[OT] Skateboard

[OT] Skateboard
En fråga till er gamla rävar, sonen har börjat använda skate som transportmedel och det sliter skor blixtsnabbt (bromsandet alltså) Finnas det nån lösning på det, nån sko som är erkänt slitstark eller nåt annat?
Ja. Hjälp honom genom att ta me honom t skateparker. Att slita skor via skateboard e ett nybörjarproblem. Med powerslides får du kantiga hjul.

[OT] Skateboard
skor slit snabbt men nu är väl de gamla 90-talsmodellerna poppis igen, és, etnies, osiris och dc tog låååång tid att slita ner på 90-talet iaf. speciellt om man jämför med de senaste 10 årens skomode, vans sulor är tunna. kör man långboard behöver man ju inte särskilt mkt brädkänsla.

[OT] Skateboard
Bump!
Var hittar jag kompletta 80/90-talsbrädor á la Caballero Dragon, Lance Mountain, Natas, Gator etc? Letar efter generationen när de precis fått en vettig längre nos, men fortfarande hade fyrkantig tail.
Dottern har börjat skejta så det är dax för pappan 40+ att börja stuka fötterna igen. Men köper jag en modern bräda så blir det svårt att hejda sig från fliptrix och gipset är ett faktum. Målet är att hålla mig till nocomplys och en och annan powerslide.

[OT] Skateboard
Bump!
Var hittar jag kompletta 80/90-talsbrädor á la Caballero Dragon, Lance Mountain, Natas, Gator etc? Letar efter generationen när de precis fått en vettig längre nos, men fortfarande hade fyrkantig tail.
Dottern har börjat skejta så det är dax för pappan 40+ att börja stuka fötterna igen. Men köper jag en modern bräda så blir det svårt att hejda sig från fliptrix och gipset är ett faktum. Målet är att hålla mig till nocomplys och en och annan powerslide.
Finns en hel del nyproducerade "klassiker" att hitta i dom flesta välsorterade webshoppar.

[OT] Skateboard
Bump!

[OT] Skateboard
Påbörjat ett bygge nu :)
8ADBFECD-9189-4B7D-994A-8E7CC9F377CE.png

[OT] Skateboard
Tills höftkulorna flyger ? man vet ju hur det blir när man är 40 och ramlar rejält.
Man borde kanske köpa en bräda själv oxå?
Ja jag bävar lite inför det, i synnerhet med tanke på att antalet besök hos ortopeder och operationssalar blev anledningen till att jag lade brädan på hyllan för 20 år sedan.

För att gardera mig litegrann har vissa drastiska säkerhetsregler upprättats:

- Inga fliptricks eller shuvits, 100% brädkontakt med minst en fot.
- Alltid hjälm och gärna fler skydd vid åkning i park eller miniramp.

Men bara att rulla ner för en lång bilfri backe tillsammans med dottern en sensommarkväll har visat sig vara väldigt tillfredsställande ?

[OT] Skateboard
För att gardera mig litegrann har vissa drastiska säkerhetsregler upprättats:

- Inga fliptricks eller shuvits, 100% brädkontakt med minst en fot.
Det här låter rimligt om du är ovan...
- Alltid hjälm och gärna fler skydd vid åkning i park eller miniramp.
...men det här? Åka miniramp är ju det minst skadeinducerande som går att göra på en skateboard ?

[OT] Skateboard
Gav mig på en miniramp idag, första gången på ca 20 år. Låg med brant böj. Konstaterade att det är en lång väg tillbaks, och att det var svinroligt. Fattar inte varför mtb-knäskydd inte har hårt skal?

[OT] Skateboard
Jag har MTB-skydd med hårt skal men det är ju för bike park. Cyklar jag i skogen behöver jag inte glida på knäna, det räcker fint med smällskydd.

[OT] Skateboard
Sablans Kronan!! Jag som e lika gammal som meningen me livet kommer inte in i skejthallar längre. D lämnar mig inget annat val än att bygga mig en egen miniramp i lagårn. #barndomsdrömbesannas. Material e inköpt o inlyft i ladan, me hjälp av sönerna (o lite av grannen som har en frontlastare). Böjarna e ritade. Elektriker e beställd för att dra in el t belysning o musik. Vänner e bokade för hjälp me bygget. Första drop e beräknad t 20e dec!!

[OT] Skateboard
Sablans Kronan!! Jag som e lika gammal som meningen me livet kommer inte in i skejthallar längre. D lämnar mig inget annat val än att bygga mig en egen miniramp i lagårn. #barndomsdrömbesannas. Material e inköpt o inlyft i ladan, me hjälp av sönerna (o lite av grannen som har en frontlastare). Böjarna e ritade. Elektriker e beställd för att dra in el t belysning o musik. Vänner e bokade för hjälp me bygget. Första drop e beräknad t 20e dec!!
Vad blir det för mått? Rita miniramp är en konst!

[OT] Skateboard
Vad blir det för mått? Rita miniramp är en konst!
Ja dela gärna måtten! Planerar att bygga en miniramp till döttrarna (läs till mig) till våren.

[OT] Skateboard
Kostnaden blir ca 12 000 om jag bara använder nytt material, o d e d jag har köpt. Men har lyckats dumpstra lite från grannar o mig själv, så får se hur mycker jag kan lämna tbax t Brädgården efter bygget för att se den slutgiltiga kostnaden. Eldragningen e inte inräknad i den summan. Uppskattar att eldragningen kostar ca 5000.

[OT] Skateboard
Kostnaden blir ca 12 000 om jag bara använder nytt material, o d e d jag har köpt. Men har lyckats dumpstra lite från grannar o mig själv, så får se hur mycker jag kan lämna tbax t Brädgården efter bygget för att se den slutgiltiga kostnaden. Eldragningen e inte inräknad i den summan. Uppskattar att eldragningen kostar ca 5000.
Vad använder du för skivor?

[OT] Skateboard
Ja hoppas kunna använda d ja kôpt för ändamålet: 10mm osb i botten, 12mm plyfa ovanpå och oljad masonit som åkyta. Det kan ev ändras om jante lyckas bôja skivorna.

[OT] Skateboard
Fick lite återfall för något år sedan när ungarna fattade intresse för skateboard och återupptog då själv åkandet efter sisådär 20 års uppehåll. Det gör väldigt mycket ondare att ramla nu än förr har jag konstaterat, men verkligen sjukt kul.
Så vi skramlade ihop pengar och byggde en liten miniramp så ungarna (och vi gamla gubbar) har någonstans att hänga.
Vi valde att bygga en ganska snäll ramp (800mm hög med 1900mm radie) och den har verkligen varit uppskattad. Står utomhus så byggd i tryckt virke och wira-plywood som topplager. Skulle rekommendera 9mm skivor då 12mm kan vara ganska jävliga att böja.
Landade nånstans mellan 35-40' inkl. markarbetet.
Namnlös.png

[OT] Skateboard
En ramp som är en stående skiva hög (alltså omkring 1,1 m från platt till coping) brukar bli bra med radie från 1,7 till 1,9 m. 1,7 är rätt tight och kul för den som gillar det, medan 1,9 börjar bli flackt, och svårt att t.ex. göra Smith grinds.

[OT] Skateboard
Alla ritningar o beskrivningar jag läst, ex ramper byggda av skateboardåkare för skateboardåkare, både på engelska o svenska, beskriver att för en 90cm hög ramp så är 2 m radie den kortaste böjen man bör ha. Kortare e för tajt o obekvämt. Helst bör radien ligga på ca 2,40.
Platten bör ligga på minst 240 o max 300 för en 90-ramp.
Enligt de många beskrivningar jag läst.

[OT] Skateboard
Alla ritningar o beskrivningar jag läst, ex ramper byggda av skateboardåkare för skateboardåkare, både på engelska o svenska, beskriver att för en 90cm hög ramp så är 2 m radie den kortaste böjen man bör ha. Kortare e för tajt o obekvämt. Helst bör radien ligga på ca 2,40.
Jag har byggt en väldig massa ramper genom åren, och kan bara bidra efter egen erfarenhet. En ramp med 240 cm radie som bara är 90 cm hög skulle vara i stort sett meningslös. Jag har vid ett tillfälle byggt en ramp med 230 cm radie som var 120 cm hög, och den blev alldeles för flack.

Jag kan försöka rota upp lite bilder så kan du få se exempel på ramper med de mått jag tipsar om. Förutom att bygga själv har jag hjälp ganska många andra att rita ramper, så de här måtten är använda på ganska många håll.

[OT] Skateboard
Jag har byggt en väldig massa ramper genom åren, och kan bara bidra efter egen erfarenhet. En ramp med 240 cm radie som bara är 90 cm hög skulle vara i stort sett meningslös. Jag har vid ett tillfälle byggt en ramp med 230 cm radie som var 120 cm hög, och den blev alldeles för flack.

Jag kan försöka rota upp lite bilder så kan du få se exempel på ramper med de mått jag tipsar om. Förutom att bygga själv har jag hjälp ganska många andra att rita ramper, så de här måtten är använda på ganska många håll.
Gärna. detta e nytt för mig o tar taxamt emot input. Vill såklart bygga rättast på första försöket. Feel free att pma mig

[OT] Skateboard
Kolla t.ex. skissen som postades några inlägg upp, på en ramp som är 80 cm från flat med 190 cm radie, den är ändå flack.

Här är en ramp jag ritat med 220 cm radie, men som är 150 cm hög. Det är precis på gränsen att den är för flack, den kunde gott ha varit betydligt brantare:

20080420_rolf_fs_ollie_rampen_015.jpg

[OT] Skateboard
Ritningen ovan e junte så annorlunda än den jag tänkt. Min kommer va ca 105cm hög. Ska kika på fler modeller o ev göra radien mindre. Jag måste ändå rita om böjarna pga en miss.
Vet inte vilken radie den i Bunkeberget, Gbg, har, men den e iaf på tok för tvär o ganska obehaglig att skejta i.
Tycker den låga delen i stora betongrampen i Trollhättan utomhuspark e rätt bekväm, men böjen skiljer sig lite från ena sidan t andra. Normalt skejtar jag nu i Borås inomhushall (inte längre pga kronförbudet då). Gillar den minirampen, men den e bara 90 hög.

[OT] Skateboard
Ritningen ovan e junte så annorlunda än den jag tänkt. Min kommer va ca 105cm hög. Ska kika på fler modeller o ev göra radien mindre. Jag måste ändå rita om böjarna pga en miss.
Vet inte vilken radie den i Bunkeberget, Gbg, har, men den e iaf på tok för tvär o ganska obehaglig att skejta i.
Tycker den låga delen i stora betongrampen i Trollhättan utomhuspark e rätt bekväm, men böjen skiljer sig lite från ena sidan t andra. Normalt skejtar jag nu i Borås inomhushall (inte längre pga kronförbudet då). Gillar den minirampen, men den e bara 90 hög.
Jag såg nu en video från hallen i Borås, och den minirampen såg extremt flack ut. Om du gillar den tycker jag du ska höra av dig till dem och fråga om du kan få måtten.

Av en slump postades det idag gamla bilder på Martin Söderström i tråden ”Nostalgibilder”, och de äldsta inomhusbilderna där är på den flacka rampen med 230 cm radie och 120 cm höjd (110 cm från botten) som jag ritade till den hallen: https://happyride.se/forum/threads/nostalgibilder-den-stora-traden.2789596/post-3855498

[OT] Skateboard
Jag såg nu en video från hallen i Borås, och den minirampen såg extremt flack ut. Om du gillar den tycker jag du ska höra av dig till dem och fråga om du kan få måtten.

Av en slump postades det idag gamla bilder på Martin Söderström i tråden ”Nostalgibilder”, och de äldsta inomhusbilderna där är på den flacka rampen med 230 cm radie och 120 cm höjd (110 cm från botten) som jag ritade till den hallen: https://happyride.se/forum/threads/nostalgibilder-den-stora-traden.2789596/post-3855498
Var i Borås i fredas, barna fick skejta, o passade på att kolla måtten på rampen. Dom har ej kvar radiemåttet då den e en gammal slaktad bowl. Den e lite flack, ja, men d gör den oxå skönare att vurpa i, riktigt så flack vill jag nog inte bygga ändå. Den e 90 hög. Jag vill inte bygga högre än 106 för då får jante två böjar per skiva o kostnaden sticker iväg.
Vad tror du om att använda strykjärn för att basa skivorna me? Troru d har nån effekt öht?

[OT] Skateboard
Jag byggde en ramp hemma i somras.
Den är gubb-, tant- och barnvänlig med följande mått
50 cm höjd, flat till hylla,
2 m radie.
3 m flat.
3,7 m bred.
0,9 m djup på hyllan.

Här är mina tipz
(obs, jag har bara byggt en ramp och detta faunkade bra/dåligt för mig iallafall)
Jag letade redap flera olika ritningar och beskrivningar och plockade russinen ur kakorna.

- 9 mm byggplywood är jättelätt att böja. Jag killgissar att 12mm är ok att böja om du har minst 2m radie.
- Jag hade 150 mm C-C på alla reglar, med 9 mm byggplywood + 6,5 mm slitskyddsplywood. Jag skulle ha något tätare om jag byggde om rampen. Det blir pyttelite vågigt på flaten, inte så det stör, men det hörs och känns lite. Med 12 mm ply så borde det duga med CC150.
- Calexico hade överlägset bäst pris på slitskyddsplywood, enkel leverans till upphämtningsplats där de lyfte på pallen på mitt släp med en truck.
- Jag körde med långa reglar för att det är lättare att få en "rät" (alltså inte skev) ramp. Jag sågade böjarna så att de såg ut som kammar och lade reglarna i kammens hål. Då måste man fästa reglarna med regelstumpar. Enkelt att få allt rakt, men det är ett jääävla skruvande. Jag vet inte om det blir bättre eller enklare att bygga ihop par av böjar med korta reglar mellan, det kanske är någon annan so provat båda metoder?

Coping:
Köpte 60 mm varmförzinkat från bromma stål. 2x3m.
Borra ett hål i undersidan.
tag en gängad stång, kapa den till typ 20cm, sen böjer du stången till ett "L" och stoppar in den korta biten i röret. då sitter den kvar när du skruvar fast det i rampen med en bricka och mutter. håll inte på och svetsa eller borra hål i ovansidan på röret, det finns bra videos på Youtube.
Copingens uppstick är viktigare än jag trodde för känslan. Jag tror 8,5 mm var det jag körde på och det funkar fint.

Skruv:
Jag körde rostfri trallskruv med torxskalle från Byggmax, inte så dyrt.

-spaca plywooden med mynt så kan de växa och krympa med fuktighet och värme itan att buckla.
-täta topplagret med silikon så kryper det inte ned så mycket vatten i rampen.
-lägg översta lagret diagonalt. En hel del pill med sågandet, men det är najs med diagonala skarvar.

Jag byggde även roll-ins på ena sidan. Bra för nybörjare. Svårt att böja plyfan i snäv radie bara, det blev många skruv och en sprucken plywoodskiva innan det blev bra.

Jag är ruskigt nöjd med rampen.
Kidsen är 4 och 6 år och både dom och deras polare (plus pappor) har hängt mycket i den i sommar.
Det blir säkert en större ramp vad det lider. Kanske en pool.. =D

Här får ni några foton från bygget på rampen.

IMG_2021.jpeg

IMG_2139.jpeg
IMG_2141.jpeg
IMG_2142.jpeg
IMG_2145.jpeg
IMG_2149.jpeg
IMG_2150.jpeg
c3f0b9de-7074-42c5-a05c-d53fd45cb36d.jpeg
c3f0b9de-7074-42c5-a05c-d53fd45cb36d.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Skateboard
Nu är det igång.
Den blir ca 108cm från golvet (inte platten) till platån, från golv till platten är det ca 12,3 cm. Radien gjorde jag 220 och jag tycker det ser rätt bra ut. Den blir 360 cm bred. Platten blir ca 300 lång. Platån 120 djup. Sammanlagt blir den 9 meter lång (oj som f*n, haha). Jag bygger den i sektioner som jag bultar ihop, på det sättet kan jag enkelt ta isär den om jag senare säljer den eller flyttar. Imorgon hämtar jag coping på stålverket. Imorn kommer även vuxenhjälp, men mina pojkar har varit rediga händer o jag hade aldrig kommit så här långt på egen hand på 3 timmar. Elektrikern skulle kommit idag o gjort om min mörka lagård till en aktiv gympahall, men han va sjuk så han kommer på mån. Har ändå el via förlängningskabel.
Känns alldeles alldeles underbart!

ramp1.jpg

[OT] Skateboard
Jag byggde en ramp hemma i somras.
Den är gubb-, tant- och barnvänlig med följande mått
50 cm höjd, flat till hylla,
2 m radie.
3 m flat.
3,7 m bred.
0,9 m djup på hyllan.

Här är mina tipz
(obs, jag har bara byggt en ramp och detta faunkade bra/dåligt för mig iallafall)
Jag letade redap flera olika ritningar och beskrivningar och plockade russinen ur kakorna.

- 9 mm byggplywood är jättelätt att böja. Jag killgissar att 12mm är ok att böja om du har minst 2m radie.
- Jag hade 150 mm C-C på alla reglar, med 9 mm byggplywood + 6,5 mm slitskyddsplywood. Jag skulle ha något tätare om jag byggde om rampen. Det blir pyttelite vågigt på flaten, inte så det stör, men det hörs och känns lite. Med 12 mm ply så borde det duga med CC150.
- Calexico hade överlägset bäst pris på slitskyddsplywood, enkel leverans till upphämtningsplats där de lyfte på pallen på mitt släp med en truck.
- Jag körde med långa reglar för att det är lättare att få en "rät" (alltså inte skev) ramp. Jag sågade böjarna så att de såg ut som kammar och lade reglarna i kammens hål. Då måste man fästa reglarna med regelstumpar. Enkelt att få allt rakt, men det är ett jääävla skruvande. Jag vet inte om det blir bättre eller enklare att bygga ihop par av böjar med korta reglar mellan, det kanske är någon annan so provat båda metoder?

Coping:
Köpte 60 mm varmförzinkat från bromma stål. 2x3m.
Borra ett hål i undersidan.
tag en gängad stång, kapa den till typ 20cm, sen böjer du stången till ett "L" och stoppar in den korta biten i röret. då sitter den kvar när du skruvar fast det i rampen med en bricka och mutter. håll inte på och svetsa eller borra hål i ovansidan på röret, det finns bra videos på Youtube.
Copingens uppstick är viktigare än jag trodde för känslan. Jag tror 8,5 mm var det jag körde på och det funkar fint.

Skruv:
Jag körde rostfri trallskruv med torxskalle från Byggmax, inte så dyrt.

-spaca plywooden med mynt så kan de växa och krympa med fuktighet och värme itan att buckla.
-täta topplagret med silikon så kryper det inte ned så mycket vatten i rampen.
-lägg översta lagret diagonalt. En hel del pill med sågandet, men det är najs med diagonala skarvar.

Jag byggde även roll-ins på ena sidan. Bra för nybörjare. Svårt att böja plyfan i snäv radie bara, det blev många skruv och en sprucken plywoodskiva innan det blev bra.

Jag är ruskigt nöjd med rampen.
Kidsen är 4 och 6 år och både dom och deras polare (plus pappor) har hängt mycket i den i sommar.
Det blir säkert en större ramp vad det lider. Kanske en pool.. =D

Här får ni några foton från bygget på rampen.

Visa bilaga 458149
Visa bilaga 458150Visa bilaga 458151Visa bilaga 458152Visa bilaga 458153Visa bilaga 458154Visa bilaga 458155Visa bilaga 458156Visa bilaga 458156
Alltså vad är det med ungar att åka sittandes/liggandes på sin skateboard? Likadant här hemma, händer och ansikte jättenära marken :/

[OT] Skateboard
Nu är det igång.
Den blir ca 108cm från golvet (inte platten) till platån, från golv till platten är det ca 12,3 cm. Radien gjorde jag 220 och jag tycker det ser rätt bra ut. Den blir 360 cm bred. Platten blir ca 300 lång. Platån 120 djup. Sammanlagt blir den 9 meter lång (oj som f*n, haha). Jag bygger den i sektioner som jag bultar ihop, på det sättet kan jag enkelt ta isär den om jag senare säljer den eller flyttar. Imorgon hämtar jag coping på stålverket. Imorn kommer även vuxenhjälp, men mina pojkar har varit rediga händer o jag hade aldrig kommit så här långt på egen hand på 3 timmar. Elektrikern skulle kommit idag o gjort om min mörka lagård till en aktiv gympahall, men han va sjuk så han kommer på mån. Har ändå el via förlängningskabel.
Känns alldeles alldeles underbart!

Visa bilaga 459350
Sweet! Det ser grumt ut!
Jag tror också jag bygger sektioner nästa gång jag bygger ramp.

Tillbaka
Topp