Tråkigt, vad är det för ram? Svetsarna ser helt klart rätt ”kladdiga” ut och bygger mer än vanligt ?
Det är en gammal GT Force från typ 95. Kan mycket väl vara svetsarna som spökar, men det verkar inte vara något problem med 10-delat som är lika långa (iom. att det är spacer bakom)? I alla fall inte enligt liknande byggen jag sett på interwebs.
Jag hade ett superstarnav för landsväg för några år sedan och även om det funkade så hamnade kassetten klart annorlunda än på de flera andra hjul jag hade. Funkade inte att byta mellan hjulen att ändra ändlägena för växeln och det är ovanligt.
Jag har lyckats sätta en SRAM-kasett fel på splinsen med resultat att den kommer för långt ut. Cyklade till och med i det läget efter att ha bråkat med ändlägena en hel del. Ta loss och kolla så att du hittar det läge som är närmast ekrarna.
Har monterat kassetten på trainern, vilket säger mig att det inte bör ha med själva navet att göra. Eventuellt så är kassetten på trainern också sram och jag har lyckats klanta till monteringen 8 gånger, inte helt otroligt men inte så rimligt. I så fall så får jag mekförbud resten av året :)
En 10s body aka mtb body ...?
Testade på min trainer (kickr '16) och fick samma problem där.
Har nu testat att byta kassett med den jag har på trainern. Har testat att montera på trainern men får samma problem, oavsett vilken av kassetterna jag använder (monterade bägge).
Har inte testat att lägga dit en sån där räfflad spacer, ser dock inte hur det skulle bli tillräckligt med plats för navet att "fästa" i drop-out. Finns det smalare än denna?
Klingorna är för 10-speed men jag har förstått att det inte ska spela någon roll, har jag helt fel här? Kan det vara så att klingor för 11-speed ger en annan kedjelinje?
Vevpartiet är ett FSA SLK med Stronglight 50/34 10-speed klingor.

Avstånd mellan dropouts är ~131-132mm, det borde rimligtvis inte vara något problem där.
Hub är Road2 från Star components (
https://www.superstarcomponents.com/en/road2-rear-hub.htm). Köptes dock som färdiga hjul när dom hade nån rea för typ 1 år sen. Enligt hemsidan så ska det funka med 11-delad kassett.

Om min slutledningsförmåga inte är helt off så säger det mig att det antingen är:
a) Något knas med kedjestaget på ramen
b) Vevpartiet är (som Stumpy och Misslycka 2.0) var inne på) antingen för brett och/eller så är kedjelinjen för skev. Det är ju millimeter från att inte ta emot.
Nästa steg blir att rulla iväg till LBS och se om de kan klura ut vad som är knas. Har googlat runt och vissa verkar ha löst det genom att flytta eller lägga till en spacer i navet (?) och sedan disha om hjulet. Det är helt över mig kompetensnivå och om så vore fallet så borde det funkat fint på trainern?
Det kanske är så enkelt att anledningen till att jag inte hittat någon som kört 11-delat på den här ramen är den att det inte "går". De byggen med samma jag jag sett kör alla med 9 eller 10-delat.