Hambini tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Jag startar den här tråden så att inte andra trådar som handlar om saker Hambini har sågat spårar ur.

Hambini är primärt en Youtuber som sågar, ja nästan allt som har med cykelindustrin att göra. Han är en Aeronautisk ingenjör som har jobbat på t.e.x. militärflygplan som Eurofighter Typhoon och F-35 Lightning. Han är också en Aerodynamicist(engelska) och har varit involverad i cykelprojekt på Aero sidan. Idag tillverkar han högkvalitativa cykel bb.

Senast ändrad:
Hambini tråden
Jag startar den här tråden så att inte andra trådar som handlar om saker Hambini har sågat spårar ur.
Kanske även en kort presentation om vem/vad Hambini är vore på sin plats, för icke insatta och nyblivna cyklister, som snabbt vill sätta sig in i ämnet.

Hambini tråden

Hambini är primärt en Youtuber som sågar, ja nästan allt som har med cykelindustrin att göra. Han är en Aeronautisk ingenjör som har jobbat på t.e.x. militärflygplan som Eurofighter Typhoon och F-35 Lightning. Han är också en Aerodynamicist(engelska) och har varit involverad i cykelprojekt på Aero sidan. Idag tillverkar han högkvalitativa cykel bb.

Glöm inte att påpeka att han säljer saker dyrt som är "lösningen" på problem han "hittar".

Med andra ord är han en lika god kålsupare som de han kritiserar.

Hambini tråden
Glöm inte att påpeka att han säljer saker dyrt som är "lösningen" på problem han "hittar".

Med andra ord är han en lika god kålsupare som de han kritiserar.
Varför ska han inte göra det? Cykelföretagen skiter i att göra nåt åt saken. Ska han ge bort sina produkter utan kostnad? Istället höjer de sina toleranser för att komma undan med det. Sen om du får köra med massa friktion i vevlagren och ständigt behöva byta lagren, det är ditt problem.

Vad skulle du ha gjort om du fick en sån ram? Hade du varit nöjd med att bli ignorerad av företaget du köpte cykeln av?

Senast ändrad:
Hambini tråden
Varför ska han inte göra det? Cykelföretagen skiter i att göra nåt åt saken. Ska han ge bort sina produkter utan kostnad? Istället höjer de sina toleranser för att komma undan med det. Sen om du får köra med massa friktion i vevlagren och ständigt behöva byta lagren, det är ditt problem.

Vad skulle du ha gjort om du fick en sån ram? Hade du varit nöjd med att bli ignorerad av företaget du köpte cykeln av?

Jag har fem cyklar med olika vevlager, olika rammaterial och olika tillverkare. Ingen av dem lider av dålig livslängd på vevlager.... (ja octalinklagret på HTn håller inte så länge, men det beror mest på usel kvallite)

Det är mycket hittepå problem och drivkraften han har för han att påpeka problemen är att tjäna pengar.

Hambini tråden
Här har vi en rejält felaktig design av Cervelo S5 som Hambini och andra har pratat om. Vroomen(designer av Open) är en av två grundare av Cervelo. Några informativa forumtrådar om ämnet:

Hambini tråden
Den verkliga frågan, eller frågorna, som skulle behöva svar är väl
-Hur stor andel av de ramar som Hambini sågar är det som är dåliga?
-Hur stor är denna "massa friktion i vevlagren" i verkligheten?
-Hur kommer det sig att så många av de som har ramar som Hambini har sågat är nöjda, trots att de inte har ett dyrt hambinilager? Är det för de är både okunniga och omedvetna/okänsliga om vilken usel ram de har?
Eller är det för att Hambini gravt överdrivit hur stort problemet är i verkligheten?

Ett sätt kan ju vara att jämföra den skillnad man får i verkligheten med dubbla effektmätare, tex både i pedalerna och i bakhjulet, då får man iofs med fler förluster än enbart de i vevlagret (kedjan + andra lager), men det borde ge en bild av storleken på de totala drivlineförlusterna.
Om jag kommer ihåg rätt så har tex DC Rainmaker publicerat sådana jämförelser, utan att det har varit särskilt stora förluster eller ngt annat märkvärdigt, om jag kommer ihåg rätt.
Men det var utan hambinivevlager....

Hambini tråden
Man anmärker på stavningen när man inte har några motargument. Ett klassiskt drag. Om jag ska svara på din fråga. Aeronautisk låter bättre, och ett stort A skulle kanske ha varit ett litet a.

Låter det bättre att säga att någon är en Soldier i en svensk text än att skriva soldat?

Hambini tråden
Jag har fem cyklar med olika vevlager, olika rammaterial och olika tillverkare. Ingen av dem lider av dålig livslängd på vevlager.... (ja octalinklagret på HTn håller inte så länge, men det beror mest på usel kvallite)

Det är mycket hittepå problem och drivkraften han har för han att påpeka problemen är att tjäna pengar.
Det är klart att det inte är varje cykel som har det problemet. Det är säkert en väldigt liten del av alla cyklar där ute. Men det faktum att en ram med så stora variationer på vevhusets storlek lämnar fabriken är ett problem, och det betyder att det är fler där ute. Det blir ännu värre när man blir ignorerad av företaget man har att göra med.

Titta på videon när han sätter in en rund metalbit som är av ett visst mått in i vevhuset. På ena sidan går den lätt in och på andra går den inte alls in. Det är inte påhittat, jag tror de flesta väl håller med om det.

Hambini tråden
-Hur kommer det sig att så många av de som har ramar som Hambini har sågat är nöjda, trots att de inte har ett dyrt hambinilager? Är det för de är både okunniga och omedvetna/okänsliga om vilken usel ram de har?
Eller är det för att Hambini gravt överdrivit hur stort problemet är i verkligheten?

Ett sätt kan ju vara att jämföra den skillnad man får i verkligheten med dubbla effektmätare, tex både i pedalerna och i bakhjulet, då får man iofs med fler förluster än enbart de i vevlagret (kedjan + andra lager), men det borde ge en bild av storleken på de totala drivlineförlusterna.
Om jag kommer ihåg rätt så har tex DC Rainmaker publicerat sådana jämförelser, utan att det har varit särskilt stora förluster eller ngt annat märkvärdigt, om jag kommer ihåg rätt.

Jag tror nog att det tämligen överdrivet problem.

Hambini tråden
Väldigt förenklat tycker jag:

-Pressfit är en dålig standard.
-Hambinis hylsor är bästa lösningen för att lagren ska få jobba som tänkt.
-Det finns liknande nästan lika bra lösningar som också löser problemen, som jag fö
använder själv.
-Det är fruktansvärt osmakligt att totalsåga generellt som Hambini gör men jag är
övertygad om att dom ramar han får in, av en anledning, är dåliga.
-Huvuddelen av alla märkens ramar är tillräckligt bra.

Det jag blir orolig över är alla som sitter och runkar till hans videor och köper allt som relevant och inte begriper att han tjänar pengar på sitt beteende både från Youtube och försäljning.
Påminner tyvärr om reaktionerna av vissa efter dokumentären om att månlandningen inte hänt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en hylsa om jag inte trodde att mitt wheels-mfg-lager helt löste problemet men då hade jag svarvat den själv(för att jag inte gillar Hambini)

M

Hambini tråden
Jag tror nog att det tämligen överdrivet problem.

kan ju vara att 9 av 10 ramar är inom specifikation. Han lär primärt få in de 1 av 10 ramar som inte är det.

sedan tror jag få Svenson cyklister märker skillnad med lite missmatchning. Ett annat läge dock om man kör på elit nivå och lever på det. Då vill man inte slösa watt på onödig friktion.

Hambini tråden
1. Cyklar är alldeles för dyra sett till vad man får. Ramar är billiga, därför byts dom ofta utan knussel. Vissa är sämre än andra, men låter några influensor skapa content for att bli hypade.

2. Skriv gärna ihop rubriken ?.

3. Hambini är underhållande!

Hambini tråden
Jag tyckte att hans video om hur man servar Shimanos cup and cone-lager var festlig. Maken till slitet och otvättat hjul får man leta efter, och det var tydligen hans egna. Ger inte så stort förtroende i min värld, åtminstone inte om man ska sälja premiumlager i samma YT-kanal.

Hambini tråden
Ett annat läge dock om man kör på elit nivå och lever på det. Då vill man inte slösa watt på onödig friktion.
Då är det ngn annan som har valt både ram och vevlager.

Men de fortfarande obesvarade frågorna är
Hur stora är dessa vevlagerförluster i verkligheten?
Hur stor blir skillnaden med ett hambinilager?

Hambini tråden
Något som många inte tänker på eftersom han mest klankar på pressfit är att problemen finns med dom flesta lagerstandarder.
Jag har svårt att tro att ett vev/styr-lager som är rätt dimensionerat någonsin skulle behöva bytas om lagertillverkaren fick bestämma toleranser på lagermiljön.
På en cykel sitter samtliga lager mer eller mindre på sniskan .

M

Hambini tråden

Förlusterna är nog som Max 10-15 watt. Men kan vara enstaka watt.

habini är nog inte bättre än de bästa pressfit. De du köper är en garanti att det blir så bra det kan bli. Hans QC lär vara väldigt hög då han tillverkar alla BB själv. Varje BB mäts nog upp att de är inom spec.

Hambini tråden
Effektförlusterna är nog relativt små, det som absolut tar stryk av icke linjerade lager är hållbarheten.

Som kuriosa så gjorde jag för länge sedan ett verktyg för att plana styrstammars yta mot lagerhållet.
Ingen av de stammar jag planat har varit i närheten av rak, det innebär att man glappminskar genom att klämma på en punkt. OM man vetat att sätena i styrhuvudet varit linjära och parallella så hade det hjälpt mkt, i mitt fall kanske lite.
Så här är det på alla cyklar "överallt" men det är oftast inget problem mer än att lager slits mer än nödvändigt. Vad är tillräckligt bra finns alltid med vid konstruktion .

M

Hambini tråden
Det är väl som redan skrivits mängder av ramar som inte är i närheten lika dåliga som dom som presenteras i Hambinis videor. Det vore väl inte speciellt intressant eller bra marknadsföring för hans produkt att se ramar som har bra/rätt toleranser, likväl så antar jag att ägare till ramar med bra toleranser inte söker en lösning på ett icke existerande problem.
Jag kan tycka att Hambinis språkval kan vara lite väl hårt ibland men det är lite underhållande i vår lättkränkta värld vi idag lever i!

Intressant är att jag då aldrig monterat ett vevparti som snurrat lika obehindrat/friktionsfritt som hans gör efter han monterat sina vevlager, mina snurrar många gånger med ganska hög friktion måste jag ändå säga. Värsta jag vart med om var på en Lapierre kolfiber racer med Shimano pressfit, det snurrade inte mer än ett par varv hur mycket fart jag än försökte få på det.

Hur många watt som går till förlust är väl kanske inte så intressant för gemene man då det säkert inte är speciellt märkbart men livslängden lär ju å andra sidan bli betydligt sämre.

Kollar man på miljön ett vevlager på en landsvägscykel lever i så bör ju egentligen ett vevlager hålla i en evighet kan jag tycka, speciellt om man underhåller cykeln väl. Dessvärre tycker jag att vevlagerbyte är något som anses som vanligt förekommande underhåll.

Vad som ändå är djupt skrämmande är att vi betalar sjukt mycket pengar för cykelramar som har bristfälliga eller rent ut sagt dåliga toleranser, är det för mycket begärt att ett BB eller HS tillverkas med lagersäten i linje och inom tolerans för angiven lagerstandard? Är det för mycket begärt oavsett om ramen kostar 5 000kr eller om ramen kostar 50 000kr?

Om vi kollar på den senaste videon om Open ramen och om Hambinis svar på Open´s hot om anmälan så är det ju helt galet hur Open kan tänka att dom gör rätt!
Tänk om dom bara hade vänt sig till Hambini och bett om kontaktuppgifter till kunden då dom inte kände till att något garantianspråk gjorts och att dom ville ersätta kunden då ramen uppenbart inte uppfyller deras kvalitet dom strävar efter, dom hade ju kanske till och med kunnat be Hambini göra en kort video om att Open var ansvarsfulla och ville göra rätt för sig?

Men Open vill uppenbart inte göra rätt för sig även om det kostar småpengar i sammanhanget, dom ser det som smartast att hälla bensin på elden. Ganska korkat enligt mig!

Hambini tråden
Har fått intrycket av att hans rörelse eller Youtubekanal inte är så stor, utan han löser problem åt folk som frågar efter dom och ger därefter sin ocensurerade åsikt av problemen han måste lösa.
Lagersaldot är och var även innan coronagrejen väldigt usel så undrar hur många lager han ens säljer.
Han verkar sitta på goda kunskaper och ha goda kontakter samt jobbmässiga fördelar när det kommer till analytiska redskap för att kunna "ringa tjurskit", så att säga.
Men klart är väl att hans "rants" får uppmärksamhet och det är där han får bensin till elden. Tycker mest det är roligt och underhållande att kolla på och uppskattar en annars oköpt kanal. Objektiv kunskap är svår att få tag på när man själv inte behärskar den. GCN eller Bikeradar som alltid älskar allt som dom blir sponsrade med att produktgranska har jag totalt tappat allt förtroende för. Simon som älskade WD40 till sin kedja och sa att inget annat behövs, till dess att Muc-off började sponsra ;)

Hambini tråden

De kanske är nöjda eftersom deras ramar fungerar som de ska. Det betyder inte att alla såna ramar är felfria. Hur stor andel, det kan man inte veta. Det man vet med säkerhet är att just de ramar som han har inspekterat själv har haft de felen. Det betyder att det sannolikt inte är det enda dåliga exemplaret. Det kan vara många som har en ram som mer eller mindre påverkar funktionen, och de inte vet om det.

Ja, många är okunniga och omedvetna, och därför är det positivt att en skicklig oberoende ingenjör tar sig ann att informera oss om det. Så att vi inte bara hjärnlöst litar på företagen och tror att vi får det bästa bara för att vi betalar ett premium. Han överdriver i hans sågningar men det verkar bara vara hans personlighet, kanske osäkerhet. Jag är ganska säker att resultaten skulle tas emot på ett annat sätt om han skulle presentera det på ett normalt sätt.

Om måtten inte ligger innanför toleransen så kommer inte bb från andra märken passa som de ska. Det kan vara till en högre eller lägre grad, men vevlagret kommer inte fungera optimalt. Varför ska vi vara nöjda med det, på en produkt som kostar uppemot 100000kr? Anledningen till varför de här ramarna inte skrotas i min mening är att ägarna inte vill förlora pengar. Det kan ju också vara dålig qc, men jag tror mer på det förra.

Just Vroomen har varit i blåsväder förut och det tillsammans med sättet han hanterar situationen är inte direkt förtroendeingivande.

Senast ändrad:
Hambini tråden

habini är nog inte bättre än de bästa pressfit. De du köper är en garanti att det blir så bra det kan bli. Hans QC lär vara väldigt hög då han tillverkar alla BB själv. Varje BB mäts nog upp att de är inom spec.
10-15 W är inte lite. Skillnaden mellan de bästa vevlagren och de sämsta är 2W.

Hambini tråden
Jag har en tt ram från eddymerck, bb86 vevhylsa och den är en påse skit, de fick ta tillbaka en ram, den nya var för bred, rotorns axel räcker inte till, jag fick ta bort vevlagre preload "muttern" som sitter runt axeln på NDS, och shimsa in det istället, det är inget nöje att försöka shimsa in något som ska dras med 40 NM, sen när du ska ta lossa det, så sitter axeln så hårt mot lagrena att lagrena flyger ur när du drar ut axeln. Enda vettiga sättet att få in den sen är att den får bo i frysen först. Så, loctita dit lagren/skålarna igen, kör.
Rinse and repeat. Det är ändå med en aluhylsa i som "borde" vara lättare att få till toleransen i.

Så nog finns det mycket skit på markanden. Från Eddy M hände inte mycket, annat än utbyte av ram ett par gånger.
Rotor var hjälpsamma med att konstatera var felet låg och att skruva bort preload muttern var ok och att shimsa istället går bra.

Egentligen skulle rotor vevpartiet suttit på lvg hojjen, den hade pf30, så jag köpte rotorn med 30 mm axel.
Men, campag tt vevpartet slog i klingbultarna på kedjestaget på eddy merckxen.
Så, på med 30 mm axel i bb86, gjort för 24. Grr.
Sen kunde inte etapen gå långt in nog för lilla kakan fram, eller det gick, när jag skruvade ur justerskruven för innerläget helt och hållet.

Det var en sommar helt åt skogen. Jag skulle tävla med en kompis i par tt och hade planer. suck.

Hambini tråden
Väldigt förenklat tycker jag:

-Pressfit är en dålig standard.
-Hambinis hylsor är bästa lösningen för att lagren ska få jobba som tänkt.
-Det finns liknande nästan lika bra lösningar som också löser problemen, som jag fö
använder själv.
-Det är fruktansvärt osmakligt att totalsåga generellt som Hambini gör men jag är
övertygad om att dom ramar han får in, av en anledning, är dåliga.
-Huvuddelen av alla märkens ramar är tillräckligt bra.

Det jag blir orolig över är alla som sitter och runkar till hans videor och köper allt som relevant och inte begriper att han tjänar pengar på sitt beteende både från Youtube och försäljning.
Påminner tyvärr om reaktionerna av vissa efter dokumentären om att månlandningen inte hänt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en hylsa om jag inte trodde att mitt wheels-mfg-lager helt löste problemet men då hade jag svarvat den själv(för att jag inte gillar Hambini)

M
Jag förstår inte vad du menar med att folk runkar till hans klipp. Jo, vi har konstaterat att han överdriver med kritiken, eller sättet han levererar det på. Men vad är det du tycker inte är relevant? Han tjänar pengar på sina kvalitets bb, och vad är det för fel på det? Han erbjuder en lösning på att fixa de ramarna som är dåliga och som företaget du köpt av tjänat pengar på din bekostnad. Och nu måste du betala 3000 till för att fixa det.

Du verkar ha uppfattat det som att han menar att alla ramar av ett märke han kritiserar är dåliga.

Hambini tråden
Beror på hur lätt det rullar och hur fort man trampar men det är lätt att räkna ut om man kan ta reda på moment och kadens.. borde väl rimligen landa runt 10 watt eller så.
Vilka är era källor till dessa påståenden? Enbart gissningar? Alltså vevlagerförluster från någon enstaka W till 10-15 W?
För efter vad jag har lyckats googla fram är de uppmätta förlusterna <2,5W

BB_förluster.jpg

"Average frictional losses for the 35 bottom brackets tested by friction facts range from 0.29w to 2.13w: average frictional losses for the 35 bottom brackets tested by friction facts range from 0.29w to 2.13w Friction Facts "
Från: https://www.bikeradar.com/features/friction-facts-measuring-bottom-bracket-drag/

Intressant är att jag då aldrig monterat ett vevparti som snurrat lika obehindrat/friktionsfritt som hans gör efter han monterat sina vevlager, mina snurrar många gånger med ganska hög friktion måste jag ändå säga. Värsta jag vart med om var på en Lapierre kolfiber racer med Shimano pressfit, det snurrade inte mer än ett par varv hur mycket fart jag än försökte få på det.
Väljer man lager utifrån hur de rullar helt obelastade är det stor risk att man lurar sig själv.
Det viktiga är hur de rullar när de är belastade, för vevlager borde det vara kroppsvikten (120kg är väl ngn sorts konstruktionsnorm?)
När man jmf obelastade lager är det i stort sett endast friktionen hos tätningarna man jmf. Även det finns med i testet jag länkade till ovan

Ja, många är okunniga och omedvetna, och därför är det positivt att en skicklig oberoende ingenjör tar sig ann att informera oss om det.
Nja, är det ngt Hambini inte är så är det just oberoende.
Hade han istället utvärderat andra tillverkares vevlager istf att göra reklam för sin egen produkt hade hans trovärdighet varit högre.

Hambini tråden
Något alla borde göra nästa gång dom ska byta vevlager är att provmontera lagren separat direkt på veven innan installation, dom ska gå på lätt.
Om det sen efter installation i ramen går trögt att montera veden finns utrymme för förbättring, då är det helt plötsligt bra med pressfit eftersom dom flesta kan lösa problemet själva.
Värre med sneda gängade lager.

M

Hambini tråden
Jag förstår inte vad du menar med att folk runkar till hans klipp. Jo, vi har konstaterat att han överdriver med kritiken, eller sättet han levererar det på. Men vad är det du tycker inte är relevant? Han tjänar pengar på sina kvalitets bb, och vad är det för fel på det? Han erbjuder en lösning på att fixa de ramarna som är dåliga och som företaget du köpt av tjänat pengar på din bekostnad. Och nu måste du betala 3000 till för att fixa det.

Du verkar ha uppfattat det som att han menar att alla ramar av ett märke han kritiserar är dåliga.

Jag tror att Hambini lever till stor del på folks osäkerhet för att dom flesta inte har en aning om när, hur och var dom är hjälpta av en bättre lösning eller inte.
Hela poängen är ju att så osäkerhet, läs några inlägg på Happy så kopplar du tex Opentråden.

Edit: ytterligare en mening.

M

Senast ändrad:
Hambini tråden
Väljer man lager utifrån hur de rullar helt obelastade är det stor risk att man lurar sig själv.
Det viktiga är hur de rullar när de är belastade, för vevlager borde det vara kroppsvikten (120kg är väl ngn sorts konstruktionsnorm?)
När man jmf obelastade lager är det i stort sett endast friktionen hos tätningarna man jmf. Även det finns med i testet jag länkade till ovan

Visst är det väsentliga att lagret rullar bra under belastning.

Men visst är lagret inte helt obelastat när det är uppspänt med rätt moment, och sätts fart på med ett vevparti som väger 400-700g?
Är ett lager monterat med fel toleranser eller snett obelastat?

Det måste vara en jättestor skillnad i friktion mellan tätningarna i Hambinis lager kontra dom jag använt om din teori om att friktionen sitter i tätningen.

Jag håller däremot med dig om att friktionen i omonterade lager troligtvis inte har så stora differenser, jag menar inte att just Hambinis lager är bättre än ex. SRAM, det jag menar om jag vart otydlig är att hans lösningar för felaktigt tillverkade ramar gör att friktionen och troligtvis livslängden blir betydligt bättre,

Hambini tråden
Vilka är era källor till dessa påståenden? Enbart gissningar? Alltså vevlagerförluster från någon enstaka W till 10-15 W?
Min "källa" är en simpel beräkning av effekten baserat på ett antagande om motstånd och varvtal.

Det du tittar på är väl friska vevlagerav olika fabrikat? Antag att ramens toleranser är kassa och ena lagret deformeras, så får du ett ökat motstånd.

Kan 1 Nm vara rimligt om det är en skitram med skittoleranser? Jag tror då det i alla fall men det är bara en känsla. Jag har dock inte mätt motståndet för jag har ingen ram med kärvande vevlager där jag kan göra detta.

Vid 100 rpm ger 1 Nm motstånd nämligen ca 10 W i ren förlust. rpm*Nm/9,55=W

Hambini tråden

Skulle det funka att bara hänga av kedjan på Quarqen och snurra veven med ett finger eller finns det inbyggt i mjukvaran att inte visa små värden?
Får nog testa....

Hambini tråden
Min "källa" är en simpel beräkning av effekten baserat på ett antagande om motstånd och varvtal.

Det du tittar på är väl friska vevlagerav olika fabrikat? Antag att ramens toleranser är kassa och ena lagret deformeras, så får du ett ökat motstånd.

Kan 1 Nm vara rimligt om det är en skitram med skittoleranser? Jag tror då det i alla fall men det är bara en känsla. Jag har dock inte mätt motståndet för jag har ingen ram med kärvande vevlager där jag kan göra detta.

Vid 100 rpm ger 1 Nm motstånd nämligen ca 10 W i ren förlust. rpm*Nm/9,55=W

Tror att förlusten i (dålig) lager skulle vara en fast del (percentage) av effekten. Så den blir större hur hårder man trampar. 10 Watt säger inte så mycket. Percentaget är vad man skulle ville veta.

Hambini tråden

Förvisso. Det stämmer (så vitt jag vet) att för ett obelastat lager så kommer den största effektförlusten från tätningarna. Men i det stora hela så handlar det väl inte om några enorma förluster oavsett.

Problemet är dock att när du monterar kullagren (vevlagret) så är de redan "belastade" om inte ramen är perfekt konstruerad. Som ett exempel så kan jag nämna att när jag konverterade en gammal MTB från fyrkantaxel till utanpåliggade vevlager (Hollowtech 2), så roterade mitt vevparti märkbart dåligt efter en första montering. Eftersom den ramen aldrig hade planfrästs så misstänkte jag att lagerskålarna (och därmed kullagren) inte var parallella. Jag tog och planfräste ramen och genast så roterade vevpartiet mycket bättre.

Om kullagrena i vevpartiet inte är parallella eller koncentriska (deras mittpunkt överensstämmer) så kommer de att hamna under avsevärd last när du pressar en 24mm stålaxel genom dem, eftersom den försöker "tvinga dem" att bli det.

Tycka vad man vill om Hambini (han är ju lite av en pajas), men han är åtminstone ingen dumskalle och företag som Open Cycle som "designar" premiumprylar i Europa eller USA och sen producerar dem under billigast möjliga slavliknande förhållanden i Kina förtjänar all skit de får. Det är rätt uppenbart att de är medvetna om att deras toleranser är undermåliga (eftersom de inte kan/vill uppge vad de är).

Om Open Cycle vore lite smarta så skulle de bara säga något i stil med: "Vi har identifierat ett fåtal produkter hos kunder som inte hållit våra högt satta krav på kvalitet. Vi ber om ursäkt för detta och är i samtal med vår tillverkare för att förbättra vårt kvalitetsarbete." Detta även om de internt vet att 1/10 ramar egentligen inte hållet måttet, men säljs ändå. Sen behöver de bara kompensera kunden genom att ge honom en ny (fungerande) ram och det hela skulle snabbt glömmas bort. Men istället så verkar de försöka skrämma Hambini med rättsliga åtgärder. Antar att de aldrig hört talas om "Streisandeffekten" heller...

Hambini tråden
Jag tyckte att hans video om hur man servar Shimanos cup and cone-lager var festlig. Maken till slitet och otvättat hjul får man leta efter, och det var tydligen hans egna. Ger inte så stort förtroende i min värld, åtminstone inte om man ska sälja premiumlager i samma YT-kanal.
Äsch, det gjorde han väl på sin pendlarhoj? Pendlarhojar tvättar man inte.
Lager säljer han väl inte? Det är ju vevlagerhylsor som han gör? Sen levererar han väl till nåt proffsstall också, så eventuell försäljning till sin lilla följarskara på YT kanske inte är så viktig?

Hambini tråden
Tror att förlusten i (dålig) lager skulle vara en fast del (percentage) av effekten. Så den blir större hur hårder man trampar. 10 Watt säger inte så mycket. Percentaget är vad man skulle ville veta.
Jo effekten är ju proportionell mot varvtalet, dvs både driv och ren förlust ökar i lika hög grad med ökande effekt..

10 watt säger allt om man läser mitt inlägg för det är beräknat med 1 Nm motstånd i lagret och 100 rpm. Men som du säger, vid 50 rpm är det 5 watt osv, så det beror helt enkelt på.

Senast ändrad:
Hambini tråden

Visa bilaga 453222
"Average frictional losses for the 35 bottom brackets tested by friction facts range from 0.29w to 2.13w: average frictional losses for the 35 bottom brackets tested by friction facts range from 0.29w to 2.13w Friction Facts "
Från: https://www.bikeradar.com/features/friction-facts-measuring-bottom-bracket-drag/

Nja, är det ngt Hambini inte är så är det just oberoende.
Hade han istället utvärderat andra tillverkares vevlager istf att göra reklam för sin egen produkt hade hans trovärdighet varit högre.
Det är lätt att argumentera när du väljer ut bara det du vill/kan svara på.

Diskussionen handlar om standarder på vevlagerhus, vilket Hambini kritiserar för det mesta. Kan du berätta vilken ramtillverkare han tillhör? Varför skulle han behöva utvärdera andra tillverkares vevlager för att vara trovärdig i den frågan?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp