Hambini tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hambini tråden
Hur vet du att jag är över 10år?? Du verkar veta så mycket om Justin Bieber. Är du säker på att det inte var du som var hans fan? Din avatar tyder på att du är väldigt mogen.

Har du nåt att säga om ämnet ifråga eller vill du att en 5 åring ska förklara saker för dig?
Bryr mig väldigt lite om din ålder. Ville bara förmedla liknelsen jag såg.

Rörande ämnet så har jag inget matnyttigt att tillföra men vill du prata ålder, mognadsgrad eller Justin Bieber så dra gärna iväg ett PM??

Hambini tråden
Och hur vet vi det? Folk ifrågasätter Hambinis bakgrund. Fram med bevis nu alla ingenjörer. Annars är ni bara random personer som sitter i era föräldrars källare.

Ingenjör är ju inte en skyddad titel så den blir bildligt talat en ganska slapp kukmätartävling, handlar ju bara om att ha suttit i en skolbänk tillräckligt länge, eller kanske via korrespondens sk. herrmods Ingenjör.
På ett annat forum där jag ibland hänger är motsvarigheten till Hambini:

Ing. Öhman,
han har bara valt att avstava sitt förnamn Ingemar för att så många fans misstar detta för att han faktiskt är Ingenjör, medns han faktisk "bara" är en ganska kompetent konstruktör.

Hambini tråden
.
Jo, vi har rätt att vara ignoranta. Det är inte heller förbjudet att vara otrevlig och oförskämd. Men det stimulerar inte till konstruktiva samtal. Det (dåliga) kommunikationssättet får vissa människor (i detta fall med både kunskap och erfarenhet) att välja bort en diskussion. Och när såna människor väljer att avstå, så får du inte ta del av lika mycket kunskap. I mina ögon är det ett betydligt sämre utfall. Du kan fortsätta försöka övertyga Kid1000 att ge sig in i en oönskad diskussion (på "skrikiga" villkor) eller försöka inse att det kanske är (den dåliga) diskussionen (och inte avsaknad på motargument) som avskräcker.
Som om den här tråden har hållt så himla hög nivå hittills. Det är för det mesta en konversation om vad folk tycker om Hambinis beteende. Om du vill se otrevliga och oförskämda kommentarer, kan du titta i den här tråden. Hur mycket värre kan det bli?

Senast ändrad:
Hambini tråden
Ingenjör är ju inte en skyddad titel så den blir bildligt talat en ganska slapp kukmätartävling, handlar ju bara om att ha suttit i en skolbänk tillräckligt länge, eller kanske via korrespondens sk. herrmods Ingenjör.
På ett annat forum där jag ibland hänger är motsvarigheten till Hambini:

Ing. Öhman,
han har bara valt att avstava sitt förnamn Ingemar för att så många fans misstar detta för att han faktiskt är Ingenjör, medns han faktisk "bara" är en ganska kompetent konstruktör.
CV är godtagbart isåfall.?

Hambini tråden
.
Som om den här tråden har hållt så himla hög nivå hittils. Det är för det mesta en konversation om vad folk tycker om Hambinis beteende. Om du vill se otrevliga och oförskämda kommentarer, kan du titta i den här tråden. Hur mycket värre kan det bli?
Eftersom utgångsmaterialet verkar vara väldigt skränigt är jag inte förvånad. Jag är mer förvånad över att vissa är väldigt tålmodiga och INTE ger sig in i skrikmatchen. Hur bidrar du själv till att förbättra diskussionen? Tycker du att kommentarerna här är värre än Hambinis? Du skrev ju att det ibland är nödvändigt att trampa nån på tårna för att komma nånstans. Jag håller inte alls med. Det är dumt att trampa nån på tårna, eller att tränga sig i kön. Det skapar bara en tråkig stämning. Och vissa håller sig, av förståeliga skäl, från tråkiga ställen. Happy ska vara som en skön hemmafest, där man hänger i soffan och har trevligt (så var det iaf förut). Kommer du inklampandes som en Hambini kommer du inte få ut nånting, utan bara göra alla andra förbannade. Gratis tips.

Hambini tråden
Bryr mig väldigt lite om din ålder. Ville bara förmedla liknelsen jag såg.

Rörande ämnet så har jag inget matnyttigt att tillföra men vill du prata ålder, mognadsgrad eller Justin Bieber så dra gärna iväg ett PM??
Så det är ok att håna en 10åring?

Hambini tråden
Och hur vet vi det? Folk ifrågasätter Hambinis bakgrund. Fram med bevis nu alla ingenjörer. Annars är ni bara random personer som sitter i era föräldrars källare.
Vi vet inte men det är min uppskattning efter att ha varit medlem här länge, någon känner jag och är säker på.
Jag tycker att det är du som är mest imponerad av utbildningar, ingen annan har väl hänvisat till sin egen?
Du verkar däremot skapligt faktaresistent och säger emot personer utan att ha en aning om vad dom har för kunskap och fäktar med vad som helst, exempelvis detta om kid1000.

M

Hambini tråden
Eftersom utgångsmaterialet verkar vara väldigt skränigt är jag inte förvånad. Jag är mer förvånad över att vissa är väldigt tålmodiga och INTE ger sig in i skrikmatchen. Hur bidrar du själv till att förbättra diskussionen? Tycker du att kommentarerna här är värre än Hambinis? Du skrev ju att det ibland är nödvändigt att trampa nån på tårna för att komma nånstans. Jag håller inte alls med. Det är dumt att trampa nån på tårna, eller att tränga sig i kön. Det skapar bara en tråkig stämning. Och vissa håller sig, av förståeliga skäl, från tråkiga ställen. Happy ska vara som en skön hemmafest, där man hänger i soffan och har trevligt (så var det iaf förut). Kommer du inklampandes som en Hambini kommer du inte få ut nånting, utan bara göra alla andra förbannade. Gratis tips.
Jag gör inget förutom att försvara mig, eftersom jag blir attackerad från alla håll och kanter. Jag har faktiskt diskuterat på ett civiliserat sätt innan folk började attackera mig. Och det var ungefär när Hambini kom in, då skiten spårade ur. Antar att de flesta som kritiserade honom pissade på sig, när de insåg att de kanske skulle vara tvungna att faktiskt diskutera sakligt istället för att ägna sig åt att kritisera hans personlighet. Eller så är svengelskan lite rostig, eller både och. Man kan likna folk i den här tråden till en stenåldersstam. Oj en utomstående som vi inte känner har kommit in. Vi måste puckla på honom.

Trampa på tårna? Jag menade i arbetslivet, vad pratar om?

Hambini tråden
Jag gör inget förutom att försvara mig, eftersom jag blir attackerad från alla håll och kanter. Jag har faktiskt diskuterat på ett civiliserat sätt innan folk började attackera mig. Och det var ungefär när Hambini kom in, då skiten spårade ur. Antar att de flesta som kritiserade honom pissade på sig, när de insåg att de kanske skulle vara tvungna att faktiskt diskutera sakligt istället för att ägna sig åt att kritisera hans personlighet. Eller så är svengelskan lite rostig, eller både och. Man kan likna folk i den här tråden till en stenåldersstam. Oj en utomstående som vi inte känner har kommit in. Vi måste puckla på honom.

Är det det du lärt dig av detta så kan jag nog inte hjälpa dig. Du har rätt, alla andra har fel. Det är inte du som är problemet på festen, det är alla andra. Nåja, jag försökte hjälp dig, iaf.

Hambini tråden
Blir jag hånad så får jag väl ge tillbaka lite? Ser du mig börja håna nån utan provokation?
Du har ett val att nappa eller att låta det vara. Vad var ditt mål med denna tråd? Kommer du närmare målet om du nappar? Om svaret är nej, råder jag dig att inte nappa.

Hambini tråden
Du har ett val att nappa eller att låta det vara. Vad var ditt mål med denna tråd? Kommer du närmare målet om du nappar? Om svaret är nej, råder jag dig att inte nappa.
Målet var att inte gå ot på en annan tråd, där Hambini kom upp. Det första inlägget i den här tråden är det nån som hånar mig.

Edit: fjärde

Hambini tråden

Jag tror tyvärr att du missat en lite detalj, det var inte så många utom du själv som hade något intresse att diskutera med honom, de flesta hade tvärt emot en åsikt om att hans sätt att diskutera hade allting annat att önska.
Ibland är ju sanningen så enkel att man helt enkelt inte ser den, men ingen kan säga att du inte agiterat för din sak, det framgår med önskvärd tydlighet.

