Trampeffektivaste heldämpade stigcykeln

Kanske borde jag skapa en ny tråd med "Trampeffektivaste xc-cykeln" istället. Men jag tjuvar på denna, och xc-cyklar har ju redan nämnts (anthem, spark tex).
Min fråga är lite krånglig, och har en baktanke men; Vilken XC-cykel är trampeffektivast och har "enklaste" konstruktionen? Tänker mig utan låsbar dämpare. Och med så enkel kontruktion som möjligt. Men ändå xc-kvick. Tänker mig en 120mm gaffel fram, och 100-110mm bak.

Kollat på Pinkbike XC Field test?
Epic Evo har nog bland de enklaste länkagen och är också en av de kvickaste.

Canyon Neuron tycker jag är väldigt trampeffektiv. Kände aldrig behovet att låsa dämparen på min...

Canyon Neuron tycker jag är väldigt trampeffektiv. Kände aldrig behovet att låsa dämparen på min...
+1 på den.
Har en CF 2019 med nya länkaget och kör alltid med helt öppen dämpare. Inget märkbart gung så länge du sitter och trampar. Lite mer märkbart vid stående cykling.

Intressant fråga .
Själv har jag snöat in på mer komplicerade länkage som har fasta vaggor bak o länkarmar nere vid Vevpartiet istl. Tveksamt om det påverkar just trampeffektiviteten..?
Men bmc fourstroke som jag körde förra året var grym och jag använde aldrig lockouten på den .
Intense och Mondraker ser intressanta ut också.

Intressant fråga .
Själv har jag snöat in på mer komplicerade länkage som har fasta vaggor bak o länkarmar nere vid Vevpartiet istl. Tveksamt om det påverkar just trampeffektiviteten..?
Men bmc fourstroke som jag körde förra året var grym och jag använde aldrig lockouten på den .
Intense och Mondraker ser intressanta ut också.

Anledningen till min fråga är att jag bär omkring på ett hjärnspöke att bygga en egen ram. Men det känns som om rätt många lösningar hamnar på ungefär lika många ledade punkter. Det är väl egentligen bara Single Pivot (typ Orange som sticker ut).

Läser man forum är det en del kommentarer om att Intensen är sladdrig i länkaget så kanske inget för tyngre åkare.

den blev ju så effektiv att den i gengäld Var sämst i allt annat :-)

bör ju noteras att luxen slog epicen, när de stängt av brainen så mycket de kunde. Hade varit intressant om de även körde en repa med den på. Inte övertygad om att luxen fortfarande hade slagit den.
Å andra sidan var det ju även den inställningen de körde under testet eftersom de tyckte den blev dålig på allt annat annars ;)

den blev ju så effektiv att den i gengäld Var sämst i allt annat :-)

bör ju noteras att luxen slog epicen, när de stängt av brainen så mycket de kunde. Hade varit intressant om de även körde en repa med den på. Inte övertygad om att luxen fortfarande hade slagit den.
Är även nyfiken på hur trampeffektiv en modern xc HT varit i testet.
Bara som en gämförelse istället för ointressanta Donutbiken

Sedan är Luxen bra gammal nu och inte speciellt aktuell om man vill ha en modern xc cykel geometrimässigt. Var liksom ganska väntat att den skulle placera sig högt upp i effektivitetstestet och i botten på alla annat...

Läser man forum är det en del kommentarer om att Intensen är sladdrig i länkaget så kanske inget för tyngre åkare.
Det var my20, my21 (och kanske löpande från slutet på 20) har en extra ”crossbar” som förbinder halvorna av svingen. De kritiker som provat den nya lösningen säger att problemet är borta. Jag (82kg, kör modern XC och enklare spåren i Isaberg typ) har my20 och har inte känt något, men jag är nog iofs okänslig för mindre skillnader på cykeln generellt. Jag ska komplettera med förstärkningen och se om jag upplever skillnad.

Vad jag läst mig till under mina månaders surfande efter down countrycykel så ska Santa Cruz Blur vara väldigt trampeffektiv och i princip i alla tester har de tyckt lockouten varit helt onödig.

Det var my20, my21 (och kanske löpande från slutet på 20) har en extra ”crossbar” som förbinder halvorna av svingen. De kritiker som provat den nya lösningen säger att problemet är borta. Jag (82kg, kör modern XC och enklare spåren i Isaberg typ) har my20 och har inte känt något, men jag är nog iofs okänslig för mindre skillnader på cykeln generellt. Jag ska komplettera med förstärkningen och se om jag upplever skillnad.

ok, har inte sett någon 2021 uppdatering, på hemsidan finns bara 2020.

Jag använder aldrig min lock- out. Är det ett bra tecken? Jag tycker hur som, att min Fuel EX är larvigt trampeffektiv.
2020-ramen är kanske ännu bättre?

Trampeffektiv.jpg

Pinkbike test = broscience!
Vidare diskussioner baserade på broscience blir inte bättre, tyvärr ?

Kan inte nån göra nåt vettigt test med samma hjul, samma däck, samma tryck och wattmätare i pedalerna på olika cyklar. Och sen tidtagning uppför en backe ?‍♂️

Tänk va färre diskussioner, spekulationer och möjlighet till marknadsföring det skulle bli! ??

Å andra sidan var det ju även den inställningen de körde under testet eftersom de tyckte den blev dålig på allt annat annars ;)
Så var det visserligen. Men den presterade ju rätt bra ändå. Evon som inte ens har det likaså. Och pratar vi just detta test så hade den ju troligen presterat bättre med Brain på. Luxen har ju ingen direkt ursäkt för att det gick så dåligt i övrigt. Och nej, jag är inget stort specialized fan

Jag använder aldrig min lock- out. Är det ett bra tecken? Jag tycker hur som, att min Fuel EX är larvigt trampeffektiv.
2020-ramen är kanske ännu bättre?

