[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Appropå "pixel" camera och "vanlig" camera app på Nokia 8.

Vanlig:
IMG_20200427_215414.jpg

Pixel:
IMG_20200427_215426.jpg

SoC utan någon editering.

[OT] Vilken mobil?
Det som är jobbigt är ju att ögat har bättre dynamiskt omfång än sensorn så lite fusk med HDR eller dyl gör ju att det ser mer ut som ögat uppfattade det.
Men snart kanske de gjort sensorer med bättre DR så då blir det bra!

[OT] Vilken mobil?
Det blir förvånansvärt skarpa bilder i mediokert ljus med flera kortare slutartider också. Jämfört med motsvarande exponering i manuellt läge handhållet iaf.

[OT] Vilken mobil?
Det är Huawei ja. Deras nya telefoner är bannade av Google. De har gjort sitt bästa för att få till en egen app-store, samt Google-alternativ (såsom Maps osv). De viktigaste svenska apparna finns/är på G.
Något annat märke känner jag inte till. Bara Huawei som lyckats hamna i luven med Google.

Konflikten är inte mellan Google och Huawei, det är Trump/myndigheterna som har förbjudit amerikanska företag att samarbeta med huawei på grund av att myndigheterna misstänker att Huawei kan vara ett säkerhetshot.

[OT] Vilken mobil?
Konflikten är inte mellan Google och Huawei, det är Trump/myndigheterna som har förbjudit amerikanska företag att samarbeta med huawei på grund av att myndigheterna misstänker att Huawei kan vara ett säkerhetshot.

Precis. De amerikanska företagen, allt fr halvledar- och komponenttilverkare till Google, är skitförbannade på det här. De tappar en jättemarknad som inte kommer att komma igen. Kineserna har redan börjat skala upp sin egen elektronikindustri och om 3-5 år kommer de vara helt självförsörjande, dvs de kommer inte att göra sig beroende av USA igen. Om dessutom Huawei lyckas göra sitt eget OS och app gallery standard i Kina så ligger Google pyrt till, om jag minns rätt står de kinesiska tillverkarna för 70% av världens android-licenser. Lagom kul att tappa den marknaden. Det här kommer nog gå till historien som en av de största skjuta-sig-själv-i-foten nånsin. Snacka om att slå undan benen för sin egen industri.

[OT] Vilken mobil?
Så.. för första gången på +10år måste jag köpa en telefon privat. Min nuvarande iPhone 5SE ska återlämnas till arbetsgivaren. Telefonen innan dess var en iPhone 4 tror jag. Och innan dess var det old-school mobiltelefoner.
Jag är inte speciellt intresserad av mobiltelefoner. Använder webläsare, instagram, blocket, messenger, swish, bankid typ. Jag har små händer och tycker därför stora skärmar är svåra att hantera. Uppskattar en bra kamera. Tycker smärtgränsen för en telefon egentligen är 2000kr men inser att jag nog behöver betala mer än så. Är det nuvarande iPhone SE som jag ska hålla mig till? (5500kr på applestore) Eller ska jag lägga mina slantar någon annanstans?

[OT] Vilken mobil?
Så.. för första gången på +10år måste jag köpa en telefon privat. Min nuvarande iPhone 5SE ska återlämnas till arbetsgivaren. Telefonen innan dess var en iPhone 4 tror jag. Och innan dess var det old-school mobiltelefoner.
Jag är inte speciellt intresserad av mobiltelefoner. Använder webläsare, instagram, blocket, messenger, swish, bankid typ. Jag har små händer och tycker därför stora skärmar är svåra att hantera. Uppskattar en bra kamera. Tycker smärtgränsen för en telefon egentligen är 2000kr men inser att jag nog behöver betala mer än så. Är det nuvarande iPhone SE som jag ska hålla mig till? (5500kr på applestore) Eller ska jag lägga mina slantar någon annanstans?

köp en begagnad på swappie eller likande tjänst så slipper du premien för att vara första ägare om du ändå inte är så intresserad av telefoner.

[OT] Vilken mobil?
Är du van Apple och inte speciellt intresserad av att hålla på och dutta skulle jag fortsätta med Apple. Och då är väl nya SE det bästa valet, den blir ju ändå större än den gamla men inte vansinnigt stor. Priset verkar ha sänkts nyligen, ligger iaf på 5k nu på Netonnet, Elgiganten, m.fl. Har du tur hittar du en fyndvara för 4.5k (verkar just nu finnas hos Elgiganten i ett par butiker på västkusten).

[OT] Vilken mobil?
köp en begagnad på swappie eller likande tjänst så slipper du premien för att vara första ägare om du ändå inte är så intresserad av telefoner.
Dessa företag slänger ju på dåliga kinaskärmar/batterier/div. reservdelar som krånglar och funkar allmänt dåligt.
Sett många passera genom butiken jag jobbar senaste året

iphone SE är det mest prisvärda om man vill fortsätta på apple

[OT] Vilken mobil?
Dessa företag slänger ju på dåliga kinaskärmar/batterier/div. reservdelar som krånglar och funkar allmänt dåligt.

Var in och kollade på swappie nu, fanns en SE 2020 64GB i ”nyskick”. Pris? 5190kr, dvs 200kr mer än vad en sprillans ny kostar... nej tack!

[OT] Vilken mobil?
Är du van Apple och inte speciellt intresserad av att hålla på och dutta skulle jag fortsätta med Apple. Och då är väl nya SE det bästa valet, den blir ju ändå större än den gamla men inte vansinnigt stor. Priset verkar ha sänkts nyligen, ligger iaf på 5k nu på Netonnet, Elgiganten, m.fl. Har du tur hittar du en fyndvara för 4.5k (verkar just nu finnas hos Elgiganten i ett par butiker på västkusten).
Jag har aldrig gillat att använda iPhones men även jag tycker nya SE ser ut som ett ganska klockrent köp. Liten, snabb, man vet att apple håller den uppdaterad ett tag.

[OT] Vilken mobil?

Vart kommer skärmar och batterier från till apple annars? Sist jag var i Asien och kollade så tillverkades det mesta där, men jag förstår din poäng att det kanske mer var QA delen som är bristande.
Jag vet faktiskt inte vem som är bäst att hantera äldre/begagnade telefoner men om man inte är så intresserad så kan jag tänka mig att man får en iphone 5 riktigt billigt, har en näst intill oanvänd som blev över från jobbet och den behåller jag endast för att bruksvärdet och funktionen på en telefon som kostade över 5000:- är högre än de 500:- jag gissar att nån är villig att betala för den.

[OT] Vilken mobil?
Var in och kollade på swappie nu, fanns en SE 2020 64GB i ”nyskick”. Pris? 5190kr, dvs 200kr mer än vad en sprillans ny kostar... nej tack!

Så precis som med cyklar, ibland hittar man en nål i höstacken, en modell som finns billigare på en kampanj eller butik, hur var det med alla de andra modellerna var det oxå dyrare än i butik ny?

[OT] Vilken mobil?
Vart kommer skärmar och batterier från till apple annars? Sist jag var i Asien och kollade så tillverkades det mesta där, men jag förstår din poäng att det kanske mer var QA delen som är bristande.
Jag vet faktiskt inte vem som är bäst att hantera äldre/begagnade telefoner men om man inte är så intresserad så kan jag tänka mig att man får en iphone 5 riktigt billigt, har en näst intill oanvänd som blev över från jobbet och den behåller jag endast för att bruksvärdet och funktionen på en telefon som kostade över 5000:- är högre än de 500:- jag gissar att nån är villig att betala för den.

dåliga kinaskärmar/batterier.

jag säger inte att andra saker inte tillverkas i kina, men att just de komponenterna dom monterar är skräp.

[OT] Vilken mobil?
Det är bara att gå in på vilken fristående mobilreparationsbutik som helst och säga att du vill byta skärm eller batteri, så får du valet om du vill ha oem eller "original". Jag frågade vad skillnaden var, och på skärm var oem lite tjockare och sämre touch, och batteri skulle hålla sämre, typ 1 år istf 2-3 år. Nu är det säkert lite överdrivet för att få en att välja de dyrare "original"-delarna, men nog är det kvalitetsskillnader och högst troligen så att refurbish-företagen väljer det billigare alternativet.

[OT] Vilken mobil?
Det är bara att gå in på vilken fristående mobilreparationsbutik som helst och säga att du vill byta skärm eller batteri, så får du valet om du vill ha oem eller "original". Jag frågade vad skillnaden var, och på skärm var oem lite tjockare och sämre touch, och batteri skulle hålla sämre, typ 1 år istf 2-3 år. Nu är det säkert lite överdrivet för att få en att välja de dyrare "original"-delarna, men nog är det kvalitetsskillnader och högst troligen så att refurbish-företagen väljer det billigare alternativet.

De dyrare "orginal" skärmarna som folk monterar i sina iphones hos små reparationsbutiker ser inte alls ut som de orginalskärmarna vi får direkt av apple iaf.
Varken i funktion eller utseende
:)

[OT] Vilken mobil?
De dyrare "orginal" skärmarna som folk monterar i sina iphones hos små reparationsbutiker ser inte alls ut som de orginalskärmarna vi får direkt av apple iaf.
Varken i funktion eller utseende
:)
Jo, därför jag skrev "original". Poängen var att även på den marknaden finns det (märkbara) kvalitetsskillnader.

[OT] Vilken mobil?
Det låter som om det får bli en ny iPhone SE för mig. Jag har ju faktiskt haft mina telefoner i rätt många år innan byte. Men jag måste ju även skaffa abonnemang. Vilken röra det är!
Nu senast har jag haft 3GB surf/månad men försöker använda wifi så mkt som möjligt. Och inte streama på telefonen i onödan.
Sambon har Telenor utifall det finns synergieffekter.
Annars verkar väl Halebops deal vara en av de bättre: https://shop.halebop.se/mobiltelefoner/apple/iphone-se-64gb-black-2020

[OT] Vilken mobil?
Fello (anv Telias nät, kommer i höst gå upp i Telia men ligga kvar som eget varumärke, precis som Halebop) har just nu väldigt fördelaktiga abbonemang (är normalt aningen billigare än Halebop, men nu får man dubbel surf "för alltid"). Ex.vis 14GB för 145kr/mån. Dock går det inte att köpa mobil genom dem, men kan ju vara värt att räkna på vad som blir lägst totalkostnad över 24 mån.

[OT] Vilken mobil?
Fello (anv Telias nät, kommer i höst gå upp i Telia men ligga kvar som eget varumärke, precis som Halebop) har just nu väldigt fördelaktiga abbonemang (är normalt aningen billigare än Halebop, men nu får man dubbel surf "för alltid"). Ex.vis 14GB för 145kr/mån. Dock går det inte att köpa mobil genom dem, men kan ju vara värt att räkna på vad som blir lägst totalkostnad över 24 mån.
Har Fello, 2GB för 95kr. Har funkat perfekt.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Det eller Vimla som är lite billigare om man kan leva med Telenors sämre täckning. Jag har haft Fello två år nu och är nöjd. Smidigt att kunna byta surfmängd fram och tillbaka vid behov också t ex inför semestern och sen tillbaka.

[OT] Vilken mobil?
Hej,
Dags för ny mobil och platta till jobbet. Jag har kört iPhone senaste 6 åren så är inkörd där. Jag har att välja på iPhone 11 129gb och Samsyng galaxy S21EE 128 GB. Är lite sugen på att byta men men är osäker på om det är värt besväret. Jag kör även iPad mycket när jag är ute i skogen och jobbar så det är bra om de är fungerar bra ihop. Men den ska också bytas nu så det går att fixa en andoridplatta.

Är det någon som har bra input? Jag lutar just nu mot att köra det säkra alternativet med iPhone och iPad Mini. DVS som nu men med batterier som håller längre än en förmiddag. :)

[OT] Vilken mobil?
Plattan är fem år gammal och mobilen (iPhone 7) drygt tre år så jag har gjort övervägningen att det är dags för ny men helt klart har det varit ett alternativ om de var nyare.

[OT] Vilken mobil?
Jag slänger in en joker i leken. Jag borde kunna motivera en iPhone 12 mini 128 gb. Samma storlek som nuvarande iPhone 7 till samma pris som 11.
Ingen tvekan, det är den du ska ha. 30% lägre vikt än 11:an samtidigt som den är klart vassare på alla punkter (möjligtvis med undantag från batteritiden). Personligen tycker jag det är intressantaste iPhonen på många år.

Och som @ooms skriver här ovan; är du van vid Apple och inte intresserad av att hålla på och dutta utan bara vill att allt ska funka skulle jag fortsätta med Apple.

[OT] Vilken mobil?
Ingen tvekan, det är den du ska ha. 30% lägre vikt än 11:an samtidigt som den är klart vassare på alla punkter (möjligtvis med undantag från batteritiden). Personligen tycker jag det är intressantaste iPhonen på många år.

Och som @ooms skriver här ovan; är du van vid Apple och inte intresserad av att hålla på och dutta utan bara vill att allt ska funka skulle jag fortsätta med Apple.
Instämmer. Jag vill helst inte ha en iPhone alls men så som utbudet ser ut nu är det ju en av få små telefoner som öht finns att välja på så det lutar ändå åt den nu när det börjar närma sig.

[OT] Vilken mobil?

Tack för svar. Det kändes självklart när jag såg den modellen (är sjukt ointresserade egentligen). Den är nu beställd och hoppas att den går igenom inköpsavdelningen.

