Vettiga höst däck med grepp.

Tänkte köra Assegai fram och DHF bak i höst/vinter, 27,5 x 2,6. Har kört Specialized Butcher GRID Trail fram och bak innan. Beställt ett par Rimpact inserts med, får se hur de påverkar grepp och känsla överlag.

Har köpt nytt framgick bakdäck enligt tidigare förslag i tråden men tänkte börja med att byta framdäcket och sedan se hur DHR2 funkar. Kan vara så att det räcker att ersätta det väldigt köttiga Shorty framdäcket med något med bättre rull.

Shorty/DHR2 funkade utmärkt när jag körde på Lugnet igår men då är det ju lift upp till toppen. Säkert en bra setup beroende på hur man cyklar.

DHR II/DHF MaxTerra Exo är ju nått som funkar året runt och personligen har jag mer grepp än jättesnabba studsiga däck.

Så.. Shorty vs Hillbilly (2.3" , EXO vs GRID) som höstdäck.
Någon som testat båda och har lite intryck av casings, gummi, mönster, vikt, rullmotstånd etc?

Körde Shorty de två senaste åren och gillar det skarpt. Med det sagt, något pyttelite mer allround hade jag inte heller tackat nej till så länge man får cut-spike-kurvgrep i mjukt. :-)

Senast ändrad:
Beställde ett Pirelli Scorpion Enduro S 29x2,4" för att ha fram, verkar rätt köttigt så det kan passa bra i höst och sedan i parken.

Ser bra ut utan att ha provat, grymt stadiga väggar iaf.

FDA085BB-88FA-4FDE-8BBA-ABCA5ACE6D6E.jpeg54D46EF8-394B-4979-853F-FBFD861C529C.jpeg

OT men är du nöjd med POC skyddet?

Det glider inte neröver axlarna när det saknar band rakt över?

Nej det är inget problem att det glider av mig iaf, jag märker helt ärligt inte av det när jag cyklar. Det enda jag skulle vilja ändra är mer kardborre på magremmen, min ölmage är rätt obefintlig så remmen är lite för stor för mig, men jag har tänkt sy på lite mer kardborre.

Intressant tråd!
Jag tänker köra DHR 2.4 WT Maxx Terra fram. Eftersom jag har 30 mm fälgar så blir Maxxis 2.3 DHR för fyrkantiga i profilen. Bak så blir det nog ett DHR 2.4 också. Jag funderar på att köra dual componud för bättre rull men undrar hur det skulle påverka greppet jämfört Maxx terra. En vinter körde jag med HR bak i Dual compund men fet var så länge sedan att jag inte kommer ihåg hur det fungerade. Jag bor i Skåne så det blir inte särskilt kallt här under vintern (plusgrader för det mesta). Någon som kört med både DC och Maxx Terra i leran?

Om det primärt är lera du oroar dig för så är nog gummiblandningen hyfsat irrelevant. Lera är så mycket mjukare än däcket oavsett. Jag kör iaf dissector maxterra fram o DC bak, tycker det funkar bra. Idag var det bra lerigt. Kanske något annat hade varit ännu bättre, men det vet inte jag. Tänker inte obsessa över det.

Intressant tråd!
Jag tänker köra DHR 2.4 WT Maxx Terra fram. Eftersom jag har 30 mm fälgar så blir Maxxis 2.3 DHR för fyrkantiga i profilen. Bak så blir det nog ett DHR 2.4 också. Jag funderar på att köra dual componud för bättre rull men undrar hur det skulle påverka greppet jämfört Maxx terra. En vinter körde jag med HR bak i Dual compund men fet var så länge sedan att jag inte kommer ihåg hur det fungerade. Jag bor i Skåne så det blir inte särskilt kallt här under vintern (plusgrader för det mesta). Någon som kört med både DC och Maxx Terra i leran?
Kör just nu med Maxxis 2.3 DHR som framhjul och det har funkat ganska bra (30mm fälg). Har ett 2.4 DHR däck också liggandes men det var märkbart sämre rull. Välj om du vill ha grepp eller att det ska rulla lätt.

Använder Maxxis Forekaster 2C/TR/EXO 29x2.35 som bakhjul.

Tackar för råden(y)
Det låter lockande med ett Forekaster bak eftersom det verkar ge en bra profil på 30 mm fälg och borde rulla bra. Är lite tveksam om greppet som de små dobbarna kan ge men det är nog värt ett försök. Jag tänkte sätta på ett Dissector på framhjulet till våren men kanske provar med det redan nu. Ja det där med däckval är nog något av det svåraste att välja av alla komponenter.

Tackar för råden(y)
Det låter lockande med ett Forekaster bak eftersom det verkar ge en bra profil på 30 mm fälg och borde rulla bra. Är lite tveksam om greppet som de små dobbarna kan ge men det är nog värt ett försök. Jag tänkte sätta på ett Dissector på framhjulet till våren men kanske provar med det redan nu. Ja det där med däckval är nog något av det svåraste att välja av alla komponenter.
Det är inte bara mönstret på Forekaster som skiljer mot DHR. Det har en tunnare stomme också (120 TPI istället för 60) och är betydligt flimsigare. Om jag vore du så skulle jag välja DHR II 2,4 MaxxTerra (eller MaxxGrip) fram och DHR II 2,3 Dual bak. Dual är utmärkt gummi för bakdäck och fortfarande mjukare än många andra tillverkares liknande däck. MaxxTerra är för mjukt för bakdäck om du inte är beredd att byta ganska ofta. 2,4:an är inte bara större utan också lite köttigare och mer väldämpad, så det passar strålande fram och där spelar det sämre rullmotståndet mindre roll än bak.

Tackar för råden(y)
Jag bytte från forekaster till dissector. Först fram, sen bak också. Tyckte det blev mycket bättre, bakdäcket slirade väl mycket innan på klättringar över blöt sten. Dissector rullar bra nog också tycker jag. Men det beror ju på vad man prioriterar, forekaster rullar ju lite bättre, är lite lättare och har liksom dissector glesa dobbar = blir inte igenpackade lätt.

Jag önskar att jag hade en 25 mm fälg bak, då hade valet varit lättare. Jag kör 29 tummare och Dissector verkar inte finnas i DC för bättre rull bak. Vill gärna ha något som inte rullar som bly men åndå har lite bättre fäste. Hur rullar MaxxTerra jämfört med DC som bakdäck?

Jag ser att både DHR ii och Dissector nu finns i EXO+, Kan det vara något att sattsa på?Vikten verkar inte skilja så mycket men däremot har EXO+ 120 tpi medan EXO har 60 tpi.

Senast ändrad:
Jag önskar att jag hade en 25 mm fälg bak, då hade valet varit lättare. Jag kör 29 tummare och Dissector verkar inte finnas i DC för bättre rull bak. Vill gärna ha något som inte rullar som bly men åndå har lite bättre fäste. Hur rullar MaxxTerra jämfört med DC som bakdäck?
Dissector finns absolut i DC, jag kör det själv som bakdäck. Och DC mot 3C i bakdäck har inte så mycket med rull att göra för min del, utan livslängd. Ett bakdäck i 3C kan man köra slut på väldigt fort.

Forekaster är mera ett XC däck men beroende på var och hur man cyklar funkar det helt okej.

körde föst Shorty 2.5” fram och DHR 2.4 bak men blev för tungt i klättringarna.

min erfarenhet är att man kommer ibland spinna lös på blöta stenar och rötter oavsett vilket bakhjul man väljer. Verkar var 50% teknik och 30% rätt lufttryck.

har du ingen digital luftrycks mätare så investera i en sådan först (150kr) och verifiera att du kör med rätt tryck i däcken. Min egna golvpump med analog mätare visar nästan 12 psi fel!
Enorm skillnad när man kör 21psi fram och 22psi bak på blött underlag.

Forekaster är mera ett XC däck men beroende på var och hur man cyklar funkar det helt okej.

körde föst Shorty 2.5” fram och DHR 2.4 bak men blev för tungt i klättringarna.

min erfarenhet är att man kommer ibland spinna lös på blöta stenar och rötter oavsett vilket bakhjul man väljer. Verkar var 50% teknik och 30% rätt lufttryck.

har du ingen digital luftrycks mätare så investera i en sådan först (150kr) och verifiera att du kör med rätt tryck i däcken. Min egna golvpump med analog mätare visar nästan 12 psi fel!
Enorm skillnad när man kör 21psi fram och 22psi bak på blött underlag.
70% teknik snarare. Man kommer till insikt att det är både är halt och inte halt och då finns det plötsligt grepp nästan överallt så länge man har lite ork att ha teknik. Jag rullar runt med 1,5-1,6 fram och 1,7-1,8 bak precis som på sommaren nu i vätan och greppet är svårt att klaga på faktiskt. Men jag har också gjort resan med väldigt greppiga däck och klibbigt gummi. Sen tröttnade jag på att det rullade så dåligt.