Visa bilaga 438494
Min NS med liknande länkage är också extremt trampeffektiv, gungar i princip ingenting av tramp. Problemet med den typen av länkage är väl vikt och komplexitet.

Ser att många tillverkare går över till enklare lösningar, även med baktriangel utan länkage. Är helt övertygad om att det är främst pga lägre kostnad och att det ställer högre krav på en bra dämpare eller en dämpare som har hög LSC.

Om en anpassad dämpare är nyckeln för trampeffektiviteten så tycker jag att man fuskar/snålat, då är det ju dämparens funktion man mäter, inte ramens konstruktion. Med det sagt är det ju såklart bra att dämparna blivit bättre vilket medför att det kan snålas med konstruktionen.

Min NS med liknande länkage är också extremt trampeffektiv, gungar i princip ingenting av tramp. Problemet med den typen av länkage är väl vikt och komplexitet.

Ser att många tillverkare går över till enklare lösningar, även med baktriangel utan länkage. Är helt övertygad om att det är främst pga lägre kostnad och att det ställer högre krav på en bra dämpare eller en dämpare som har hög LSC.

Om en anpassad dämpare är nyckeln för trampeffektiviteten så tycker jag att man fuskar/snålat, då är det ju dämparens funktion man mäter, inte ramens konstruktion. Med det sagt är det ju såklart bra att dämparna blivit bättre vilket medför att det kan snålas med konstruktionen.
Men Treken som hade samma lösning som din har ju en special reaktiv dämpare så det måste ju vara en snållösning då?

Pinkbike test = broscience!
Vidare diskussioner baserade på broscience blir inte bättre, tyvärr ?

Kan inte nån göra nåt vettigt test med samma hjul, samma däck, samma tryck och wattmätare i pedalerna på olika cyklar. Och sen tidtagning uppför en backe ?‍♂️

Tänk va färre diskussioner, spekulationer och möjlighet till marknadsföring det skulle bli! ??
Så det du vill ändra på pinkbikes "test" är att alla cyklarna ska köras med samma hjul? ;)

(Det blir väl lite svårt med leftyn, men annars borde det ju vara genomförbart)

Själv tycker jag de borde ha normaliserat vilken på cyklarna istället. De två långsammaste cyklarna var väl de tyngsta, vilket ju känns ganska givet.

Så var det visserligen. Men den presterade ju rätt bra ändå. Evon som inte ens har det likaså. Och pratar vi just detta test så hade den ju troligen presterat bättre med Brain på. Luxen har ju ingen direkt ursäkt för att det gick så dåligt i övrigt. Och nej, jag är inget stort specialized fan
Fast det rimliga är väl att ha den inställningen som de hade trivts med på stigen också?
Alla de andra cyklarna kördes ju med dämparen i öppet läge.

(Sen är ju Brain inte avstängd för att man har den i det lägsta läget, den går ju inte att stänga av helt, vilket var en del av kritiken i sammanfattningen).

Skulle de ha skruvat upp brain-funktionen till högsta nivån borde de väl ha kört de andra cyklarna med låst dämpare.

Fast det rimliga är väl att ha den inställningen som de hade trivts med på stigen också?
Alla de andra cyklarna kördes ju med dämparen i öppet läge.

(Sen är ju Brain inte avstängd för att man har den i det lägsta läget, den går ju inte att stänga av helt, vilket var en del av kritiken i sammanfattningen).

Skulle de ha skruvat upp brain-funktionen till högsta nivån borde de väl ha kört de andra cyklarna med låst dämpare.

fast Brain är väll kanske inte tänkt att köras i högsta nivån som ”allround inställning”. Tycker personligen det är märkligt att plocka bort en funktion som just är den hojen bara för att det skulle ge den en fördel. Hojen är ju designad för att Brain ska vara aktiv hela riden. Lite som att säga ”detta länkage är orättvist effektivt, lås dämparna”. Sen vet jag mycket väl att Max nerdragen Brain inte innebär helt avstängd Brain, men hojen är ju knappast designad för att köras i det läget som ”huvudläge”. Visst hade det blivit ”orättvist” i just det testet, men man kan ju vända det till att utförs skulle brainen istället kanske ställt till det lite. Ett test utan Brain säger ju egentligen inte sanningen om Epic med Brain. För mig som konsument, som köpare av en hoj, så vill jag ju veta vad en funktion ger mig, stänger man av alla funktioner en design ger, bara för att den kan ge en fördel mot andra i ett test, så vet jag ju egentligen inte hur hojen presterar, så som den är tänkt att prestera. Vill man inte ha Brain, då köper man ju inte en hoj med brain. Om jag är spekulant på en hoj med Brain, eller har har den i min lista så vill ha ju veta hur den funkar med Brain, inte hur den funkar om man plockar av Brain. Således blir ju testet egentligen orättvist o vi vet ju inte hur den hade presterat, om den körts så som den designats.

om den hade haft live valve och hela hojen designas runt live valve. Att länkaget är riktigt riktigt följsamt när det är öppet, men bieffekten hade varit att utan live valve hade det varit en pina på släta sträckor, hade det då ansetts som mest rättvist att stänga av live valve när hojen testas?
Men det är ju min högst personliga åsikt. Och nej jag gillar inte Brain själv, och skulle således inte köpa den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp