[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi
Jag är hemskt ledsen att behöva säga det, men ja, allt krig vi lekt som barn har varit baserat på en lögnMenar du att vi lekt fel i alla år? Vavava?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är hemskt ledsen att behöva säga det, men ja, allt krig vi lekt som barn har varit baserat på en lögnMenar du att vi lekt fel i alla år? Vavava?
-****- ?Säkraste sättet att slippa få språkvetarna att ändra på logotypen måste ju vara att undvika bokstäver. Svårt att snacka om gemener och versaler i så fall.
eller skippa användning av versaler. svårt att tänka sig att de överlever i det långa loppet, närmast funktionslösa som de är.Säkraste sättet att slippa få språkvetarna att ändra på logotypen måste ju vara att undvika bokstäver. Svårt att snacka om gemener och versaler i så fall.
Jag tycker det är lättare att läsa text där ny mening inleds med versal och inte bara signaleras med en föregående punkt. Visst, det finns säkert en viss vanefaktor inblandad, men efter att ha läst en hel del inlägg på detta forum av personer som av en eller annan anledning konsekvent undviker versaler finner jag att jag fortfarande får gå tillbaka oftare när jag läser sådana inlägg jämfört med sådana där meningar inleds med versal (allt annat lika).eller skippa användning av versaler. svårt att tänka sig att de överlever i det långa loppet, närmast funktionslösa som de är.
och på ett tangentbord en irriterande omväg...
TYCKER NOG DETTA ÄR MER LÄTTLÄST ÄN dENnA aNDrA dEL Av MeniNGeN änDÅ!ja det är lite irriterande minst sagt.
det minst läsbara är iaf kompakta sjok med versaler.
För min del blir det nog lite jobbigare att läsa text som denna. Jag märker att hjärnan hela tiden undrar om något av misstag fallit bort i början av meningen. Blir inte riktigt bra flyt i läsandet.jo har också funderat på om versalautomatik skull ändra gamet. iaf är det sjukt jobbigt att arbeta i ett program med den funktionen, liksom autocorrect. usch.
ditt härliga 'automagiskt' hade inte passerat ett sådant nålsöga:)
slutade för egen del med versaler i informell brödtext för ett antal år sedan, och har inte saknat det. förutom att man slipper sträcka sig efter shifttangenten ger det en mer omedelbar känsla, särskilt när kommunikationen man gör ligger nära talspråket.
som här på happy.
läsbarheten kan förbättras med nya stycken. och i mer kompakt text medelst dubbelslag vid ny mening. och man upptäcker att komma och punkt är rätt utbytbara.
absolut men det går att vänja sig med det mesta. mandarin t ex.TYCKER NOG DETTA ÄR MER LÄTTLÄST ÄN dENnA aNDrA dEL Av MeniNGeN änDÅ!![]()
precis. man tvingas tänka på vad man läser:)För min del blir det nog lite jobbigare att läsa text som denna. Jag märker att hjärnan hela tiden undrar om något av misstag fallit bort i början av meningen. Blir inte riktigt bra flyt i läsandet.
här är en lite rolig artikel om versalisering: https://spraktidningen.se/artiklar/2009/06/versalernas-ockelboeffekt
"Typografin gör sitt bästa för att undermedvetet förstärka bilden av bokstävernas klassamhälle. Se bara på A som reser sig som en slottsgavel medan a böjer huvudet mot sin potatissvullna mage! Och G, en gastande general, medan g bokstavligen hukar sig som en skrämd beväring."
Jag föredrar apelsiner framför mandariner. ;-)absolut men det går att vänja sig med det mesta. mandarin t ex.
visst var det jobbigt att byta till versaler hit och dit, ungefär som ett router-lösenord:)
vad man uttrycker är viktigast; försök följa tanken i den här konversationen. det blir inte lättare ens när den är utskriven. med versaler visserligen, men funkar ganska bra så långe det inte är kompakt text. men tankarna bakom är ska vi säga svårföljda.
![]()
Former senior adviser releases audio recording of Melania Trump - CNN Video
Stephanie Winston Wolkoff, a former senior adviser to First Lady Melania Trump and author of "Melania and Me", tells CNN's Anderson Cooper about First Lady Melania Trump's legacy.edition.cnn.com
Lite fyndigt. Dock tycker jag sista stycket är malplacerat. Problemet med att avgöra ordningen på i:et och v:et när man ska skriva 16 med romerska siffror har ju inget med gemener och versaler att göra. Åtminstone har jag svårt att se att en person som av misstag skriver Carl XIV Gustaf istället för Carl XVI Gustaf felfritt skulle välja Carl vxi Gustaf om normen hade varit gemener som romerska siffror.här är en lite rolig artikel om versalisering: https://spraktidningen.se/artiklar/2009/06/versalernas-ockelboeffekt
"Typografin gör sitt bästa för att undermedvetet förstärka bilden av bokstävernas klassamhälle. Se bara på A som reser sig som en slottsgavel medan a böjer huvudet mot sin potatissvullna mage! Och G, en gastande general, medan g bokstavligen hukar sig som en skrämd beväring."
