Vad kostar alla boxar o sladdar till en Di2 installation?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Funderar på ett gravelbygge med grx di2. Har hyfsad koll på vad saker i allmänhet kostar, men en sak är svårt att få någon tydlighet i tycker jag, och det är vad alla extra di2-komponenter kostar. Reglage, växlar och batteri är lätta att hitta kostnader för, men svårare med boxar, sladdar etc. Det ligger ju aldrig med i prislappen för "groupset".

Så ni som har gjort det här, vad kostade alla tillbehören för en 2x11 installation för bockstyre? Jag räknar med intern dragning.

Huvudenhet 8-1000. Extern eller intern ändplugg
2 kablar a 200 för reglage till nämnd enhet.
En kabel ner till vevpartiet a 200
Kopplingbox där a 300
En kabel till batteri 200
En kabel till bakväxel och en till framväxel a 200 kr.
Om man vill så 8-900 för Bluetooth enhet.

Huvudenhet 8-1000. Extern eller intern ändplugg
2 kablar a 200 för reglage till nämnd enhet.
En kabel ner till vevpartiet a 200
Kopplingbox där a 300
En kabel till batteri 200
En kabel till bakväxel och en till framväxel a 200 kr.
Om man vill så 8-900 för Bluetooth enhet.

Så i grova drag ca 1300:- för boxar och 6 sladdar a 200:-?

Hmm, jag får extrakostnaden jämfört med mekaniska GRX-växlar till ca 9000:-. Värt det?

För ungefär samma pengar för di2-reglage, bromsok, växlar + sladdar etc får man Force etap axs reglage med bromsok + eagle bakväxel och kan köra 1x12. Och får en betydligt enklare installation... jag trodde AXS skulle vara betydligt dyrare än di2...

Axs kräver annan body och kassetten är väl rätt dyr. Men någon jätteskillnad är det inte.

Hur man värdesätter det moderna trådlösa mot det säkrare trådade är upp till var och en och hur man cyklar.

Kassetten är absolut dyr, jag hade i så fall tänkt köra Rotors 11-39, så det är samma body. Vilket egentligen är ointressant eftersom cykeln inte finns än utan jag behöver köpa nya hjul iallafall.

Jag säger som Dilberts chef, hur svårt kan det vara att inte installera trådar?

dt100424.gif

Haha, jag verkligen avskyr det mesta trådlösa. Som trainers, varför är de trådlösa och konstant strular med connection. Kabel? Det är inte som att trainern ska nånstans.

Men kör AXS på en mtb och funkar än så länge problemfritt.

Tillbaka
Topp