Aron
Inventarie
Utveckling av mtb komponenter, händer det nåt?
Hur i hela friden kan det här forumet ha överlevt 17 år utan en tråd om tågbromsar?
Underbart med en frisk fläkt i en diskussion som i övrigt känns 17 år gammal! :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur i hela friden kan det här forumet ha överlevt 17 år utan en tråd om tågbromsar?
Just det, flyger upp och ner för backar och därmed sliter mer än många . Du har således ett större behov än vad man har vid många andra sätt cykla.Har jag inget val? :) Vad menar du? De som är egensponsrade halvproffs och flyger upp och ner för backarna i Sverige, vilka bromsar köper de?
Tre fälgar på en säsong för migÄr sämre bromsverkan bättre?
Hur stor andel av cykelägare bromsade genom sina fälgar? Väldigt liten faktiskt.
Slå på TV:n och titta på TdF så ser du att det i detta nu finns proffsteam som väljer caliperbroms framför skivbroms, ex.vis ledarens team Jumbo-Visma och även teamet med absolut störst budget; Team Ineos. Varför gör de det, om nu skivbroms skulle vara det bästa valet för all sorts cykling?Räknas underhåll verkligen in i teknologisk utveckling (det tråden handlar om)? Det är underhåll med skivbromsar till bilar också. Ändå är det det biltillverkarna väljer, istf trumbromsar. Utvecklingen går framåt. F1 väljer också skivbromsar. De struntar i vad som sitter på barncyklar och tåg. De väljer de bästa bromsarna. Vilka bromsar väljer proffsen på cykel? Bortse från jublande återförsäljare.
Det kommer nya modeller, men blir det bättre... nja
Ja absolut bättre.
Snabbare är bättre, det är ett sätt vi kan mäta. Inom sin respektive gren är nyare mtb är mycket snabbare än gamla.
I dessa grenar handlar det även om att vara snabbast, vilket blir praktiskt.
Bromseffekten är ingen faktor alls? Det är bara slitaget som avgör vad som är en bra broms eller inte? För 20 år sen valde jag (för en inte oansenlig summa) bort v-bromsen fram för en skivbroms. Ingen leverantör tvingade mig. Ingen sponsor heller. Det var helt enkelt en bättre broms. Never looked back. Och återigen, strunta i behovet. Vilken är den bättre bromsen?Just det, flyger upp och ner för backar och därmed sliter mer än många . Du har således ett större behov än vad man har vid många andra sätt cykla.
Skulle du vilja ha fälgbroms på din 29” kan du inte montera det eftersom varken ram, gaffel eller fälg tillåter det.
Du kan alltså inte välja.
Mvh
Kolfiberramar som är lätta och snabba spricker vid tämligen lätta krascher för amatörer. Är det bra?Ja absolut bättre.
Snabbare är bättre, det är ett sätt vi kan mäta. Inom sin respektive gren är nyare mtb är mycket snabbare än gamla.
I dessa grenar handlar det även om att vara snabbast, vilket blir praktiskt.
Tveksam till riktigheten i den tesen.
Kolfiberramar som är lätta och snabba spricker vid tämligen lätta krascher för amatörer. Är det bra?
SRAM’s nya 11-12 växlade bakväxlar håller justering sådärbra jämförbart med samma prisläge på 9-10 delat. Är det bättre?
Det finns utveckling som är både bra och superbra, dock är inte allt det i alla lägen bara för att det går snabbare i en viss cykelgren.
Mvh
Säkerligen för sponsrade proffs. Not so much för motionscyklisten.Hej. Ja det är bra.
En cykel som inte är sopor efter mållinjen är byggd för tungt.
Dessutom så spricker inte kolfiberramar så lätt, gamla ramar av aluminium däremot spricker till höger och vänster.
Där du inte bromsar speciellt mycket behöver du ingen uthållig bromsverkan. Är det torrt och fint så hålls fälgsidorna fria från smuts. Om fälgbromsar är likvärdiga, varför försvann de för ganska länge sen, förutom i den ganska "konservativa" asfaltscyklingen? Hur länge har det ens varit tillåtet med skivor?Slå på TV:n och titta på TdF så ser du att det i detta nu finns proffsteam som väljer caliperbroms framför skivbroms, ex.vis ledarens team Jumbo-Visma och även teamet med absolut störst budget; Team Ineos. Varför gör de det, om nu skivbroms skulle vara det bästa valet för all sorts cykling?
Det är just det som är poängen, rätt pryl till rätt applikation! Om du inte behöver den extra bromsverkan, varför ska du då ta viktstraffet och det ökade underhållsbehovet?Där du inte bromsar speciellt mycket behöver du ingen uthållig bromsverkan. Är det torrt och fint så hålls fälgsidorna fria från smuts. Om fälgbromsar är likvärdiga, varför försvann de för ganska länge sen, förutom i den ganska "konservativa" asfaltscyklingen? Hur länge har det ens varit tillåtet med skivor?
