[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!

Har precis flyttat till en trea med planlösning som är allt annat än den moderna öppna med kök, matplats och vardagsrum som hänger ihop. Köket är bara kök och sen finns matplats och vardagsrum runt hörnet.
Ena sidan:
Skulle gärna vilja kunna ha samma ljud i kök och i matplats/vardagsrum
Å andra sidan:
Jag har ett par Infinity Kappa 6.2i (från den gamla bra tiden mao) som ju på nåt sätt känns onödigt att de bara står. Samtidigt är det jävligt stora och som alla högtalare, svinfula. Och då ser de här ändå ganska bra ut.

Jag streamar 100% och det från en iPhone. Använder Spotify till 99% och sen soundcloud. Jag vill hålla det så enkelt som möjligt, inte 18 olika grejer som skall startas. Helst bara ta telefonen ur fickan och sen starta musiken.

Så hur fan skall jag göra. I den bästa av världar skulle man vilja använda Infinity-högtalarna (förutom att de är fett fula då) i ett lämpligt hemmaljudsystem (vad kallas Sonos och liknande system?).
Eller skall jag sälja Infinity och köpa ett komplett hemmaljudsystem. Sonos, H&K, Ikea (!!!) eller vad mer finns? Ljudet får givetvis vara bra men jag bryr mig inte jättemycket numer så länge det inte är helt jättekasst (dessutom lyssnar jag på bra musik och inte Dire Straits). Och inga fantasipriser och inga "du kommer bli besviken om du kopplar den där (billiga) förstärkaren till Infinity-högtlarna"-snack. ;-)

Hit me up med hur du skulle ha gjort!

Tack!

Stalle

Jag skulle behålla infinity högtalarna och köpa en förstärkare med inbyggd streaming möjlighet. Då får du även möjlighet att koppla den till tv eller annan ljudkälla.
Det är sällan som förstärkaren är begränsningen nu mer, högtalarna är viktigare.
Finns massa allternativ bla från Sonus, Bluesound och ja från i stort sett alla märken. Men BlueSound/Nad och Sonus har ju stabila appar. Lär funka även om du skulle få för dig att lyssna på Dire straights någon gång. Förstärkare får sällan för sig att göra ett sämre jobb bara för att de inte gillar musikstilen, dom e ju lite fyrkantiga på så sätt.

Ett allternativ:

Om jag absolut skulle vilja ha någon sån sonos-liknande grej är det ingen tvekan om vad jag skulle välja.

Orginalet är Stig Carlson och nu uppdaterad med hjälp av Ingvar Öhman. Två giganter i sammanhanget. Har inte hört kuben, men annat som Öhman kokat ihop. Med det med mig skulle jag inte ha något problem att köpa olyssnat.

Hur lyssnar du?
De där högtalarna borde inte ha något problem att fylla hela lägenheten med ljud. Men de är stora.

Vill du bara ha ljud skulle jag byta till ett mindre system, Bluesound har en riktigt trevlig app, så det är ju en bra start. Klarar dessutom Tidal MQA om du ger dig in på hifi..

Vill du ha riktigt bra ljud skulle jag behålla högtalarna och satsa på slutsteg eller förstärkare samt en separat strömmare.
Förstärkare/slutsteg spelar roll jag bytte nyligen från en Rotel RA02 till en Wadia a102 och jösses vilken kontroll och detalj det blev på ljudet.

Jag streamar 100% och det från en iPhone. Använder Spotify till 99% och sen soundcloud. Jag vill hålla det så enkelt som möjligt, inte 18 olika grejer som skall startas. Helst bara ta telefonen ur fickan och sen starta musiken.
....
I den bästa av världar skulle man vilja använda Infinity-högtalarna (förutom att de är fett fula då) i ett lämpligt hemmaljudsystem (vad kallas Sonos och liknande system?).
Eller skall jag sälja Infinity och köpa ett komplett hemmaljudsystem. Sonos, H&K, Ikea (!!!) eller vad mer finns? Ljudet får givetvis vara bra men jag bryr mig inte jättemycket numer så länge det inte är helt jättekasst
Vill du få riktiga förutsättningar för bra ljud "på riktigt" får du byta från Spotify till HiFI-streaming, typ Tidal eller Deezer HiFi

Men som andra redan har skrivit:
Gillar du ljudet från dina Infinity-högtalare bör du behålla dem och välja en förstärkare med streaming,
jag kör själv med en sådan lösning sedan fyra år och jag är fortf nöjd (den förstärkare jag har säljs inte längre).

Men vill du byta högtalare till mindre, eller mindre i de andra rummen, bör du välja de nya högtalarna med omsorg
För att du skall bli nöjd bör du välja högtalare som är så lika som möjligt i ljudet, särskilt om du kommer att vilja spela i flera rum.

