Jag byggde en ramp hemma i somras.
Den är gubb-, tant- och barnvänlig med följande mått
50 cm höjd, flat till hylla,
2 m radie.
3 m flat.
3,7 m bred.
0,9 m djup på hyllan.
Här är mina tipz
(obs, jag har bara byggt en ramp och detta faunkade bra/dåligt för mig iallafall)
Jag letade redap flera olika ritningar och beskrivningar och plockade russinen ur kakorna.
- 9 mm byggplywood är jättelätt att böja. Jag killgissar att 12mm är ok att böja om du har minst 2m radie.
- Jag hade 150 mm C-C på alla reglar, med 9 mm byggplywood + 6,5 mm slitskyddsplywood. Jag skulle ha något tätare om jag byggde om rampen. Det blir pyttelite vågigt på flaten, inte så det stör, men det hörs och känns lite. Med 12 mm ply så borde det duga med CC150.
- Calexico hade överlägset bäst pris på slitskyddsplywood, enkel leverans till upphämtningsplats där de lyfte på pallen på mitt släp med en truck.
- Jag körde med långa reglar för att det är lättare att få en "rät" (alltså inte skev) ramp. Jag sågade böjarna så att de såg ut som kammar och lade reglarna i kammens hål. Då måste man fästa reglarna med regelstumpar. Enkelt att få allt rakt, men det är ett jääävla skruvande. Jag vet inte om det blir bättre eller enklare att bygga ihop par av böjar med korta reglar mellan, det kanske är någon annan so provat båda metoder?
Coping:
Köpte 60 mm varmförzinkat från bromma stål. 2x3m.
Borra ett hål i undersidan.
tag en gängad stång, kapa den till typ 20cm, sen böjer du stången till ett "L" och stoppar in den korta biten i röret. då sitter den kvar när du skruvar fast det i rampen med en bricka och mutter. håll inte på och svetsa eller borra hål i ovansidan på röret, det finns bra videos på Youtube.
Copingens uppstick är viktigare än jag trodde för känslan. Jag tror 8,5 mm var det jag körde på och det funkar fint.
Skruv:
Jag körde rostfri trallskruv med torxskalle från Byggmax, inte så dyrt.
-spaca plywooden med mynt så kan de växa och krympa med fuktighet och värme itan att buckla.
-täta topplagret med silikon så kryper det inte ned så mycket vatten i rampen.
-lägg översta lagret diagonalt. En hel del pill med sågandet, men det är najs med diagonala skarvar.
Jag byggde även roll-ins på ena sidan. Bra för nybörjare. Svårt att böja plyfan i snäv radie bara, det blev många skruv och en sprucken plywoodskiva innan det blev bra.
Jag är ruskigt nöjd med rampen.
Kidsen är 4 och 6 år och både dom och deras polare (plus pappor) har hängt mycket i den i sommar.
Det blir säkert en större ramp vad det lider. Kanske en pool.. =D
Här får ni några foton från bygget på rampen.
Visa bilaga 458149
Visa bilaga 458150Visa bilaga 458151Visa bilaga 458152Visa bilaga 458153Visa bilaga 458154Visa bilaga 458155Visa bilaga 458156Visa bilaga 458156