Ett måttligt behov gör inte konstruktionen bättre. Om mitt behov är en Trabant så är det inte en bra konstruktion. En modern bil är en bättre konstruktion. Det är få som utnyttjar bilars/motorcyklars/tågs/cyklars fulla potential men det finns ändå bättre och sämre konstruktioner. Fälgbroms funkar där man kan hålla fälgen ren och där man slipper bromsa mycket/länge (kanske är det bättre med kolfiberfälgar?). Det skulle knappast ses som ett godtagbart alternativ inom bilindustrin med fälgbromsarnas brister.Det är just det som är poängen, rätt pryl till rätt applikation! Om du inte behöver den extra bromsverkan, varför ska du då ta viktstraffet och det ökade underhållsbehovet?
Sedan är det så att cantilever resp V-bromsar som användes på mtb är något helt annat än en modern caliperbroms. Om jag bara hade kört cantilever eller v-broms skulle jag också föredra skivbroms till allt. Men på lvg-cyklar används caliperbromsar som är en helt annan konstruktion och har mycket bra bromsverkan, därför har incitamentet inte varit (och fortf är) speciellt stort att gå över till skivbroms. Industrin trycker såklart på, men de starka proffsteamen håller emot. Jmf elektriska växlar, det gick mycket fortare för alla team att anamma det, men så innebar det en avsevärd förbättring också.
Fast det är ju inte sant. En lätt och snabb kolfiberram klarar krascher bättre än en lätt och snabb aluram. Och dessutom går det ofta att laga kolfiber. Tunga kolfiberamar och tunga aluramar tål krascher ännu bättre, men aluramen kommer till slut spricka pga materialutmattning.Kolfiberramar som är lätta och snabba spricker vid tämligen lätta krascher för amatörer. Är det bra?
Och en något kraftigare Aluram?Fast det är ju inte sant. En lätt och snabb kolfiberram klarar krascher bättre än en lätt och snabb aluram. Och dessutom går det ofta att laga kolfiber. Tunga kolfiberamar och tunga aluramar tål krascher ännu bättre, men aluramen kommer till slut spricka pga materialutmattning.
Kul att komma in och svinga på Happy? Du är inte först... ;-)
Och en något kraftigare Aluram?
Går den sönder vid lättare krascher?
Nej.
Fel. Bättre eller möjligen oförändrat. Plus att de går att laga.Och en något kraftigare Aluram?
Går den sönder vid lättare krascher?
Att sälja grejer med siffror innebär inte alltid fördelar för användare.
Moderna snabbara ramar har ur tålighetsaspekt blivit sämre - inte bättre.
Om du med svinga menar trolla så är du ute och cyklar. Att i vissa frågor ha åsikter som avviker från stora massan är inte trolla.
Mvh
Vi är av olika åsikt där. Jag har sett kolfiber gå sönder av smärre incidenter och aldrig sett grövre äldre aluramar göra detsamma av likvärdiga incidenter.Fel. Bättre eller möjligen oförändrat. Plus att de går att laga.
Den bästa konstruktionen är väl den som är bäst avvägd för applikationen. Finns ingen anledning att överdimensionera, framförallt inte om vikt är en faktor. Eller monterar du dubbelkronad gaffel och fyrkolvsok på din XC-raket?Ett måttligt behov gör inte konstruktionen bättre. Om mitt behov är en Trabant så är det inte en bra konstruktion. En modern bil är en bättre konstruktion. Det är få som utnyttjar bilars/motorcyklars/tågs/cyklars fulla potential men det finns ändå bättre och sämre konstruktioner. Fälgbroms funkar där man kan hålla fälgen ren och där man slipper bromsa mycket/länge (kanske är det bättre med kolfiberfälgar?). Det skulle knappast ses som ett godtagbart alternativ inom bilindustrin med fälgbromsarnas brister.
Jo, men nu är du där igen. Du jämför lätta snabba kolfiberamar (eller det var de du började med några inlägg upp?) med grövre äldre aluramar. Meh...Vi är av olika åsikt där. Jag har sett kolfiber gå sönder av smärre incidenter och aldrig sett grövre äldre aluramar göra detsamma av likvärdiga incidenter.
Kolfiber är ett grymt material, men det har svagheter som inte ska förringas. Om man talar om utveckling hos MTB så gissar jag ALU med tiden kommer åter i större utsträckning.
När man nått en viss nivå (väldigt bra nivå) är det svårt att göra några revolutionerande förbättringar. Kanske är det där vi är nu?Fast nu snackar vi väl mtb-prylar. Skivbromsar eller ej för landsvägscyklar diskuteras väl i en annan tråd.
Vad gäller utvecklingen så går den väl rätt långsamt framåt antar jag, men fem år är nog lite kort tid att se nån jätteskillnad för komponenter tänker jag.
Nä, den bästa konstruktionen är den bästa konstruktionen. En modern bil, med deformeringszoner osv, är en långt bättre konstruktion än en F150 (eller en lastbil från andra världskriget), tex. Klarar du ditt behov med en sämre konstruktion så är det väl bra. Men det är en sämre konstruktion. En dämpad gaffel är en utveckling från en stel gaffel (stel=lättare=bättre?) där dämpning behövs. Och skivbromsar är en bättre konstruktion än fälgbromsar. Klarar du dig med en stel gaffel och fälgbromsar är det toppen. Men vill du ha pålitlig bromskraft i skogen så är skivbroms helt enkelt bättre.Den bästa konstruktionen är väl den som är bäst avvägd för applikationen. Finns ingen anledning att överdimensionera, framförallt inte om vikt är en faktor. Eller monterar du dubbelkronad gaffel och fyrkolvsok på din XC-raket?
Det var BFS som bestred att grövre aluminiumramar är tåligare än tunnare.Jo, men nu är du där igen. Du jämför lätta snabba kolfiberamar (eller det var de du började med några inlägg upp?) med grövre äldre aluramar. Meh...
Jag tycker att alu är ett grymt material, men det har svagheter som inte ska förringas. Jag har sett massor av aluramar (några irl, många på nätet) med fula bucklor på överröret efter att ha vippat i garaget eller liknande. Som ett exempel.
Nu börjar du närma dig! Att säga att kolfiber går sönder lättare än alu är alltså fel, hållfastheten beror på hur ramen är designad. En lättviktsram är oftast ömtålig, en ram designad för tufft bruk (eller en billig instegsram) är oftast tålig. Materialvalet är sekundärt.Bygger man cykelramar av material och dimensionering efter optimerad beräkning i CAD så är det ofta tunt (svagt) där det normalt inte har påkänning. Då uppstår lätt bucklan efter vurpor eller när cykeln välter i garaget.
Min erfarenhet av kolfiberkontruktioner inom olika användningsområden är att det för sin vikt är fantastiskt starkt i tänkta riktningar men har låg tålighet mot de icke tänkta. Ex en sten mot ramen när man välter.
Kol brister och Alu klarar sig oftare med buckla. Vilket man föredrar är upp till envar men givetvis påverkar även bucklor styrkan.
Mvh
Min uppfattning är att folk har konstiga fördomar om kolfiber, men att det brukar lugna sig när de skaffat sig lite erfarenhet (och perspektiv). Vi får leva med att vi tycker olika.Min uppfattning är kolfiber ofta spricker och behöver repareras där Alu inte skadas nämnvärt.
Vi har kanske olika uppfattning men så är det ibland.
Mvh
Citera gärna där jag skriver nåt om ramars tålighet.Det var BFS som bestred att grövre aluminiumramar är tåligare än tunnare.
Jag hävdar han har fel.
Detta är såklart bara en ren slump:Min uppfattning är att folk har konstiga fördomar om kolfiber, men att det brukar lugna sig när de skaffat sig lite erfarenhet (och perspektiv). Vi får leva med att vi tycker olika.
Förvånansvärt ofta är sämre bättre, därför finns det folk som cyklar singlespeed, fotograferar analogt eller spelar golf med gamla träklubbor.Krig är fred. Fred är krig. Sämre är bättre. Bättre är sämre.
Jag skulle säga att sämre mycket väl kan vara roligare. Men en gammal ss (har en själv) är inte bättre än en modern racer. Inte på nåt sätt.Förvånansvärt ofta är sämre bättre, därför finns det folk som cyklar singlespeed, fotograferar analogt eller spelar golf med gamla träklubbor.
Jag kanske använder en sämre (och därför bättre) definition på 'bättre'?Jag skulle säga att sämre mycket väl kan vara roligare. Men en gammal ss (har en själv) är inte bättre än en modern racer. Inte på nåt sätt.
Jättevetenskapligt. Hur kolfibern ser ut i laminat och krossat ytskikt efter slagtestet är inget man bryr sig om på Youtube, bara det ser effektfullt ut.Detta är såklart bara en ren slump:
Det kanske du gör. Att ha kul är inte det sämsta. Eller bästa. Beroende på definitionen.Jag kanske använder en sämre (och därför bättre) definition på 'bättre'?
Slår dina anekdoter/gissningar verkligen detta test? En känd rambyggare använder två ramar, en i vardera material, i ett test med exakt samma krafter. Resultatet är att kolfiberramen tål betydligt mer. Men det är irrelevant. Och var är citatet där jag sa nåt om aluminiumramar? Du kanske bemötte nåt jag hade tänkt skriva i framtiden?Jättevetenskapligt. Hur kolfibern ser ut i laminat och krossat ytskikt efter slagtestet är inget man bryr sig om på Youtube, bara det ser effektfullt ut.
Vad ramarna klarar i den riktiningde är Cadade och byggda för är irrelevant, det är ju vad de är byggda för. Man visar man gjort sin ena ram starkare än den andra bara.
Mvh