Erfarenhet av Bikester.se

Jojje_

Ny medlem
Hej på er en Fredagkväll!

Jag startar denna tråd i hopp om att få respons från er och höra era erfarenheter av att beställa produkter på Bikester.se!

Som ni säkert förstår är jag inte helt nöjd med min första och kanske sista beställning.

Jag är en ordningsam och metodisk person så jag gör det enkelt för mig och er - jag redovisar mitt scenario i punktform!

- Beställer diverse delar till min MTB på bikester.se Söndag kväll, den 26/8.
- Under betalningen med visakort/bankid går något fel. Pengar dras men jag får inget bekräftelsemail eller konfirmation på att affären gått bra. Skärmen visar texten ”Tekniskt fel”.
- Jag kontaktar bikester.se per telefon Måndag den 27/8. Kundtjänst kan se att min order är gjort och packas i samma stund som jag pratar med honom.
- Jag ber om att få ett mail med min betalningsbekräftelse då det gäller som kvitto på min affär. Jag dokumenterar allt jag gör med mina cyklar i en pärm för att i framtiden kunna gå tillbaka och titta vilka reparationer och delar jag köpt. Väldigt uppskattat av eventuell framtida köpare. Hur som haver får jag till svar att det inte går att göra så, ett bekräftelsemail/kvitto går inte att skriva i efterhand. Besvikelse!
- Jag frågar om mitt paket kan komma innan Onsdag då jag har planerad träning på Onsdag och har en cykel som står demonterad, handtag, vevlager, kedja samt trasig gaffelpump som även det är beställt i samma order. Jodå, det skulle dem med all sannorlikhet fixa!
- Onsdagen kommer men inget paket. Jag går in på nätet och kollar med kollinummer var mitt paket befinner sig. ”Elektronisk information är skickad till posten”, alltså är paketet inte ens skickat från lagret. BESVIKELSE!
- Torsdag lunch får jag sms-avisering att paketet dykt upp på mitt lokala ombud. Småtjurig och butter som jag är låter jag det ligga en dag, hämtar idag(Fredag kväll, den 31/8).
- Traska hem med paket samt matkassar och beställer lite hämtmat hos min lokala hamburgerkedja till familjen under promenaden hem.
- Jag äter hamburgare och sneglar imellanåt nöjt på paketet som ligger på golvet i köket. Tänker; Efter maten ska jag packa upp och montera ihop hojen igen. Ska bli underbart att ta en sväng imorgon bitti, har längtat hela veckan.
- Vid uppackning står jag och dregglar över den ena efter den andra produkten som jag plockar ur kartongen.
- Upptäcker att jag fått allt, förutom mitt vevlager!! Fast det står på följesedeln att det är levererat. Till och med verktyget för att lossa vevlagret finns i kartongen. BESVIKELSE IGEN!!
- Kvickt skickar jag ett mail och frågar Bikester.se vad som hänt... väntar nu svar, återkommer i tråden med hur jag blir bemött.

Jag skulle vilja höra era erfarenheter av Bikster! Hur behandlas ni som kunder? Även om det är en nätbutik tycker jag att man kan kräva ett visst mått av kundservice när man väljer just denna av alla butiker som finns där ute.

Dela med er? - Trevlig helg!

Senast ändrad:
Minst sagt halvdana erfarenheter också.

Beställde massa saker under semestern i somras, inför cykelvasan, över 1 månad i förväg. Väljer då att betala med klarna checkout, dvs man betalar med sitt kopplade kort, pengarna dras direkt.
Tar ett gäng dagar innan det plingar till att mitt paket finns att hämta, 25 mil bort...
Då har nissarna på bikester valt att skicka till min hemadress inte leveransadress. Står till och med i mailet att det ska till adressen i sommarstugan.

Vägrar åka 50 mil för att hämta mitt paket. Dock hade jag turligt nog några som skulle låna lägenheten och kunde ta med paketet tänkte jag, men dessa slarvers glömde givetvis mitt paket hemma på diskbänken så fick snällt beställa samma saker en gång till.

Denna gång var bikester så himla sega med att skicka så min semester han ta slut! Så denna gången var jag helt plötsligt i Stockholm medan mitt paket kom till sommarstugan!
Slutar med att jag fick stressmeka ihop min och tjejens cykel kvällen innan vasan.

I fortsättningen köper jag hellre cykeldelar på biltema än bikester :)

Senast ändrad:
mv70 sa:
Var det inte Wiggle vi skulle hata denna veckan ;)

Aldrig haft problem med varken wiggle eller crc.

Det lustiga med bikester är att de alltid är på utbildning när man ringer på tisdagar eller onsdagar.
De har ju bra produkter men kanske inte riktigt fått ordning på logistiken. Får väl ge det en chans till

Bajker sa:
Oj oj katastrof. Fick vänta en dag extra och det blev fel i ordern. Du har aldrig funderat över att handla hos en lbs?

Precis så jag känner också.

