Trampeffektivaste heldämpade stigcykeln

Gunnar : enligt den artikeln ska däcken orsaka spikar i dämperiet http://m.pinkbike.com/news/sam-hill-bike-shwalbe-procore-tires.html så att Corratec lösning lär inte förbättra situationen...
Men jag kan ha fel, det har hänt förut! ;-)

Här är den delen av artikeln som är relevant :
Using telemetry to track the way that the tire and suspension interacted after an impact revealed that the spring rate of the tire was very linear and that it ramped up too gradually to overcome the suspension's static friction. When the suspension did begin to move, the hand-off between the spring rate of the tire and that of the suspension created a distinct spike in the compression rate at the very moment when the suspension should have been progressing smoothly through its stroke. The result was a lack of compliance for soaking up small to medium-sized bumps. Up until now, suspension tuners have wrestled with compromises to eliminate the spike. The most common solution has been to over-inflate the tire, which stiffens its overall spring rate and thus activates the suspension at an earlier moment - but that fix also reduces traction and small-bump sensitivity.

happymtb.fr:
Det var intressant läsning och nytt för mig trots att jag har ju läst en del om att huvudproblemet med plussdäcks dimensioner å fettbike är just den odämpade fjädringen stora däck kan ge i vissa däcktryck.
Kanske det faktisk ligger något i att Corratec har forskat sig fram till vilken durometer och tröghet som inte ger spikar som nackdel. Är väl där 10hertz kommer in i bilden.

gunnar.westholm sa:
Kanske det faktisk ligger något i att Corratec har forskat sig fram till vilken durometer och tröghet som inte ger spikar som nackdel. Är väl där 10hertz kommer in i bilden.
Eller så är det bara marketing BS som så mycket annat i den här branschen..?

Någon som känner någon med telemetriutrustning och tillgång till 10hz hojj? Borde komma en analys på den där om inte allt för länge. Jag skall iallafall försöka få gjort telemetri test på min Tantrum om jag hittar någon med utrustning...

om det behövs låsning tycker jag ändå är ett tecken på att fjädringen inte är optimal?

när jag köpte mtb för några år sedan föll valet utan särskilt tankearbete på en begagnad cube ams fs från 2006. det var ett bra erbjudande helt enkelt, tänkte jag prövar den och lär mig sedan. den har lockout både fram och bak, men märkte snart att jag inte använde den. cykeln känns inte svampig i fjädringen, och fast jag har den ganska hårt ställs nyttjas slaglängden.

nästa hoj blev av samma märke och fjädringstyp, en nyare 29a utan lockout. har aldrig saknat den.

vet inte hur det mycket krångliga länkaget bak på dessa tyska cyklar spelar in, men om det motverkar sag när man trampar är det bra tänker jag. och likadant om cykeln saggar när man trampar, skaffa inte lockout, byt cykel till en som inte saggar?

kan ju inte vara så svårt 2017 för en tillverkare att ordna den biffen. kunskapen borde vara allmänt bekant. om det sedan görs med intelligenta dämpare eller bra geometri spelar kanske mindre roll. men lockout känns som en b-lösning.

kais01 sa:
om det behövs låsning tycker jag ändå är ett tecken på att fjädringen inte är optimal?
... eller att den är optimal. Istället för att kompromissa massa för att försöka få trampeffektivitet så kan man koncentrera sig på t.ex. small bump compliance och minimera brake squat?

(Var lite osäker på den svenska termerna där, hoppas ni kan ha överseende med det)

en intelligent tillverkare ser till att drivkraft längs kedjan styvar upp cykelns bakvagga, och bromsning istället sänker ner cykelns bakända.

en fördel med sådan dynamisk geometri att bakhjulet trycks fast ännu hårdare när man driver på.

men har man kompromissat och försett hojen med en enkel vagga blir det svårt. och med lockout blir systemet statiskt.

jag tror lockout kan vara ett frestande alternativ att spara pengar i utvecklingskostnad och tillverkning. samtidigt ger det ger kunden ett intryck av uppgradering. ett kinderägg för tillverkaren, men inte för kunden.

kais01 sa:
jag tror lockout kan vara ett frestande alternativ att spara pengar i utvecklingskostnad och tillverkning. samtidigt ger det ger kunden ett intryck av uppgradering. ett kinderägg för tillverkaren, men inte för kunden.
Ett sätt att spara vikt också, lätta cyklar säljer..

Yeti. Svårslagen hoj på alla punkter. Hade en förut och sålde den i ett svagt ögonblick för att testa 29" FS. Saknar den en hel del. Den överlägset trampeffektivaste FS jag någonsin cyklat på.

MatteXC sa:
wobblie sa:
MatteXC sa:
Säger ni att denna hoj inte är trampeffektiv heller? https://www.specialized.com/us/en/sworks-epic-29-world-cup/106396

Edit: ovanstående hade visst bara 100mm i slaglängd så den klassar kanske inte in i TS frågeställningar

Är du säker på att du förstår vad trampeffektiv betyder?

Nej jag börjar bli osäker faktiskt, kan du reda ut begreppen?

Det finns det många som kan göra mycket bättre än mig, och en hel del står ju i tråden angående just detta. Poängen är att de cyklar du länkar till kan vara snabba som blixten och suveräna till sitt huvudsakliga användningsområde, utan att för den skull vara trampeffektiva.

Har cyklat några ordentliga turer och även genomfört Hardbarka Enduro på en Evil Insurgent med flippchipsen i hög(sta) läget.
Plush och lekfull cykel utför. Men har aldrig börjat tänka på att slå över spaken på dämparen så tidigt uppför på någon annan hoj. Och även med max propedal så inspirerade den inte alls till att försöka klara uppförscrux så som fex Orange Stage6..
The Following klättrar ju garanterat betydligt bättre med kortare vandring, men förmin del så har jag ofta användning för 160mm och har tro på vad tester hittills säger om den Tantrum jag får levererad till veckan.
Ser verkligen fram mot att slippa tänka över hur dämparen är justerad eller om jag glömt öppna/låsa i en svår backe, eller glömt om propedal är av eller på!!!
Jag kan gärna leva med dämpning som inte har den mest DH plusha känslan för att slippa dilemmat med att välja inställningar efter terräng. Det blir allt för ofta en dålig kompromiss.

Jag har erbjudit min Tantrum för ett kort test nästa vecka... Men hittills har jag fått som svar att endast långtids är aktuellt. Är fortfarande förvånad över att ett helt nytt dämparpatent som Missing Link inte väcker mer interesse med tanke på hur mycket som skrivits om R3act. Men det är väl inte ovanligt runt saker som låter för bra för att låta som det är sant.
Är väl därför marknadsföring och formgivning för många är viktigare än funktion..
Kanske det hjälper om fler visar interesse för test.. Själv är jag ju partisk och helt ärligt öppen med det!

Senast ändrad:
Tantrum är en intressant cykel men av någon anledning vågar man inte tro på det. Kanske för att den känns hemmabyggd och inte fått ett officiellt erkännande.

kais01 sa:
kan vi få en sammanfattning på det?

Haha! beklagar att jag är urusel på att skriva lätt och kortfattat! :-) har nu redigerat bort det mest oväsentliga..
Sammanfattning får vi nog vänta på tills både jag och flera andra cyklat på den..
Både bike.de och singletracworld.com kommer att skriva om Tantrum inom när framtid. Och med tanke på hur positiva tidigare testa och reviews har varit så kommer flera garanterat att följa..

Leffe sa:
Tantrum är en intressant cykel men av någon anledning vågar man inte tro på det. Kanske för att den känns hemmabyggd och inte fått ett officiellt erkännande.

Lätt att glömma att det ligger närmare 10års utveckling bakom Tantrum, inklusive perioden 2009-2013 då släktingen Magic Link producerades och såldes i mängder som inte direkt kan kopplas till inofficiella hemmabyggen..

Hoppas på premiärtur på Tisdag!

