Little Stereo
Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Edit - glömde tydligen att läsa datumet på inlägger innan jag svarade....
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Klockrent bevis på att det inte är sparkcyklarna som är problemet, utan att stora delar av dess användarskara är helt dumma i huvudet.Bild från Vasabron vid 5.20 i går morse. Och, nej, bilden är inte arrangerad även om man skulle kunna tro det.
Visa bilaga 436226
Klockrent bevis på att det inte är sparkcyklarna som är problemet, utan att stora delar av dess användarskara är helt dumma i huvudet.
Jo, men det är ju inte användarna som beskrivs som problemet. Seriöst, hur fan är man funtad om man ställer ifrån sig en sån där mojäng MITT i cykelbanan när det finns gott om plats och ett staket att luta den mot, bara en meter bort? Måste ju vara helt bränd i roten, bortom all räddning.Haha! Nej själva elsparkcyklarna har inget illa gjort. För de kan inte tänka. Surprise!
Allvar, jag tror nog de flesta fattar att det är användarna som är felet, inte cyklarna. Utan användare skulle elcyklar inte finnas.
Jo, men det är ju inte användarna som beskrivs som problemet. Seriöst, hur fan är man funtad om man ställer ifrån sig en sån där mojäng MITT i cykelbanan när det finns gott om plats och ett staket att luta den mot, bara en meter bort? Måste ju vara helt bränd i roten, bortom all räddning.
Edit: Gissar att det är samma typ av människor som öppnar bildörren på parkeringen och häller ut sitt skräp på marken. "Inte mitt problem".
Vill man verkligen ha såna personer i någon form av trafik alls?Var inte sån pessimist nu. Nån enstaka kan vi väl åtminstone försöka rädda över till att börja cykla på riktigt. Eller i värsta fall köra elcykel.
:p
Laddstationer med Id innan uttag och en pant som återbetalas när den är åter i någon laddstation.Om man jämför med en biluthyrning så hämtar och lämnar man ju bilen på väldefinierade platser medan elsparkcykelsuthyrarnas hela affäridé bygger på att fordonen parkeras med god spridning och helt utan direkt kontroll av uthyrningsfirman. Tror det bidrar till att (en del) människor parkerar var tusan som helst ävenom det råkar vara en plats som är ytterst olämplig.
Inte mig emot. Finns dock en inbyggd motsättning mellan firmornas önskan att ha sina fordon tillgängliga överallt och att man förmodligen inte vill ha laddstationer överallt och att jag misstänker att det kan bli protester från de som närmast berörs av dessa laddstationer.Laddstationer med Id innan uttag och en pant som återbetalas när den är åter i någon laddstation.
Kanske uppstår bytesbalans framöver. Acceptera laddstationer för sparkcykel och ha många tvåhjulingar utan förbränningsmotor utanför porten, men inga bilar, varken parkerade eller rullandes. Jag tror att man kommer strypa bilism i stadskärnor genom att göra det värdelöst att lämna bilen ifrån sig. Inte förbjuda helt bara krångla mycket.Inte mig emot. Finns dock en inbyggd motsättning mellan firmornas önskan att ha sina fordon tillgängliga överallt och att man förmodligen inte vill ha laddstationer överallt och att jag misstänker att det kan bli protester från de som närmast berörs av dessa laddstationer.
I dagsläget tror jag dock inte det är fallet att alla skulle vara glada över att få en laddtstation på trottoaren utanför porten.Kanske uppstår bytesbalans framöver. Acceptera laddstationer för sparkcykel och ha många tvåhjulingar utan förbränningsmotor utanför porten, men inga bilar, varken parkerade eller rullandes. Jag tror att man kommer strypa bilism i stadskärnor genom att göra det värdelöst att lämna bilen ifrån sig. Inte förbjuda helt bara krångla mycket.
Jag menar inte att jag heller tycker det är bra. Tron man kommer kalla det grön växling om man får möjlighet. Det beror nog lite på vem som bestämmer.I dagsläget tror jag dock inte det är fallet att alla skulle vara glada över att få en laddtstation på trottoaren utanför porten.
Det händer grejer vare sig man vill eller inte. Blir det svårt att bo eller jobba för vissa på vissa platser kommer alternativ skapas på annan plats. Museet i kärnan blir bara lite större.Japan har väl krav på egen P-plats om du ska ha bil i Tokyo?
