[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Och där kom Android 10 så man får lära sig ytterligare en version av gest-navigering. Än så länge blir det mycket fel eftersom det inte funkar alls som tidigare..

[OT] Vilken mobil?
PS: Det blev en Motorola G7 Play, 1490 på Netonnet. Mycket nöjd!
Har behandlat den lika normal-vardagligt som den högre IP-klassade Xperian jag hade, utan problem ännu. Haft den i ca 2 månader, frilufsat, springer med den i midjebälte i svanken. Skärmskydd och silikonskinn på bara. Batteritid för mitt användande mycket bättre än angivet, har ca 2-3 dagar mellan laddningarna, och ändå en skvätt kvar då. Tantsurfar, läser mail, SMS:ar, bak-ID, Swish och smågrejor bara, ingen stor-streamare, Väldigt lite bös förladdat, skönt.

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
PS: Det blev en Motorola G7 Play, 1490 på Netonnet. Mycket nöjd!
Har behandlat den lika normal-vardagligt som den högre IP-klassade Xperian jag hade, utan problem ännu. Haft den i ca 2 månader, frilufsat, springer med den i midjebälte i svanken. Skärmskydd och silikonskinn på bara. Batteritid för mitt användande mycket bättre än angivet, har ca 2-3 dagar mellan laddningarna, och ändå en skvätt kvar då. Tantsurfar, läser mail, SMS:ar, bak-ID, Swish och smågrejor bara, ingen stor-streamare, Väldigt lite bös förladdat, skönt.

Tjena!

G-serien ger mycket för pengarna. Har haft både G4, G5S Plus och G7. Den senare provade jag bara någon dag som testpilot och har bara blivit liggandes men den är klart imponerande för pengarna. G8 verkar rätt skaplig, med samma pris som G7 när den släpptes för ett halvår sedan. Min är billig nu ;)

Egen vill jag öppna plånboken rejält och skapa en Razr, men har som regel att jag betalar inte mer än 6000 för en telefon så får vänta tills den blir gammal eller det kommer billigare med samma flipfunktion.

[OT] Vilken mobil?
Så coolt att dom gjort en modern razr men är inget för mig, Fold eller liknande skulle passa mig bättre. Normalstor telefon som blir större.

[OT] Vilken mobil?
Vikbar skärm verkar ju än så länge rätt uselt. Vad är det ni tycker lockar?

Att den gamla Razr var en av de snyggare lurarna på sin tid hjälper ju inte nu

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:

Som det ser ut i dagsläget lockar det inte, som idé lockar det enormt om jag kan ha en normalstor telefon i fickan som blir dubbelt så stor om jag vill.

[OT] Vilken mobil?
Jimel sa:
Rattnalle sa:

Som det ser ut i dagsläget lockar det inte, som idé lockar det enormt om jag kan ha en normalstor telefon i fickan som blir dubbelt så stor om jag vill.

Ungefär samma svar, det är helt enkelt coooolt ;)
Väntar nog ett par år tills funktionen/hållbarheten inte blir så lidande.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:

Tjena!

Att få en telefon som tar mindre plats i fickan, gör inget att den blir tjockare. Sen älskar jag att avsluta ett samtal genom att stänga telefonen.

[OT] Vilken mobil?
Jag bytte batteri på frugans Iphone 6s häromdagen. 249kr istället för en ny för +8000kr. Jag är nöjd, hon är nöjd. Batterikapaciteten är utmärkt, bättre än original som ny.

[OT] Vilken mobil?
Så vilja alternativ har man då i vettig storlek? Tänker runt max 5", android och gärna fortfarande vettig prestanda (många av de mindre telefonerna är ju enkelt utrustade barn/ungdomstelefoner).
Ska man försöka hitta en xperia compact i ok skick?

[OT] Vilken mobil?
ol__ sa:
Så vilja alternativ har man då i vettig storlek? Tänker runt max 5", android och gärna fortfarande vettig prestanda (många av de mindre telefonerna är ju enkelt utrustade barn/ungdomstelefoner).
Ska man försöka hitta en xperia compact i ok skick?

Någon av följande skulle jag välja:
Samsung S10e
Pixel 2/3/4
Pixel 3a

I dagsläget tror jag att jag skulle välja S10e (om man kan stå ut med Samsungs UI). Pixel 2 känns lite omodern. Pixel 3a för lite inbyggt lagringsutrymme. Pixel 3 och 4 för dyra.

Jag prioriterar att ha en bra kamera, det verkar vara det första man får kompromissa med när man går ner i storlek/pris. Prestandan för vanlig användning ska ju i dagsläget vara ok även på mellanklass-modellerna.

