Rose-tråden

Rose-tråden
Växelöra: Rose Team DX 2000

Hej. Jag har en Rose Team DX 2000 från 2015 (ev 2016 års modell) där växelörat behöver bytas - hur listar jag ut vad det är för modell och var hittar jag ett sådant på bästa och snabbaste sätt?
Några bra råd/tips?
Kontakta Rose i Tyskland med ordernummer så hittar de rätt till dig. Gissar att ramnummer kan fungera också. Jag skulle beställa två på en gång.

Rose-tråden
Växelöra: Rose Team DX 2000

Hej. Jag har en Rose Team DX 2000 från 2015 (ev 2016 års modell) där växelörat behöver bytas - hur listar jag ut vad det är för modell och var hittar jag ett sådant på bästa och snabbaste sätt?
Några bra råd/tips?

Det enklaste är nog att kontakta Rose:s kundtjänst. Rose har inga svenska anställda som följer den här tråden längre, så du får nog dåligt med svar här.

Edit: sist på bollen; missade att det fanns en till sida i tråden. ?

Rose-tråden
Rose upphör uppenbart att sälja konfigurerade cyklar, framgår av bifogade uttalande - som egentligen handlar om att sluta sälja cyklar till GB.

As some of you have already noticed, we recently had to discontinue the assembly and shipping of ROSE bikes for the UK. This was a difficult decision for us, so we want to take some time to explain it to you.

In the UK, bicycles are constructed differently than in the rest of Europe: The market standards and laws in Great Britain, Scotland, Wales, and Northern Ireland clearly convey that the front brake lever must be mounted on the right-hand side of the handlebar and the rear brake lever on the left-hand side. For the rest of Europe, it is the exact opposite.

With the technical complexity of our bikes increasing, we are facing the ever-growing challenge of being able to offer affordable ROSE bikes with a high level of quality and safety. And because we want to shorten our delivery times for our customers, this summer we decided to gradually shut down the configuration of bikes, so that we are able to maintain our usual standards. Installing the brake cables and brake levers on the opposite side would require the type of special solution for the UK that we simply can’t realise right now.

We want to be able to guarantee each and every ROSE bike rider that they are sitting on a safe bike and keep the same level of quality. As soon as we are done with the transition in our production and get more clarity about the future of doing business with the UK, we will look for a long-term solution. Because we hope to soon be able to offer our bikes again to the UK and its vital market.

Until then, you can still find our bikes on www.rosebikes.com(link is external) and in our stores in Germany and Switzerland. We’re hoping for your understanding.”

Rose-tråden
Rose upphör uppenbart att sälja konfigurerade cyklar, framgår av bifogade uttalande - som egentligen handlar om att sluta sälja cyklar till GB.

As some of you have already noticed, we recently had to discontinue the assembly and shipping of ROSE bikes for the UK. This was a difficult decision for us, so we want to take some time to explain it to you.

In the UK, bicycles are constructed differently than in the rest of Europe: The market standards and laws in Great Britain, Scotland, Wales, and Northern Ireland clearly convey that the front brake lever must be mounted on the right-hand side of the handlebar and the rear brake lever on the left-hand side. For the rest of Europe, it is the exact opposite.

With the technical complexity of our bikes increasing, we are facing the ever-growing challenge of being able to offer affordable ROSE bikes with a high level of quality and safety. And because we want to shorten our delivery times for our customers, this summer we decided to gradually shut down the configuration of bikes, so that we are able to maintain our usual standards. Installing the brake cables and brake levers on the opposite side would require the type of special solution for the UK that we simply can’t realise right now.

We want to be able to guarantee each and every ROSE bike rider that they are sitting on a safe bike and keep the same level of quality. As soon as we are done with the transition in our production and get more clarity about the future of doing business with the UK, we will look for a long-term solution. Because we hope to soon be able to offer our bikes again to the UK and its vital market.

Until then, you can still find our bikes on www.rosebikes.com(link is external) and in our stores in Germany and Switzerland. We’re hoping for your understanding.”

De har ju testat att ta bort möjligheten att konfa på vissa cyklar har jag märkt, exvis Backroad var väl omöjlig om jag inte missminner mig, och uppenbarligen har det inte märkts så mycket på försäljningen.

Själv tycker jag att det är trist att de tar bort konfig-möjligheten. Det var en av anledningarna till att hustrun köpte en Rose-cross för ett tag sedan.

Rose-tråden
Det var nästan hela anledningen till mina Rose jag köpt och att jag inte köpt en Backroad. Men stora massan bryr sig kanske inte.
Aha, jag trodde det bara gällde UK och växling av handtagsorientationen.
Jag har köpt 2 olika årgångar av deras finram och konfigurerat i minsta detalj.
Den möjligheten har varit ganska avgörande för att jag köpt just Rose istf Canyon t.ex.