• Gilla
Reactions: BFS
Hambini tråden
Tack ni alla som tar mig i försvar och nej jag blir inte förlägen av att försöka argumentera med Hambini eller Sam00.
Jag har inget behov av att bevisa någonting, jag är ganska bra på svenska men svenskt teckenspråk som är mitt modersmål är jag bättre på, engelska är jag rätt OK med. Det som gör att jag inte vill samtala är helt enkelt tonen och när argumenten tar slut så övergår man till personangrepp. Det är inget jag uppmuntrar eller vill medverka i.
Hambini är säkert duktig på vevlager och säljer nog en bra lösning, det finns flera liknande och jag har löst sådana problem rätt länge nu. Det jag opponerar mig mot är retoriken som antingen är allt bra eller väldigt dåligt. Totalsågning av en produkt är inget jag lyssnar på. Speciellt inte när utvecklarna har varit i industrin länge och till och med längre än mig. Jag vet med mig att Vroomen är ingen charlatan.
Erkännes att cykelindustrin lider av för många standarder, många är bra i teorin men klarar verkligheten mindre bra.
Det problemet finns i princip all tillverkningsindustri.

Hambini tråden
Är det det du lärt dig av detta så kan jag nog inte hjälpa dig. Du har rätt, alla andra har fel. Det är inte du som är problemet på festen, det är alla andra. Nåja, jag försökte hjälp dig, iaf.
Det är flera som håller med mig, men majoriteten gör inte det. Det är inget fel i att ha en annan åsikt, men man behöver inte håna och hoppa på nån för det. Kan du hitta ett inlägg där jag hånar nån utan provokation?

Hambini tråden
Målet var att inte gå ot på en annan tråd, där Hambini kom upp. Det första inlägget i den här tråden är det nån som hånar mig.

Edit: fjärde
Släpp det. Tänk att du kommer på en fest (Happy). Du är ny. Du känner ingen. Låt oss säga att du kommer med ett påstående. En på festen håller inte med. Du kommer med en attityd som kan tolkas som "Vem fan är du och vad fan vet du?". Om den personen är känd, och uppskattad, för sitt kunnande, kommer du inte att glida ner i kompissoffan med gillande nickar omkring dig. Det kommer att bli en dålig stämning. Och om du fortsätter på samma sätt blir det inte bättre. Så, kan det vara så att du (omedvetet) bidragit till att det som hänt har hänt? Du behöver inte erkänna, men kan det vara så i teorin?

Hambini tråden
Det är flera som håller med mig, men majoriteten gör inte det. Det är inget fel i att ha en annan åsikt, men man behöver inte håna och hoppa på nån för det. Kan du hitta ett inlägg där jag hånar nån utan provokation?
Och du behöver inte nappa.

Hambini tråden
Släpp det. Tänk att du kommer på en fest (Happy). Du är ny. Du känner ingen. Låt oss säga att du kommer med ett påstående. En på festen håller inte med. Du kommer med en attityd som kan tolkas som "Vem fan är du och vad fan vet du?". Om den personen är känd, och uppskattad, för sitt kunnande, kommer du inte att glida ner i kompissoffan med gillande nickar omkring dig. Det kommer att bli en dålig stämning. Och om du fortsätter på samma sätt blir det inte bättre. Så, kan det vara så att du (omedvetet) bidragit till att det som hänt har hänt? Du behöver inte erkänna, men kan det vara så i teorin?
Jo det kan visst vara så. Jag vet inte om jag hade en attityd till den graden. Får gå tillbaka och kolla. Men jag tror det handlar mer om att många starkt ogillar Hambini, och de riktar det mot mig eftersom jag försvarat honom mest. Men han är ju här, de kam ju säga vad de tycker direkt till honom. Det nån sa om varufetischism tror jag spelar in mycket. Folk ser det Hambini gör som en attack mot de själva genom märken de associerar med. Det hjälper inte heller om de också inte gillar sättet det framförs på.

