ger alltså NOLL trygghet.Använd en seriös sajt som använder BankID istället ;)
![]()
Köp & Sälj
Sveriges största dedikerade cykelmarknad där du kan annonsera Gratis! Handla säkert från verifierade användare. Smarta funktioner som bevakningar och favoriter gör det enklare att hitta din favorit cykel.happyride.se
Nu får ni sluta jiddra om BankID. Det har samma effekt som swish vilket inte biter på yrkesbedragare som skiter i om du vet vem som blåst dig. Det ger alltså NOLL trygghet.
Man kan rensa bort de flesta scammers med krav på antal inlägg och långt medlemstid för annonsering.Men... vi har inte läst om fler som blivit lurade sedan det infördes på nya annonser här på K&S.
Det är snarare väldigt vanligt, yrkeskriminella bryr sig inte om du har deras identitet och om du polisanmäler. De kör på tills de åker fast, sedan börjar de om igen.Vill minnas att jomper sa för ett tag sen ( I samband med bankid införandet) att det var en eller ett par personer som faktiskt hade gjort så på Happy. Dvs bedragit under eget namn. Jag kan komma ihåg fel iofs.
Men det är en början iaf....Man kan rensa bort de flesta scammers med krav på antal inlägg och långt medlemstid för annonsering.
BankID och kontrakt är meningslöst.
Falsk trygghet kallas det. Ger noll effekt som sagt. Swish fyller dessutom samma ickefunktion.Men det är en början iaf....
Fast fördelen med Swish jämfört med banköverföring är att du vet att du betalar rätt person och att du kan göra efterforskningar på personen innan du för över pengar. Du kan trots Swish bli blåst.Tydligen var det folk som gick med på att betala på annat sätt än swish och därför utan bankid. Det "hålet" är pluggat
Det var ju smart. Men BankID är väl fortfarande inget krav vid skapande av annonser?Det ni missar att vi med bankid kan blockera folk mycket effektivt. Vilket redan är gjort med alla kända bedragare som bara återkom med andra ip, mails osv innan.
Det var ju smart. Men BankID är väl fortfarande inget krav vid skapande av annonser?
Yrkesbedragare? Noll trygghet? Hur kommer det sig att du vet att det inte hindrar/försvårar för vissa snedseglare som försöker sig på enkla bluffar? Eller är det bara skrikigt killgissande från din sida?Nu får ni sluta jiddra om BankID. Det har samma effekt som swish vilket inte biter på yrkesbedragare som skiter i om du vet vem som blåst dig. Det ger alltså NOLL trygghet.
Jag modererar på ett annat forum så jag gissar inte.Yrkesbedragare? Noll trygghet? Hur kommer det sig att du vet att det inte hindrar/försvårar för vissa snedseglare som försöker sig på enkla bluffar? Eller är det bara skrikigt killgissande från din sida?
Bedragare tråden har varit väldigt lugn ett tag iallafall..Yrkesbedragare? Noll trygghet? Hur kommer det sig att du vet att det inte hindrar/försvårar för vissa snedseglare som försöker sig på enkla bluffar? Eller är det bara skrikigt killgissande från din sida?
Har du blockerat ditt eget BankID från k&s?Fortfarande måste man såklart tänka själv också. Annars blir man lurad.
Jag har tex lurat en köpare idag. Jag har skrivit fel storlek på en sak jag sålt. Får inte svar på pm, har redan skickat. Riktigt dåligt samvete har jag....
Jag ska be om det imorgon....Har du blockerat ditt eget BankID från k&s?
No har alltså ID på alla bedragare?Det ni missar att vi med bankid kan blockera folk mycket effektivt. Vilket redan är gjort med alla kända bedragare som bara återkom med andra ip, mails osv innan.
Nä men, vi hade några kända, återkommande. Det kan du se i den där bedragar tråden...No har alltså ID på alla bedragare?
Kan hålla med om att man kanske inte ska kunna använda k&s delen direkt med nytt medlemskap. Men inläggskrav resulterar väl bara i en massa strunt inlägg från nya medlemmar för att fylla inläggskvoten.Man kan rensa bort de flesta scammers med krav på antal inlägg och långt medlemstid för annonsering.
BankID och kontrakt är meningslöst.
Det är klart att du gissar, du kan ju omöjligen veta om det finns personer som hade tänkt att bluffa men som låtit bli pga upplägget med bankid, eller hur? Så ditt påstående om noll trygghet osv är ju en gissning. Sedan kanske du vill kalla det en kvalificerad gissning för att du modererar ett forum. Vilket forum är det du modererar?Jag modererar på ett annat forum så jag gissar inte.
Men om man kan blocka folk från att skapa annonser utifrån personnummer och inte bara IP så är det ju en riktigt bra lösning.
Är detta en anställningsintervju eller ett forum? Nordens största klockforum. Att veta vem man betalar till ger som sagt INGEN trygghet, har spårat tillräckligt många scammers för att veta det. Svårt att på laglig väg kräva tillbaka pengar från någon som inte har några osv. Om man däremot kan blocka folk från att använda K&S så är det kanon, utesluter dock inte alla PM-affärer och PM-svar på köpesannonser.Det är klart att du gissar, du kan ju omöjligen veta om det finns personer som hade tänkt att bluffa men som låtit bli pga upplägget med bankid, eller hur? Så ditt påstående om noll trygghet osv är ju en gissning. Sedan kanske du vill kalla det en kvalificerad gissning för att du modererar ett forum. Vilket forum är det du modererar?