En okomplicerad lösning är att strömma t.ex. Spotify över Chromecast till en högtalargrupp bestående av en Chormecast per rum. Dessa Chromecasts är sen kopplade till vilken sorts högtalare du nu önskar/har. I ett rum har jag en förstärkare kopplad till ett par Snell-högtalare, i ett annat ett 300 kronors 2.1-datorsystem. Alla synkade tidsmässigt i Home-appen, så inga "dubbeltrummor" när man går mellan rummen. Sen styr jag vad som spelas genom Spotify-appen på mobilen eller Chromebook (vet ej hur ovanstående skulle fungera om jag körde iPhone).

Vill man göra det enkelt så köper man en Sonos amp så har du löst all streaming till dina befintliga högtalare. Sonos stödjer Spotify antingen via egen app eller Spotify appen, även Soundcloud stöds direkt i Sonos så vitt jag vet.

Vill du en dag köpa mindre högtalare kan du göra det. Vill du komplettera med något litet i köket eller sovrummet så går ju Sonos lilla ettor eller Ikea symfoniskt rakt in i appen. Du har streamingtjänster eller extern ingång i ampen. Enkelt om inte annat

Senast ändrad:
En okomplicerad lösning är att strömma t.ex. Spotify över Chromecast till en högtalargrupp bestående av en Chormecast per rum. Dessa Chromecasts är sen kopplade till vilken sorts högtalare du nu önskar/har. I ett rum har jag en förstärkare kopplad till ett par Snell-högtalare, i ett annat ett 300 kronors 2.1-datorsystem. Alla synkade tidsmässigt i Home-appen, så inga "dubbeltrummor" när man går mellan rummen. Sen styr jag vad som spelas genom Spotify-appen på mobilen eller Chromebook (vet ej hur ovanstående skulle fungera om jag körde iPhone).
Okomplicerat vet jag inte. Framför allt inte om du menar chromecast audio som inte går att köpa längre. Men jag håller med, en om inte annat billig och flexibel lösning jämfört med ex Sonos som blir idiotdyrt så fort man vill koppla egna aktiva högtalare.

Dom där högtalarna kräver nog en riktig förstärkare med hyfsat effekt. Bluesound powernode, nad amp1 och Sonos amp etc är bra och smidiga lösningar men i ditt fall så tror jag inte de räcker till. Jag tror du behöver minst 100 riktiga watt, annars är det bättre att byta ut högtalarna också.

Det finns många bra rejäla förstärkare med allt inbyggt som skulle göra jobbet och prisspannet är enormt. En Hegel h190 till exempel, men en sån kräver nog lite dire straits iaf.

En betydligt plånboksvänligare lösning är att köpa en begagnad förstärkare av god kvalitet och koppla in en smidig streamer (Rekommenderar Bluesound node 2!). Till exempel denna: https://hifitorget.se/visa_annons.php/lyngdorf_sdai_2175_106733.htm

Okomplicerat vet jag inte. Framför allt inte om du menar chromecast audio som inte går att köpa längre. Men jag håller med, en om inte annat billig och flexibel lösning jämfört med ex Sonos som blir idiotdyrt så fort man vill koppla egna aktiva högtalare.
Hmm, sant om bristen på Chromecast Audios. :-\ Får man inte tag i en sån så behövs en audio-splitter där man inte kan koppla in hdmi direkt.

Om jag absolut skulle vilja ha någon sån sonos-liknande grej är det ingen tvekan om vad jag skulle välja.

Orginalet är Stig Carlson och nu uppdaterad med hjälp av Ingvar Öhman. Två giganter i sammanhanget. Har inte hört kuben, men annat som Öhman kokat ihop. Med det med mig skulle jag inte ha något problem att köpa olyssnat.

Klart trevligt utseende och är herr I Öhman inblandad så låter det med allra största sannolikhet som det bör!

Tjena!

Jag gick på Audio pro och är ruskigt nöjd. Sonos app är klart bättre, men AudioPro låter bättre i mina öron. Vilket är viktigare för mig. Dessutom använder jag appen extremt sporadiskt.

Men ganska dyra? Hur mycket bättre än ett par OA-5 låter de? För tio tusen så får man rätt mycket förstärkare...

Men ganska dyra? Hur mycket bättre än ett par OA-5 låter de? För tio tusen så får man rätt mycket förstärkare...

Tjena!

Är väl dessutom 10k styck om jag läste rätt.

Jag har ett par MP1 (mer eller mindre kopior på Sonab) som jag ska ha till TVn i nästa kåk. Tanken är att montera kretskortsförstärkare i den ena så man får en snygg lösning med endast tre kablar och ingen stärkare som tar plats.

I köket är det mycket störande ljud och även svårt att koncentrera sig på musiken.
Där hade jag haft en enskild lösning med blåtand och högtalare till fånen.
För övrigt så en Sonos eller liknande.

Du får väldigt mycket EKK för fyrtiofemtusen!! Du ska ju flytta en ström, inte ha en tjusig låda.

Tjena!

e37.png

Man vet aldrig i sådana här trådar! Var det inte Jocke Q som pratade sig varm om kablar? Det var kanske det du refererade till...

Dom där högtalarna kräver nog en riktig förstärkare med hyfsat effekt. Bluesound powernode, nad amp1 och Sonos amp etc är bra och smidiga lösningar men i ditt fall så tror jag inte de räcker till. Jag tror du behöver minst 100 riktiga watt, annars är det bättre att byta ut högtalarna också.

Det finns många bra rejäla förstärkare med allt inbyggt som skulle göra jobbet och prisspannet är enormt. En Hegel h190 till exempel, men en sån kräver nog lite dire straits iaf.

En betydligt plånboksvänligare lösning är att köpa en begagnad förstärkare av god kvalitet och koppla in en smidig streamer (Rekommenderar Bluesound node 2!). Till exempel denna: https://hifitorget.se/visa_annons.php/lyngdorf_sdai_2175_106733.htm
Dom är ju dock hyffsat lättdrivna, 89db i känslighet.

Jag skulle behålla högtalarna om dom är i bra skick, svårt att slå deras ljudkvalitet för en rimlig peng. Bättre lägga krutet på en bra förstärkare. Håller med ovanstående om Hegel.
Själv kör jag Naim och det kan jag verkligen rekommendera, dock lite dyrare men går säkert att hitta nåt bra begagnat t ex uniti, uniti 2 eller superuniti, då får du inbyggd streamer också

Det enklaste tycker jag är Sonos ändå. Har en Sonos connect till riktigt slutsteg och bra högtalare. I resten av huset enbart Sonos egna högtalare som är bra nog där.

Har Sonos blivit bra? Jag lånade hem ett fullt set från nån butik för massa år sedan och den klarade inte av högupplöst musik och deras app var minst sagt svårnavigerad.

Har Sonos blivit bra? Jag lånade hem ett fullt set från nån butik för massa år sedan och den klarade inte av högupplöst musik och deras app var minst sagt svårnavigerad.

Sonos är väl helt ok upp till en viss nivå. Typ Spotify. För bättre ljud och högupplöst är Bluesound att föredra.

Jag slängde in en Chromecast Audio bakom min 70-talsstereo. Klart. Låter bra. Osynligt. Finns så mycket ful teknik som är designad för att synas som det är. Sen att Google slutade tillverka en av de bästa sakerna de gjorde förstår jag inte riktigt faktiskt.

Jag slängde in en Chromecast Audio bakom min 70-talsstereo. Klart. Låter bra. Osynligt. Finns så mycket ful teknik som är designad för att synas som det är. Sen att Google slutade tillverka en av de bästa sakerna de gjorde förstår jag inte riktigt faktiskt.
Håller med. När jag såg att de skulle sluta med Chromecast Audio köpte jag på mig några stycken.

Ja det är ett mysterium att dom slutade med dessa, jag har ett par stycken hemma, kopplade optiskt till extern DAC med slutsteg samt en till en integrerad digital förstärkare. Låter väldigt bra, stor skillnad mot att köra med den inbyggda DACen i chromecasten.

Men jag misstänker att dom vill sälja sina Home-högtalare istället. Bästa alternativet nu är att köpa en förstärkare med inbyggd cast.

Nä, jag blir lika irriterad varje gång jag försöker använda Sonos hos min kompis.

Jag har Sonos, och Chromecast Audio. Jag är ingen stor fan av Sonos. Tycker speciellt att integrationen mellan Spotify och Sonos kunde få en hel del kärlek. Förresten så skulle Spotify behöva massor av kärlek...

Har Chromecast Audios nog för mina behov, men det blir trist när Google slutar stödja dem mjukvarumässigt och de blir små svarta tegelstenar.

Har Chromecast Audios nog för mina behov, men det blir trist när Google slutar stödja dem mjukvarumässigt och de blir små svarta tegelstenar.
Jo, den dagen den sorgen. Jag har den jag behöver nu och när den inte supportas längre får man väl ge sig in i träsket igen. Eller faktiskt köpa en modern förstärkare. Hdmi-switch hade ju varit praktiskt. Synd det mesta är så fult jämför med en gamling i borstat stål bara.
IMG_20200119_123711.jpg

Jag har Sonos, och Chromecast Audio. Jag är ingen stor fan av Sonos. Tycker speciellt att integrationen mellan Spotify och Sonos kunde få en hel del kärlek. Förresten så skulle Spotify behöva massor av kärlek...
Ja för att inte tala om hur bökigt det är att hitta något från t ex Soundcloud eller Mixcloud i Sonos-appen.

Eller faktiskt köpa en modern förstärkare. Hdmi-switch hade ju varit praktiskt.
Det är ju inte direkt ovanligt att moderna AV-förstärkare/receivers har en hel del HDMI-uttag och klarar av att switcha mellan dem. Moderna AV-förstärkare/receivers som även har wifi-koppling och Spotify/Tidal/Deezer klienter
Skulle det inte räcka till vet jag att det problemfritt går att koppla in en valfri Chromecast, tex en Ultra, i en lämplig HDMI-ingång, så kör jag själv.

Synd det mesta är så fult jämför med en gamling i borstat stål bara.
Det finns moderna AV-förstärkare/receivers med HDMI-ingångar i åtminstone borstad aluminium
pioneer-vsx-934.jpg

Redigerat: La till Chromecast

Senast ändrad:
Jo, den dagen den sorgen. Jag har den jag behöver nu och när den inte supportas längre får man väl ge sig in i träsket igen. Eller faktiskt köpa en modern förstärkare. Hdmi-switch hade ju varit praktiskt. Synd det mesta är så fult jämför med en gamling i borstat stål bara.
Har redan två gånger köpt förstärkare med inbyggd streaming som fasats ut och blivit "dumma". Kommer inte investera i en igen, när förstärkardelen håller decennier så vill jag ha den så opåverkad av mjukvara som möjligt. Inkällan får man nog slänga och köpa ny var tredje år framöver.

Har redan två gånger köpt förstärkare med inbyggd streaming som fasats ut och blivit "dumma". Kommer inte investera i en igen, när förstärkardelen håller decennier så vill jag ha den så opåverkad av mjukvara som möjligt. Inkällan får man nog slänga och köpa ny var tredje år framöver.
Ja det är väl också ett sätt att angripa problemet. Bara inkällan kan gömmas så man slipper en pryl till så kvittar det ju vad den är.

Man kan köpa en modern förstärkare med HDMI-ingång och köra Chromecast Ultra som har stöd för multiroom.

Yamaha har ett stort utbud av produkter med deras musiccast streamning. Förstärkare, recievers, trådlösa högtalare och streamingbox för att koppla till valfri förstärkare. Just det senare dissade jag Sonos för då deras streamningbox kostar skjortan fast den egentligen bara innehåller en delmängd av de komponenter som ingår i en trådlös högtalare. Sjukt.
Yamaha har till och med en vinylsvarv med inbyggd musiccast så man kan streama till sina andra enheter.

Har en Musiccast 20 i köket med snabbknappar. De kan man enkelt koppla till valfri tjänst så med ett knapptryck startar den och tunar in favoritlistan på Spotify.

Enkelt men ändå väldigt flexibelt.

Även om Chromecast-pucken inte finns längre så massor av märken som har Chromecast Audio integrerat. Svårt att tänka mig att google skulle sluta supportera.

En lösning kan vara:
Enkel stereoförstärkare med Chromecast audio built in med dina högtalare i vardagsrum ex. https://www.hifiklubben.se/nad-amp1-stereoforstarkare-med-streaming/nadamp1bk/
Och i kök mindre högtalare också med chromecast ex. Beoplay M3: https://www.hifiexperience.se/produ...1u4nCeLoNvRjGtda-rb6NnAsm1GClxMAaAnYuEALw_wcB

Just Beoplayen har jag själv och den låter verkligen superbra och brukar ibland dyka upp lite billigare.

Även om Chromecast-pucken inte finns längre så massor av märken som har Chromecast Audio integrerat. Svårt att tänka mig att google skulle sluta supportera.

En lösning kan vara:
Enkel stereoförstärkare med Chromecast audio built in med dina högtalare i vardagsrum ex. https://www.hifiklubben.se/nad-amp1-stereoforstarkare-med-streaming/nadamp1bk/
Och i kök mindre högtalare också med chromecast ex. Beoplay M3: https://www.hifiexperience.se/produ...1u4nCeLoNvRjGtda-rb6NnAsm1GClxMAaAnYuEALw_wcB

Just Beoplayen har jag själv och den låter verkligen superbra och brukar ibland dyka upp lite billigare.
Själva funktionen för cast lär ju inte försvinna, men pucken i sig kan ju bli obsolet p.g.a uteblivna uppdateringar som krävs för nya cast-protokoll eller dylikt.

Chromecast som tjänst lär de inte sluta supporta på länge/någonsin men all hårdvara slutar någongång i sin livscykel att supportas mjukvarumässigt. Den delen håller jag gärna utanför resten av hårdvaran om jag kan, baserat på lite sur erfarenhet.

Tillbaka
Topp