Fortsättning följer...

det var lättare att fatta nu:)

alla cyklar är ju kompromisser, tycker för egen del att det ändå är bra om den svarar med att styvna bak istället för att sjunka ner när man tar i med pedalerna. har alltså mest erfarenhet med rätt gamla konstruktionen cube ams, och den sjunker knappt alls ens när man står upp och trampar, det är snarare tvärtom att den baktill något reser sig. iom det greppar bakdäcket tag när man tar i extra.

rör därmed alltså i princip aldrig lockouten. behovet finns liksom inte.

tantrum verkar med sin version av anti-squat försöka uppnå samma sak. en bonus som tas upp av tantrum är att gaffeln blir brantare vid stigning i samband med att man trampar hårt, vilket skulle kunna förhindra problemet med att framändan blir orolig i den situationen. detta problem har tagits upp i en del tester av sk moderna stigcyklar. nerför får man sedan den önskade slackare geometrin.

kais01 sa:
det var lättare att fatta nu:)

alla cyklar är ju kompromisser, tycker för egen del att det ändå är bra om den svarar med att styvna bak istället för att sjunka ner när man tar i med pedalerna. har alltså mest erfarenhet med rätt gamla konstruktionen cube ams, och den sjunker knappt alls ens när man står upp och trampar, det är snarare tvärtom att den baktill något reser sig. iom det greppar bakdäcket tag när man tar i extra.

rör därmed alltså i princip aldrig lockouten. behovet finns liksom inte.

tantrum verkar med sin version av anti-squat försöka uppnå samma sak. en bonus som tas upp av tantrum är att gaffeln blir brantare vid stigning i samband med att man trampar hårt, vilket skulle kunna förhindra problemet med att framändan blir orolig i den situationen. detta problem har tagits upp i en del tester av sk moderna stigcyklar. nerför får man sedan den önskade slackare geometrin.

Kan efter några veckor under hösten på min Meltdown bekräfta att missinglink fungerar som tänkt. Respons som en effektiv XC vid klättring och acceleration. Plush som en modärn coildämpad enduro nedför. Och lika förvånad varje gång jag sätter mig på den och känner hur känns. 63HTA borde inte klättra speciellt bra. Men motståndet i uppförsbackar höjer både Sadeln/BB, STA och HTA. Så klättrar bra det gör den verkligen för att vara en cykel med 160mm vandring och så pass förtroendeingivande utförsegenskaper. I sammanfattning en mycket allsidig cykel. Precis vad jag har väntat på.

larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Lock out är en annan femma där man gör ett aktivt val för att slå av eller på.

Eller tills FOX släpper sin elektroniska dämpare "Live Valve" o ritar om kartan för vad som ska krävas av länkaget...

Dags för en BUMP här, IOM att FOX på EuroBike släppt på ny info om att deras Live Valve kommer att släppas i augusti: https://m.vitalmtb.com/features/EUROBIKE-2018-FOX-Live-Valve-Due-this-August,2420

2EE69635-E950-4046-A446-826FCAFB1BE1.jpeg

B86DA31A-191A-4C78-81C5-58F6B2137131.jpeg

6AA533B3-008C-4B81-BB8B-B7C91BFCEBD9.jpeg

DE47CB03-BDD7-47CA-804B-A22359D02EE1.jpeg

7A829100-D269-4448-85D5-1D016AEE2A39.jpeg

För er som inte set/hört/intresserat er för vad detta system innebär, rekommenderar jag att läsa reportaget i mitt citerade inlägg, där PB får testköra en relativt trögtrampas Kona Process som FOX försätt med Live Valve-dämpare och fått en både plush men samtidigt rapp cykel. Som jag skrivit tidigare så kommer kartan för heldämpade cyklar att ritas om ganska så mycket IOM detta system. Detta då länkagen kommer att kunna utformas för att vara bara PLUSH eftersom dämparen i alla andra situationer (än då dämpning behövs) kommer att vara ”låst”...

etnica sa:
Var det inte detta system som Lapierre hade på sina hojar? Har för mig att de utvecklade det tillsammans med Fox?

Nä, det var RS dom jobbade med och använde ett segare system som i princip bara funkade som att låsa dämparna manuellt vid klättring eller plattcykling...
FOX Live Valve är betydligt snabbare och ”intelligentare”.

larsaw sa:
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Lock out är en annan femma där man gör ett aktivt val för att slå av eller på.

Eller tills FOX släpper sin elektroniska dämpare "Live Valve" o ritar om kartan för vad som ska krävas av länkaget...