70% teknik snarare. Man kommer till insikt att det är både är halt och inte halt och då finns det plötsligt grepp nästan överallt så länge man har lite ork att ha teknik. Jag rullar runt med 1,5-1,6 fram och 1,7-1,8 bak precis som på sommaren nu i vätan och greppet är svårt att klaga på faktiskt. Men jag har också gjort resan med väldigt greppiga däck och klibbigt gummi. Sen tröttnade jag på att det rullade så dåligt.

Visst är det så. Sedan är detta med tryck lite inviduellt beroende på hur mycket man väger med allt på.

håller helt med om detta med rull så länge det är mera stigcykling än enduro man kör. Så länge man har rimligt grepp så tar jag lättrullade däck alla dagar i veckan. Körde rocket ron och det funkade fint så länge det var någorlunda torrt. Säkert cyklat 200h i sommar med en enda punka (skulle testa 1.2bar bak) så man ska nog inte vara allt för rädd att iallafall testa lättare däck.

Visst är det så. Sedan är detta med tryck lite inviduellt beroende på hur mycket man väger med allt på.

håller helt med om detta med rull så länge det är mera stigcykling än enduro man kör. Så länge man har rimligt grepp så tar jag lättrullade däck alla dagar i veckan. Körde rocket ron och det funkade fint så länge det var någorlunda torrt. Säkert cyklat 200h i sommar med en enda punka (skulle testa 1.2bar bak) så man ska nog inte vara allt för rädd att iallafall testa lättare däck.
Jo, vikt spelar så klart in. Jag väger nog knappt 80 med ryggsäck, skydd och kläder på mig. Så förhållandevis lätt. Sänker jag trycket mycket mer börjar det slå igenom ?

Jo, vikt spelar så klart in. Jag väger nog knappt 80 med ryggsäck, skydd och kläder på mig. Så förhållandevis lätt. Sänker jag trycket mycket mer börjar det slå igenom ?

Du är inte ensam. Många som säger de slår igenom om de sänker trycket.

skulle vara intressant att gräva djupare i det ämnet. Varför får vissa problem och andra inte?

är det en aggressivare körstil eller något med dämpningssetup som är orsaken?

ett intressant test vore en drop rigg där man fäster ett hjul och exprimenterar med trycket för att se hur lågt man kan sänka innan genomslag.

borde dock kanske börja med en G mätare på bakhjulet för att se vad det är för kraft man utsätter däcket för.

Du är inte ensam. Många som säger de slår igenom om de sänker trycket.

skulle vara intressant att gräva djupare i det ämnet. Varför får vissa problem och andra inte?

är det en aggressivare körstil eller något med dämpningssetup som är orsaken?

ett intressant test vore en drop rigg där man fäster ett hjul och exprimenterar med trycket för att se hur lågt man kan sänka innan genomslag.

borde dock kanske börja med en G mätare på bakhjulet för att se vad det är för kraft man utsätter däcket för.
Jag är nog bara lite osmidig. Tung för min vikt. Körde ganska låga tryck när jag inte hade cyklat så länge sen blev jag klantig när jag började cykla fortare och började kvadda hjul. Typ.

Gillar ganska hård dämpning också, det bidrar säkert. En mer plush setup blir väl mer förlåtande. På dhn kommer jag undan med lite lägre tryck. Den är ju avsevärt mer plush, och har avsevärt tjockare däck iofs.

1,5-1,8 bar är ju ändå inte sådär herrejösses-högt tryck direkt. Fast det är klart det beror på vem man frågar. Mitt intryck är t ex att många(TM) i det stora landet i väst fortfarande tycker allt under drygt 2 bar är toklågt. Säkerligen till stor del beroende på helt andra referensramar än den lummiga, rotiga skog med mer eller mindre konstant väta de flesta här hemma bränner runt i.

1,5-1,8 bar är ju ändå inte sådär herrejösses-högt tryck direkt. Fast det är klart det beror på vem man frågar. Mitt intryck är t ex att många(TM) i det stora landet i väst fortfarande tycker allt under drygt 2 bar är toklågt. Säkerligen till stor del beroende på helt andra referensramar än den lummiga, rotiga skog med mer eller mindre konstant väta de flesta här hemma bränner runt i.
Nej, det är väl kanske ett mellanmjölks-tryck. Vissa verkar ju köra med rätt mycket lägre tryck som jag själv tycker får cykeln att kännas rätt ostabil, särskilt i sidled. Och inte allt för långt ifrån mina alp-tryck eller vad vissa jag cyklar med som väger ett par tiotals kilon mer kör med..

Det beror nog på att "stigcykling" för dem är transport uppför och stig nedför. Det här med att trampa på kuperad stig där stigningar och utförsdelar kommer tätt inpå varandra hela tiden verkar det knappt vara nån utanför Skandinavien som håller på med, märkligt nog. Sen kör nog många onödigt högt tryck för att de helt enkelt inte provat att sänka och/eller kör med för flimsiga däck för att det ska funka.

Själv fattar jag inte varför så många kör i stort sett samma tryck fram som bak även för stigcykling utan kurvor där man kan "trycka till". Brukar köra ~1 bar fram (2,4") och ~1,6 bar bak (2,3") och är det nånstans man börjar känna att det är ostabilt är det bak, trots mindre däck och bredare fälg än fram.

Det beror nog på att "stigcykling" för dem är transport uppför och stig nedför. Det här med att trampa på kuperad stig där stigningar och utförsdelar kommer tätt inpå varandra hela tiden verkar det knappt vara nån utanför Skandinavien som håller på med, märkligt nog. Sen kör nog många onödigt högt tryck för att de helt enkelt inte provat att sänka och/eller kör med för flimsiga däck för att det ska funka.

Själv fattar jag inte varför så många kör i stort sett samma tryck fram som bak även för stigcykling utan kurvor där man kan "trycka till". Brukar köra ~1 bar fram (2,4") och ~1,6 bar bak (2,3") och är det nånstans man börjar känna att det är ostabilt är det bak, trots mindre däck och bredare fälg än fram.
Jag lyckas hitta ganska många chanser att trycka till framhjulet på stigarna hemma. Det är just känslan då som begränsar trycket fram för mig. Bak mer genomslagen. Med en bar skulle jag trycka av framdäcket rätt snabbt. Och kvadda fälgen.

Sen gillar jag faktiskt känslan med lite fastare däck och hårdare dämpning ihop. Greppet i sig är nästan en ickefråga tycker jag utan det är känslan som sättet taket både uppåt och nedåt.

Och ja, jag har provat låga tryck i väldämpade däck. Varit nere på sisådär 1,1-1,2 och vänt uppåt igen.

Slänger in ett tips ingen annan kommit med än som jag själv ska köra i höst/vinter.

Vittoria Mota fram och Vittoria Agarro bak. Ska själv köra bägge i 2.35.

Körde Barzo på förra HT och kör med Mazza på min fs. Riktigt nöjd med greppet i Vittoria däcken!

Är det vanligt att folk kör samma tryck fram o bak? Jag tycker väldigt ofta det pratas om exempelvis 20 psi fram och 23psi bak.
Själv är jag tämligen ointresserad av hur trycket i mina däck förhåller sig mot varandra, de är ju olika däck, med olika funktion.
Fram vill jag ha så lågt tryck som jag kan utan att burpa eller svaja allt för mycket i sidled.
Bak vill jag ha så lågt jag kan utan att slå igenom, vilket med breda fäljar/insert inträffar före eller vid samma tryck som obehaglig krängning.
Är det mycket transportcykling på hårt underlag så åker bakdäckstrycket upp lite ytterligare.

Just nu kör jag ca0.9 bar (13isch psi? Orkar inte googla) fram och bak, men då har jag 2.5" brett 60tpi däck fram, och 2.7" brett med 120tpi bak.

Däcken och dess tryck måste ju samspela för ändamålet och dess prioriteringar, men de fyller ju tämligen olika delsyften.

Sorry för långt babblande...

Nu har jag premiäråkt Maxxis Dhf 2,5 fram och Dhr II 2.4 bak. Båda i Maxxgrip. Greppet är det inget fel på men jävlar vad trögt. Nu kör ju jag för motion så det är ju bara bra att man får jobba lite. DHF är bra mycket trevligare än Magic Mary på blöta rötter och hällar. Det sistnämnda knäpper liksom till i sidodobbarna och sedan släpper det på ett lite obehagligt sätt. Kan bero på att sidodobbarna sitter i par om tre eller något annat.

Det är just känslan då som begränsar trycket fram för mig.
Jo, för mig med. Bak kan jag stå ut med att det är stötigt och obekvämt, men inte fram. Skulle bli tokig på att behöva cykla runt med 1,5 bar eller mer i framdäcket. Då cyklar jag på fullt allvar hellre helstelt med lägre däcktryck.

Är det vanligt att folk kör samma tryck fram o bak? Jag tycker väldigt ofta det pratas om exempelvis 20 psi fram och 23psi bak.
Jag menar att många kör med väldigt liten skillnad i tryck fram och bak när de antagligen skulle kunna gå lägre fram. I alla fall där jag cyklar.

Däcken och dess tryck måste ju samspela för ändamålet och dess prioriteringar, men de fyller ju tämligen olika delsyften.

Håller med, en del verkar bara stoppa luft i däcken och köra, helt galet...?

Jag pumpar Fram efter hur mycket grepp motsatt rull som behövs med någon minsta gräns.
Bak pumpar jag efter hur det bör stå emot stök (beroende på HT/FS) motsatt hur mycket transport jag gissar.

Nu har jag premiäråkt Maxxis Dhf 2,5 fram och Dhr II 2.4 bak. Båda i Maxxgrip. Greppet är det inget fel på men jävlar vad trögt. Nu kör ju jag för motion så det är ju bara bra att man får jobba lite. DHF är bra mycket trevligare än Magic Mary på blöta rötter och hällar. Det sistnämnda knäpper liksom till i sidodobbarna och sedan släpper det på ett lite obehagligt sätt. Kan bero på att sidodobbarna sitter i par om tre eller något annat.
Kanske DHR fram och något lättare baktill? <800gram XC däck.

Kanske DHR fram och något lättare baktill? <800gram XC däck.

Gillar däcksprofilen bättre på på DHF för framdäck, men något mer lättrullat i bak hade nog varit bättre om man vill ha fart. Men jag föredrar grepp som ”promenadcyklist”.

Slänger in ett tips ingen annan kommit med än som jag själv ska köra i höst/vinter.

Vittoria Mota fram och Vittoria Agarro bak. Ska själv köra bägge i 2.35.

Körde Barzo på förra HT och kör med Mazza på min fs. Riktigt nöjd med greppet i Vittoria däcken!
Har du några erfarenheter av Vittorias gummi i temperaturer kring nollan ?

Vilket däck? Mina WildAM har hållit perfekt tätt från start båda två. ForceAM innan dess också. Vanlig Stans i samtliga fall.
Detta är ett Wild AM 29x2,35. Tror det är den komplett värdelösa Muc Off-guckan vi får skylla på, för det där läckaget är efter flera dygn och en lång cykeltur. Var tvungen att pumpa fyra gånger på några timmar och sen var det helt tomt efter en natt. Guckan har inte lämnat tillstymmelse till rester i däcket efter att jag bara spolat ur det med vatten.

Däcket som sådant avskydde jag fram, men det känns funkis bak. Vettigt mönster och bra rull men för hårt gummi och för odämpat för min smak.

Jag slog till på ett Dissector EXO Maxx Terra 2.4 och ett Hans Dampt 2.35 Addix Soft av den äldre lättare modellen. Tänkte prova och se hur de fungerar både fram och bak innan jag köper fler däck (dock det blev ett Rekon 2.4 också som jag tänker prova till våren). Just nu kör jag på ett Continental Trail King 2.4 fram och ett Cross King 2.3 bak (de är stora för sin storlek). Har kört samma setup på 25 mm 650B men nu på 30 mm 29-tumare så känns det som om man har ett båtankare släpande efter sig. Jag tror att det har mer med den kantiga profilen på däcken att göra snarare än att det är 29:tums hjul. Alltid spännande att prova nya däck.

Bra att testa @TEAM TRAMADOL !
Hur menar du "den äldre lättare" modellen av HD ? Vad jag vet så om det är Addix så är det den nya modellen som kom för nått år sedan . Har samma (29" 2,35 snakskin), inte monterat dock, och det väger för övrigt in på 818g.

Bra att testa @TEAM TRAMADOL !
Hur menar du "den äldre lättare" modellen av HD ? Vad jag vet så om det är Addix så är det den nya modellen som kom för nått år sedan . Har samma (29" 2,35 snakskin), inte monterat dock, och det väger för övrigt in på 818g.
Schwalbe har just bytt ut hela sitt däcksortiment med uppdaterade modeller och de flesta har blivit rejält mycket tyngre. Den lättaste varianten av Hans Dampf 29x2,35" väger nu 1075 gram (och troligen ännu mer på riktigt).

Ja det Addix Snakeskin modellen som jag menade. ”Nya” HD finns inte längre i lättare Snakeskin version. Mönstret är fortfarande likadant men uppbyggnaden en annan. Tyvärr är lättaste versionen av HD Super Trail och ligger på 1075 g enligt Schwalbe. Jag gissar att man får lägga till 50-100 g för att få den verkliga vikten.

Tillbaka
Topp