Prylar för att bygga stigar

• Trådstartare Trådstartare fma
  • Start datum Start datum
F

fma

Guest
Har sett att ett svenskt företag börjat tillverka olika verktyg/hackor/krattor osv för att lättare bygga stigar. Har dock helt glömt vad de heter...
Någon som vet?

Screenshot_20201221-173022__01.jpg

Adidas storlek 45 för skala
Visa bilaga 460031

och sen en vanlig kratta.

Jag hade ändå uppskattat om jag kunde ta med 1 verktyg istället för 2 när man behöver bära grejer längre sträckor. En McLeod-typ verkar vettig men aldrig provat nån.

Ett TrailBoss paket hade vart guld men riktigt dyrt, säkert värt det för dom som bygger mycket åt någon cykel förening eller organisation.

https://trailbossusa.com/product/3-piece-handle-w-6-heads-and-trail-builder-pack/

Har Rockat med den(trailbreaker) i Leran/skogsmyllan bland gräs och rötter. I strålande sol och regn. Bänt upp sten och annat som varit i vägen. Inte öppnat ngn öl dock. Men den är stryktållig och gör sitt jobb mer än väl. Har flera olika spadar och fyllhammare/hackor och spett också.
Men för att bara kratta/skarpa/hacka fram en stig så är trailbreakern SUPER. Värd varenda krona.
Långt skafft och bra tyngd på kalaset.

Jäklar vilken dyr skrapa!

1599 ???

Först läste jag 4 295 men då fick man med en t-shirt också.

1599 ???

Först läste jag 4 295 men då fick man med en t-shirt också.
Och 3st tools

Kvalitet brukar kosta lite mera

Fick kompisen att skära ut den här till mig när han jobbade med vattenskärning, har funkat bra hittills. Även denna klarar en kapsyl eller två ;)Visa bilaga 460148
Väcker liv i denna gamling.

Skulle man kunna be kompisen skära till en sådan månntro?

Ska bygga lite enklare trails i en bekants skog.

Eller finns det billigare alternativ i Sverige/EU till denna numera?

Ja något åt det hållet! Jag tänker kanske dock en bredare hacka, 30cm på ena sidan samt en räfsa på andra sidan. Och med ”stamp”-funktion om man behöver kompaktera.

Jag skulle också behöva nåt liknande, fast för att fixa potthål på vägen snarare än bygga stig. En smal kratta med "raka" på motsatt sida verkar väldigt svårt att hitta till rimligt pris.

Ja något åt det hållet! Jag tänker kanske dock en bredare hacka, 30cm på ena sidan samt en räfsa på andra sidan. Och med ”stamp”-funktion om man behöver kompaktera.
Jag har en sån som jag köpte från trailbreaker. Tycker dock att den är rätt tung och bökig att bygga stig med.
Så har köpt en bladhacka från slåttergubben istället, samt har med en vanlig räffsa i metall när jag bygger stig.
Ska det sen byggas hopp eller liknande så plockar jag med spade för att flytta jord och packa med.
Lite bökigt att få med sig flera redskap men enklare att bygga väl på plats.

Tillbaka
Topp