Hambini tråden
Hur kan någon tro att det finns särskilt mycket relevanta erfarenheter från (svenska) flygindustrin som går att översätta till vevlager på en cykel? Ett flygplan har inte många roterande delar som inte är köpta färdiga. ( = designas inte i Sverige)

Ta istället ett hederligt svenskt företag som ABB som har ett flertal roterande maskiner som huvudprodukter. Hur många av oss här har jobbat som maskiningenjör på ABB vill jag hellre veta än hur många som jobbat på Saab.

Hambini tråden
De flesta ingenjörer gör den lilla bit de blir tilldelade att hantera. Sällan spännande, ofta med ett ansvar för resultat och utförande. Kan man inte bete sig i grupp får man svårt att jobba. Många företag har etiska regler. Klarar man sig inte inom ramen för dem åker man ut. Att gapa, skrika, svära och leva rövare är inte ett framgångsrecept.

Hambini tråden
Om du verkligen har den åsikten, förstår jag inte hur Hambini kan vara din idol.
Vet inte om jag har en idol. Hambini tycker jag är rolig att lyssna på bara. Det betyder inte att jag kommer härma honom i verkliga livet. Jag lyssnar också på True Crime poddar, det betyder inte att jag kommer mörda folk.

Är det verkligen nån av cykeldesigners han snackar skit om som bryr sig om det? Det enda jag kan se är att vissa med stora egon kommer ta åt sig. Som Vroomen med alla sina utmärkelser. Om man har lite sunt förnuft som kund, så kommer man nog fram till att det är en väldigt liten del av ramarna som avviker från standarder.

Är det inte bara positivt om det han gör faktiskt leder till att företagen förbättrar sig? Det är iallafall bra för oss kunder. Och vem är det som tar mest illa upp, just märkets kunder. Det är klart att den produkten som de valt måste vara bäst.

Själv skulle jag inte tveka att köpa nån av de ramarna han har sågat. Har en Merida nu men är sugen på en Cannondale som nästa cykel.

Hambini tråden
Jag har inte experisen att säga hur bra Hambinis aero tester är jämfört med Flo t.e.x
Vissa saker har Hambini varit bra på att få fram:
-Det skiljer nästan inget emellan olika aerohjul, det beror mest på fälghöjd, och det är typ enstaka Watt.
Att då använda en mätmetod som kan ge (om jag kommer ihåg rätt 5-10W, eller mer, osäkerhet endast pga vald mätmetod är väl inte särskilt bra?
Denna mätmetodens osäkerhet är sedan flera år välkänd långt utanför fack och yrkesmänniskor, det är därför jag vet om det.
Att sedan även vägra diskutera vald mätmetod, och dess konsekvenser, är inte heller särskilt bra.

Hambini tråden
I've bought myself a voodoo billy bookcase to get in touch with my swedish side.
I am taking one for the team.

Mr. Hambini

It is a question that seems to linger here in our little forum.
I can in no way take pride in having thought out the issue but see myself more as a messenger boy.

This is the question:

How come you chose to make your reference templates for checking bearing seats in a material that is so temperature sensitive when you could have used a more temperature stable metal for a scientifically more accurate result?

Hambini tråden
De flesta ingenjörer gör den lilla bit de blir tilldelade att hantera. Sällan spännande, ofta med ett ansvar för resultat och utförande. Kan man inte bete sig i grupp får man svårt att jobba. Många företag har etiska regler. Klarar man sig inte inom ramen för dem åker man ut. Att gapa, skrika, svära och leva rövare är inte ett framgångsrecept.
Du har rätt, och jag gissar på att Hambini inte gör det på sitt jobb.

Hambini tråden
Hur kan någon tro att det finns särskilt mycket relevanta erfarenheter från (svenska) flygindustrin som går att översätta till vevlager på en cykel? Ett flygplan har inte många roterande delar som inte är köpta färdiga. ( = designas inte i Sverige)

Ta istället ett hederligt svenskt företag som ABB som har ett flertal roterande maskiner som huvudprodukter. Hur många av oss här har jobbat som maskiningenjör på ABB vill jag hellre veta än hur många som jobbat på Saab.