Trist såklart att det saknades en artikel, men en beställning som läggs på söndag kväll och finns att hämta hos ombud på torsdag borde man vara nöjd med. Dessutom är det väl Posten som dragit fötterna efter sig om det står ”Elektronisk information skickad...” och det är väl knappast Bikesters fel?

Själv har jag handlat där några gånger och jag tycker det har funkat bra, men jag kanske har för låga krav.

Dom fåtal gånger jag handlat där så har dom varit långsammare än snittordern från Tyskland/England.
Med det sagt så ser jag inget mervärde i att handla där.
Jag kan ha haft otur vad vet jag. Min personliga åsikt är att dom är mellanmjölk med en (enligt mig) stökig mobilsida.

Angående beställningstid,

Jag är i branchen(sitter i ledningen på åkeri med 75 anställda) och har ett stort mått insyn i hur det fungerar med frakt och transport överlag.

Att lägga en beställning Söndag och få leverans Torsdagen efter är i min värld dåligt, speciellt med tanke på att kundtjänst mer eller mindre lovar att paketet ska komma Onsdag. Glöm inte bort den lilla detaljen.

Om status ”Elektronisk information skickad” dyker upp Onsdag så innebär det att paketet paketerats strax där innan(samma dag) och avsändaren skrivit ut ”lastläggningsetiketten” som fästes på paketet. När avsändaren klickar på knappen ”Skriv ut och Boka” på postens hemsida så skickas informationen automatiskt till Postnord och då dyker statusen upp för försändelsen. (”Elektronisk information skickad”).

Som sagt, detta är inte en smutskastningstråd - jag vill berätta för er hur jag blivit behandlad och under tiden få höra era erfarenheter. Misstänker att det är för många fel under bara min beställning för att det inte ska ha hänt något tidigare - vilket jag nu fått bekräftat.

Jag återkommer i frågan när jag har resultatet på hur/om dom väljer att rädda situationen.

Ha en fortsatt bra helg!

Senast ändrad:
Har handlat från bikester ett 50-tal ggr. Seg leverans ett par ggr. Fått fel vara, eller att det har fattats nåt, nån gång men allt har löst sig efter ett samtal.

Kände dock inte att jag behövde gråta ut om det på nätet.....eller kräva kompensation.....

Jojje_ sa:
Angående beställningstid,
Jag är i branchen(sitter i ledningen på åkeri med 75 anställda) och har ett stort mått insyn i hur det fungerar med frakt och transport överlag.
Då borde du veta att på spårningssidor normalt folk använder är uppdateringarna så sunkiga så det har hänt att jag fått grejor levererade innan status gått vidare från paket klart för upphämtning... (Dock inte från just Bikster)

Ang Bikster så är väl enda reflektionen jag har att de har haft väldigt stora lådor och inte lägger i fyllnadsmaterial. Det har gjort att lådorna varit förstörda och lite småjox ramlat ut. Men det har aldrig varit något problem att få det ersatt så Bikster stötte det bra.
Mas kros före tag är bra shit

Ehh, du vet att Bikester är tyskt va? Och skickar från Tyskland? Postnord får grejerna i Sverige av ett tyskt fraktbolag...
Och folk som sitter i ledningen för svenska åkerier ger jag inte mycket för. Jagar bara kronor och anlitar utländska bemanningsbolag...

Senast ändrad:
h.g.j sa:
Jag har beställt från Bikester ganska många gånger, utan problem. Att man beställer varor från Tyskland på söndagskvällen och har dom på torsdag känns ju ändå ganska bra.
Givetvis är det det.
Hämtas upp till lokal hubb på måndag. Körs till tysk hubb natten till tisdag. Körs till svensk hubb natten till onsdag. Körs till lokal hubb under onsdagen. Sorteras och körs ut på torsdagsturen.
Fullt normalt när allt funkar.

h.g.j sa:
Jag har beställt från Bikester ganska många gånger, utan problem. Att man beställer varor från Tyskland på söndagskvällen och har dom på torsdag känns ju ändå ganska bra.
+1
Absolut inget att klaga på den leveranstiden. Själv har jag bara beställt en cykel fr bikester, den kom snabbt men var dumt packad så att styret gjort en buckla i överröret. Inga problem alls att reklamera, de tog tillbaka cykeln utan snack. Tyvärr var det dock sista exet, så jag fick pengarna tillbaka istf ny cykel. Plus en rabattkod som kompensation, utan att jag varken bett om, förväntat mig, eller krävt någon :-)

Fick hem ett par trasiga knäskydd, mailade en bild till dem och fick ett par hela senare samma vecka.

Kan inte klaga säger jag.

Inte helt ostruligt men allt går att lösa. Fick tekniskt fel första ordern även jag. Gjorde om den och då skickades såklart 2 identiska paket och pengarna drogs 2 gånger.
Deras mottagande av returen tar väldigt lång tid och jag fick skriva i vad jag betalat för varje sak men tvekar inte på att jag kommer få tillbaka allt när som helst.

Bikester har fungerat riktigt bra för mig, paketen skickas ju från Tyskland så inte konstigt att du fått upp elektronisk förhandsinformation på posten så sent.
Någon gång har det saknats en pryl i paketet men då har jag bara mailat så har dom skickat en ny.

ja herregud. Jag vill inte bli en del av den klassiska happymobben som ständigt tuggar ner TS till molekyler men här är det svårt. Vad är det frågan om? Ett felskick må vara trist, men sånt KAN hända. Beställa från Tyskland på sön o ha paketet i näven på torsdag. Grymt jobbat säger jag

Paco sa:
Har handlat från bikester ett 50-tal ggr. Seg leverans ett par ggr. Fått fel vara, eller att det har fattats nåt, nån gång men allt har löst sig efter ett samtal.

Kände dock inte att jag behövde gråta ut om det på nätet.....eller kräva kompensation.....
+1

Jag har handlat av Bikester tre-fyra gånger och det har alltid fungerat bra. Kör alltid med Klarnafaktura.

Jag har vid ett tillfälle testat deras rutiner reklamation och fick omedelbart utan diskussion ett nytt exemplar av varan.

Retur har jag aldrig provat.

Senast ändrad:
Ja orkar inte läsa all text men av mina hittintills empiriska erfarenheter med Bikester är att de är 8 av 10 stjärnor. Vid något tillfälle snurrade de till det men styrde upp biffen sedan och utöver det bra som det ska vara.

Har handlat flera gånger och funkat bra. Har en reklamation nu och det går tyvärr ganska segt men kommer säkert lösa sig.

Reklamera samtidigt en pannlampa från http://www.valostore.se och därifrån har jag redan fått en ny. Bikester har jag inte hört något från.

Snart 2 månader i reklamationsärende angående en Rotlicht Max som var trasig.
Ej möjligt att skriva ut retursedel, vid mejlkontakt lovade dom att skicka en i separat mejl vilket dom inte gjorde.

För att skicka den ville dom ha en video som visar på felet, vilket jag inte kunde skicka p.g.a filstorlek. La upå videon på onedrive och bifogade länk och då fick jag retursedel med orden, "Vad tråkigt att du inte fått den".

Nu dryga 2 veckor efter det att dom bekräftat att dom fått lampan och att den ska genomgå "teknisk undersökning" så händer ingenting.

Sista gången jag köper ngt från det företaget.

Hur går man vidare för att få tillbaka sina pengar? Lampan var alltså trasig direkt ur förpackning och kunde således aldrig användas.

Snart 2 månader i reklamationsärende angående en Rotlicht Max som var trasig.
Ej möjligt att skriva ut retursedel, vid mejlkontakt lovade dom att skicka en i separat mejl vilket dom inte gjorde.

För att skicka den ville dom ha en video som visar på felet, vilket jag inte kunde skicka p.g.a filstorlek. La upå videon på onedrive och bifogade länk och då fick jag retursedel med orden, "Vad tråkigt att du inte fått den".

Nu dryga 2 veckor efter det att dom bekräftat att dom fått lampan och att den ska genomgå "teknisk undersökning" så händer ingenting.

Sista gången jag köper ngt från det företaget.

Hur går man vidare för att få tillbaka sina pengar? Lampan var alltså trasig direkt ur förpackning och kunde således aldrig användas.
Kanske kontakta ARN.

Jag har väl handlat 10-15 gånger från Bikester senaste året. Det har funkat bra, inget att klaga på.
Handlat är ok men returer och support inte. Nästan 2 månaders väntetid på att få saken utredd av en produkt som anmäldes som felaktig efter dag 1. Att sen vara ytterst ovillig att ta emot returen genom att hänvisa till Lupine och vägra retursedel innan konsumenten filmat/först felet och då "glömma" retursedeln är inte ok.
Ej heller att påstå att en teknisk undersökning av en baklampa tar +14 dagar det är bara skitsnack.

Senast ändrad:
Beställde två cyklar i våras. En 24’ Orbea till dottern och en Marin alpine trail 7 till frun. I samma beställning några pedaler, en sadel och ett lås. Allt utom Marinen dök upp i olika försändelser, mailade och efterfrågade den. Fick då med lång väntan till svar att den var skadad på lagret och att den var slut (när jag la min beställning fanns flera x på lager enligt saldot). Besked om vad som var skadat gick inte att få. Någon kompensation var inte att tala om, möjligen kunde de bjuda på transporten om jag beställde något annat. När jag då hävdade min rätt enligt konsumentköplagens 12, så vägrade man fortsatt. Jag föreslog att dom skulle sälja mig modellen ovan (som fanns på lager)alpine trail8 för inköpspris +moms. Inte heller det gick man med på.
Tanken var att anmäla till ARN men orken tog slut..

Finns ju många andra bra/seriösa butiker.

Varför är det skitsnack?
Därför att felet redan beskrivits av mig i text och med video samt att jag hade fått bekräftat från Lupine att lampans funktion var defekt. Att trycka på knappen on/off hade räckt, det kallar jag inte för en teknisk undersökning som ska ta 14 dagar att genomföra.
Men om du finner att det är ett schysst sätt så får det stå för för dig, jag är av annan åsikt.

Tillbaka
Topp