Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller så är det bara marketing BS som så mycket annat i den här branschen..?gunnar.westholm sa:Kanske det faktisk ligger något i att Corratec har forskat sig fram till vilken durometer och tröghet som inte ger spikar som nackdel. Är väl där 10hertz kommer in i bilden.
MatteXC sa:Här kan man läsa om en cykel som tydligen inte anses trampeffektiv av vissa ;)
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/nino-schurters-scott-spark-rc-900-gold-edition-50000/
... eller att den är optimal. Istället för att kompromissa massa för att försöka få trampeffektivitet så kan man koncentrera sig på t.ex. small bump compliance och minimera brake squat?kais01 sa:om det behövs låsning tycker jag ändå är ett tecken på att fjädringen inte är optimal?
Ett sätt att spara vikt också, lätta cyklar säljer..kais01 sa:jag tror lockout kan vara ett frestande alternativ att spara pengar i utvecklingskostnad och tillverkning. samtidigt ger det ger kunden ett intryck av uppgradering. ett kinderägg för tillverkaren, men inte för kunden.
Japp, ett bra länkage väger mer.kais01 sa:minskar lockout vikten? eller du tänkte att en multilänk väger mer?
MatteXC sa:Säger ni att denna hoj inte är trampeffektiv heller? https://www.specialized.com/us/en/sworks-epic-29-world-cup/106396
Edit: ovanstående hade visst bara 100mm i slaglängd så den klassar kanske inte in i TS frågeställningar
wobblie sa:MatteXC sa:Säger ni att denna hoj inte är trampeffektiv heller? https://www.specialized.com/us/en/sworks-epic-29-world-cup/106396
Edit: ovanstående hade visst bara 100mm i slaglängd så den klassar kanske inte in i TS frågeställningar
Är du säker på att du förstår vad trampeffektiv betyder?
MatteXC sa:wobblie sa:MatteXC sa:Säger ni att denna hoj inte är trampeffektiv heller? https://www.specialized.com/us/en/sworks-epic-29-world-cup/106396
Är du säker på att du förstår vad trampeffektiv betyder?
Nej jag börjar bli osäker faktiskt, kan du reda ut begreppen?
kais01 sa:kan vi få en sammanfattning på det?
Leffe sa:Tantrum är en intressant cykel men av någon anledning vågar man inte tro på det. Kanske för att den känns hemmabyggd och inte fått ett officiellt erkännande.
kais01 sa:det var lättare att fatta nu:)
alla cyklar är ju kompromisser, tycker för egen del att det ändå är bra om den svarar med att styvna bak istället för att sjunka ner när man tar i med pedalerna. har alltså mest erfarenhet med rätt gamla konstruktionen cube ams, och den sjunker knappt alls ens när man står upp och trampar, det är snarare tvärtom att den baktill något reser sig. iom det greppar bakdäcket tag när man tar i extra.
rör därmed alltså i princip aldrig lockouten. behovet finns liksom inte.
tantrum verkar med sin version av anti-squat försöka uppnå samma sak. en bonus som tas upp av tantrum är att gaffeln blir brantare vid stigning i samband med att man trampar hårt, vilket skulle kunna förhindra problemet med att framändan blir orolig i den situationen. detta problem har tagits upp i en del tester av sk moderna stigcyklar. nerför får man sedan den önskade slackare geometrin.
larsaw sa:happymtb.fr sa:Lock out är en annan femma där man gör ett aktivt val för att slå av eller på.
Eller tills FOX släpper sin elektroniska dämpare "Live Valve" o ritar om kartan för vad som ska krävas av länkaget...
etnica sa:Var det inte detta system som Lapierre hade på sina hojar? Har för mig att de utvecklade det tillsammans med Fox?
larsaw sa:larsaw sa:happymtb.fr sa:Lock out är en annan femma där man gör ett aktivt val för att slå av eller på.
Eller tills FOX släpper sin elektroniska dämpare "Live Valve" o ritar om kartan för vad som ska krävas av länkaget...
Dags för en BUMP här, IOM att FOX på EuroBike släppt på ny info om att deras Live Valve kommer att släppas i augusti: https://m.vitalmtb.com/features/EUROBIKE-2018-FOX-Live-Valve-Due-this-August,2420
För er som inte set/hört/intresserat er för vad detta system innebär, rekommenderar jag att läsa reportaget i mitt citerade inlägg, där PB får testköra en relativt trögtrampas Kona Process som FOX försätt med Live Valve-dämpare och fått en både plush men samtidigt rapp cykel. Som jag skrivit tidigare så kommer kartan för heldämpade cyklar att ritas om ganska så mycket IOM detta system. Detta då länkagen kommer att kunna utformas för att vara bara PLUSH eftersom dämparen i alla andra situationer (än då dämpning behövs) kommer att vara ”låst”...
Tergorotas sa:En Yeti SB100 eller SB4.5 med Fox Live Valve borde vara oslagbart, svaret på alla frågor? :)
larsaw sa:Tergorotas sa:En Yeti SB100 eller SB4.5 med Fox Live Valve borde vara oslagbart, svaret på alla frågor? :)
Nje, hellre något riktigt långslagigt, dvs. SB5.5 eller något som är ännu mera plush i sin kinematik, typ 160-180mm slag och coil samt så klart Live Valve...
Raggamuffin sa:Tittar man noga på sändningarna så ser man att Nino bara har låst i start och spurt. Övrig tid uppskattar han säkert trampeffektivitet.
H. sa:larsaw sa:Tergorotas sa:En Yeti SB100 eller SB4.5 med Fox Live Valve borde vara oslagbart, svaret på alla frågor? :)
Nje, hellre något riktigt långslagigt, dvs. SB5.5 eller något som är ännu mera plush i sin kinematik, typ 160-180mm slag och coil samt så klart Live Valve...
Nä, geometrin på dessa lär vara kass för hemmahojande. Men livevalve-principen tror jag stenhårt på, oavsett tillämpning nästan.
Raggamuffin sa:Tittar man noga på sändningarna så ser man att Nino bara har låst i start och spurt. Övrig tid uppskattar han säkert trampeffektivitet.