Coilkonvertering - Vorsprung smashpot etc

Valhalla_

Aktiv medlem
Ni som provat vorsprung smashpot eller liknande system för konvertering till coil, vad hade ni för tryck och tokens innan konverteringen och vad landade det i slutändan på för fjäder? Vad var din vikt då detta begav sig? Och sist men inte minst, hur upplevdes gaffeln efter konverteringen?

@glitch du råkar inte ha någon fjäder över som du vill bli av med? Jag kommer nog beställa en smashpot och tänkte man kanske skulle ha mer än en fjäder ifall man behöver justera åt något håll. Jag verkar landa kring 40-45 lbs fjäder enligt senaste rekommendationstabellen om man tittar på medium-firm.
Idag har jag gaffeln rätt fast för att den inte ska dyka vid hopp osv men med coil kanske man får bättre balans fram mot bak. Har coil bak idag, ett snäpp styvare än tillverkarens rekommendation, så kanske 45 fjäder är rätt i fronten då..

Mitt tips är att gå för den högre spring raten om du är mitt emellan. Valde själv mellan 35 och 40 baserat på tabellen (valde 40) och känner nu att 45 kanske hade varit att föredra (kör en Fox 36 Grip2 160 mm med Push seals, väger runt 68-70 kg i full gear, har c 66° gaffelvinkel). Gaffeln är så sjukt plush att det känns som att man kan öka på mid stroke support med hjälp av en kraftigare fjäder och fortfarande ha en initial stroke som överglänser alla annat. Samtidigt kan man ratta in sånt med kompressionsdämpning också, men jag föredrar att köra så öppet som möjligt och justera via spring rate.

Det låter som att det möjligen kan vara något.
Vad har du för hoj och vad/hur kör du med den? Har du koll på vad för sag du får?

Ripmo AF, kör allt från stig till park och däremellan. Sag har jag ingen aning om utan jag började på en 50 fjäder men vägde då en del mer, sen testade jag 40 och det var grymt på stig men i park blev det för mjukt och då landade jag på 45:an som happy medium.
160mm slag, så det spelar ju också in hur långt slag man kör på gaffeln.

Låter som att jag nog inte ska köra på för mjuk fjäder helt enkelt. Kör mest park med denna hoj och är tvungen att köra gaffeln med relativt högt tryck för att få balans mellan bak och fram, antagligen pga bättre mid stroke support i bak (aningen hårdare coil än rek + nästan linjärt länkage).

@glitch då kanske 45 är en bra början tror jag, så kanske jag hojtar till om jag behöver mjukare fjäder. Du har förresten inte 50 fjädern kvar också? Eller den kanske du vill spara?

Äsch det verkar ju närmast omöjligt att få tag på en smashpot. De verkar vara populära. Tänk om man skulle satsa på en Bomber Z1 coil och sälja nuvarande gaffel istället.... Äh får se om jag ids. :giggle:

Tack trekstore gbg och @Preacher för snabb leverans och bra support.

Smashpot med 45 fjäder är nu monterat och första intrycket är bra. Det var ett antal steg för att få ihop det, men inte så värst mycket svårare än att byta airshaft. Bra fit & finish på grejerna. Ska bli kul att testa detta ordentligt. Det var visst en hel del friktion i luftfjädern, vilket märks rätt tydligt nu när den är borta. Nu löper det väldigt väldigt lätt.

Tycker det verkar som att 45 fjäder är rätt bra för min vikt. Får se hur det känns när jag testat lite mer.

IMG_20200908_200918699.jpg

IMG_20200908_205953912.jpg

Jag har också köpt och installerat en Smashpot konvertering.
Först och främst ett stort tack till @Preacher som styrde upp så jag fick ett kit snabbt och smidigt!
Rekommenderar varmt Bikeplace och TrekStoreGTB (Samma lika antar jag).

Och håller med @Valhalla_ i att gaffeln är så mjuk och fin, men samtidigt håller sig högt uppe utan att dyka.
Är vansinnigt nöjd :love:
(Kör en Lyrik RC2 2019 - 160mm med Charger 2.0)

Väger in på ca 75kg (give or take nåt kilo) och valde en 50 fjäder.
Kör dock fjädern i Hö ben och Chargern i Vä ben :)

3400kr inkl frakt är ett klipp i min bok :)

Jag provar 45-fjäder i min 130 mm Pike då 55 var för hård. Väger ~82 näck och har en lååååång cykel med 65,5° gaffel, så förmodligen inte lika mycket vikt på framhjulet som en del andra får.
Gaffeln funkar så otroligt mycket bättre med den mjukare fjädern och då är 55 ändå i underkant om man får tro Vorsprungs egen tabell. Plötsligt flyttar sig faktiskt hjulet även för rötter och småsten. Det gjorde det inte tidigare.
Lyckas inte bottna skiten ändå men så får det väl vara då.

Hade hellre valt ett enklare, lättare konverterings-kit eftersom jag har noll nytta av bottningsdämparen. Det är riktigt tungt nu alltså och det känns tyvärr. Men nåt enkelt kit finns inte till senaste Pike-chassiet, än.

Senast ändrad:
Vägde min Fox 36 med 45 fjädern.....dryga 2.6 kg.
Var det någon som hade skillnaden i vikt mellan en 40 lbs fjäder och en 45a? Borde kapa lite vikt med 40an va?

Vägde min Fox 36 med 45 fjädern.....dryga 2.6 kg.
Var det någon som hade skillnaden i vikt mellan en 40 lbs fjäder och en 45a? Borde kapa lite vikt med 40an va?
Tror @Crossmax vet. Det är hans 45-fjäder jag lånat och den väger 394 gram (edit: med krympslang) om det kan vara till nån nytta. 55:an väger 325. Gissningsvis har 40 tunnare tråd och är lättare.

Senast ändrad:
Jag skruvar lite med gaffeln och kom på att man kan prova antibottningsfunktionens dämpning genom att trycka ner Smashpotens fjäderskaft i botten när man tagit ur fjädern. Och jädrar vad den dämpar! ~3,5 cm från bottning börjar det och det är då mer dämpning än vad själva dämparen i andra benet ger. Mycket mer! :oops: Detta trots att jag flyttat 2 av 5 shims i stacken och har ventilen helt öppen. Tro fan att jag inte kan bottna gaffeljäkeln alltså.

Jag misstänker att det är Fox Gold-oljan som är boven, för den är som sirap. Ska prova en blaskigare olja och eventuellt flytta ett shims till.
En dum grej är att hålen i röret som förbinder kolven med oljebadet innebär att det är lika mycket "dämpningslängd" oavsett slaglängd. Alltså blir den relativa dämpade längden större ju kortare slag man kör. Det borde räcka med 2 cm på slutet istället för 3,5. Detta går förstås att ordna genom att helt sonika borra fler hål längre ner, men det är en irreversibel operation skulle jag tro.

Edit: Fast nu när jag tänker efter så påverkas nog inte shimsen vid så låga hastigheter. Alltså är det svårt att veta hur mycket dämpning man har när hastigheten är hög. :unsure: Får prova utanför gaffeln helt enkelt genom att sänka ner den i olja och köra lite. Borde gå att se om shimsen öppnar eller ej.

Eftersom jag har rätt mycket Fox 5WT och 20WT så funtar jag på att blanda ihop nåt mellanting

Tror du behöver uppnå ungefär 15wt för att på ett någotsånär matcha 0w30 (och för att det inte ska bli på tik för tunt). Skillnaden är inte astronomisk. Jag hade väl blandat kanske 1/3 5wt och 2/3 20wt

Tror du behöver uppnå ungefär 15wt för att på ett någotsånär matcha 0w30 (och för att det inte ska bli på tik för tunt). Skillnaden är inte astronomisk. Jag hade väl blandat kanske 1/3 5wt och 2/3 20wt
Grejen är att Fox Gold 20WT snarare är ~SAE40 enligt gängse viskositetsindex. Sen har man förstås ingen aning om den verkliga viskositeten vid lägre temperaturer än 40° och 100° där den mäts. Vissa oljor är "linjära" medan andra inte är det.

Edit: Den verkar inte för trög för att kunna skvalpa runt och smörja bussningarna i alla fall, för det var sjöblött av olja ända uppe under topcapen i fjäderbenet. :oops:

Grejen är att Fox Gold 20WT snarare är ~SAE40 enligt gängse viskositetsindex. Sen har man förstås ingen aning om den verkliga viskositeten vid lägre temperaturer än 40° och 100° där den mäts. Vissa oljor är "linjära" medan andra inte är det.

Edit: Den verkar inte för trög för att kunna skvalpa runt och smörja bussningarna i alla fall, för det var sjöblött av olja ända uppe under topcapen i fjäderbenet. :oops:
Fox oljan har ett relativt lågt viskositetsindex dvs den är rätt temperaturkänslig. Kanske därför den är tjock så in i helskotta nu när det är kallt ute.

Edit:
När jag tittar närmare på det har en normal 0W-30 olja inte heller så värst högt viskositetsindex. Den bör vara ganska lik en "normal" 20wt olja. Men Fox oljan är tjockare vid låg temp.
Kanske man skulle köra 10-15 wt som vinterolja i smashpot-benet..

Senast ändrad:
Fox oljan har ett relativt lågt viskositetsindex dvs den är rätt temperaturkänslig. Kanske därför den är tjock så in i helskotta nu när det är kallt ute.

Edit:
När jag tittar närmare på det har en normal 0W-30 olja inte heller så värst högt viskositetsindex. Den bör vara ganska lik en "normal" 20wt olja. Men Fox oljan är tjockare vid låg temp.
Kanske man skulle köra 10-15 wt som vinterolja i smashpot-benet..
Det är dock inomhus jag provar, förstås. ? Om den är seg inne i gaffelbenet när man är utomhus blir lite svårt att veta.

Uppdatering på oljefronten: Bytte till Biltema motorolja (0W-30 tror jag) och nu kan jag använda hela slaglängden. Skillnaden i viskositet mot Fox Gold 20WT är enorm. Motoroljan är som vatten i jämförelse.
Jag har dock också byggt om shimstacken så bara 2 shims är "aktiva", det vill säga den öppnar väldigt mycket lättare. Jag har troligen ingen som helst nytta av hela bottningsanordningen, precis som jag från början misstänkte. Alltså släpar jag runt på en komplicerad och dyr mackapär helt i onödan, när det bara är fjädern jag vill åt.

Mestadels känns coilen bra, fast det finns en egendomlig nackdel. Returen är väldigt långsam längst ute i slaget, även när man ställer den till snabbaste och gaffeln därför börjar bli lite "orolig". Detta medför att den känns "slörpig" som @Mini_me uttryckte det. När man ska upp för en sten eller kant så tar det längre tid för hjulet att åka hela vägen ut och det blir därför svårare att tajma när det ska lämna marken. Detta uppskattar jag inte men fördelarna uppväger fortfarande. Värt att tänka på, dock.

@Makten Finally! Gaffel bottnad - check!

Men hur menar du med returen? Om du snabbar upp den såpass att gaffeln har märkbart för snabb retur så blir den slörpig och lånsgsam? Slörpljud brukar väl betyda att HSR stacken öppnar i alla fall. Sakta ner den en bit så den inte är orolig? Shimstacken kan du ju arrangera om också, charger 2 är lätt att jobba med och lätt att lufta.

Möjligen kan du testa att lägga till en tunn preload spacer till fjädern så du får lite mer kraft med ända ut till topout. Jämför jag debonair och debonair C1 så är returen med den senare betydligt snabbare nära ändläget och då skiljer det några kg i kraft längst ut.

Jag har själv inte riktigt fått grepp om hur HSR egentligen funkar för jag tycker att när stacken öppnar så är det både en öppen nålventil och en öppen stack och då borde gaffeln röra sig skitfort eftersom oljan kan ta två vägar istället för bara en. Men det jag snarare känner är att gaffeln liksom saktar ner lite istället. Det är lite som att slörpljudet orsakas av turbulens som i sin tur ökar motståndet. Så ibland får jag för mig att när HSR stacken öppnar så går gaffeln långsammare än när allt går genom nålventilen. Men jag har säkert fel..Dessutom bör väl inte HSR vara aktivt nära ändläget? Om det inte är så att när den väl öppnat förblir den öppen tills rörelsen i avtar/stannar upp.

Men det tillverkas inte till Zeb! :devilish:

Får överleva vidare utan ett tag till.

Tillbaka
Topp