Problem med gängor på denna lilla delen

Storebrush

Aktiv medlem
Allt började när jag tog av dorkdiscen på min Kona Unit X. Plötsligt funkade inte växlarna längre. Efter en tids utredande åtgärder kunde det konstateras att bodyn satt lös. För att den ”capen” som ser till att bodyn sitter där den ska bara var påskruvas på första gängorna. Därefter tar det stopp, den är korsgängad. Jag har mailat säljaren och vi kan säkert komma överens om något men jag är nyfiken på vad jag har för alternativ. Men jag vet inte vad delen heter och hur jag i så fall kan få tag på den.. bild biläggs således:

Tack på förhand, Sveriges trevligaste cyckelforum!
2C476418-A8FE-45C1-8C80-354A0A276EF6.jpeg

48BB4070-AC34-4430-8A85-8DC7C46C52EC.jpeg

Varför mailade du säljaren ifall allting började krångla efter att du haft lös och skruvat i sakerna själv?

Den där plastskivan, den så kallade dorkdiscen, lossnade av sig själv och hamnade i hjulet, så jag drog bara knipsade av den sista delen med en tång och tog ut den. Sen strulade växlarna. Jag tror att själva kassetten var spänd mot dorkdiscen kanske?jag förstod först inte vad som vad problemet och höll på att bli psykotisk av allt justerande. Sen tog jag av bakhjulet och då såg jag att kassetten inte satt fast. Då ringde jag säljaren. Sen bad de mig ta hjulet till LBS för analys. Sen mailade jag säljaren.

Den där plastskivan, den så kallade dorkdiscen, lossnade av sig själv och hamnade i hjulet, så jag drog bara knipsade av den sista delen med en tång och tog ut den. Sen strulade växlarna. Jag tror att själva kassetten var spänd mot dorkdiscen kanske?jag förstod först inte vad som vad problemet och höll på att bli psykotisk av allt justerande. Sen tog jag av bakhjulet och då såg jag att kassetten inte satt fast. Då ringde jag säljaren. Sen bad de mig ta hjulet till LBS för analys. Sen mailade jag säljaren.
Vad sa LBSen som tittade på det och gjorde en analys?

Vad sa LBSen som tittade på det och gjorde en analys?

Dom konstaterade att det var fel på den där endcapen, att den bara varit iskruvad på typ en gänga. Och att dom inte vågade ”ta i” även om end capen förmodligen är mjukare så ”vet man aldrig riktigt när det är gängpaj”. Jag ringde näringsidkaren som sålde cykeln till mig (men befinner sig i en annan stad än jag) och förklarade det och frågade om de ville jag att jag skulle ta i. Det ville dom inte men frågade om jag hade en Dremel hemma ?

Men hur ser axeln ut? Att behöva ta i känns fel, end caps brukar sitta relativt löst. Vågat att be kunden plocka fram dremmeln, känns som mycket kan gå fel :)

Om du börjar med att kolla upp vad det är för märke/modell av nav så brukar det bli enklare att hitta rätt end cap (skulle gissa på att det är Formula som tillverkar de där). Sen hade jag bara köpt en ny end cap ifall gängorna på axeln såg ok ut.

Alt. en ny axel + ny end cap, förmodligen är bägge delarna i aluminium och rätt mjuka, så gängorna tål nog inte för mycket stryk.
Handlaren som du köpt cykeln av borde rimligtvis kunna få fram såna reservdelar om du nu köpt en ny cykel.

Edit: ser ut på bilden som att end capen är felgängad (alltså skruvas åt moturs) men det gissar jag att ni såg.

Men hur ser axeln ut? Att behöva ta i känns fel, end caps brukar sitta relativt löst. Vågat att be kunden plocka fram dremmeln, känns som mycket kan gå fel :)
Axeln ser fin ut som tur är, om man typ spårar gängorna i end capen ser man rätt tydligt att gängorna går fel där det tar stopp. Haha ja!

Om du börjar med att kolla upp vad det är för märke/modell av nav så brukar det bli enklare att hitta rätt end cap (skulle gissa på att det är Formula som tillverkar de där). Sen hade jag bara köpt en ny end cap ifall gängorna på axeln såg ok ut.

Alt. en ny axel + ny end cap, förmodligen är bägge delarna i aluminium och rätt mjuka, så gängorna tål nog inte för mycket stryk.
Handlaren som du köpt cykeln av borde rimligtvis kunna få fram såna reservdelar om du nu köpt en ny cykel.

Edit: ser ut på bilden som att end capen är felgängad (alltså skruvas åt moturs) men det gissar jag att ni såg.

Ja det blir nog så va! Man måste börja där. Formula tillverkar navet och sram bodyn - vem tillverkar end cap? Det enklaste vore om säljaren kunde lösa det, jag bara befarar att det kommer ta tid...

Tillbaka
Topp