Rose-tråden
De har ju testat att ta bort möjligheten att konfa på vissa cyklar har jag märkt, exvis Backroad var väl omöjlig om jag inte missminner mig
När Tour tidigare i år testade Backroad 2020 så skrev de att det skulle bli möjligt att konfigurera Backroad senare under säsongen.

uppenbarligen har det inte märkts så mycket på försäljningen.
Tydligen var den tidigare Backroad-modellen den enskilt bäst säljande cykelmodellen hos Rose genom tiderna,
kanske därför de behöll namnet trots att det skiljer en hel del mellan den tidigare (2016?) och 2020-modellen.
Sen kan man ju fundera på om den höga(?) försäljningen beror på att de flesta inte vill konfigurera,
eller för att de är "desperata" efter en cykel som kan levereras nu i Corona-tider

Själv tycker jag att det är trist att de tar bort konfig-möjligheten. Det var en av anledningarna till att hustrun köpte en Rose-cross för ett tag sedan.
Verkligen trist om de tar bor konfigureringsmöjligheten. Corona-krisen kanske är en bidragande orsak till Rose slutar med det?

Rose-tråden
Ett tag var det väldigt dyrt att gå utanför de komponenter de hade som oem, det kanske inte gick att hålla nere priserna.

Förr kunde man mixa i gruppseten med men även det försvann

Rose-tråden
När Tour tidigare i år testade Backroad 2020 så skrev de att det skulle bli möjligt att konfigurera Backroad senare under säsongen.
Som tur var verkar det som om jag hade åtminstone delvis fel om Rose Backroad
För Backroad med Shimano GRX går det att konfigurera till viss del, det går tex inte att välja 2x, då får man utgå från konfigurerbara Backroad Randonneur
Men det finns ingen konfigurationsmöjlighet för Backroad med SRAM

Rose-tråden
Läste också via BikeRadar om att möjlighten till konfiguration kommer tas bort. Verkligen tråkigt, men jag förstår att de vill effektivisera och kunna leverera färdiga cyklar direkt från lagret snarare än att alla beställningar hamnar i en produktionskö som emellanåt varit flera månader. Hade ju varit trevligt om man för att kompensera åtminstone gav möjlighet att köpa fler modeller som löst ramset så att de som vill fortfarande kan bygga helt efter eget huvud…

Rose-tråden
Ny medlem på denna tråd,
Jag har en granit chief 2016 som jag är väldigt nöjd med!
Hade en liten olycka på senaste turen där ramen fick sig en ordentlig kyss precis där växelörat sitter!
Själva ”spåret” där örat sitter knäcktes en bit likaså den lilla skruven som sitter mellan örat och ramen gick av.
Går det att svetsa i ramen? Eller går det att köpa den ramdelen som blev skadad?
CC41094C-9259-4E82-877E-76893ED63E1F.jpeg
CC41094C-9259-4E82-877E-76893ED63E1F.jpeg
5777C2AE-53C3-4F55-884E-258ADBFAA602.jpeg

Rose-tråden
Ny medlem på denna tråd,
Jag har en granit chief 2016 som jag är väldigt nöjd med!
Hade en liten olycka på senaste turen där ramen fick sig en ordentlig kyss precis där växelörat sitter!
Själva ”spåret” där örat sitter knäcktes en bit likaså den lilla skruven som sitter mellan örat och ramen gick av.
Går det att svetsa i ramen? Eller går det att köpa den ramdelen som blev skadad?Visa bilaga 454164Visa bilaga 454164Visa bilaga 454168
Har en ram som ligger.

Rose-tråden
Hallå igen,
tack sdx för hjälpen! Synd att det inte funkade med din ram.
finns det någon annan där ute som har något bra tips?
går det att svetsa i en cykelram? Eller är den av aluminium?
jag har en Rose Granit chief 2014.

Bilagor

• 221C74A7-7698-4E19-8E53-D8E4F95B1B0A.jpeg
    221C74A7-7698-4E19-8E53-D8E4F95B1B0A.jpeg
    412.8 KB · Besök: 203
Rose-tråden
Har kundservicen hos Rose dött fullständigt sen Mats Ribacka slutade? Väntar fortfarande på mailsvar sedan 4 veckor.

Går det använda kedja med samma antal länkar när jag skiftar mellan 11-28, 11-30, 11-32 kassett på en 50/34 vev?
Japp. Rose verkar ha tappat intresset totalt för Skandinavien.

Kan gå, skillnaden mellan 28 o 32 blir 2 länkar. Om inte kedjan har kortats exakt till 28an kan det fungera. Du kommer antagligen aldrig att köra stora/stora eller lilla/lilla.

Tillbaka
Topp