Dags för en BUMP här, IOM att FOX på EuroBike släppt på ny info om att deras Live Valve kommer att släppas i augusti: https://m.vitalmtb.com/features/EUROBIKE-2018-FOX-Live-Valve-Due-this-August,2420

För er som inte set/hört/intresserat er för vad detta system innebär, rekommenderar jag att läsa reportaget i mitt citerade inlägg, där PB får testköra en relativt trögtrampas Kona Process som FOX försätt med Live Valve-dämpare och fått en både plush men samtidigt rapp cykel. Som jag skrivit tidigare så kommer kartan för heldämpade cyklar att ritas om ganska så mycket IOM detta system. Detta då länkagen kommer att kunna utformas för att vara bara PLUSH eftersom dämparen i alla andra situationer (än då dämpning behövs) kommer att vara ”låst”...

Interessant med utveckling. Men den typen av elektronisk "smart" lockout jobbar ju fortfarande på samma "2D karta" som allt annat i förhållande till Missing Link. Jag hoppas ni får möjligheten att känna på 3D kartan snart, där geometrin även anpassar sig efter motståndet i terrängen. Det funkar...

Här en uppdatering från tyskt test av Tantrums 160mm 29er. http://twentynineinches-de.com/2018/07/06/tantrum-shinning-2-0-testfazit/
..

Ni som tror att xc raketerna är trampeffektiva, så nej, de behöver inte den kompromissen, de har låsning. De MÅSTE ha låsning, annars kan du inte ställa dig upp och vinna en spurt på slätt underlag. Så, du måste ha en låsning vad du än designar, då kan du lika gärna gör länkaget beroende av låsningen, och därmed slippa skit som brackjack, kickback och annat. Det börjar med låsningen sen designar du resten för en xc raket, då kan du ha ett "enklare" länkage, det blir lättare dessutom.

det är bra om de är trampeffektiva övrig 99 procent av tiden när man inte spurtar...

skulle aldrig aldrig köpa en xc-cykel där man måste låsa fjädringen för att den ska svara. så primitivt.

om man sen vill ha låst i en spurt är en annan sak.

Tittar man noga på sändningarna så ser man att Nino bara har låst i start och spurt. Övrig tid uppskattar han säkert trampeffektivitet.

Tergorotas sa:
En Yeti SB100 eller SB4.5 med Fox Live Valve borde vara oslagbart, svaret på alla frågor? :)

Nje, hellre något riktigt långslagigt, dvs. SB5.5 eller något som är ännu mera plush i sin kinematik, typ 160-180mm slag och coil samt så klart Live Valve...

larsaw sa:
Tergorotas sa:
En Yeti SB100 eller SB4.5 med Fox Live Valve borde vara oslagbart, svaret på alla frågor? :)

Nje, hellre något riktigt långslagigt, dvs. SB5.5 eller något som är ännu mera plush i sin kinematik, typ 160-180mm slag och coil samt så klart Live Valve...

Nä, geometrin på dessa lär vara kass för hemmahojande. Men livevalve-principen tror jag stenhårt på, oavsett tillämpning nästan.

H. sa:
larsaw sa:
Tergorotas sa:

Nä, geometrin på dessa lär vara kass för hemmahojande. Men livevalve-principen tror jag stenhårt på, oavsett tillämpning nästan.

Precis, tror att vi kommer att få se "helt" annorlunda utformade länkage iom Live Valve-tekniken, mera som DH's...

Finns ju så bra designade länkage nu att jag har svårt att se nyttan av live valve. Jag kör min 160 hoj fullt öppen i alla lägen och använder aldrig tramp- eller klätterläget på dämparen.

Raggamuffin sa:
Tittar man noga på sändningarna så ser man att Nino bara har låst i start och spurt. Övrig tid uppskattar han säkert trampeffektivitet.

Nja, han sa själv i senaste intervjun att de testat hur mkt han använder lockout under ett 90 min race, det var över hundra gånger. Spark är väl inte speciellt trampeffektiv i öppet läge?

Det börjar lukta F1 racing... Är väl både kul och tråkigt på samma gång, om utrustningen ska vara så perfekt att den tar bort alla ojämnheter så kan man ju fråga sig varför man ger sig ut i stök och bök från början?
Kan man öka medelverkningsgraden, så antar jag att det är rimligt i racingsammanhang, men för "rekreation" vetefan. Helt klart lär det ju sälja, precis som e-mtbs. Men pedal bob ger ju mer träning, kör alltid min coil helt öppen :)
Jag tror helstel singlespeed kommer bli nya enduro grenen om några år, kanske med inslag av trials vore nåt...

Tillbaka
Topp