Hambini tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hambini tråden
Jag ironiserar i så fall över mitt eget beteende och mina egna känslor. Jag tycker att du hade en poäng vad gäller den kognitiva dissonansen, så ville mest hålla med och beskriva min egen "resa" ☺ Får jobba lite med förmedlandet, kanske.

Vad gäller ramen känner jag mig lite lurad, eftersom jag i min enfald trodde att en dyrare ram från en mindre tillverkare skulle innebära höga krav på tillverkning och kvalitetskontroll samt vettig kundsupport och garanti. Sen betyder så klart inte en roast av ett ramexemplar på internet att alla ramar av samma modell har liknande problem, men osäkerheten kring det och oförmågan att få till stånd en egen utredning av det hela stör mig lite. Men bara lite. Jag var ju medveten om att jag köpte en kolfiberram. Anledningen till att jag köpte den var att jag skulle cykla 680 mil över USA och det klarade den ju galant. Nu står den här hemma och känns halvt pensionerad med klisterrester från reflextejp och tomma däck.
Äh, det var inget fel på framställningen. Är bara jag som är så pass internetskadad att jag förutsätter att folk på forum inte klarar av att vara så pass prestigelösa. Hatten av!
Låter som en spännande liten tur att göra den där USA-cyklingen!
Jag är rätt ny på att ha snöat in på att cykla så pass som nu, så jag vet inte hur det generellt ser ut i cykelbranschen. Men jag har länge haft ett annat intresse som är en stark "prylsport" och där företag ofta startas av entusiaster. Det går att dra vissa paralleller. Där har jag också med åren skaffat mig mer solid teoretisk kunskap och bit för bit insett hur mycket som säljs på varumärkeskult och mytbildning och att många dyra grejer inte levererar annat än i marknadsföringsmaterialet. Inte för att det inte lagts ner tid och pengar på utveckling och material utan för att konstruktörerna ibland saknar väsentlig kunskap och har därmed inte kunnat göra vettiga prioriteringar. Korrelationen pris/kvalitet är inte en naturlag.

Hambini tråden
För att klargöra vissa saker.

Kolfiberväv finns i många olika sorter, med den prislapp som hör till.
Likaså med resinsystem, det finns väldigt många idag, med egenskaper som hör till.

Billigare ramar har en mycket större mängd billigare kompositer, dyrare ramar och upp till de dyraste har ofta de bästa väven och den bästa finishen. Titta på UNNO som exempel, 5000+ € för en ram, de skulle egentligen ta mer betalt men det finns en smärtgräns.

Att laminera en ram är ingen barnlek heller, jämför gärna en UNNO och en yoeleo eller liknande ram. Processen ser liknande ut ja men timmarna skiljer sig åt. För att spanjorerna sover på arbetstid och kineser sover aldrig? nej.

Fundera sedan på lagstiftningen på respektive land, hur de påverkar priset.

QC skiljer sig åt en hel del också. Betänk detta faktum: kassation kostar pengar. Alltid.

Undermåliga ramar påverkar ryktet, mindre för billiga noname ramar, mycket mer för finare märken.

Jag skulle idag med en stadd kassa köpa en OPEN, UNNO eller liknande av några skäl, jag kan räkna upp tre, finns så klart fler.

1. Prestandan.

2. Etiska skäl, jag är inte bekväm med att man jobbar under förhållanden som aldrig skulle accepteras här.

3. Miljöhanteringen och hållbart tänkande.
Vilket bra svar! Bästa jag har läst i denna tråd.
Meanwhile på happy: "hur slipper man tull från en icke demokrati?" ?

Hambini tråden
För att klargöra vissa saker.

Kolfiberväv finns i många olika sorter, med den prislapp som hör till.
Likaså med resinsystem, det finns väldigt många idag, med egenskaper som hör till.

Billigare ramar har en mycket större mängd billigare kompositer, dyrare ramar och upp till de dyraste har ofta de bästa väven och den bästa finishen. Titta på UNNO som exempel, 5000+ € för en ram, de skulle egentligen ta mer betalt men det finns en smärtgräns.

Att laminera en ram är ingen barnlek heller, jämför gärna en UNNO och en yoeleo eller liknande ram. Processen ser liknande ut ja men timmarna skiljer sig åt. För att spanjorerna sover på arbetstid och kineser sover aldrig? nej.

Fundera sedan på lagstiftningen på respektive land, hur de påverkar priset.

QC skiljer sig åt en hel del också. Betänk detta faktum: kassation kostar pengar. Alltid.

Undermåliga ramar påverkar ryktet, mindre för billiga noname ramar, mycket mer för finare märken.

Jag skulle idag med en stadd kassa köpa en OPEN, UNNO eller liknande av några skäl, jag kan räkna upp tre, finns så klart fler.

