Kedjan tar emot kedjestaget, hilfe.

wukkaN

Aktiv medlem
Är i slutfasen med bygget och upptäcker, efter en längre tids justerande för att få bort oljud, att kedjan tar emot kedjestaget (se bilder). Detta har i sin tur gnagt på lacken och jag är rädd att ramen hade gått sönder, det är ju ett synnerligen trist ställe som det gnager på.
nedladdning.pngnedladdning (1).pngnedladdning (2).png

Hjulen är byggda på superstar components road2 hub och ska, utifrån vad jag kan förstå, funka med 11-delat. Kassetten är en 11-28 sram. Jag har ingen aning om varför det blir såhär, har sett andra byggen där 11-delat verkar funka så tror inte det är ramen som begränsar. Det finns ingen spacer (för 10-delat) på huben. Någon som har varit med om liknande?

Lägger in en kommentar istället för edit: Det verkar som att de byggen jag tittat på kör 10-delat, kanske är ramen som inte tar 11-delat? Skulle det funka att köra 10-delat kassett med force22-reglage?

Tror minsta drevet hamnar på samma ställe på en 10- som 11-delad kassett. Det är största som hamnar längre ut med spacer innanför. Det är inte vevpartiet som är för brett?

Tror minsta drevet hamnar på samma ställe på en 10- som 11-delad kassett. Det är största som hamnar längre ut med spacer innanför. Det är inte vevpartiet som är för brett?
Det var så som jag resonerade först, det borde ju passa? Vevpartiet är, av allt att döma, för lvg och när jag mätte axeln så var det inga konstigheter.
Såhär ser det ut på huben när kassetten är monterad, ska den vara så ”flush”? Om den inte är anpassad för 11-delat så borde det väl inte gå att låsa kassetten utan problem.
A95E2278-91EF-43DE-9B72-7362DCC5F727.jpeg

Skulle ju bli klar idag och premiärcykla iväg till dig med grejerna :)

Senast ändrad:
Vad för spacer och var ska den sättas? :)
En distansbricka helt vanlig som passar över axeln.
Mellan navet och dropouten. Så att dropouten flyttas ut lite. Löser säkert problemet, men det blir väl lite svårare att sätta dit hjulet. Och just ja hjulet kommer inte att sitta centrerat. Dålig idé

Hör med superstar components då? De borde väl veta om det är som det ska med navet.
Eller har du monterat någon kassettspacer längst in som inte ska vara där?

Ingen kassettspacer är monterad. Får nog ta och höra av mig till SC, tänkte mest ifall det var något uppenbart som jag missat och kunde åtgärda redan ikväll.

Kan det vara så att du har en "stor" minsta kugg på kassetten?
Hänger inte riktigt med på hur du menar med "stor" på minsta?

Det enda jag kan tänka är att det är en hub avsedd för shimano men jag har på en sram-kassett, men det ska väl funka?

Ingen kassettspacer är monterad. Får nog ta och höra av mig till SC, tänkte mest ifall det var något uppenbart som jag missat och kunde åtgärda redan ikväll.

Hänger inte riktigt med på hur du menar med "stor" på minsta?

Det enda jag kan tänka är att det är en hub avsedd för shimano men jag har på en sram-kassett, men det ska väl funka?

Stor är väl om man har 12t istället för 10t tex på det minsta drevet, men står ju att du har 11t, så borde ju vara lugnt :)

Du kanske kan låna ett hjul av någon och testa?
sitter de lösa endcaps? inte så de sitter fel? alltså höger cap på vänster sida?

jättebra tips från bägge håll! Har inte ens tänkt på att end caps kan vara felmonterade.

Ska först testa att montera cykeln på trainern. Där sitter en 105 11-28, om det funkar bra kan jag utgå från att det har med bakhjulet att göra. Motsatsvis så kan jag ju utgå från att det har med antingen ram eller justeringen av växeln att göra, om det inte funkar på trainern.

Slutligen så kan jag ju alltid dra iväg till LBS och be dom kasta ett getöga.

Jag återkommer när jag felsökt vidare!

Måttade lite med tumstock och har ~5 mm mellan centrum på yttersta kuggen och utsidan på låsmuttern på ett antal hjul.

F1DC183B-07A1-49BE-86D9-2B0782EA74F9.jpeg

Jag har lyckats sätta en SRAM-kasett fel på splinsen med resultat att den kommer för långt ut. Cyklade till och med i det läget efter att ha bråkat med ändlägena en hel del. Ta loss och kolla så att du hittar det läge som är närmast ekrarna.

Jag hade ett superstarnav för landsväg för några år sedan och även om det funkade så hamnade kassetten klart annorlunda än på de flera andra hjul jag hade. Funkade inte att byta mellan hjulen att ändra ändlägena för växeln och det är ovanligt.

Tråkigt, vad är det för ram? Svetsarna ser helt klart rätt ”kladdiga” ut och bygger mer än vanligt ?
Det är en gammal GT Force från typ 95. Kan mycket väl vara svetsarna som spökar, men det verkar inte vara något problem med 10-delat som är lika långa (iom. att det är spacer bakom)? I alla fall inte enligt liknande byggen jag sett på interwebs.

Jag hade ett superstarnav för landsväg för några år sedan och även om det funkade så hamnade kassetten klart annorlunda än på de flera andra hjul jag hade. Funkade inte att byta mellan hjulen att ändra ändlägena för växeln och det är ovanligt.
Jag har lyckats sätta en SRAM-kasett fel på splinsen med resultat att den kommer för långt ut. Cyklade till och med i det läget efter att ha bråkat med ändlägena en hel del. Ta loss och kolla så att du hittar det läge som är närmast ekrarna.

Har monterat kassetten på trainern, vilket säger mig att det inte bör ha med själva navet att göra. Eventuellt så är kassetten på trainern också sram och jag har lyckats klanta till monteringen 8 gånger, inte helt otroligt men inte så rimligt. I så fall så får jag mekförbud resten av året :)

En 10s body aka mtb body ...?
Testade på min trainer (kickr '16) och fick samma problem där.

Har nu testat att byta kassett med den jag har på trainern. Har testat att montera på trainern men får samma problem, oavsett vilken av kassetterna jag använder (monterade bägge).

Har inte testat att lägga dit en sån där räfflad spacer, ser dock inte hur det skulle bli tillräckligt med plats för navet att "fästa" i drop-out. Finns det smalare än denna?
nedladdning (8).png

Klingorna är för 10-speed men jag har förstått att det inte ska spela någon roll, har jag helt fel här? Kan det vara så att klingor för 11-speed ger en annan kedjelinje?
Vevpartiet är ett FSA SLK med Stronglight 50/34 10-speed klingor.
nedladdning (5).png
Avstånd mellan dropouts är ~131-132mm, det borde rimligtvis inte vara något problem där.
nedladdning (4).png

Hub är Road2 från Star components (https://www.superstarcomponents.com/en/road2-rear-hub.htm). Köptes dock som färdiga hjul när dom hade nån rea för typ 1 år sen. Enligt hemsidan så ska det funka med 11-delad kassett.
nedladdning (3).pngnedladdning (7).pngnedladdning (6).png

Om min slutledningsförmåga inte är helt off så säger det mig att det antingen är:
a) Något knas med kedjestaget på ramen
b) Vevpartiet är (som Stumpy och Misslycka 2.0) var inne på) antingen för brett och/eller så är kedjelinjen för skev. Det är ju millimeter från att inte ta emot.

Nästa steg blir att rulla iväg till LBS och se om de kan klura ut vad som är knas. Har googlat runt och vissa verkar ha löst det genom att flytta eller lägga till en spacer i navet (?) och sedan disha om hjulet. Det är helt över mig kompetensnivå och om så vore fallet så borde det funkat fint på trainern?

Det kanske är så enkelt att anledningen till att jag inte hittat någon som kört 11-delat på den här ramen är den att det inte "går". De byggen med samma jag jag sett kör alla med 9 eller 10-delat.

Spelar ingen roll om det är 10s eller 11s om bodyn är rätt med rätt distanser bakom . Minsta drevet är på samma ställe .
Skruva in stoppskruven på växeln och strunta i tyngsta växeln ...

nått e fishy med navet/body kollar jag på alla mina hjul har jag 1-2mm mera avstånd mellan låsring och anliggningsytan mot ramen
nav2.jpeg

antingen e de nått skumt med endcapen o de avståndet mot bodyn eller om de sitter nått shims galet hur ser det ut mellan body navhylsa? (blå pil)
nav1.png

hur ser det ut vid blå pil

Spelar ingen roll om det är 10s eller 11s om bodyn är rätt med rätt distanser bakom . Minsta drevet är på samma ställe .
Skruva in stoppskruven på växeln och strunta i tyngsta växeln ...
Det får bli plan B om inget annat funkar, inte optimalt men cykelbart. Förmodligen kommer stackars 11taggaren inte användas så mycket ändå :)
nått e fishy med navet/body kollar jag på alla mina hjul har jag 1-2mm mera avstånd mellan låsring och anliggningsytan mot ramen
Visa bilaga 454208

antingen e de nått skumt med endcapen o de avståndet mot bodyn eller om de sitter nått shims galet hur ser det ut mellan body navhylsa? (blå pil)
Visa bilaga 454209
hur ser det ut vid blå pil

kag tänker att problemet inte borde uppstått på trainern om det är navet som är problemet. Oavsett så ska jag titta och mäta när jag är i förrådet nästa gång.

Också stort tack för engagemanget, det här är överkurs för mig.

Lämnat in till min LBS som konstaterade att ramen inte riktigt var gjord för 11-delat. Sadelstagen går in någon millimeter för mycket. Detta kombinerat med en, dessvärre, sne ram (vid höger QR om de hade konstaterat korrekt), gör att jag helt enkelt får släppa det här. Cykeln går att köra med, kanske inte rejsa men den rullar, om jag gör som nämnt här i tråden - skippar minsta och gör till 10-delat. Slutet gott, allting illa osv. Surt.

slutet kunde också ha varit att lägga på en bricka och hålla ut kedjestaget något. alternativt att slipa bort eventuellt överskottsmaterial, t ex en onödigt utstickande svetsfog.

slutet kunde också ha varit att lägga på en bricka och hålla ut kedjestaget något. alternativt att slipa bort eventuellt överskottsmaterial, t ex en onödigt utstickande svetsfog.
Du har nog rätt :) var så bitter över att axeln inte hamnar rätt i drop outs. Ni har det lagt sig lite och jag tänker försöka lite till. Bland annat tror jag att växelörat inte ligger helt rätt mot dropouts, kanske kan orsaka att det blir lite skevt. Hjulets Axel är tydligen någon millimeter kortare än annat hjul som testades, vilket enligt lbs är fine på nyare cyklar. Äldre ramar verkar inte lika förlåtande. En liten bricka ger nog tillräckligt med utrymme, så länge det finns tillräckligt med Axel för dropouts att hänga på. Får testa mig fram :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp