Byta vevlager och vevparti

LuckyDuke

Medlem
Har en crescent muddus 2016 som jag behöver byta vevlager och vevparti, är de lätt att göra själv eller gör jag bäst i att lämna in den?
Gör de mesta som behöver fixas på min cykel själv och är alltid intresserad av att lära mej mer.
Vad rekommenderar ni?

byta vevlager och vevparti är inga problem alls bara man köpt passande verktyg. Vill du göra det oftare så lönar det sig nog att köpa verktygen.
Titta om det är pressade eller skruvade lager

Först och främst, bör du tänka efter! Ett vevparti behöver ytterst sällan bytas ut efter endast 4 år. Om kedja och kassett misshandlats under denna tid, bör det räcka med att byta ut dessa. Till detta behöver du en kassettavdragare, (oavsett (kedjenärke), samt en kedjebrytare, om inte kedjan har en låslänk, (kolla detta först). Du fixar detta hur lätt som helst om du inte har tummen mitt i näven!

Glömde nämna att om vevlagret utsatts för fysisk skada, i form av, horisontal alt vertikal belastning, måste detta såklart bytas ut. Skador på "kapslade" vevlager, (om du nu har det), är irreparabla. Annars bör ett vevlager hålla avsevärt längre tid än 4:a år. Lycka till "mekandet"!

Först och främst, bör du tänka efter! Ett vevparti behöver ytterst sällan bytas ut efter endast 4 år. Om kedja och kassett misshandlats under denna tid, bör det räcka med att byta ut dessa. Till detta behöver du en kassettavdragare, (oavsett (kedjenärke), samt en kedjebrytare, om inte kedjan har en låslänk, (kolla detta först). Du fixar detta hur lätt som helst om du inte har tummen mitt i näven!
Vevpartiet sitter inte lika fast som de gjorde innan, jag kan vagga de höger till vänster, inte mycket men de har börjat röra på sej, började likadant på en annan cykel jag hade o då dröjde de inte länge innan jag fick byta ut alltihopa.

Vevpartiet sitter inte lika fast som de gjorde innan, jag kan vagga de höger till vänster, inte mycket men de har börjat röra på sej, började likadant på en annan cykel jag hade o då dröjde de inte länge innan jag fick byta ut alltihopa.
Nu framgår det inte exakt vad det är för grejer du har men när mina vevpartier beter sig på det sättet brukar det funka att ta isär och sätta ihop igen på rätt sätt.

Men om en cykel gått 4 år utomhus året om kan det mycket väl vara dags att byta vevlagret, vevpartiet borde dock fungera även i fortsättningen.

Nu framgår det inte exakt vad det är för grejer du har men när mina vevpartier beter sig på det sättet brukar det funka att ta isär och sätta ihop igen på rätt sätt.

Men om en cykel gått 4 år utomhus året om kan det mycket väl vara dags att byta vevlagret, vevpartiet borde dock fungera även i fortsättningen.
De står inte specifikationerna vilket vevlager jag har, men vevpartiet är Spectra SE 48T 10-sp.

De är den här cykeln jag har https://www.cykelkraft.se/crescent-muddus-53000.

Har du tips på nåt bra vevlager som passar eller de är kanske bättre att ringa upp o prata med dom på cykelkraft?

De står inte specifikationerna vilket vevlager jag har, men vevpartiet är Spectra SE 48T 10-sp.

De är den här cykeln jag har https://www.cykelkraft.se/crescent-muddus-53000.

Har du tips på nåt bra vevlager som passar eller de är kanske bättre att ringa upp o prata med dom på cykelkraft?

Hittar inga spec:ar på vevlager, enklast är att ta bort det befintliga vevpartiet och se hur det ser ut bakom. Hittar inga bilder på icke drivsidan av cykeln men troligen finns det insex-skruvar på andra veven som du kan skruva ut för att lossa själva vevpartiet.

Klart det är enklast att kontakta återförsäljaren men inte ens säkert att dom vet utan att kontakta tillverkaren.

Troligtvis ett traditionellt 4-kantslager. Enklast är att gå till en cykelmek som har rätt verktyg. Annars behöver du en vevarmsavdragare samt en nyckel för vevlagret.

Tillbaka
Topp