1. Prestandan.

2. Etiska skäl, jag är inte bekväm med att man jobbar under förhållanden som aldrig skulle accepteras här.

Hur vet jag som kund att tillverkningen har skett med bättre väv? Jag har aldrig kunnat se att det redovisas vilken väv som använts eller hur denna är lagd, iaf inte hos cykelbutiker. Är den dyraste väven alltid den bästa i alla sammanhang och hur avgör jag om den är lagd bra eller dåligt? Är det bättre att betala för en dyr väv även då en billigare skulle vara bra nog? Kan dom som skriver rescentioner i tidningar och på nätet avgöra detta? Ska jag anta att dyr ram = bra väv? Kan en dyr kolfiberväv väga upp för designfel tex. ur hållbarhetssynpunkt? Hur avgör jag som konsument att en cykel är en sund konstruktion?

Hambini tråden
Men det är en dålig hypotes, då den saknar en relevant komponent, jag kontaktar yrkesmän inom det område jag söker hjälp. Om jag vill veta hur man använder en potatishacka, så blir ju inte råden bättre för att det är en Nasa ingenjör som förklarar snarare än en bonde, utan troligen tvärt om.
Jag är helt övertygad om att Hambini kan mer om saker som rör flygindustrin än de flesta rambyggare inom cykelindustrin, men jag tror också att de flesta rambyggarna kan mer än honom om hur man bygger en cykelram.

Det jag har sett av hans show handlar om att verbalt smutskasta resultatet av bristfällig QC, vilket självklart är ett problem, men det beror ju mer på vilka produktionskostnader man är villig att acceptera än att varenda konstruktör av cykelramar är inkompetent.
Glöm Hambini ett tag. Vi säger att du lämnar in din ram hos en erkänt kompetent yrkesman inom det relevanta området. Han sågar ramen likt Hambini, talar på samma vulgära sätt som honom, och berättar att den är farlig att använda.

Skulle du inte ta honom på allvar då? Och säg inte att ingen skulle prata på det sättet, utan svara bara på frågan.

Senast ändrad:
Hambini tråden
Hur vet jag som kund att tillverkningen har skett med bättre väv? Jag har aldrig kunnat se att det redovisas vilken väv som använts eller hur denna är lagd, iaf inte hos cykelbutiker. Är den dyraste väven alltid den bästa i alla sammanhang och hur avgör jag om den är lagd bra eller dåligt? Är det bättre att betala för en dyr väv även då en billigare skulle vara bra nog? Kan dom som skriver rescentioner i tidningar och på nätet avgöra detta? Ska jag anta att dyr ram = bra väv? Kan en dyr kolfiberväv väga upp för designfel tex. ur hållbarhetssynpunkt? Hur avgör jag som konsument att en cykel är en sund konstruktion?
Edit: svarar mig själv halvt här. Gick in på Unnos hemsida. Där kan läsas detta om kolfiber:
"The main reason that led us to make this brand was to implement the latest technology without restrictions. If there is something that is not missing from any of our bikes, that is technology. By using higher strength and high modulus fibers we have been able to make one of the lightest production frames."
Dvs rent marknadsföringstugg, inget av substans. I övrigt kan vi läsa att en cykel tar 4 år "to make". Antar att det är hela designprocessen. Säkert en usp för en del, jag tycker det låter ooptimerat. Säger dock ingenting om hur detta har bidragit till en bättre cykel. Dom kan säkert vara jättebra, men för mig så kan det lika gärna bara vara marknadsföring.

Hambini tråden
Varför tror du att Kina-producerade ramar skulle vara sämre än om de produceras i ex.vis Europa? Kina är världsledande på kolfiber idag, allt handlar om vilken QC man har.
Det är väl billigare att använda sig av Kina av en anledning. Jag hade för mig att Taiwan var nr1 i cykelvärlden. Hur kommer det sig att de inte hade produktionen i Kina från början, om det är billigare och kvalitén på materialet bättre. Bra QC hjälper inte om man har en extremt hög tolerans. Vilket vi inte vad det är eftersom Open håller det hemligt.

Hambini tråden

1. Prestandan.

Vad menar du med prestanda i det här sammanhanget? Frågar av nyfikenhet.

Utöver det trodde jag att Open-ramarna tillverkades i Kina. Har försökt googla, men hittar inget och hittar ingenting på min ram.

Hambini tråden
Det är väl billigare att använda sig av Kina av en anledning. Jag hade för mig att Taiwan var nr1 i cykelvärlden. Hur kommer det sig att de inte hade produktionen i Kina från början, om det är billigare och kvalitén på materialet bättre. Bra QC hjälper inte om man har en extremt hög tolerans. Vilket vi inte vad det är eftersom Open håller det hemligt.
Ja, lönerna är (än så länge) lägre. Det har dock inget med kompetens eller kunskap att göra. Och ”vadå fr början”? Kina var ett u-land för 25-30 år sedan, men har utvecklats enormt både tekniskt och ekonomiskt sedan dess. Många säger att de ”bara kopierar och stjäl”, vilket kanske var sant för 10-15 år sedan. Idag är de som sagt världsledande på många områden, titta bara på ex.vis telekombranschen.