[OT] Vilken mobil?
Jag har en Samsung S10e som också är (med dagens mått) en mindre telefon. Men globalt så säger de ju att de "små" telefonerna inte säljer så bra. Enda nackdelen med Samsungen är att batteritiden inte är fantastisk, misstänker att Iphone 12 mini är bättre på den fronten.

[OT] Vilken mobil?
Jag har en Samsung S10e som också är (med dagens mått) en mindre telefon. Men globalt så säger de ju att de "små" telefonerna inte säljer så bra. Enda nackdelen med Samsungen är att batteritiden inte är fantastisk, misstänker att Iphone 12 mini är bättre på den fronten.
Bytte också min S10e nyligen, det var ingen lätt uppgift. Finns knappt en enda vettig high-end android att köpa i ungefär samma format. Ville inte ha en monstertelefon. Jag sneglade också på 12 mini men är lite för inkörd på vissa Samsung och Android-grejer inser jag.

Enda motsvarande rent fysiskt var Pixel 5, men det är gårdagens prestande till ett lite för högt pris. s21 är inte jättemycket större/tyngre men den är lite för dyr tyckte jag. Zenphone 6 var på väg men för 3 veckor sedan lite oklart när & pris och vår leverantör har det mesta, men inte Asus eller OnePlus. Pixel 6 oklart. Så det landade på s20FE trots att jag inte ville ha en tegelsten. Storleken är väl egentligen hanterbar men den är tung, +50g från s10e är en hel del. Men man får väldigt mycket telefon (bokstavligt talat) för pengarna.

[OT] Vilken mobil?
Jag kommer hålla hårt i min S10e, så länge man jobbar hemma i den här omfattningen är inte batteritid ett jätteproblem :-)
Ja på min var det i nivån att den behövde laddas två gånger om dagen och kunde när som helst dö när den kom under 20%

Men jag funderar på att lämna in den på Samsung servicecenter och bekosta ett batteribyte för att kunna ha med mig den när jag vill ha något lite mer lätthanterligt. Kostar 850 på officiella verkstaden och då behålls ip-klassningen

Sen nyttjar jag telefonen hemma väldigt mycket, slösurfar i soffan, redigerar bilder, gör väl all vardags-it på telefonen i stort sett, så det är klart ett skönt lyft med bra prestanda och skärm. Kameran är också snäppet bättre. Men smidig är den inte :D

[OT] Vilken mobil?
Ja på min var det i nivån att den behövde laddas två gånger om dagen och kunde när som helst dö när den kom under 20%

Men jag funderar på att lämna in den på Samsung servicecenter och bekosta ett batteribyte för att kunna ha med mig den när jag vill ha något lite mer lätthanterligt. Kostar 850 på officiella verkstaden och då behålls ip-klassningen
För bästa batterilivslängd bör du inte ladda ur batteriet så mkt som till under 20%,
man bör heller inte ladda upp batteriet för mkt
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Åtminstone enl: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

[OT] Vilken mobil?
Precis så kände jag också. Hade en iPhone 6 som jag verkligen gillade men motvilligt insåg började bli lite väl seg och batterisvag. Samtidigt ville jag ju inte ha en jävla surfplatta i fickan, så 12 mini var verkligen efterlängtad. ?
Är det samma storlek på den som IPhone SE 2020 (den ska väl vara som en 7 eller 8), eller är den mindre?

[OT] Vilken mobil?
För bästa batterilivslängd bör du inte ladda ur batteriet så mkt som till under 20%,
man bör heller inte ladda upp batteriet för mkt
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Åtminstone enl: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Det är väl och bra men knappast särskilt varken praktiskt möjligt eller funktionellt för en vanlig mobilanvändare att sitta o hålla koll på laddningsstarus.
Om man inte sitter vid ett skrivbord dagarna i ända.

[OT] Vilken mobil?
Sony hade någon inställning som de kallade för Softcharge eller liknande på sina telefoner, där man begränsade så att de inte gick att ladda fullt. Hade ju varit smart, tror det förlänger livstiden rejält.

[OT] Vilken mobil?
Det är väl och bra men knappast särskilt varken praktiskt möjligt eller funktionellt för en vanlig mobilanvändare att sitta o hålla koll på laddningsstarus.
Om man inte sitter vid ett skrivbord dagarna i ända.
Visst är det så, men det finns många missförstånd runt batterier och hur de bör laddas.
Jag vet dels de som "toppladdar" sina telefoner till 100% flera ggr/dag, alt har dem inkopplade till laddaren så länge som möjligt, dels de som vill dra ur batteriet helt innan det laddas.
Båda sätten borde gå att undvika utan större "livsstilsförändringar".

Tillbaka
Topp