Edit: modellerna jag räknar upp är ju inte lika små som Xperia Compact var, men för mig går gränsen för acceptabel storlek vid 150mm höjd. Större än så och jag tycker den blir klumpig att ha i byxfickor eller med på löprundan osv. Men fortfarande med en bra storlek på skärmen.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
När jag gjorde research i somras hittade jag bara S10e som rimligt alternativ i liten storlek. Men för dyr och Samsungs UI gjorde att det blev en billig men lite för stor Nokia istället. Helt ok kamera efter att ha laddar in Googles kameraapp från sidan. Något som går på ganska många modeller för övrigt.

[OT] Vilken mobil?
I min värld är över 4000 dyrt för en telefon. Nu betalar ju iofs jag inte telefonen privat ens men känner inte att jag behöver slösa mer för det.

[OT] Vilken mobil?
marr sa:
julgus sa:
Kan man köpa en Huawei P30 Pro utan att riskera att den slutar att fungera helt plötsligt. Bra priser på dem just nu....

Varför skulle den sluta fungera?

Det finns väl visst fog för att oroa sig lite med tanke på skriverierna som varit ang. Huawei och USA. Men Huawei säger ju att allt ska fungera som vanligt och att uppdatering till Android 10 ska komma:

https://consumer.huawei.com/uk/campaign/huawei-answers/

Så jag ser ingen större anledning till oro. Men jag skulle själv inte köpa en Huawei-telefon i dagsläget, dels pga situationen med Android men även för att jag inte gillade Huaweis Android-anpassningar på den mobil jag ägde ett halvår (P10 plus).

[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
marr sa:
julgus sa:
Kan man köpa en Huawei P30 Pro utan att riskera att den slutar att fungera helt plötsligt. Bra priser på dem just nu....

Det finns väl visst fog för att oroa sig lite med tanke på skriverierna som varit ang. Huawei och USA. Men Huawei säger ju att allt ska fungera som vanligt och att uppdatering till Android 10 ska komma:

Så jag ser ingen större anledning till oro. Men jag skulle själv inte köpa en Huawei-telefon i dagsläget, dels pga situationen med Android men även för att jag inte gillade Huaweis Android-anpassningar på den mobil jag ägde ett halvår (P10 plus).
Ingen anledning till oro för de mobiler som säljs med android (vilket gäller alla som säljs på den svenska marknaden, inga modeller med Harmony OS har släppts här), de supportas fullt ut och har tillgång till alla uppdateringar.

[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
marr sa:
julgus sa:

Huawei har svårt att få licenser på googles program för nya modeller. De som redan har är safe.

[OT] Vilken mobil?
Det finns ingenting som säger att Google ska spärra befintliga modeller, däremot verkar ju dom nya inte ens komma till Europa.

Förresten är P30 pro en väldigt bra telefon, om än något tung. Fantastisk batteritid och snabb laddning. Ingen Samsung-relaterad laddningsångest. Bra kamera: Normalobjektivet är skitbra hela tiden, vidvinkel är bra så länge ljuset är bra och tele-objektivet är rätt så kass oavsett förhållanden.

[OT] Vilken mobil?
Är det någon som har provat/använt de nyare Nokia-telefonerna med Android (alltså post-Microsoft)?
Närmare bestämt någon av modellerna Nokia 7, 8 eller 9?
Bra/dåliga? Prisvärda?

/Fedde

[OT] Vilken mobil?
fedde sa:
Är det någon som har provat/använt de nyare Nokia-telefonerna med Android (alltså post-Microsoft)?
Bra/dåliga? Prisvärda?

/Fedde
8, 8.1 och nu 7.2

Jag slår sönder mina telefoner.. Annars funkar de bra. Uppdateras och ingen skit på. Har dock laddat in Googles kamerapp på alla tre då den tar bättre bilder än den som följer med.

[OT] Vilken mobil?
fedde sa:
Bra/dåliga? Prisvärda?

/Fedde

Skrev en mini-recension av min Nokia 7.1 på Swedroid:

https://swedroid.se/forum/threads/nokia-7-1.161245/page-2

Som sammanfattning kan jag säga att den är prisvärd, speciellt om man gillar "ren" android. Men när priset är lågt blir det ju alltid några kompromisser, framför allt kunde kameran vara bättre.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
MtbIte sa:
Oneplus är vääldigt prisvärda telefoner med schysst hårdvara och utan en massa bloatware och en bra högupplöst skärm.
Dock ytterligare steget dyrare, om än inte dyra som riktigt dyra telefoner
7600:- för dyraste modellen mot 6000:- för Huawei P30 Pro. Det är som med bilar, ryktet hänger med ett tag. Audi är pålitliga, Ford rostar och OnePlus är billiga.

[OT] Vilken mobil?
fedde sa:
Bra/dåliga? Prisvärda?

/Fedde

Sambon fick en Nokia 7.2 (6/128Gb varianten) och hon är nöjd än så länge. För henne var kameran viktig och det känns som att den gör det den ska. Fungerar bra i dåliga ljusförhållanden till exempel.

