Varning: Skador på cykel täcks ej längre av allriskförsäkring via If skadeförsäkring

zinkpasta

Aktiv medlem
Varning: Skador på cykel täcks ej längre av allriskförsäkring via If skadeförsäkring
Utöver att ha fått en cykel stulen idag (annan tråd..) så fick jag en annan kalldusch när jag ringde för att anmäla en skada på baktriangeln på min Ripmo. Skador på cyklar täcks numera (sen september 2020) inte av standard hemförsäkring (drulle/allrisk) utan kräver en separat specialförsäkring

Detta kanske har diskuterats på annat håll här? Jag kan inte se att jag fått denna info från If iaf (ska gräva vidare i mailen) så tänkte att jag iaf kan informera om nån annan också missat detta..

Anledningen är enligt personen på If att det på senare år har kommit in massa skador på dyra kolfibercyklar, och det är alltså inte lönsamt att försäkra dessa längre (om man inte betalar extra, dvs). Kan inte argumentera mot den logiken..

If må ju vara en av de absolut sämsta försäkringsbolagen om man använder en cykel för att ta sig hit å dit.

Förstår också deras agerande, mitt inlägg handlar främst om att informera andra om vad som gäller numera (samt ev ifrågasätta om de får ändra hur som helst, men utgår från att de gjort vad som krävs och att jag "bara" råkat missa information om detta).

Varför då? Att inte skador på exklusiva kolfiberhojar ingår i standardförsäkringen är vare sig upprörande eller förvånande.
Som jag fattade det gäller det alla cyklar, dock är det ff.a. (skador på) exklusiva kolfiberhojar som gjort att de ändrat vad försäkringen täcker.

Jag vet att LF haft klausuler att DH cyklar inte täcks för åtminstone för 5 år sen, jag lyckades dock få ut skador på mig själv vid DH-cykling.

Edit: Litet i ger IF och inte LF...
Edit 2: Stort i, går bra nu...

Har för mig det var nån tråd, eller iaf inlägg i nån tråd, om detta tidigare i somras/höstas.
Lite surt är det, jag tycker annars de varit riktigt bra för cyklar sedan de höjde max ersättning till 35k per cykel. Framförallt att de har fast självrisk på 1500kr och flack avskrivningstrappa är bra.

Jag vet att LF haft klausuler att DH cyklar inte täcks för åtminstone för 5 år sen, jag lyckades dock få ut skador på mig själv vid DH-cykling.

Edit: Litet i ger IF och inte LF...
Edit 2: Stort i, går bra nu...
Ja, även If täcker fortfarande skador på kläder osv, dock ej själva cykeln. Skulle givetvis ha sagt att min Burberry-rock skadades vid tillfället istf cykeln. Framförallt för att höja NickPicks försäkringspremie.

Något försäkringsbolag som har ett förmånlig erbjudande?

såg att LF hade det i hemförsäkringen men självrisk på 25%.

Utöver att ha fått en cykel stulen idag (annan tråd..) så fick jag en annan kalldusch när jag ringde för att anmäla en skada på baktriangeln på min Ripmo. Skador på cyklar täcks numera (sen september 2020) inte av standard hemförsäkring (drulle/allrisk) utan kräver en separat specialförsäkring
Tråkigt! Framför allt att få reda på det i efterhand. Vad är felet på din baktriangel? Ibis har väl ett rätt vettig crash replacement program? Om det inte bara går på garantin?

Det är nog inte bara ramar utan även dämpare, kolfiberhjul och elektroniska växlar som kraschas ofta, dvs prylar som kostar som en vanlig cykel.

Överlag håller jag mig borta från IF. De har urusla villkor för cyklar. Min personliga erfarenhet var när vi skulle ha ersättning för en telefon. De gav en "bra" värdering, sedan visade det sig inte vara verkliga pengar utan "kredit" i deras webshop (tänk rysk spamsida). Motsvarande telefon var 100% dyrare där än i de flesta andra butiker. IF stod på sig och hävdade att vi skulle vara tacksamma för att de erbjöd oss tjänsten att handla direkt istället för att behöva hitta en butik som kanske inte hade den telefonen vi ville ha... Där tappade de en kund.

Jag föregår moraldebatten denna gång. När jag tecknar avtal med ett F-bolag så ingår vi ett riskbaserat avtal. Om jag vill få ersättning för min dyra ram ser jag till att välja ett bolag som tillåter det. Tycker jag att det är "moraliskt fel" att dyra ramar ersätts vid skada finns det beviseligen andra bolag som undantar dessa. Jag vet vilket jag väljer.

Till TS, när är/var din årsförfallodag för försäkringen? Det är bara då de har rätt att ändra villkoren. De kan ju komma med nya villkor under året, men de som gäller din försäkring är de som var ”in force” på din årsförfallodag. Nu är jag inte up-to-date på när If gjorde denna ändring, men kan ju vara värt att kolla upp om det är så att du skulle kunna hävda att din cykel är försäkrad under de tidigare villkoren.

Edit: Verkar som att de nya villkoren kom i september. Så om din försäkring förnyades inom dess borde det vara den tidigare versionen av villkoren (fr september 2019) som gäller.

Till TS, när är/var din årsförfallodag för försäkringen? Det är bara då de har rätt att ändra villkoren. De kan ju komma med nya villkor under året, men de som gäller din försäkring är de som var ”in force” på din årsförfallodag. Nu är jag inte up-to-date på när If gjorde denna ändring, men kan ju vara värt att kolla upp om det är så att du skulle kunna hävda att din cykel är försäkrad under de tidigare villkoren.

Edit: Verkar som att de nya villkoren kom i september. Så om din försäkring förnyades inom dess borde det vara den tidigare versionen av villkoren (fr september 2019) som gäller.
Bra poäng. För egen del så förnyades min försäkring 20200928, så jag får nog ta detta som läropengar att läsa noggrannare.

Men det är intressant att det står inget om detta i Försäkringsbrevet (Det finns en rubrik: "Villkorsändringar - Här kommer några av de viktigaste ändringarna (siffran inom parentes hänvisar till villkorspunkten)" .. men de kan väl hävda att denna ändring inte är tillräckligt viktig för att finnas med där, utan enbart i det betydligt tjockare texten med samtliga villkor.)

Bra poäng. För egen del så förnyades min försäkring 20200928, så jag får nog ta detta som läropengar att läsa noggrannare.

Men det är intressant att det står inget om detta i Försäkringsbrevet (Det finns en rubrik: "Villkorsändringar - Här kommer några av de viktigaste ändringarna (siffran inom parentes hänvisar till villkorspunkten)" .. men de kan väl hävda att denna ändring inte är tillräckligt viktig för att finnas med där, utan enbart i det betydligt tjockare texten med samtliga villkor.)

Du kan ju försöka. Rent juridiskt åligger det dig att läsa igenom ett avtal du accepterar. Genom att inte säga upp försäkringen har du accepterat avtalet. Att de inte tar med denna ändring is sitt dokument "villkorsändringar" klarar de sig undan genom att säga att bara de "viktigaste" ändringarna är med. Det jag tycker är värre är när deras handläggare på telefon säger saker som beviseligen inte stämmer med avtalen. Jag hade olycksfallsförsäkring i TH i många år, baserat på att de muntligen sa att den täckte motorsport, en snabb titt i de skriftliga villkoren bevisade snabbt motsatsen.

Förstår också deras agerande, mitt inlägg handlar främst om att informera andra om vad som gäller numera (samt ev ifrågasätta om de får ändra hur som helst, men utgår från att de gjort vad som krävs och att jag "bara" råkat missa information om detta).

If skickar ju villkorsändringar på papper tillsammans med det årliga försäkringsbrevet. Men vetefan om nån lusläser villkorsändringarna.

If skickar ju villkorsändringar på papper tillsammans med det årliga försäkringsbrevet. Men vetefan om nån lusläser villkorsändringarna.
Uppenbarligen står det inte i Försäkringsbrevet under Villkorsändringar, men som sagt kanske de kommer undan med det då de skriver "Några av de viktigaste".. Dock lyckas jag inte ens hitta det i det kompletta villkorsdokumentet, så nån annan får gärna peka ut vad jag missat. :-)

Uppenbarligen står det inte i Försäkringsbrevet under Villkorsändringar, men som sagt kanske de kommer undan med det då de skriver "Några av de viktigaste".. Dock lyckas jag inte ens hitta det i det kompletta villkorsdokumentet, så nån annan får gärna peka ut vad jag missat. :-)

Du har missat att dom ändrat villkoren ?

Det är lite fishy, jag hittar bara villkor för ”Hemförsäkring”, inte ”Hemförsäkring Extra” eller ”Stor hemförsäkring” vilka är de som inkluderar allrisk. Ett tillägg ”Otur” nämns i villkoren för ”Hemförsäkring”, men samtidigt står det också att det inte kan nytecknas...

Det är lite fishy, jag hittar bara villkor för ”Hemförsäkring”, inte ”Hemförsäkring Extra” eller ”Stor hemförsäkring” vilka är de som inkluderar allrisk. Ett tillägg ”Otur” nämns i villkoren för ”Hemförsäkring”, men samtidigt står det också att det inte kan nytecknas...

Sidan 9 i villkoren.

Aj fan, då byter jag nog försäkringsbolag. Att ha försäkring som täcker crash replacementkostnaden är rimligt. jag har använt den en gång på 13 år, då betalde de ut typ 6-7 k för 1.5k självrisk, från klumpedunsdelen då.
Låter inte som en helt usel affär för dem. Jag har inte krävt ut något alls från vanlig hemförsäkring.
De går i rejäl vinst hos mig, visst kostar deras underförsäkrande pengar även om jag inte kräver ut något, men det borde vara bråkdel av min premie.

Så, vilket bolag har en bra drulle del, i någon "stor hemförsäkring, bostadsrätt"
Jag fick en premie på ifs "cykel"försäkring, att ha i garage, låst, enbart mitt, till 5k, för cyklar för 200k.
Var lite väl mastigt för cyklar som aldrig lämnas utomhus, bara cyklas på, sen är inlåsta. De får bo kvar i lägenheten.

Ja, där står det ju tydligt att allrisk ej gäller cykel.
Japp. Kan tycka att detta borde anses viktigt nog att informera om även i försäkringsbrevet, men inser att dom har allt annat än den moraliska rätten på sin sida dessvärre..

Så, vilket bolag har en bra drulle del, i någon "stor hemförsäkring, bostadsrätt"
Jag fick en premie på ifs "cykel"försäkring, att ha i garage, låst, enbart mitt, till 5k, för cyklar för 200k.
Var lite väl mastigt för cyklar som aldrig lämnas utomhus, bara cyklas på, sen är inlåsta. De får bo kvar i lägenheten.
Jag har Folksam tack vare fruns tvång-hem och deras allrisk har fungerat bra för mig vid 3 krascher.

Något försäkringsbolag som har ett förmånlig erbjudande?

såg att LF hade det i hemförsäkringen men självrisk på 25%.
Jag ska inte säga att jag är helt uppdaterad på det senaste, men Trygg Hansa har hanterat mina cykelärenden på bästa möjliga sätt. Helt utan tilläggsförsäkring.

Jag ska inte säga att jag är helt uppdaterad på det senaste, men Trygg Hansa har hanterat mina cykelärenden på bästa möjliga sätt. Helt utan tilläggsförsäkring.
Deras självrisk på 25% är inte så kul. Inte heller deras branta avskrivningstrappa, tror den är nere på 20% redan efter 4 år. Men annars bra, täcker även krasch vid tävling så länge du inte är proffs.

Deras självrisk på 25% är inte så kul. Inte heller deras branta avskrivningstrappa, tror den är nere på 20% redan efter 4 år. Men annars bra, täcker även krasch vid tävling så länge du inte är proffs.
Då har det hänt grejor. Jag betalde 1200 kr för en ny cykel. Men det är några år sedan.

Jag har också IF. Nu verkar det vara dags att byta. Men vilket bolag ska man byta till?

Jag noterar i villkoren, och även på Ifs sida om cyklar, att hemförsäkringen gäller om cykeln blir skadad i en trafikolycka. Det är ju intressant ur ett lvg-perspektiv, hur definierar de trafikolycka? Om jag vurpar när jag är ute och tränar är ju en singelolycka i trafiken. En klungkrasch är ju också en trafikolycka. Det de undantar är tävling, hur bedömer de då en skada som uppstått under ett motionslopp? Det är ju ingen tävling, utan alla trafikregler gäller ju som vanligt.

Jag tycker att det här är ett perfekt uppslag för en artikel från Happys redaktion. Gå igenom "alla" försäkringsbolag och sammanställ vad de har för villkor. Vad som ingår, speciella villkor/krav, självrisker, åldersavdrag och liknande. Och vilka tillläggsförsäkringar de erbjuder.

Jag noterar i villkoren, och även på Ifs sida om cyklar, att hemförsäkringen gäller om cykeln blir skadad i en trafikolycka. Det är ju intressant ur ett lvg-perspektiv, hur definierar de trafikolycka? Om jag vurpar när jag är ute och tränar är ju en singelolycka i trafiken. En klungkrasch är ju också en trafikolycka. Det de undantar är tävling, hur bedömer de då en skada som uppstått under ett motionslopp? Det är ju ingen tävling, utan alla trafikregler gäller ju som vanligt.
Var står det att tävling undantas?
På din länkade sida står det så här en bit ner:
Försäkring vid cykeltävling
I takt med att cykling har blivit en populär träningsform finns det flera cykellopp och tävlingar att delta i.
En välutrustad cykel kostar en del och då kan det vara bra att veta att hemförsäkringen gäller för cykeln om den till exempel blir stulen vid Vätternrundan eller andra tävlingar.
Cykeltävling
Försäkringen gäller vid cykeltävlingar.

Stöld är väl en sak, men jag har lite svårt att fatta det går att ta en trasig ram på hemförsäkring. Spontant känns det som det borde hanteras på en mer fordonsliknande försäkring för cyklar som kostar mer än 8-10 tusen.
Hur fungerar det på en motorcross om jag crashar en sån på bana?

Var står det att tävling undantas?
På din länkade sida står det så här en bit ner:
Försäkring vid cykeltävling
I takt med att cykling har blivit en populär träningsform finns det flera cykellopp och tävlingar att delta i.
En välutrustad cykel kostar en del och då kan det vara bra att veta att hemförsäkringen gäller för cykeln om den till exempel blir stulen vid Vätternrundan eller andra tävlingar.
Cykeltävling
Försäkringen gäller vid cykeltävlingar.
De skriver tydligt att det bara gäller stöld vid cykeltävling. I villkoren står också tydligt att körning på tävlingsbana är undantaget.
Tidigare stod på samma sida att även krasch vid tävling täcktes, men det togs bort efter att de ändrade allrisk-försäkringen, och numer står det bara stöld. Lite fult och vilseledande kan man tycka, men iom att de skrev så fint om tävling tidigare gissar jag att de inte ville ta bort det helt.

edit: Dock verkar de ju enligt den där texten anse att Vätternrundan är en tävling. Utifrån det vore det ju intressant att se deras definition av tävling, då det enda som skiljer ett motionslopp fr cykling i vanlig trafik är att det i motionsloppet finns depåer längs sträckningen...

Senast ändrad:
Stöld är väl en sak, men jag har lite svårt att fatta det går att ta en trasig ram på hemförsäkring. Spontant känns det som det borde hanteras på en mer fordonsliknande försäkring för cyklar som kostar mer än 8-10 tusen.
Hur fungerar det på en motorcross om jag crashar en sån på bana?
i Ifs villkor står det att andra fordon än cykel och elfordon som klassas som cykel inte täcks av försäkringen. Så min tolkning vid ex.vis trafikolycka är att cykeln då anses som lös egendom, ex.vis som kläder, som skadas. Dessutom har de som sagt skrivningen att körning på tävlingsbana eller inhägnat område är undantaget.

Jag tror tanken är att cykel och cykelklassade elfordon är de enda fordon som får framföras i trafik utan krav på annan försäkring, och därför ”måste” de täckas av hemförsäkringen.

De har haft minst två sådana artiklar tidigare.
Iofs har det hänt en del på senare år, men det är ju inte speciellt svårt att kolla upp själv heller. På konsumenternas.se kan man snabbt sålla ut på självrisk och försäkringsbelopp, sedan kan man själv snabbt kolla avskrivningstrappa och allrisk på de kandidater som kvarstår.

i Ifs villkor står det att andra fordon än cykel och elfordon som klassas som cykel inte täcks av försäkringen. Så min tolkning vid ex.vis trafikolycka är att cykeln då anses som lös egendom, ex.vis som kläder, som skadas. Dessutom har de som sagt skrivningen att körning på tävlingsbana eller inhägnat område är undantaget.

Jag tror tanken är att cykel och cykelklassade elfordon är de enda fordon som får framföras i trafik utan krav på annan försäkring, och därför ”måste” de täckas av hemförsäkringen.
Så kan det vara men det hade räckt med "trafikförsäkring" för att täcka det gappet.

Tillbaka
Topp