Stadscykel Göteborg

Kombaja

Medlem
Stadscykel Göteborg
Hej!
Låt mig börja med att säga att jag inte kan något om cyklar. Jag har alltid cyklat på begagnade cyklar i Lund. Nu har jag flyttat till backiga Göteborg och vill köpa en ny, bra och lätt stadscykel. Har ni några rekommendationer?

Jag väger kring 50kg
Vill ha korg
Den ska vara lätt att cykla med, speciellt då jag har branta backar nära mig.
Budget upp till 10000kr

Uppskattar lite hjälp då jag insett att detta är en djungel.

/Anna

Stadscykel Göteborg
Kanske någon från Cream Cycles? Deras Caferacers ser rätt trevliga ut.
Ser ut att finnas på Childstore i Göteborg för under budgeten.

Stadscykel Göteborg
Kanske någon från Cream Cycles? Deras Caferacers ser rätt trevliga ut.
Ser ut att finnas på Childstore i Göteborg för under budgeten.
Men är de bra cyklar för Göteborg? TS söker en cykel för pendling och inte designprodukt.
Mvh

Stadscykel Göteborg
Börja med köpa ordentligt lås och därefter regnkläder, det regnar på tvären i Göteborg.
Därefter räcker budgeten till en Nishiki 307, det är en riktig cykel byggd för oendling och problemfritt ägande. Lätt, snabb, hållbar.
Mvh
Håller med, börja med att avsätta en peng till lås, hjälm och regnkläder, om du inte redan har det. Kanske även korg, pakethållare och skärm, om inte tänkt cykel säljs med det. Kolla sen vad som du kan med att lägga efter dessa prylar.
Nishiki 307 är absolut en helt OK cykel för vardagstramp, men kanske inte optimal cykelglädje om det är mer än bara "vardagscykel". Den verkar ligga på 14 kg. Men igen, en helt OK cykel för det syftet!

Jag har en snarlik modell som heter 608 (från 2008, nu utgången), den väger in på ca 15 kg och är köpt för 2x6 km cykla-till-jobbet-året-runt-och-så-intetsägande-att-den-inte-blir-stulen-på-direkten-syfte. Låg cykelglädje, men den gör jobbet. Har varit så gott som problemfri. På 4 år kortade jag kedjan en länk (fusk-metod) och bytte däck sista året, väldigt lite underhåll alltså, vilket kan vara en poäng.
På vintern kan det vara skönt att byta till ett dubbdäck fram, om du ska cykla hela året.

Hoppas du hittar cykel att provcykla i din storlek, som faller dig i smaken!

Stadscykel Göteborg
Avsätt pengar för allt det där som dom andra skrev, och en vattentät väska.

Bor själv i GBG.
Jag har en gammal damcykel från Crescent med 5 växlar jag tar mig runt på stan med. Få backar jag inte kan ta mig upp för med den.

Stadscykel Göteborg
Tyvärr är det brist på cyklar, alla har köpt i år pga C-19.

Vill man ha något lätt för den här budgeten, då är det nog blocket som gäller.

Annars kolla på Cykellkillarna, Trek, Bikefixx, Sportson Kålltorp/Vasa/Järnbrott/Backaplan, Karlssons cykel i Majorna, Childstore vid Stigbergstorget. Cykelhuset vid Axeldalströmstorg och på Backaplan.

Finns fler, orkar inte kolla upp dem bara.

Hur lång är du?

Stadscykel Göteborg
Tack alla för bra tips! Uppskattar rekommendationerna på olika cykelbutiker.
Jag är 168cm

men andra ord är Skeppshult sport dam 7vxl eller någon monark inget att rekommendera?

Stadscykel Göteborg
Tack alla för bra tips! Uppskattar rekommendationerna på olika cykelbutiker.
Jag är 168cm

men andra ord är Skeppshult sport dam 7vxl eller någon monark inget att rekommendera?

Kollade lite snabbt på vad som finns.
Alla verkar väga mellan 17-20 kg.
XXL har någon cykel som väger 13kg för 4000, den är dock bara 3 växlad.

Så jag skulle väl kika efter 5-7 växlat, känns bra och ser bra ut.

Fördelen med att köpa hos en handlare är att vissa så ingår det service, som t.ex. Sportson (6 och 12månader).
Vet inte hur de andra har det.

Hittade den här om man vill komma undan lite billigt.
Du får två korgar! :)

Stadscykel Göteborg
Kollade lite snabbt på vad som finns.
Alla verkar väga mellan 17-20 kg.
XXL har någon cykel som väger 13kg för 4000, den är dock bara 3 växlad.

Så jag skulle väl kika efter 5-7 växlat, känns bra och ser bra ut.

Fördelen med att köpa hos en handlare är att vissa så ingår det service, som t.ex. Sportson (6 och 12månader).
Vet inte hur de andra har det.

Hittade den här om man vill komma undan lite billigt.
Du får två korgar! :)
Skeppshult på 19,9kg med mjuk ram? De må vara traditionellt stilenligt byggda men några milslukare är de icke Skeppshult natur...
Enligt min erfarenhet är V-ram bättre än U-ram för just cykling.
Mvh

Stadscykel Göteborg
Skeppshult på 19,9kg med mjuk ram? De må vara traditionellt stilenligt byggda men några milslukare är de icke Skeppshult natur...
Enligt min erfarenhet är V-ram bättre än U-ram för just cykling.
Mvh

Det var någon annan som tyckte Nishikin var tung ?
Dam-modell is the shit, speciellt om man bara ska ner på stan och fixa lite.

Mvh

Stadscykel Göteborg
Både Nishiki och Skeppshult är ju sjukt tråkiga cyklar, men hade jag bara dessa att välja på hade jag valt Nishiki alla dar i veckan. Båda funkar att bara rulla runt i stan med dock.

Stadscykel Göteborg
Tyvärr är det brist på cyklar, alla har köpt i år pga C-19.

Vill man ha något lätt för den här budgeten, då är det nog blocket som gäller.

Annars kolla på Cykellkillarna, Trek, Bikefixx, Sportson Kålltorp/Vasa/Järnbrott/Backaplan, Karlssons cykel i Majorna, Childstore vid Stigbergstorget. Cykelhuset vid Axeldalströmstorg och på Backaplan.

Finns fler, orkar inte kolla upp dem bara.

Hur lång är du?

Cykelkillarna går ju ingen vettig människa till. Jag skulle tom rekommendera biltema före den butiken.

Stadscykel Göteborg
Om detta inte är för sent, värd att kolla på?
Sen behöver den ju förstås skärmar, pakethållare, lysen, korg mm, men ett pris som kanske gör att man inte blir helt galen när/om den blir stulen.

Seleti Torino Mixte 8s 19, stadscykel dam, Röd, 2 999:-
https://www.xxl.se/seleti-torino-mi...b&utm_medium=email&utm_campaign=NS35.26.08.20
Ser trevlig ut. Även om det inte framgår öht vad det är för något som sitter på.
Men, måste bara kolla. Inte är väl det där en mixte-ram? Eller har jag gått runt och varit förvirrad hela livet. En mixte har väl "överröret" draget hela vägen till baknavet?!

Stadscykel Göteborg
Ser trevlig ut. Även om det inte framgår öht vad det är för något som sitter på.
Men, måste bara kolla. Inte är väl det där en mixte-ram? Eller har jag gått runt och varit förvirrad hela livet. En mixte har väl "överröret" draget hela vägen till baknavet?!
Tillverkad av stål och aluminium, verkar vara typ det enda de lyckades speca ja...
Håller med dig om ordet/begreppet "mixte", det verkar ju inte betyda något i detta produktnamn. Det ser ju ut som en vanlig dam-ram.

Tillbaka
Topp