Namnet är dolt på köpesÄr detta en anställningsintervju eller ett forum? Nordens största klockforum. Att veta vem man betalar till ger som sagt INGEN trygghet, har spårat tillräckligt många scammers för att veta det. Svårt att på laglig väg kräva tillbaka pengar från någon som inte har några osv. Om man däremot kan blocka folk från att använda K&S så är det kanon, utesluter dock inte alla PM-affärer och PM-svar på köpesannonser.
Du får läsa på lite, happy har gjort det åtminstone lite svårt.Är detta en anställningsintervju eller ett forum? Nordens största klockforum. Att veta vem man betalar till ger som sagt INGEN trygghet, har spårat tillräckligt många scammers för att veta det. Svårt att på laglig väg kräva tillbaka pengar från någon som inte har några osv. Om man däremot kan blocka folk från att använda K&S så är det kanon, utesluter dock inte alla PM-affärer och PM-svar på köpesannonser.
Nu får ni sluta jiddra om BankID. Det har samma effekt som swish vilket inte biter på yrkesbedragare som skiter i om du vet vem som blåst dig. Det ger alltså NOLL trygghet.
Huvudfunktionen blir således att man kan blocka folks personnummer, inte att man kan identifiera den man skickar pengar till. Två helt olika saker. Det jag ville framhålla var att man inte kan känna sig trygg bara för att man identifierat den andra parten. Det i sig ger ingen trygghet.Du får läsa på lite, happy har gjort det åtminstone lite svårt.
Nu har jag nog skrivit samma sak fyra gånger. Visste som sagt inte att ni kan blocka folk.På vilket sätt kan person återkommande luras nu menar du? Det är ett fåtal personer som utfört hundratals bedrägerier här, sedan BankID-verifieringen infördes har det inte skett ett enda. Det är ett antal personer som redan är blockerade från att annonsera då de sedan tidigare är dömda, redan där har vi alltså minskat risken för bedrägeri.
Visst, den är inte noll eftersom endel inte drar sig för att svärta ner sitt namn, men den har minskat markant.
Nu har jag nog skrivit samma sak fyra gånger. Visste som sagt inte att ni kan blocka folk.
Det är en godtycklig uppfattning från din sida. Det är självklart att det finns en trygghet i att betala till någon man vet vem det är. (Jag har ju möjlighet att kolla upp personen i fråga vis ev gemensamma bekanta, eller annan kontroll av personen) Jag tror inte riktigt vi diskuterar om samma förutsättning; det du menar med NOLL trygghet är när det inte är helt säkert och det jag menar är inte att upplägget är 100% vattentätt och säkert, för det finns ju inget som är. Men det finns ju nivåer däremellan, du vet det där med grått och inte bara svart eller vitt.Är detta en anställningsintervju eller ett forum? Nordens största klockforum. Att veta vem man betalar till ger som sagt INGEN trygghet, har spårat tillräckligt många scammers för att veta det. Svårt att på laglig väg kräva tillbaka pengar från någon som inte har några osv. Om man däremot kan blocka folk från att använda K&S så är det kanon, utesluter dock inte alla PM-affärer och PM-svar på köpesannonser.
Förstår det, men folk som blåser andra på löpande band bryr sig inte om du vet personens namn och personnummer, det är det som är min poäng. Förutsatt att du inte tänker lösa saker på olaglig väg hjälper inte kontaktuppgifter på en sådan person. Polisanmälan och lagföring hjälper sällan heller eftersom den typen av personer i princip alltid har stora skulder. Har flera bekanta som blivit blåsta av den typen av personer.Det är en godtycklig uppfattning från din sida. Det är självklart att det finns en trygghet i att betala till någon man vet vem det är. (Jag har ju möjlighet att kolla upp personen i fråga vis ev gemensamma bekanta, eller annan kontroll av personen) Jag tror inte riktigt vi diskuterar om samma förutsättning; det du menar med NOLL trygghet är när det inte är helt säkert och det jag menar är inte att upplägget är 100% vattentätt och säkert, för det finns ju inget som är. Men det finns ju nivåer däremellan, du vet det där med grått och inte bara svart eller vitt.
Jag tror att de flesta förstår att inget är helt safe, en kan ju liksom bli nerklubbad av säljaren efter affär genom fysiskt möte också liksom. Men om säljaren är en gammal bekant till min svärfar som även frugan går i god för eller om det är ett alias på ett webbforum så kan man nog känna ett högre mått av trygghet i affär med den förste nämnde säljaren. Det är väl ändå ingen avancerad analys?
Dvs aldrig betala i förskott, aldrig skicka utan betalning,
Precis, jag skulle tex. aldrig skicka något utan att få betalt innan. Men det är val man gör :)Inte riktat mot någon, mer för systemanalys: då kan man bara handla med andra som är mindre säkerhetsagerandes? Dvs. kan tänka sig betala utan att ha fått varan eller skicka utan att ha fått betalt. Jag hävdar inte att man har en obligation att vara "god forummedlem och chansa", bara funderar på vad konskevensen är. Eller finns det sätt (utöver fysiskt möte) där premisserna ovan går att uppfylla från båda håll?
Inte för att det här hänt än, men det finns ett antal medlemmar på forumet som jag faktiskt skulle kunna skicka till innan jag fått betalt....Precis, jag skulle tex. aldrig skicka något utan att få betalt innan. Men det är val man gör :)
Ja iofs.Inte för att det här hänt än, men det finns ett antal medlemmar på forumet som jag faktiskt skulle kunna skicka till innan jag fått betalt....