Kan tyvärr bara stoltsera med att jag vet vilket oljetryck jag måste få upp i det yttersta rullagret på en STAL mottycksturbin för att lagret inte skall skära under axeln tyngd när man släpper på ångan, en ganska nyttig kunskap som väl går att applicera på roterande delar på en cykel. :)

Hambini tråden
Kan tyvärr bara stoltsera med att jag vet vilket oljetryck jag måste få upp i det yttersta rullagret på en STAL mottycksturbin för att lagret inte skall skära under axeln tyngd när man släpper på ångan, en ganska nyttig kunskap som väl går att applicera på roterande delar på en cykel. :)

Härligt! Och den skulle du ju aldrig stoppa in i ett flygplan? Flygingenjörerna kan ju dra något gammalt över sig när turbiningenjörerna dyker upp.

Hambini tråden
OK, även om tråden egentligen tjänat ut sitt syfte så skall jag ta tillfället i akt och dela lite erfarenheter av "funkisar" i arbetslivet, mitt perspektiv är 100% mitt personliga och bygger på ca 30år på olika arbetsplatser.

Min första fasta anställning var på en ingenjörsbyrå som gjorde diverse olika legoarbeten åt företag och myndigheter, Jag var 16år och skoltrött när jag hittade detta jobb, en av våra mest produktiva medarbetare hetter Kari och han var en hejare på att sortera, montera och nita fast saker på kretskort. Jag har ingen aning vad hans bakgrund var men han var ganska högljudd och spred mycket glädje runt sig på jobbet, dock fick Kari tyvärr inte chansen att ytmontera kretskort till Ericsson eller uppdatera styrsystem till RBS 70 eller ens Strappa om kort till Norsk Data's system. Men Kari hade en stor portion sociala färdigheter sina utmaningar till trots.

I samma veva träffade jag min första flickvän, hon är idag mor till 3 barn har haft ett antal bra jobb inom omsorgen både hos privata och publika aktörer samt varit stående krönikör i flera tidningar inte så mycket på grund av sina diagnoser utan kanske mer tack vare.

Under några år hade jag nöjet att få vara kontaktperson till en supertrevlig kille med en ganska grav Aspberger diagnos som hade det lite jobbigt med att omvärlden fortsatte att utvecklas fast hans egen utveckling hade bromsats in.

Under de år som jag drev eget företag så skulle jag uppskatta att åtminstone 80% av mina anställda skulle kvalificera för minst 1 diagnos, detta till trots så var var de flitigt anlitade och otroligt uppskattade hos kunder som var en blandning av våra största inom finanssektorn och myndigheter och verk.

Skulle jag sammla ihop mina mest uppskattade kollegor, nära vänner och min familj så skulle vi förmodligen kunna sysselsätta en mindre klinik i psykiatri för all framtid med att rota runt i vårt inre, men vi kan fortfarande sitta ner vi ett bord och föra en normal konversation och bete oss civiliserat. Vad vill jag säga med detta då, jo att jag tror absolut inte att det finns en direkt koppling mellan en person fysiska eller psykiska framtoning och deras intellektuella eller för den delen praktiska förmåga, snarare tvärt om då egenheter ofta frigör tid att odla särintressen, men med detta sagt så tycker jag fortfarande inte att svordommar, skälsord och annat dravel med mening att förminska andra så att ens egen trovärdighet ökar är en hållbar retorik.

Det finns redan ord för detta, det är mobbing och om det sker på nätet så blir man ett Troll.
Självklart kan det finnas mer eller mindre ädla motiv till att man väljer att gå den vägen men ett Troll är man fortfarande.

Har någon fortfarande energi att sätta sig in i ett intressant sätt att använda en kontroversiell retorik för att uppnå sina syften så kan jag rekommendera: Milo Yiannopoulos
Jag kan o-rekommendera Milo Yiannopolous

Hambini tråden
Härligt! Och den skulle du ju aldrig stoppa in i ett flygplan? Flygingenjörerna kan ju dra något gammalt över sig när turbiningenjörerna dyker upp.

Om vi skall vara snälla mot flygindustrin kan man ju säga att det inte är många kärror som skulle lämna asfalten utan en schysst fungerande turbin, är ju egentligen bara drivmedlet som skiljer den från en hederlig stal laval :)

• Gilla
Hambini tråden
Om vi skall vara snälla mot flygindustrin kan man ju säga att det inte är många kärror som skulle lämna asfalten utan en schysst fungerande turbin, är ju egentligen bara drivmedlet som skiljer den från en hederlig stal laval :)
Nåja, STAL försökte ju också flyga i det som senare blev startskottet för industriella gasturbiner och GT35. :D

Hambini tråden
Jo det kan visst vara så. Jag vet inte om jag hade en attityd till den graden. Får gå tillbaka och kolla. Men jag tror det handlar mer om att många starkt ogillar Hambini, och de riktar det mot mig eftersom jag försvarat honom mest. Men han är ju här, de kam ju säga vad de tycker direkt till honom. Det nån sa om varufetischism tror jag spelar in mycket. Folk ser det Hambini gör som en attack mot de själva genom märken de associerar med. Det hjälper inte heller om de också inte gillar sättet det framförs på.
Eller så tycker de helt enkelt att hans kunnande drunknar i hans sätt att presentera kritiken? De kan få information på andra ställen, UTAN utbrott, och tycker att det är alldeles tillräckligt. Återigen, tänk dig detta forum som en hemmafest. Tänk om de inte VILL ta en diskussion med en youtuber som tycker det är kul med påhopp? Att DU vill det skiter de i. Det har inget med deras kompetensnivå att göra. De väljer att INTE bråka med den antagonistiska snubben som DU har tagit med dig till den trevliga festen. Jag förstår dem. Förstår DU dem?

Hambini tråden
Säg att
Du säger alltså att vi har rätt att vara ignoranta på ett forum. Det visste jag inte, jag trodde att alla måste ha rätt hela tiden, annars får de inte posta.?

Hela tråden har handlat om Hambini har rätt i sina bedömningar när det gäller standarden på olika vevhus. Kid1000 är den enda kvalificerade att avgöra om Hambini gör rätt tekniskt sett, alltså i sitt sätt att mäta osv. Så då ska vi alltså inte försöka konstatera om han gör rätt, när vi ändå har en ingenjör här som förstår sig på saken? Alla vill ju veta eller hur?

Eller är poängen med trådan att bara ta en massiv dump på Hambini?

Jag förstår inte varför det måste vara en oändlighetsdiskussion. Om det ens skulle bli en diskussion, vad är det som stoppar honom att bara ignorera och gå vidare?

Det var du som startade tråden och ett korståg för att promota en otrevlig, barnslig gnällpelle som försöker göra sig förmögen på att "erbjuda" lösning på påhittade/överdrivna problem. Det här är ditt korståg. Försvara din profet du, men är det inte lite lustigt att du väljer att bli otrevlig bara för att alla (eller nästan ingen...) delar din tro?

Hambini tråden
Han är ju definitivt inte allas kopp te, men han vet ju hur man kan ta retorik till det extrema för att få uppmärksamhet och innehållet är egentligen inte alls så kontroversiellt som många vill tro.

Du får nog läsa på lite om Milo om du inte tycker det han säger kan vara jävligt kontroversiellt. :P

• Gilla
Hambini tråden
Tänk om de inte VILL ta en diskussion med en youtuber som tycker det är kul med påhopp? Att DU vill det skiter de i. Det har inget med deras kompetensnivå att göra. De väljer att INTE bråka med den antagonistiska snubben som DU har tagit med dig till den trevliga festen. Jag förstår dem. Förstår DU dem?

Bra liknelse!
Går inte budskapet nu så är det nog ingen idé att lägga mer tid på att försöka förklara.

• Gilla
Hambini tråden
Eller så tycker de helt enkelt att hans kunnande drunknar i hans sätt att presentera kritiken? De kan få information på andra ställen, UTAN utbrott, och tycker att det är alldeles tillräckligt. Återigen, tänk dig detta forum som en hemmafest. Tänk om de inte VILL ta en diskussion med en youtuber som tycker det är kul med påhopp? Att DU vill det skiter de i. Det har inget med deras kompetensnivå att göra. De väljer att INTE bråka med den antagonistiska snubben som DU har tagit med dig till den trevliga festen. Jag förstår dem. Förstår DU dem?
Men jag har inte tagit med honom, han bjöd in sig själv. Jag sa att jag blev hånad och påhoppad p.g.a. att jag försvarade honom. Men varför hånar de inte honom direkt? Det behöver inte vara en diskussion, det är bara att säga det man tycker om honom en gång och så är det klart.

Jag var ju själv på festen förut, hur får du till det att jag har tagit med Hambini till festen. Vilken rolig fest det blev förresten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp