Elcykel för cykelvagn och barnstol

aahlborg

Aktiv medlem
Någon som äger eller har provat denna cykeln och kan säga något om den?

Jag är på jakt efter en elcykel för pendling och transport med cykelvagn och tycker att denna verkar mest prisvärd under 20000 kr, speciellt när XXL har haft 15% rabatt på den. Jag har en brant backe på hemvägen och hoppas på att även kunna ta mig upp med cykelvagnen, fast i lägre hastighet. Hur bra funkar el-assistansen vid tunga stigningar i låga hastigheter? Bafang-motorn ska ha ett vridmoment på 80 Nm och då borde det krävas en kadens över 30 för att få ut 250 W. Andra motorer från Bosch och Shimano är specade till 50-60 Nm så baserat på de siffrorna borde det vara ett bra val.

Hur som helst verkar cykeln ha ok komponenter för en bugdetcykel och jag tänker att man borde få ut lika många mil per krona som för en dyrare cykel. Det är också en av få elcyklar utan dämpad framgaffel, vilket jag tvivlar på att jag behöver eller vill behöva underhålla.

Tung & klumpig cykel med relativt enkla komponenter.
Gör dock sitt jobb i ur & skur :-)
Plus för momentsensorn som ger hyggligt ryckfritt trampande till skillnad från navmotorerna från XXL.
Lite besviken dock på den annonserade räckvidden om 60-80km. Kommer sällan längre än ca. 40km innan det är dags för laddning..

Tack för din input. Jag fick svar från XXL att det inte går att montera Hamax barnstol på den pga. att sadelröret inte är runt så då är det nog inget för mig.

Har ni tips på andra cyklar som passar för cykelvagn, barnstol och branta backar? Jag kan nog tumma på kravet att dra vagnen uppför branta backar om den är bra på det andra. Budgeten är upp till ca 25 kkr.

Köpte mig precis en beggad sån cykel från xxl igår. Notera att jag har ingen som helst erfarenhet från elcyklar sedan tidigare så det kanske ska vara så här men jag upplever den lite ryckig i starten, men ska nog vara så med tanke på att det är en extra motor som ska assistera. För övrigt så tycker jag att den vita lacken är något av det sämsta jag varit med om, smuts fastnar helt sanslöst lätt så den borde haft några extra lager klarlack för att lättare kunna göras ren.

Annars verkar den väldigt stark, tog mig med lätthet upp för en lång dryg backe på tvåans assistläge, drog man i femmans så kunde man i stort sett bara luta sig bakåt och låta cykeln sköta allt ?

Om barnstolsfäste är ett måste så kanske denna är av intresse om du ska hålla dig runt 15k? Svårt få spec på motorn men Google säger typ 50nm motor.

Annars kanske en annan typ av barnstol är av intresse, en som fästes på styrstolpen?

Eller

Eller ett sånt från bobike som sitter på pakethållaren?

Den sistnämnda där tror jag man kan skala ner en hel del så den inte har alla skydd osv. Men den kanske också måste fästas på sadelröret, men kanske går?

Så den blir typ så här, https://www.usjcycles.com/v3/wp-content/uploads/2014/10/bobike-junior-demo.gif?x15807

Ni tänker i helt fel bana. Denna finns med extrasadel. Praktisk förvaringsficka i "tanken".

rayvolt-vintage-electric-bike-cruzer-designboom-header-9.jpg

Tack för din input. Jag fick svar från XXL att det inte går att montera Hamax barnstol på den pga. att sadelröret inte är runt så då är det nog inget för mig.

Har ni tips på andra cyklar som passar för cykelvagn, barnstol och branta backar? Jag kan nog tumma på kravet att dra vagnen uppför branta backar om den är bra på det andra. Budgeten är upp till ca 25 kkr.
Min fru har en sådan och åtminstone Thules barnstol var inga problem att montera och sitter bra fortsatt efter 2 år och en 20 kg klump i sitsen.

Edit:
Såg just i manualen att Thule faktiskt var godkänd för ovala rör vilket inte Hamax är.

//Kristoffer

Senast ändrad:
Efter en provcykling blev det en Batavus Zonar med större batteri.

Du har köpt en i mitt tycke mycket bra elcykel.
Riktigt stark motor, bra bromsar, bra utrustning i övrigt med skärmar, belysning och pakethållare.
Dammodellen är i stort sett lika stabil som herrmodellen, inget sladder och finns i ramstorlek upp till 57 cm. Bra att veta om man funderar på att dela cykel med till exempel sin fru.

Riktigt stark motor, bra bromsar, bra utrustning i övrigt med skärmar, belysning och pakethållare.
Dammodellen är i stort sett lika stabil som herrmodellen, inget sladder och finns i ramstorlek upp till 57 cm. Bra att veta om man funderar på att dela cykel med till exempel sin fru.
Det blev en herrmodell i storlek 53. Den kändes inte för liten och då kan min sambo låna den också.

Här du själv en sådan cykel? Jag fick hem min igår och är nöjd med hur lätt jag kom upp för backen. Däremot blir jag inte vän med låset. Jag har inte lyckats få ut nyckeln ut låset när den är olåst. Går det inte på den modellen? Lite hål i huvudet om det är så för man kan ju inte cykla runt med nyckelknippan skramlande mot ramen och jag vill kunna gå två meter från cykeln utan att behöva låsa den.

Här du själv en sådan cykel? Jag fick hem min igår och är nöjd med hur lätt jag kom upp för backen. Däremot blir jag inte vän med låset. Jag har inte lyckats få ut nyckeln ut låset när den är olåst. Går det inte på den modellen? Lite hål i huvudet om det är så för man kan ju inte cykla runt med nyckelknippan skramlande mot ramen och jag vill kunna gå två meter från cykeln utan att behöva låsa den.

Jag har en Batavus Pulzar som jag byggt om till Zonar efter att ha haft Zonar som lånecykel i två veckor. Vad gäller låset är det tyvärr som du säger: Det går inte att ta bort nyckeln när cykeln är olåst. Mig stör det mest när jag ska låsa upp batterilåset för att ta loss batteriet, eftersom jag måste låsa cykeln först. Det går ju att byta lås, men då blir det eventuellt två nycklar att hålla reda på. Trelock som tillverkar låset har en identisk modell med enda skillnaden att det går att ta ut nyckeln. Kanske går det att ordna ett nytt lås med samma nyckel som till batteriet.
För övrigt har jag köpt en fet plug-in kätting som gör att jag även kan låsa fast cykeln med det medföljande ramlåset.

Jag har en Batavus Pulzar som jag byggt om till Zonar efter att ha haft Zonar som lånecykel i två veckor. Vad gäller låset är det tyvärr som du säger: Det går inte att ta bort nyckeln när cykeln är olåst. Mig stör det mest när jag ska låsa upp batterilåset för att ta loss batteriet, eftersom jag måste låsa cykeln först. Det går ju att byta lås, men då blir det eventuellt två nycklar att hålla reda på. Trelock som tillverkar låset har en identisk modell med enda skillnaden att det går att ta ut nyckeln. Kanske går det att ordna ett nytt lås med samma nyckel som till batteriet.
För övrigt har jag köpt en fet plug-in kätting som gör att jag även kan låsa fast cykeln med det medföljande ramlåset.
Ok. Det blir nog att jag monterar av låset och kör med mitt gamla bygellås istället. Två nycklar kan jag leva med.

Tillbaka
Topp