Det lilla jag har pillat på den verkar den trevlig. Inte massa skräpappar installerade och den ligger bra i handen.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
MtbIte sa:
Oneplus är vääldigt prisvärda telefoner med schysst hårdvara och utan en massa bloatware och en bra högupplöst skärm.
Dock ytterligare steget dyrare, om än inte dyra som riktigt dyra telefoner
Om man ska snacka prisvärda lurar så är min Xiaomi Note 5+ för 2 lax över disk helgrym. Kameran är sådär i dåligt ljus men annars en topplur skulle jag säga. Bonus är att det är minimalt med appar installerade.

[OT] Vilken mobil?
fedde sa:
Bra/dåliga? Prisvärda?
/Fedde
Jag kommer från iPhone-världen och tycker ändå det är rätt okej med 7.2. Närhetsdetektorn är ju kass, så det är lätt att tysta mikrofonen under samtal. Funktionen vända för att neka samtal gör det även när man tar upp telefonen ur fickan. Har man tur så kan man svara. Eller så får man bara starta om den och ringa tillbaka. Telefonfunktionen är väl problemet.

[OT] Vilken mobil?
Johan T sa:
fedde sa:
Bra/dåliga? Prisvärda?
/Fedde
Jag kommer från iPhone-världen och tycker ändå det är rätt okej med 7.2. Närhetsdetektorn är ju kass, så det är lätt att tysta mikrofonen under samtal. Funktionen vända för att neka samtal gör det även när man tar upp telefonen ur fickan. Har man tur så kan man svara. Eller så får man bara starta om den och ringa tillbaka. Telefonfunktionen är väl problemet.
Vänd för att neka går å andra sidan att stänga av.

Det första där har jag inte råkat ut för än.

[OT] Vilken mobil?
Gav 3990:- för min Nokia 8, maj 2018, har tappat den oräkneliga gånger och knappt vågat plocka upp den då jag trott att skärmen pajjat men än har den hållit!! Börjar ana att batteriet börjar dra ur snabbare men den laddar så pass snabbt att det inte är några problem.

Nöjd med kameran och det känns rapp nog för mig, hatar all form av "lagg". Nokia ligger visst i topp när det kommer till snabba uppdateringar, antagligen för att det är så nära "stock" Android man kan ha förutom Pixeltelefoner. Bra skärm också! =)

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
När jag gjorde research i somras hittade jag bara S10e som rimligt alternativ i liten storlek. Men för dyr och Samsungs UI gjorde att det blev en billig men lite för stor Nokia istället. Helt ok kamera efter att ha laddar in Googles kameraapp från sidan. Något som går på ganska många modeller för övrigt.

Jag försökte möla in Googles kameraapp i Motorola G7 Play, enligt https://www.cyanogenmods.org/moto-g7-play-gcam/ , men får inte igång installationen. Varken via Mozilla Firefox eller Google Chrome, efter att ha tillåtit dem att installera appar. Är det något särskilt man bör tänka på när man trixar med den här typen av ful-installationer?

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
Rattnalle sa:

Jag försökte möla in Googles kameraapp i Motorola G7 Play, enligt https://www.cyanogenmods.org/moto-g7-play-gcam/ , men får inte igång installationen. Varken via Mozilla Firefox eller Google Chrome, efter att ha tillåtit dem att installera appar. Är det något särskilt man bör tänka på när man trixar med den här typen av ful-installationer?

Normalt ska det fungera som du beskriver. Men ibland är det ju så att en ful-apk helt enkelt inte fungerar, inte fungerat på just din telefon av någon anledning (olika hårdvatu-revisioner tex). Den senaste gcam-modden jag laddade ned gick att installera men kraschar så fort jag försöker ta ett foto.

En fråga är ju också om en apk för CyanogenMod fungerar om du kör vanlig android? Om du kör CyanogenMod så fråga på deras forum eller mailinglista.

[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
Tant_Trek sa:
Rattnalle sa:

Normalt ska det fungera som du beskriver. Men ibland är det ju så att en ful-apk helt enkelt inte fungerar, inte fungerat på just din telefon av någon anledning (olika hårdvatu-revisioner tex). Den senaste gcam-modden jag laddade ned gick att installera men kraschar så fort jag försöker ta ett foto.

En fråga är ju också om en apk för CyanogenMod fungerar om du kör vanlig android? Om du kör CyanogenMod så fråga på deras forum eller mailinglista.

A-haaa! Sedär, jag hade ju inte ens riktigt fattat CyanogenMod vs Android, uppenbarligen! Tack!!! Jag pillar vidare.

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
DanielS sa:
Tant_Trek sa:
Rattnalle sa:

A-haaa! Sedär, jag hade ju inte ens riktigt fattat CyanogenMod vs Android, uppenbarligen! Tack!!! Jag pillar vidare.

Har du aktiverat installation av .apk från "external sources"?

Go to your phone’s Settings
Go to Security & privacy > More settings
Tap on Install apps from external sources
Select the browser you want to download APK files from
Toggle Allow app installs ON

Tillbaka
Topp