Egen sadel på gymmets spinningcykel?

Cyne

Medlem
Spinningcyklarna på gymmet har stora, breda, mjuka sadlar. Inte alls optimalt för träning. Helst vill jag använda min egna sadel, men vill helst undvika att behöva skruva bort den befintliga. Har försökt leta efter en lös sadelstolpe utan framgång. Någon som vet var man kan köpa något liknande, eller har ni något annat tips på hur man kan få dit sin egen sadel?

Spinningsadel.png

Gymmet bör ju ha kontaktuppgifter till leverantören av cyklarna. Eller till ngn som servar cyklarna. Har du provat där?
Annars får du väl mäta upp stolpen, göra en ritning, och vädja till någon som kan svetsa om att hen gör en stolpe åt dig.
Klarar du dig utan s-böjen och kromet så är det inte mer än 15-30 minuters jobb.

Väldigt många gym har spinningcyklar från Body Bike. Är det bara jag som upplever att dom är "felbyggda" med vevpartiet alldeles för långt fram?

Finns ett tillbehör till dom cyklarna med en förlängning under sadeln där man då kan justera fram sadeln några centimeter till, jag har fått "mitt" Nordic Wellness att skaffa den. Men fortfarande så är geon på dessa cyklar lite skum.

För att inte tala om svindyra cyklar i gymmen. Hur mycket funktioner som helst vad gäller elektronik, men man har missat att det inte går att cykla på dom pga märklig geometri?? Fattar såklart att behoven är olika, skillnad på en landvägscyklist och nån som ska köra rehab osv, men det borde man väl rimligtvis lösa genom att ha större justeringsmöjligheter tänker jag? borde inte vara den dyra delen utav produktionen.

Jag fick en gång ett träningsprogram från ett känt företag där det stod att jag skulle ta med mig egen fläkt till spinningen. Det här är ju ett steg längre: Bygg om spinningcykeln så att den passar dig. Hehe :) Jag tror att om du inte gillar mjuka sadlar för inomhusträningen så är det för att du tränar för lite. ;) Efter en massa timmar sittandes på spinningcykel/trainer/Monark och den ömheten som hårda sadlar ger "där nere" så vill man bara ha maximal komfort i sin inomhusträning. Jag har en väldigt komfortabel sadel på min Monark.

Jag hade för en massa år sen en inomhuscykel som kom med en stor mjuk sadel. Fick efter ett pass skav och bytte sadel till något mer "normalt". Har i övrigt kört pass på upp till 6 timmar inomhus med t.ex. Selle Italia SLR-sadel vilken ju inte är någon extremt mjuk sadel och det har funkat.

Det du kan göra är att skaffa ett eget sadelfäste (röda ringen) montera dit din favoritsadel, ha med dig
två fasta nycklar, du byter sadel på under minuten, och monterar givetvis tillbaka original sadeln efter
passet

Bilagor

• sadelstolpe.JPG
    sadelstolpe.JPG
    35.8 KB · Besök: 185
Jag bedömer sannolikheten för att detta inlägg kommer att hjälpa TS som oerhört låg.

Håller med. Men skulle själva aldrig cyklar inne för att man kan cykla ute. Enda problem skulle vara om det är kallare en -10 grader, men det händer inte ofta i Stockholm (och då kan jag åker skridskor).

ja, fast nu ska vi cykla inne. Jag hade hellre skaffat en trainer hemma än att mickla med gymmets. Sen är det väl så att om hojen duger till alla andra så duger den väl till en cyklist också.

Jag bedömer sannolikheten för att detta inlägg kommer att hjälpa TS som oerhört låg.
Det är väl inget konstigt på happyride att säga till någon att denne bör cykla på riktigt.

Dessutom är det bra med frisk luft. Och tråkigt att cykla inne.

Edit. Självklart fattar jag att ts vill cykla på gymmet och jag har inget svar på dennes fråga.

Det är väl inget konstigt på happyride att säga till någon att denne bör cykla på riktigt.

Dessutom är det bra med frisk luft. Och tråkigt att cykla inne.

Edit. Självklart fattar jag att ts vill cykla på gymmet och jag har inget svar på dennes fråga.
Lite magstarkt kan jag tycka att uttala sig om vad en annan människa bör göra utan att (gissar jag) ha någon koll på denna människas preferenser, förutsättningar och prioriteringar.

Om syftet med att cykla på gymmet är att hålla igång konditionen, personen redan har ett gymkort, hatar kyla, bor i inre Norrland, bara har en racercykel, avskyr att meka med cykeln och tycker det är kul att cykla på gymmet då hen gör det i ett kompisgäng där ingen annan cyklar ute på vintern så har jag väldigt svårt att förstå vad vinsten skulle vara med att cykla ute.

(Resonemanget ovan är skrivet ur ett perspektiv där det inte finns något virus som vänder upp och ner på hela samhället.)

Lite magstarkt kan jag tycka att uttala sig om vad en annan människa bör göra utan att (gissar jag) ha någon koll på denna människas preferenser, förutsättningar och prioriteringar.
Äsch du missade helt, jag var inte helt seriös men som vanligt går sådant inte fram så lätt i text. Nåja, så kan det gå.

Väldigt många gym har spinningcyklar från Body Bike. Är det bara jag som upplever att dom är "felbyggda" med vevpartiet alldeles för långt fram?
Jag tror mitt gym också har body bike.. Hur som helst upplever jag samma sak på spinningcyklarna. Dock ligger det inom justermånen för mig, men om jag jämför med dom andra som tränar så har jag sadeln ganska långt fram trots att jag är över medellängd av dom som går på passen.

Köpte till denna för SATS BODY BIKE spinningcyklar och bytte ut mjuka bred sadel mot en Phenom. Tar tre sekunder att byta, och man får samma sittställning som ute.

Bilagor

• F89FDE3B-F352-48F1-8DCB-CCB20197CD2C.jpeg
    F89FDE3B-F352-48F1-8DCB-CCB20197CD2C.jpeg
    591.6 KB · Besök: 297
Bra förslag av @Goofy att köpa själva sadelfästet!
@CJ, var köpte du det där fästet? Ser ut att passa!

Alltid roligt med Internet, en del konstruktiva tips och en del... mindre konstruktiva =)
Både "du cyklar för lite" och "Cykla ute".

Ja, jag cyklar ute, året om. Ja, jag äger en egen smart-trainer där jag kan använda min vanliga cykel och sadel. Men det kan faktiskt vara kul att svettas inomhus i grupp med kompisar ibland. Testa vettja! (förutom nu då, när alla spinningpass blev inställda p.g.a. pandemin)

Alltid roligt med Internet, en del konstruktiva tips och en del... mindre konstruktiva =)

Ja, jag cyklar ute, året om. Ja, jag äger en egen smart-trainer där jag kan använda min vanliga cykel och sadel. Men det kan faktiskt vara kul att svettas inomhus i grupp med kompisar ibland. Testa vettja! (förutom nu då, när alla spinningpass blev inställda p.g.a. pandemin)

Köpte den här för några år sedan. Vid JärvaKrog. Ev har de andra märken nu. Men googlar man bodybike dyker upp nåt i
Jönköping med.

Köpte till denna för SATS BODY BIKE spinningcyklar och bytte ut mjuka bred sadel mot en Phenom. Tar tre sekunder att byta, och man får samma sittställning som ute.
Det där är en klockren lösning. Det är ju den "extension" som vissa gym köper till sina Body Bike cyklar. Bara googla fram inköpsställe så har TS en kanon lösning.

Men fortfarande, vems fel är det att det ute i alla gym står svindyra motionscyklar som är jättebra förrutom att det inte går att cykla på dom???

Nån måste göra något!?!

Du har inte testat Airtrim låter det som. Oändlig cykelsäsong :)

Nej, problemet för mig är inte luft temperatur i lungorna, åker gärna hastighetsskidskor vid -15 grad (även om -5 grad är trevligare). Problemet är framförallt att händerna blir för kalla, vill inte har för tjocka handskar. När jag åker skridskor har jag händerna på ryggen utanför fartvind. Men det är väl en icke-problem för mig. Med ändring av klimatet finns (för) få dagar där man kan åka skridskor på sjöarna, så om det finns tillräckligt tjock is åker jag skridskor och cyklar inte (förutom pendling).

Nej, problemet för mig är inte luft temperatur i lungorna, åker gärna hastighetsskidskor vid -15 grad (även om -5 grad är trevligare). Problemet är framförallt att händerna blir för kalla, vill inte har för tjocka handskar. När jag åker skridskor har jag händerna på ryggen utanför fartvind. Men det är väl en icke-problem för mig. Med ändring av klimatet finns (för) få dagar där man kan åka skridskor på sjöarna, så om det finns tillräckligt tjock is åker jag skridskor och cyklar inte (förutom pendling).
Ok, samma här, väldigt kalla händer. Min erfarenhet är att barmitts, kanske med en tunn ullfingervante under, tar alla temperaturer https://barmitts.com/ Men håller med, anpassa sport efter förhållanden och de dagar skridskor funkar ska man ta vara på! Vädret är inte som förr, jag paddlar och det är tycker jag numera är smidigaste åretruntsporten i Stockholmstrakten...

Ok, samma här, väldigt kalla händer. Min erfarenhet är att barmitts, kanske med en tunn ullfingervante under, tar alla temperaturer https://barmitts.com/ Men håller med, anpassa sport efter förhållanden och de dagar skridskor funkar ska man ta vara på! Vädret är inte som förr, jag paddlar och det är tycker jag numera är smidigaste åretruntsporten i Stockholmstrakten...

Jag har generellt inte problem med kalla händer, stig-cyklar med sommarhandskar till 0 grad. Men vid -15 grader har alla problem med kalla händer vid cykling. Jag har upptäckt stigcykling som åretruntsport i Stockholm. Man kör så långsamt och i skogen att man inte känner kylning av (fart)vind.

minus 15 är väl någon sorts bekvämlighetsgräns när det gäller aktivitet med fartvind oavsett vilken. ser därvidlag ingen skillnad på cykel, utförsåkning eller skridskor.

vandring, mtb inne i skog och längdåkning går bättre. promenad i 40 minus är ju en aning exotiskt.

händerna kan begränsa, men bra produkter finns allmänt och lätt tillgängliga. liksom för halspartiet. så för aktivitet i kall vind blir ffa efter ett tag nässpetsen och fötterna en större utmaning.

liksom överhettning på grund av för varma kläder centralt.

Happy i ett nötskal :-) Men kul att du står på dig, och till slut fick du ju ett bra tips att kolla upp!

Köpte den här för några år sedan. Vid JärvaKrog. Ev har de andra märken nu. Men googlar man bodybike dyker upp nåt i
Jönköping med.

Kanske detta kan vara något:

Tillbaka
Topp