Jag tror du i en demokratisk omröstning förlorar detta slag. Så fram till dess att en sådan omröstning är hållen och den medeltida standarden är införd föreslår jag att vi håller oss till termer som gemene happyit mer sannolikt är bekant med.f.ö. föreslår jag att vi på detta forum slutar tjata om gemener och versaler och att vi tar ett demokratiskt beslut om att istället använda oss av de mer historiskt förankrade benämningarna minuskler och majuskler eftersom tillvaron blir mycket roligare på det viset.
ex:
"din minuskelskrift driver mig till vansinne och faktiskt går den inte att läsa!"
"okej, så läs den inte."
"men jag vill! det kan stå något intressant om profitkvotens fallande tendens och antalet kassettdrev i den."
"aha! så du kan läsa den."
"ja men det var jättesvårt!!"
Ungefär lika svåruppnått som att avskaffa kapitalismen. Tror jag.f.ö. föreslår jag att vi på detta forum slutar tjata om gemener och versaler och att vi tar ett demokratiskt beslut om att istället använda oss av de mer historiskt förankrade benämningarna minuskler och majuskler eftersom tillvaron blir mycket roligare på det viset.
tredje stycket du frågar om refererar till den efterföljande länken, går till helt oförståelig rappakalja presenterad av usa:s första dam. jag var inte tillräckligt tydlig med det. sorry!Jag föredrar apelsiner framför mandariner. ;-)
Att det går att vänja sig vid det mesta är en sak. Slumpmässigt val mellan gemen och versal för varje bokstav hävdar jag dock skapar en större kognitiv belastning på hjärnan vilket gör att det med all rimlighet bör vara mer trögläst för en van läsare än vad en text med bara versaler är för en läsare som är van vid den konventionen.
Vidare har jag nu läst tredje stycket i ditt inlägg ett antal gånger och jag fattar ärligt talat inte poängen i relation till diskussionen i denna tråd. Att eventuellt förvirrade tankegångar som uttrycks förvirrat inte blir begripliga oavsett hur de nertecknas känns självklart, givet att nedtecknandet inte ändrar orden och deras ordning. Ser dock inte kopplingen till diskussionen om versaliseringens vara eller icke vara, eller för den delen styckesindelning.
Om det är ett försök att säga att så länge man har en klar och tydlig tankegång så är slaget vunnet och hur ta1nkegången presenteras rent språkligt är oviktigt så håller jag inte med. Jag hävdar att hur lätt läsaren tar till sig texten påverkas av hur den är utformad, både vad gäller meningsbyggnad, ordval, grammatiska val, etc., men även av saker som styckesindelning och följande av konventioner kring t.ex. versalisering.
Ju viktigare jag tycker det är att de tänkta mottagarna läser och förstår det jag skrivit, desto mer krut försöker jag lägga på att underlätta för läsaren. I det läget tror jag det är otaktiskt att ägna sig åt egna språkliga underfundigheter. Sen kan man förvisso säga att man ska anpassa språket efter sammanhanget och det gör även jag.
Jag skulle dock tycka det var opraktiskt om jag varje gång jag skulle skriva något skulle fundera på om jag skulle skriva just denna text med inledande versal i meningar eller inte. Därför föredrar jag att vara konsekvent och följa det bruk som i mer formella sammanhang är det accepterade. Visst, jag kanske retar någon här på happy som har införande av icke-versalisering som något slags mål. Å andra sidan tror jag att fler skulle störas av om jag inleder meningar med gemen.
du har inte sett min avatar? :)Ungefär lika svåruppnått som att avskaffa kapitalismen. Tror jag.
Jo, jag förstod att tredje stycket syftade på länken. Förstår dock inte vad den rappakaljan har med diskussionen om vare sig versaliseringen eller styckesindelning att göra.tredje stycket du frågar om refererar till den efterföljande länken, går till helt oförståelig rappakalja presenterad av usa:s första dam. jag var inte tillräckligt tydlig med det. sorry!
Jag skulle snarare säga att människor gillar genvägar. Om det inte kostar något i ansträngning att få meningar att inledas med stor bokstav så är det för mig inte uppenbart att det skulle landa i att det försvinner.språket älskar genvägar.
Absolut! Att gå så där långt kommer jag dock inte att göra. Att hugga upp saker som naturligt hänger ihop i godtyckliga bitar gör det bara trögläst.GoranS - du borde träna.
På att skriva.
Kortare meningar.
Mer lättläst då.
;)
Puh, har slutligen tragglat genom tråden hela tråden, helt missat den tidigare. Min genväg mot slutet när orken började tryta var att inte läsa genom dina inlägg mer än några inledande ord. Detta p.g.a. att min hjärna uppfattar din text som en enda stor textmassa, eller om man ska vara petig, varje enskilt stycke som en textmassa.tredje stycket du frågar om refererar till den efterföljande länken, går till helt oförståelig rappakalja presenterad av usa:s första dam. jag var inte tillräckligt tydlig med det. sorry!
man kan säkert sakna versalerna om de försvinner. men en dryg generation är redan uppväxt med att messa och maila utan dem. inte för ett de är emot dem, men för att de har den vanan. men vi kanske skulle återgå till substantiv med versaler ungefär som tyskarna. någon av oss som saknar versalerna där?
man kan alltså gissa eller kanske då befara att vi efterhand kommer att befolkas av människor som tycker versaler är besvärliga, och kanske till och med i vägen för en bra läsupplevelse. åtminstone i brödtext.
ungefär som när vi skall läsa en gotisk text. det tar emot för de flesta idag, och när det gäller skrivstil kan de unga inte ens läsa den.
språket älskar genvägar.
...
Som språkarbetare i nästan tio år har jag sett det mesta. Det är fint, tycker jag, att människor som inte är helt säkra på hur ord stavas eller hur alla grammatiska krumelurer förhåller sig till varandra ändå använder och breder ut språket som en karta framför sig och rör sig än hit än dit i virvlande konstruktioner. Språket är ju till för att användas, för att kommunicera, och det är ganska kontraproduktivt att då trycka till kartvirvlarna så att deras vilja att använda språket minskar. Mer virvlande är uppfriskande.
...
Det beror väl på vad motspänstigheten och språkkonservatismen består i. Att märka enskilda personers ord, ”rätta” inlägg på valfritt socialt medium eller att agera pekpinne när människor uttrycker sig i omgivningen ser jag inget värde i. Däremot finns det en poäng i att föra diskussioner, vara nyfiken, söka kunskap och vältra sig i språkets härliga gytter.
Att det i dag är möjligt för alla som kan uttrycka sig i skrift att göra det till allas beskådan är något av en revolution. En demokratisering av det skrivna ordet. Från att ha varit reserverat till de med makt, högre klasser, de lärda osv. till att alla kan ta del av och dela med sig av sina tankar och idéer. Hur det sen brukas är en helt annan fråga.
Som jag skrev tidigare tycker jag att det är viktigt med professionella i de skrån där sådana behövs. Alla institutioner, företag, myndigheter osv. som framställer texter av olika slag borde ha språkvårdare, språkgranskare och korrekturläsare anställda. Så ser det inte ut i dag. Det är också viktigt att lärare har tillräckliga kunskaper om språket så att det som lärs ut och förmedlas har en språklig korrekthet, vilket tyvärr inte är fallet som det ser ut nu. Lärarutbildningen är ganska undermålig, och alldeles för lite tid läggs på pedagogik och svenska under utbildningen för att rusta de blivande lärarna. Det blir en ond cirkel där det som premieras inte är kunskap, utan snarare entreprenörskap och arbetslivsförberedelse.
vem fan använder autokorrekt?Puh, har slutligen tragglat genom tråden hela tråden, helt missat den tidigare. Min genväg mot slutet när orken började tryta var att inte läsa genom dina inlägg mer än några inledande ord. Detta p.g.a. att min hjärna uppfattar din text som en enda stor textmassa, eller om man ska vara petig, varje enskilt stycke som en textmassa.
Är dock lite nyfiken. Lägger inte alla autokorrekt in inledande stor bokstav både för nytt stycke och ny mening? Eller du går in manuellt i efterhand och ändrar till gemener?
Ja, jag skulle snarare vända kais01 påstående till:Skulle gissa att säkert 95% använder någon form av autocorrect på sin telefon :)
När kommer programmet där det redogörs för misstag som inte beror på autokorrigering?vem fan använder autokorrekt?
under en längre bilresa nyss avslutad kom jag att lyssna på kverulantprogrammet karlavagnen.
fast denna gång ska folk berätta om misstag på nätet och mess. det redovosas närmast en provkarta på vad autokorrekt kan ställa till med. programmet pågår fortfarande..
enstaka stavfel som smiter emellan är i sammanhanget en obetydlighet:)
ja jag vet ju inte siffran, men korrekturet här på happy kan tyda på att din angivna siffra är högre än verkligheten.Skulle gissa att säkert 95% använder någon form av autocorrect på sin telefon :)
GoranS - du borde träna.
På att skriva.
Kortare meningar.
Mer lättläst då.
;)
Läs då Ulf Lundells bok Värmen, vad jag kommer ihåg så bestod den av halva sidor utan någon form av punkt eller kommatecken. Talspråkligt och märkligt men bra bok har jag för mig.
/D
Rätt lättläst i nyöversättningen som kom för ett par år sen. Är det inte Finnegans Wake som är den svårlästa?Håhå, Lundell är en novis. Jag säger bara James Joyce's Ulysses.
Patriarkens höst av Marquez om man tycker Joyce är för lätt. Flera sidor utan en punkt.Håhå, Lundell är en novis. Jag säger bara James Joyce's Ulysses.
Patriarkens höst av Marquez om man tycker Joyce är för lätt. Flera sidor utan en punkt.
Jo, den är hopplös för vanliga dödliga. Ulysses kan man ha behållning av med en rimlig arbetsinsats, icke så FW.Rätt lättläst i nyöversättningen som kom för ett par år sen. Är det inte Finnegans Wake som är den svårlästa?