Hambini tråden

Jag kan försöka svara rent allmänt på dina funderingar.
Det du efterlyser är en s.k varudeklaration om kvalitet och ursprung. Det är en god ide. Absolut.
Den bästa och dyraste väven finns av en anledning, de rullar jag köper får man ett protokoll med. Köper jag B kvalitet så mer defekter på rullen. A mycket få och man får med bilder på var i rullen defekterna finns.

"Bra nog" Ja vanlig intermediate fiber funkar nog fint för de flesta ändamål, jag vet att det finns folk här på Happy som är mer insatt än jag.
Recensenterna är så pass vana nog att känna skillnader men blindtester har visat på helt annat utfall som HåkanC tror jag har publicerat här.

Ju lättare och mer avancerad designad ram = mer känslig för designfel eller kvalitetsproblem. Mindre kolfiberbitar som kan ta upp last om en fallerar. Grovt förenklat.

Sund konstruktion vet jag inte hur man skall tolka.

Hoppas mina högst generella svar är svar nog?

Hambini tråden
Edit: svarar mig själv halvt här. Gick in på Unnos hemsida. Där kan läsas detta om kolfiber:
"The main reason that led us to make this brand was to implement the latest technology without restrictions. If there is something that is not missing from any of our bikes, that is technology. By using higher strength and high modulus fibers we have been able to make one of the lightest production frames."
Dvs rent marknadsföringstugg, inget av substans. I övrigt kan vi läsa att en cykel tar 4 år "to make". Antar att det är hela designprocessen. Säkert en usp för en del, jag tycker det låter ooptimerat. Säger dock ingenting om hur detta har bidragit till en bättre cykel. Dom kan säkert vara jättebra, men för mig så kan det lika gärna bara vara marknadsföring.

Jag kan bara svara för mig själv, jag har vetat om och haft kontakt med UNNO innan de gick online och började sälja.
Det ligger mycket R&D bakom deras grejer ja. Varför det tog 4 år kan bero på noggranna tester och många iterationer innan de är nöjda eller finansieringsproblem. Jag är inte speciellt intresserad av den ekonomiska delen av cykelindustrin.
Att berätta om att de använder sådan kolfiberkvalitet utan att nämna jämfört med vad är lättsålt PR snack. Helt riktigt.
Att deras hardtail tillhör en av de lättaste stämmer. Så fog har de för sitt påstående.

Jag är kanske biased men det är en av de få ramar jag skulle köpt om jag hade dessa pengar.

Hambini tråden
Kör själv med en liknande men billigare lösning liknande Hambinis på en av mina cyklar.
Varför inte komma med ett konkret tips, gärna med både namn och länk
Oavsett vad man tycker om Hambini, eller vilken ram man har, så kan det vara bra att känna till alternativa lösningar för bra och prisvärda vevlager

Recensenterna är så pass vana nog att känna skillnader men blindtester har visat på helt annat utfall som HåkanC tror jag har publicerat här.
Jag kanske missförstår dig
Men jag känner inte till ngt blindtest av olika kolfiberkvaliteer på i övrigt likvärdiga ramar/cyklar.

Hambini tråden
Vad menar du med prestanda i det här sammanhanget? Frågar av nyfikenhet.

Utöver det trodde jag att Open-ramarna tillverkades i Kina. Har försökt googla, men hittar inget och hittar ingenting på min ram.
Prestanda i form av vikt eller andra mätbara jämförelser. jag har fått testprotokoll och gått efter vad andra mer insatta säger hur dessa tester gått och vilket utfall man fått. Sedan så skapar man en bild.
Väldigt sällan jag går efter vad företagets hemsida har för säljargument om de inte innehåller fakta.

Var dom tillverkar sina ramar vet jag inte. Jag vet att BikeAhead är en legotillverkare för en hel del märken. Fabriken ligger norr om Stuttgart.
Om det visar sig att OPEN tillverkas i Kina eller Taiwan så förutsätter jag att den etiska aspekten uppfylls. Om inte så är jag ingen potentiell kund. Det hoppas jag de flesta resonerar.

Senast ändrad:
Hambini tråden
Glöm Hambini ett tag. Vi säger att du lämnar in din ram hos en erkänt kompetent yrkesman inom det relevanta området. Han sågar ramen likt Hambini, talar på samma vulgära sätt som honom, och berättar att den är farlig att använda.

Skulle du inte ta honom på allvar då? Och säg inte att ingen skulle prata på det sättet, utan svara bara på frågan.

Det är klart att man lyssnar på ett råd av en yreksman i en fråga där man valt att anlita denne, men vad har detta med något i denna tråden att göra, det får du gärna upplysa om.

Hambini tråden
Jag kanske missförstår dig
Men jag känner inte till ngt blindtest av olika kolfiberkvaliteer på i övrigt likvärdiga ramar/cyklar.

Jag tänkte på ramar som jag vill minnas någon har postat. Kanske var det du eller ngn annan. Mitt minne kan också vara av undermålig kvalitet. Det kommer nog med antalet barn och åldern.