Om jag lite fördomsfullt ska bedöma utifrån det klientel jag ser på elsparkcyklarna så är det nog primärt kollektivtrafik och promenader de ersätter, kanske lite cyklande också.Man kan onekligen fundera på om det är bilresor, resor med kollektivtrafik, cyklande eller promenader som elsparkcykelfärder ersätter. Om det är de två sistnämnda så innebär det ju ett borttagande av vardagsmotion vilket ju måste ses som ett minus.
Att hålla på och slänga ut dem i naturen/i vatten är jag mycket tveksam till som lösning på något annat än om man upplever att fiskarna eller rådjuren lider brist på elcyklar. Tror f.ö. att cyklarna kan vara svårkörda både under vatten och off-road så jag tror att fiskar och rådjur nog ändå skulle rata "erbjudandet".
Aha, det är den samhällsstörtande verksamheten de här klanerna i Malmö ägnar sig åt.I östra delarna av Malmö verkar det var en mer konstruktiv lösning på gång. Har sett flera cyklar ligga strippade (batteriet och lite annat borta, ledningar sticker ut). Samtidigt har jag lagt märke till flera personer som kommer på gamla mopeder som är väldigt tysta och inte luktar avgas alls. Verkar som någon har startat en verkstad någonstans..
Järnskrotet blir förstås liggande kvar i väggrenen, men det är inte i vägen mitt på cykelbanan längre och batteriet som väl förorenar mest är omhändertaget.
De skall störta e.on från toppen av pyramiden.Aha, det är den samhällsstörtande verksamheten de här klanerna i Malmö ägnar sig åt.
Apropå svenska, det här med de och dem får vi försöka styra upp ?Dem är dumma i huvudet. De kommer motströms ofta. På trottoarer och nästan ingen pratar svenska så de förstår ändå inte det som folk skriker efter de.
I östra delarna av Malmö verkar det var en mer konstruktiv lösning på gång. Har sett flera cyklar ligga strippade (batteriet och lite annat borta, ledningar sticker ut). Samtidigt har jag lagt märke till flera personer som kommer på gamla mopeder som är väldigt tysta och inte luktar avgas alls. Verkar som någon har startat en verkstad någonstans..
Järnskrotet blir förstås liggande kvar i väggrenen, men det är inte i vägen mitt på cykelbanan längre och batteriet som väl förorenar mest är omhändertaget.
Elspark - hm, bara jag som får upp en bild av en sparkstötting med medar och ett elektrifierat ben som står och sparkar medan man själv sitter på?
Vad är den moderna termen då?1992 ringde och ville ha tillbaka sitt ord "Medar"
De tidigare hyrcyklarna som fanns i Stockholm parkerades i speciella ställ, hade (väl?) någon slags månads/årsavgift samt en maxtid man kunde ha den utcheckad. Tycker det systemet verkade fungera bättre i aspekten att det inte blev stressigt och att de inte slängdes/lämnades hur som helst.Det finns ett inbyggt problem med elsparkarna och det är minuttaxan. Det gör det "lönt" att aldrig stanna eller bromsa in. Nu verkar det finnas 24h "biljetter" som kanske minskar det behovet.
Pratar vi om samma sak?skider eller toffler ?
De tidigare hyrcyklarna som fanns i Stockholm parkerades i speciella ställ, hade (väl?) någon slags månads/årsavgift samt en maxtid man kunde ha den utcheckad. Tycker det systemet verkade fungera bättre i aspekten att det inte blev stressigt och att de inte slängdes/lämnades hur som helst.
Jag har på TV (tror det var Trafikmagasinet) sett en sparkstötting med förbränningsmotor. Drivningen var ett hjul som fälldes ned framför föraren försett med dubbdäck.Elspark - hm, bara jag som får upp en bild av en sparkstötting med medar och ett elektrifierat ben som står och sparkar medan man själv sitter på?
Blev påkörd av ett foodora bud på en dylik tingest igår.
Han kom farande på fel sida vägen, jag hade barnen i vagn bakom. Alla klarade sig fint utom min arm som kändes som om den skulle gå av men klarade sig med värk och svullnad.