Utveckling av mtb komponenter, händer det nåt?

Slår dina anekdoter/gissningar verkligen detta test? En känd rambyggare använder två ramar, en i vardera material, i ett test med exakt samma krafter. Resultatet är att kolfiberramen tål betydligt mer. Men det är irrelevant. Och var är citatet där jag sa nåt om aluminiumramar? Du kanske bemötte nåt jag hade tänkt skriva i framtiden?
Rambyggaren visar - vi byggde vår ena ram starkare än den andra. Inget annat.
Du borde granska reklamfilmer källkritiskt, vem är avsändaren och vad är syftet.

Och var är citatet där jag sa nåt om aluminiumramar? Du kanske bemötte nåt jag hade tänkt skriva i framtiden?
Här är ditt påstående om kraftigare aluram
B51E98B9-6C54-4B45-AAF9-3943A78FA3AB.jpeg

Rambyggaren visar - vi byggde vår ena ram starkare än den andra. Inget annat.
Du borde granska reklamfilmer källkritiskt, vem är avsändaren och vad är syftet.
De gör två likadana ramar i olika material (du förstår kanske inte att de sålt/säljer bägge modellerna?) och den begagnade i kolfiber är betydligt starkare. Tror du att den är mycket tyngre, och därmed mycket starkare?
Så, jag ska inte lita på test, eller de som upplever att kolfiber är starkare utan jag ska lita på att det du tror är sant. Är det rätt uppfattat?

De gör två likadana ramar i olika material (du förstår kanske inte att de sålt/säljer bägge modellerna?) och den begagnade i kolfiber är betydligt starkare. Tror du att den är mycket tyngre, och därmed mycket starkare?
Så, jag ska inte lita på test, eller de som upplever att kolfiber är starkare utan jag ska lita på att det du tror är sant. Är det rätt uppfattat?
Vad spelar det för roll den är begagnad?
Testet visar aktuell ram i aktuellt test såsom det utförs är starkare. Inget annat.
.

Vad spelar det för roll den är begagnad?
Testet visar aktuell ram i aktuellt test såsom det utförs är starkare. Inget annat.
.
En ram som plågats i två år lär väl inte vara starkare än en ny, eller? Och testet visar att kolfiberramen är betydligt starkare än den i aluminium. Tror du att kolfiberramen är mycket tyngre?

Ok, här är facit: de senaste revolutionerna som i ett slag verkligen förbättrat mtb-andet de senaste 20 åren bara är tre: v-bromsar, skivbromsar och bakväxel med clutch.
Resten är mindre stegvisa förbättringar som sammanlagt efter flera steg gjort en avsevärd skillnad.
Edit: kanske droppern kan platsa också om man är snäll.

Senast ändrad:
En ram som plågats i två år lär väl inte vara starkare än en ny, eller? Och testet visar att kolfiberramen är betydligt starkare än den i aluminium. Tror du att kolfiberramen är mycket tyngre?
Vad innebär plågats?
Har den påverkats i den riktningen som kraften kommer vid testet?
Säger testen något annat än att så som kraften kommer i just detta testen så tål den ena ramen mer än den andra?

Vad innebär plågats?
Har den påverkats i den riktningen som kraften kommer vid testet?
Säger testen något annat än att så som kraften kommer i just detta testen så tål den ena ramen mer än den andra?
Att den använts.
Antagligen. Om bromsen har använts.
I just detta test tål kolfiberramen betydligt mer än aluminiumramen. Du kan ju fundera på vilka andra riktningar som är bättre att testa.
Tror du att kolfiberramen är mycket tyngre än aluminiumramen?
Vad är din erfarenhet av rambygge och tester?

Ok, här är facit: de senaste revolutionerna som i ett slag verkligen förbättrat mtb-andet de senaste 20 åren bara är tre: v-bromsar, skivbromsar och bakväxel med clutch.
Resten är mindre stegvisa förbättringar som sammanlagt efter flera steg gjort en avsevärd skillnad.
Jag har hört att dropperposts nästan är viktigare än självaste hjulen numera.

Att den använts.
Antagligen. Om bromsen har använts.
I just detta test tål kolfiberramen betydligt mer än aluminiumramen. Du kan ju fundera på vilka andra riktningar som är bättre att testa.
Tror du att kolfiberramen är mycket tyngre än aluminiumramen?
Vad är din erfarenhet av rambygge och tester?
Men du, krasch och sprickor vid krasch är inte vad testen ovan visar. Det visar en långsamt påförd kraft i en specifik vinkel i vilken kolfiberramen visar på senare kollaps.
Det betyder inte att kolfiber tål allt det utsätts för i en olycka bättre.
Min erfarenhet rambygge till cykel är noll, däremot arbetat jag för en känd svensk fordonsbyggsre och min erfarenhet av tester och materialprover är större en många andras.
Mvh

Men du, krasch och sprickor vid krasch är inte vad testen ovan visar. Det visar en långsamt påförd kraft i en specifik vinkel i vilken kolfiberramen visar på senare kollaps.
Min erfarenhet rambygge till cykel är noll, däremot arbetat jag för en känd svensk fordonsbyggsre och min erfarenhet av tester och materialprover är större en många andras.
Mvh
Tittade du på hela testet? Var väl bara första som kan kallas långsam? Pinkbikes egna test måste ändå räknas som ospecifik vinkel.

Mvh
Missade du då de SLÄPPTE vikter på "framgaffeln"? Det är inte vad jag kallar långsamt.

Missade du då de SLÄPPTE vikter på "framgaffeln"? Det är inte vad jag kallar långsamt.
Jag såg de släppte. Även det testet betyder fortfarande att i just det testen så tålde just den modellen mer än den andra. Inget annat.
I normalfallet brukar man specifiera vad något ska tåla och därefter använda material och konstruktion så det uppnår den önskade styrkan. Att efter en tid göra ett sånt här test visar bara ting blev som de blev och det ena tålde mer. Inget annat.

Jag såg de släppte. Även det testet betyder fortfarande att i just det testen så tålde just den modellen mer än den andra. Inget annat.
I normalfallet brukar man specifiera vad något ska tåla och därefter använda material och konstruktion så det uppnår den önskade styrkan. Att efter en tid göra ett sånt här test visar bara ting blev som de blev och det ena tålde mer. Inget annat.
Så, varför skrev du att den gick långsamt? Jo, kolfiberramen (samma modell som aluramen) tålde mycket mer. Av en kraft som uppkommer vid cykling. Hur kommer det sig? Jag frågar igen, är kolfiberramen mycket tyngre?

Jag rabblade inte samtliga testmoment.
Varför ska jag ta reda på om kolfiberramen är tyngre? Tål den krasch bättre? Det visar inte testet.

Jag rabblade inte samtliga testmoment.
Varför ska jag ta reda på om kolfiberramen är tyngre? Tål den krasch bättre? Det visar inte testet.
Nä, du undvek bara det faktum att kolfiberramen var mycket starkare i "droptestet". Så, kolfiberramen är "bara" mycket starkare än aluversionen. Det säger nånting. Och vad är egentligen huvudfunktionen med en cykel? Att tåla att cyklas på eller att tåla krascher? Kolfiberramen tål mer krafter. Tål den mer krascher? Vem vet? De hade dock väldigt svårt att spräcka kolfiberramen mot den där kanten (jag var mer orolig att den som höll i ramen skulle göra illa sig). Tror du att en aluram varit lika motståndskraftig? Och du som är skolad i olika material är inte intresserad varför ramar i olika material är olika starkare? Okej.

Tillbaka
Topp