UprightCitizen
Aktiv medlem
Hambini tråden
Äh, det var inget fel på framställningen. Är bara jag som är så pass internetskadad att jag förutsätter att folk på forum inte klarar av att vara så pass prestigelösa. Hatten av!Jag ironiserar i så fall över mitt eget beteende och mina egna känslor. Jag tycker att du hade en poäng vad gäller den kognitiva dissonansen, så ville mest hålla med och beskriva min egen "resa" ☺ Får jobba lite med förmedlandet, kanske.
Vad gäller ramen känner jag mig lite lurad, eftersom jag i min enfald trodde att en dyrare ram från en mindre tillverkare skulle innebära höga krav på tillverkning och kvalitetskontroll samt vettig kundsupport och garanti. Sen betyder så klart inte en roast av ett ramexemplar på internet att alla ramar av samma modell har liknande problem, men osäkerheten kring det och oförmågan att få till stånd en egen utredning av det hela stör mig lite. Men bara lite. Jag var ju medveten om att jag köpte en kolfiberram. Anledningen till att jag köpte den var att jag skulle cykla 680 mil över USA och det klarade den ju galant. Nu står den här hemma och känns halvt pensionerad med klisterrester från reflextejp och tomma däck.
Låter som en spännande liten tur att göra den där USA-cyklingen!
Jag är rätt ny på att ha snöat in på att cykla så pass som nu, så jag vet inte hur det generellt ser ut i cykelbranschen. Men jag har länge haft ett annat intresse som är en stark "prylsport" och där företag ofta startas av entusiaster. Det går att dra vissa paralleller. Där har jag också med åren skaffat mig mer solid teoretisk kunskap och bit för bit insett hur mycket som säljs på varumärkeskult och mytbildning och att många dyra grejer inte levererar annat än i marknadsföringsmaterialet. Inte för att det inte lagts ner tid och pengar på utveckling och material utan för att konstruktörerna ibland saknar väsentlig kunskap och har därmed inte kunnat göra vettiga prioriteringar. Korrelationen pris/kvalitet är inte en naturlag.