Hambini tråden
Det är klart att man lyssnar på ett råd av en yreksman i en fråga där man valt att anlita denne, men vad har detta med något i denna tråden att göra, det får du gärna upplysa om.

Låt oss säga om jag skulle svära hela tiden och bete mig som Hambini. jag skulle helt klart förlora kunder eller aldrig få kunder som frågar efter annat. Jag förstår att vara tillmötesgående och någorlunda trevlig och lite hjälpsam.

Hambini tråden
Open är väl en definition på ramar som tillverkas i formar som inte har en ägare som säljer märkesramar? Vem som helst kan köpa en ram och sätta sitt namn på, men då löper man risken att det finns andra identiska ramar med andra namn på.T ex Canyonramar är inte open, Yoeleo är inte open. Han den där Youtuberveganen säljer ju ramar som är open tror jag.
Kina ska man se upp med, de är nog ikapp eller förbi på fler områden än vi inser. Det där tjafset med Huawei är gissningsvis bara handelshinder för att undvika att de tar över allt för mycket.
Jag får nog röntga min Yoeleo R9 för skojs skull. Får se om jag kan övertyga nån kollega i branschen. Återkommer i så fall med en film (det heter inte film egentligen, det heter radiogram).

Hambini tråden
Jag kan bara svara för mig själv, jag har vetat om och haft kontakt med UNNO innan de gick online och började sälja.
Det ligger mycket R&D bakom deras grejer ja. Varför det tog 4 år kan bero på noggranna tester och många iterationer innan de är nöjda eller finansieringsproblem. Jag är inte speciellt intresserad av den ekonomiska delen av cykelindustrin.
Att berätta om att de använder sådan kolfiberkvalitet utan att nämna jämfört med vad är lättsålt PR snack. Helt riktigt.
Att deras hardtail tillhör en av de lättaste stämmer. Så fog har de för sitt påstående.

Jag är kanske biased men det är en av de få ramar jag skulle köpt om jag hade dessa pengar.
Jag var lite taskig och ställde halvretoriska frågor. Och "sund konstruktion" är för svepande, håller med. Min poäng var att jag tror att det är väldigt svårt att avgöra mervärdet ur prestandasynpunkt i en premiumram jämte en billigare ram och att det iaf i teorin går alldeles utmärkt att göra en ren härdsmälta till konstruktion av även de finaste komponenter. Vikt är ju lätt, lätt att redovisa och verifiera. Hållbarhet? Håller dyrare ramar generellt bättre... typ statistiskt? Mkt svårt även för en med en del erfarenhet att avgöra bara sådär utan tester och simuleringar skulle jag tro. Tror inte att det skulle hjälpa jättemycket även om tillverkningen redovisats minutiöst, för dom flesta har inte kunskapen att avgöra vad som är bra och vad som är dåligt. Trots det får man ofta höra om hur bättre väv och hur bättre lagd sagda väv är i dyra ramar trots att detta inte redovisas någonstans och trots att även om det gjorde det så skulle det kvitta för personen i fråga ändå inte skulle kunna berätta vad som gör det så bra. Det blir mest ett mantra.

Hambini tråden
Ja, lönerna är (än så länge) lägre. Det har dock inget med kompetens eller kunskap att göra. Och ”vadå fr början”? Kina var ett u-land för 25-30 år sedan, men har utvecklats enormt både tekniskt och ekonomiskt sedan dess. Många säger att de ”bara kopierar och stjäl”, vilket kanske var sant för 10-15 år sedan. Idag är de som sagt världsledande på många områden, titta bara på ex.vis telekombranschen.
Ja Kina har gjort en stor resa på några decennier och är något att räkna med. Idag kan Kina stoltsera med egen IP, tack vare den resan de gjort. Jag är dock inte insatt i detalj hur det funkar där men min ingenjörkompis har lett ett team i Kina för en stor svensk tillverkare. jag kan säga så här utan att svära. Det är ett land långt ifrån Sverige på många sätt. Både före och efter.

Hambini tråden
Open är väl en definition på ramar som tillverkas i formar som inte har en ägare som säljer märkesramar? Vem som helst kan köpa en ram och sätta sitt namn på, men då löper man risken att det finns andra identiska ramar med andra namn på.T ex Canyonramar är inte open, Yoeleo är inte open. Han den där Youtuberveganen säljer ju ramar som är open tror jag.
Kina ska man se upp med, de är nog ikapp eller förbi på fler områden än vi inser. Det där tjafset med Huawei är gissningsvis bara handelshinder för att undvika att de tar över allt för mycket.
Jag får nog röntga min Yoeleo R9 för skojs skull. Får se om jag kan övertyga nån kollega i branschen. Återkommer i så fall med en film (det heter inte film egentligen, det heter radiogram).
Förtydligande. OPEN är inte open som du tänker på utan ett märke som Gerard Vroomen är inblandad i.

Hambini tråden
Varför inte komma med ett konkret tips, gärna med både namn och länk
Oavsett vad man tycker om Hambini, eller vilken ram man har, så kan det vara bra att känna till alternativa lösningar för bra och prisvärda vevlager
Absolut, kör med en sån här. Den löste problemet jag hade med att ena öppningen på vevhuset är något för stort och jag har haft den i 1,5 knakfria år nu.

Kollade lite snabbt på Google och just denna verkar slutsåld överallt. Antagligen för att GXP har ersatts av DUB.

Hambini tråden
Jag var lite taskig och ställde halvretoriska frågor. Och "sund konstruktion" är för svepande, håller med. Min poäng var att jag tror att det är väldigt svårt att avgöra mervärdet ur prestandasynpunkt i en premiumram jämte en billigare ram och att det iaf i teorin går alldeles utmärkt att göra en ren härdsmälta till konstruktion av även de finaste komponenter. Vikt är ju lätt, lätt att redovisa och verifiera. Hållbarhet? Håller dyrare ramar generellt bättre... typ statistiskt? Mkt svårt även för en med en del erfarenhet att avgöra bara sådär utan tester och simuleringar skulle jag tro. Tror inte att det skulle hjälpa jättemycket även om tillverkningen redovisats minutiöst, för dom flesta har inte kunskapen att avgöra vad som är bra och vad som är dåligt. Trots det får man ofta höra om hur bättre väv och hur bättre lagd sagda väv är i dyra ramar trots att detta inte redovisas någonstans och trots att även om det gjorde det så skulle det kvitta för personen i fråga ändå inte skulle kunna berätta vad som gör det så bra. Det blir mest ett mantra.
Instämmer till stora delar.
Dyrare ramar håller dess beräknade livslängd med bibehållen prestanda som det var planerat. Det finns liksom en tanke bakom. Dyrare ramar har ofta ingjutna delar i titan. Dessa lider inte av korrosionproblem lika lätt som aluminium vilket begränsar hållbarheten markant.

Vilken väv man köper och vilken resinsystem man köper och hur man lägger dom är lika hemligt som coca cola receptet. Det ligger stora pengar där. Inget man vidarebefordrar gratis. När jag var på Koenigsegg så fick man på håll se hur de gjorde fälgarna, närmare - nope!
Man fick inte gå närmare rullarna som plockades ut från frysen.

Hållbarhet kan man tolka som hållbar tillverkning i form av sunt miljötänkande. kasserat material skall återvinnas eller destrueras, eller slänga i närmaste flod. Så var min tanke. Inte hur länge en ram håller.

Hambini tråden
Prestanda i form av vikt eller andra mätbara jämförelser. jag har fått testprotokoll och gått efter vad andra mer insatta säger hur dessa tester gått och vilket utfall man fått. Sedan så skapar man en bild.
Väldigt sällan jag går efter vad företagets hemsida har för säljargument om de inte innehåller fakta.

Var dom tillverkar sina ramar vet jag inte. Jag vet att BikeAhead är en legotillverkare för en hel del märken. Fabriken ligger norr om Stuttgart.
Om det visar sig att OPEN tillverkas i Kina eller Taiwan så förutsätter jag att den etiska aspekten uppfylls. Om inte så är jag ingen potentiell kund. Det hoppas jag de flesta resonerar.

Nu är det många år sedan, men när jag byggde fiskespön i lite större omfattning än idag så gjorde man en hel del undersökningar av sina leverantörer, främst för att industrin var nerlusad med förvirrande begrepp och förkortningar.
Ganska snart visade det sig endast vara en liten del av vad som skiljde agnarna från vetet, att en tillverkare angav vilken typ av väv man använt sa inte mycket om slutresultatet utan det krävde en helt annan insikt i produktionen.

I fallet med ett spö så börjar det med tillverkarens kännedom om materialets egenskapet så att den "form" som tillverkades hade rätt förutsättningar, hur man valde att skära väven, vilken metod för att lägga väven på formen, val av resin teknik (prepreg eller flytande), val av resin.

Till slut så stod man där med 2 olika klingor som ser exakt likadana ut. väger lika mycket och kostar antingen 200:- eller 5000:- som halvfabrikat då det sedan skall omvandlas till ett fungerande spö. Så vad var det man fick för en 25ggr dyrare produkt?
Först och främst förutsägbarhet, som de flesta produkter som kräver arbetstid så är det kritiskt att du faktiskt kan repetera moment och inte behöver experimentera fram det övskvärda resultatet varje gång, för detta är både producent och slutkonsument villiga att betala en premie som kan te sig väldigt hög för den oinsatte.

Det mer remomerade fabrikaten i Europa använde sig mer eller mindre uteslutande av en tysk tillverkare som helt enkelt var så där härligt Tyskt anal i hur man följde sina protokoll och följdatligen fick man vad man betalade för, men man hade ju oxå kunnat köpa stora batchar från asien och metodiskt testat dessa för att selektera ut det som höll tolerans och kasserat resten, det är bara olika metoder som i slutänden leder till samma mål och kommer kosta ungefär lika mycket.

Problemet som Hambini satt fingret på och enligt mig den enda värdefulla produkten av hans roasts är att det är för mycket som borde kasserats som ändå når ut till konsument, och det är dåligt, men tyder snararar på en o-optimal affärsmodell än att cykelindustrin har värdelösa konstruktörer som brukar vara hans stora nöje att basunera ut.

Hambini tråden
Opencycle har annars varit extremt öppna med att deras ramar görs i kina och inte någon annanstans:

Hambini tråden
Problemet som Hambini satt fingret på och enligt mig den enda värdefulla produkten av hans roasts är att det är för mycket som borde kasserats som ändå når ut till konsument, och det är dåligt, men tyder snararar på en o-optimal affärsmodell än att cykelindustrin har värdelösa konstruktörer som brukar vara hans stora nöje att basunera ut.

Just det, det räcker med att åka till ett coronafritt eurobike. man ser en hel del lycksökare.Branschen skulle må bättre av att sålla ut dagsländorna först och sedan några verkligt stora tillverkare. Vilka dom är kan man diskutera i ett slutet sällskap med god dryck.

Hambini tråden
+1

Hambini tråden
Instämmer till stora delar.
Dyrare ramar håller dess beräknade livslängd med bibehållen prestanda som det var planerat. Det finns liksom en tanke bakom. Dyrare ramar har ofta ingjutna delar i titan. Dessa lider inte av korrosionproblem lika lätt som aluminium vilket begränsar hållbarheten markant.

Vilken väv man köper och vilken resinsystem man köper och hur man lägger dom är lika hemligt som coca cola receptet. Det ligger stora pengar där. Inget man vidarebefordrar gratis. När jag var på Koenigsegg så fick man på håll se hur de gjorde fälgarna, närmare - nope!
Man fick inte gå närmare rullarna som plockades ut från frysen.

Hållbarhet kan man tolka som hållbar tillverkning i form av sunt miljötänkande. kasserat material skall återvinnas eller destrueras, eller slänga i närmaste flod. Så var min tanke. Inte hur länge en ram håller.
Tack för ditt tålamod med en störig jävel :)
Det sista är en bra poäng, en modern tillverkning borde också se till hållbarhet i en vidare bemärkelse. Nu syftade jag mer på hållfasthet. Men iaf.
Vad gäller pris, som du poängterar kan en större budget ge sånt som inte ryms i en mindre budget som tex titaninfästningar. Det kan absolut vara så att det finns en lägstanivå som det är svårt att gå under om man vill tillverka någonting "vettigt". Den övre gränsen däremot, är av ett mer flytande slag är min uppfattning.

Hambini tråden
Jag har förresten en Hambinihylsa liggande som jag inte orkat trycka i (än).
Vissa saker har Hambini varit bra på att få fram:
-Det skiljer nästan inget emellan olika aerohjul, det beror mest på fälghöjd, och det är typ enstaka Watt.
-Keramiska lager är överhypade.
-Det är tätningsringarna som står för det mesta av friktionen i kullager.
-Många glömmer friktionen i naven. Vinkelkontakt ger mer friktion.
-Bygg din egen aerocykel genom att byta till ett smalare styre....

Hambini tråden
Vissa saker har Hambini varit bra på att få fram:
-Det skiljer nästan inget emellan olika aerohjul, det beror mest på fälghöjd, och det är typ enstaka Watt.
-Keramiska lager är överhypade.
-Det är tätningsringarna som står för det mesta av friktionen i kullager.
-Många glömmer friktionen i naven. Vinkelkontakt ger mer friktion.
-Bygg din egen aerocykel genom att byta till ett smalare styre....
Men inget av det är väl några nyheter, eller var på något som helst sätt okänt långt innan Hambini?

Hambini tråden
Låt oss säga om jag skulle svära hela tiden och bete mig som Hambini. jag skulle helt klart förlora kunder eller aldrig få kunder som frågar efter annat. Jag förstår att vara tillmötesgående och någorlunda trevlig och lite hjälpsam.

Jag har ju turen att inte vara den smarta i familjen, men min flickvän har sina fina diplom med MSc i saker som jag knappt kan stava till hon är dessutom lika diplomerad i diagnoser och har haft ett antal prestigejobb på väldigt mansdominerade arbetsplatser. Tack vare sin specialistkompetens så är hon ganska ofta den smartaste personen i rummet när det kommer till yrkesrelaterad frågor och tro mig det är säkert minst 10ggr om dagen som hon önskade att hon kunde låta som Hambini, men hennes kommentar när hon fick se en video var:

Om man bestitter den kunskap som han påstår sig ha så finns det massor med mer effektiva och definitivt mer socialt accepterad och framgångsrika sätt att framföra sin åsikt på, det som han visar upp är raljans och brist på ett funktionellt språkbruk. Detta baserar hon på att behöva förklara saker för kollegor som i många fall inte fullt ut förstår vad hon säger och det enda sättet att komma vidare är att framföra detta på ett sätt som är kristllklart utan att någon behöver känna sig överkörda trots att de precis blivit kastade framför tåget.

Hambini tråden
Du skriver så här: Oavsett vad som flyger på Happy så är det minst lika viktigt i resen av världen att kunna förmedla sitt kunnande på ett acceptabelt sätt för att bli tagen på allvar.
Eller skall vi kanske börja lyssna på Trump oxå?

Du skulle alltså inte lyssna på den kunniga personen som inspekterat din ram om den personen förmedlade sin slutsats på ett liknande sätt som Hambini gör. Alltså genom att svära och "roasta" tillverkaren.

Hambini tråden
Jag har ju turen att inte vara den smarta i familjen, men min flickvän har sina fina diplom med MSc i saker som jag knappt kan stava till hon är dessutom lika diplomerad i diagnoser och har haft ett antal prestigejobb på väldigt mansdominerade arbetsplatser. Tack vare sin specialistkompetens så är hon ganska ofta den smartaste personen i rummet när det kommer till yrkesrelaterad frågor och tro mig det är säkert minst 10ggr om dagen som hon önskade att hon kunde låta som Hambini, men hennes kommentar när hon fick se en video var:

Om man bestitter den kunskap som han påstår sig ha så finns det massor med mer effektiva och definitivt mer socialt accepterad och framgångsrika sätt att framföra sin åsikt på, det som han visar upp är raljans och brist på ett funktionellt språkbruk. Detta baserar hon på att behöva förklara saker för kollegor som i många fall inte fullt ut förstår vad hon säger och det enda sättet att komma vidare är att framföra detta på ett sätt som är kristllklart utan att någon behöver känna sig överkörda trots att de precis blivit kastade framför tåget.
Om jag förstått dig rätt, så tror du att Hambini talar och beter sig så på sitt jobb. Han hade nog inte kommit så långt om han gjorde det.

Samma fråga gäller @Kid1000

Det är helt klart att han gör det för underhållningens skull och mycket är "tounge in cheek" och "shock value".

Senast ändrad:
Hambini tråden
Väldigt förenklat tycker jag:

-Pressfit är en dålig standard.
-Hambinis hylsor är bästa lösningen för att lagren ska få jobba som tänkt.
-Det finns liknande nästan lika bra lösningar som också löser problemen, som jag fö
använder själv.
-Det är fruktansvärt osmakligt att totalsåga generellt som Hambini gör men jag är
övertygad om att dom ramar han får in, av en anledning, är dåliga.
-Huvuddelen av alla märkens ramar är tillräckligt bra.

Det jag blir orolig över är alla som sitter och runkar till hans videor och köper allt som relevant och inte begriper att han tjänar pengar på sitt beteende både från Youtube och försäljning.
Påminner tyvärr om reaktionerna av vissa efter dokumentären om att månlandningen inte hänt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en hylsa om jag inte trodde att mitt wheels-mfg-lager helt löste problemet men då hade jag svarvat den själv(för att jag inte gillar Hambini)

M

Nu pallar jag inte att sitta o titta på amrikanska jutjubevideor med lika amrikansk mundiarre så vad herrn med cirkusnamnet egentligen vill sälja vet jag inte. Nån kanske orkar skriva en Readers Digest av tråden?
Däremot har jag vid något tillfälle använt en hylsa för nån hundring av FSAs fina fabrikat som omvandlat en PF till BSA vilket funkat 100.
Och har sett till att de cyklar jag köpt sedan är för BSA vevlager och inget annat.
Enkla att serva vid behov och kvaliten på lagren bestämmer man själv. Enkelt, snabbt, billigt. Ett Kinderägg m.a.o.

Senast ändrad:
Hambini tråden
det är säkert minst 10ggr om dagen som hon önskade att hon kunde låta som Hambini,

Bra då att du har en flickvän som är snäll. Annars, jag har arbetat med/åt en del extremt otrevliga, raljanta, riktiga ärkeas till människor som får fortsätta hålla på som de gör eftersom de levererar resultat. Varför är det så? Jag vet inte. Kanske finns det tillräckligt många där ute som tycker att "bete sig som ett svin" = målmedvetenhet.

Sen angående Hambinis youtubekanal. Det är ju ett humorprogram med inslag av teknik. Om man inte tycker att det är roligt behöver man inte titta på det. Beter sig karln så i verkligheten? Vem vet? Det skulle inte förvåna mig om det visade sig att han nått den nivå av skitsnackande han har idag är för att får fler youtube visningar när han svär mycket jämfört med när han svär lite

Hambini tråden
Nu pallar jag inte att sitta o titta på amrikanska jutjubevideor med lika amrikansk mundiarre så vad herrn med cirkusnamnet egentligen vill sälja vet jag inte. Nån kanske orkar skriva en Readers Digest av tråden?
Däremot har jag vid något tillfälle använt en hylsa för nån hundring av FSAs fina fabrikat som omvandlat en PF till BSA vilket funkat 100.
Och har sett till att de cyklar jag köpt sedan är för BSA vevlager och inget annat.
Enkla att serva vid behov och kvaliten på lagren bestämmer man själv. Enkelt, snabbt, billigt. Ett Kinderegg m.a.o.
Du behöver inte titta på Amerikanska videor. Inga Amerikaner är inblandade här. Och vad menar du med cirkusnamn?

Hambini tråden
Om jag förstått dig rätt, så tror du att Hambini talar och beter sig så på sitt jobb. Han hade nog inte kommit så långt om han gjorde det.

Jag vet med mig att det är effektivare att vara prestigelös och använda ett språkbruk som beskriver problem och lösning, utan att använda samma ord för problem och lösning.

Hambini tråden
Bra då att du har en flickvän som är snäll. Annars, jag har arbetat med/åt en del extremt otrevliga, raljanta, riktiga ärkeas till människor som får fortsätta hålla på som de gör eftersom de levererar resultat. Varför är det så? Jag vet inte. Kanske finns det tillräckligt många där ute som tycker att "bete sig som ett svin" = målmedvetenhet.

Sen angående Hambinis youtubekanal. Det är ju ett humorprogram med inslag av teknik. Om man inte tycker att det är roligt behöver man inte titta på det. Beter sig karln så i verkligheten? Vem vet? Det skulle inte förvåna mig om det visade sig att han nått den nivå av skitsnackande han har idag är för att får fler youtube visningar när han svär mycket jämfört med när han svär lite

Kul att du lyckades sätt fingret rakt på det, antagligen helt omedvetet.
Min flickvän är naturligtvis helt underbar, men hon är definitivt just precis också den typ du beskriver, dock har hon lyckats fatta att om man tyglar sig och faktiskt förhåller sig till andra människor som de vore människor helt oberoende deras kunskap så kommer man ännu snabbare fram till resultat.

Kopplingen till Hambini YT var mest eftersom flera i denna tråd försökt förklara det med kulturen i UK att det skulle vara ett acceptabelt språkbruk alternativt inte allas har med hans kompetens att göra.
Jag anser att alla dessa omskrivningar är BS, det han gör, gör han helt av underhållningsvärde och han skulle i mina ögon vara betydligt trovärdigare och behagligare att titta på om det inte var en sån svada.

Hambini tråden

Det är helt klart att han gör det för underhållningens skull och mycket är "tounge in cheek" och "shock value".
Hej.. Det finns ett klipp som handlar om hans hembesök hos en äldre följare i Manchester med problem. Man kan ju om man vill titta på det. Jag får en kliande, växande känsla av att många som postar här inte har SETT så speciellt många av hans klipp.. Det är liksom viktigare att lufta sin åsikt.. mvh borano20

Hambini tråden
Du skriver så här: Oavsett vad som flyger på Happy så är det minst lika viktigt i resen av världen att kunna förmedla sitt kunnande på ett acceptabelt sätt för att bli tagen på allvar.
Eller skall vi kanske börja lyssna på Trump oxå?

Du skulle alltså inte lyssna på den kunniga personen som inspekterat din ram om den personen förmedlade sin slutsats på ett liknande sätt som Hambini gör. Alltså genom att svära och "roasta" tillverkaren.

Exakt den slutsatsen trodde jag var solklar redan för ett antal inlägg sedan, av samma anledning som jag inte skulle anlita denna ”expert” så skulle ett i övrigt bra resultat kraftigt kontamineras och riskeras att misskrediteras om personen inte kan förmedla detta på ett ”normalt” sätt.

Är det något som oklart med min ställning i denna fråga?

Hambini tråden
Kul att du lyckades sätt fingret rakt på det, antagligen helt omedvetet.
Min flickvän är naturligtvis helt underbar, men hon är definitivt just precis också den typ du beskriver, dock har hon lyckats fatta att om man tyglar sig och faktiskt förhåller sig till andra människor som de vore människor helt oberoende deras kunskap så kommer man ännu snabbare fram till resultat.

Kopplingen till Hambini YT var mest eftersom flera i denna tråd försökt förklara det med kulturen i UK att det skulle vara ett acceptabelt språkbruk alternativt inte allas har med hans kompetens att göra.
Jag anser att alla dessa omskrivningar är BS, det han gör, gör han helt av underhållningsvärde och han skulle i mina ögon vara betydligt trovärdigare och behagligare att titta på om det inte var en sån svada.
Hej.. Han har alltså fel, för att han svär å kallar inkompetenta för just inkompetenta?? Jawzah, baby, jawzah... mvh borano20

Hambini tråden

Jag tror inte det, men en del inlägg i hans försvar har nämnt diverse diagnoser och kulturella skillnader som en del av förklaringen och det köper inte jag.
Men den retorik han valt fungerar inte på mig, vill han vifta med sina referenser till prestige projekt han varit del i så blandar det sig väldigt illa med ett språk som anstår en sjöman på en rejäl fylla i hamnkvarteren.

Det blir trovärdighetsproblem, då det finns andra med liknande kunskap som kan förmedla samma kunskap utan denna osmakliga showen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp