Hjälp angående cyklar (nybörjare med barn)

Hej alla cyklister!

Jag är en fruktansvärd nybörjade på sånt här. Jag har kört motocross i många år men aldrig hållt på med cyklar.
Nu är det så att min snart 6-årige son fick en väldigt enkel mountainbike i somras (Occano staduim) och han äääälskar att cykla. Märkte att han hade ett stort intresse av att cykla i terrängen och inte på vägen och nu har vi ett par gånger varit ute i mountainbikespår i skogen och testat. Först på spår för barn men de senaste två gångerna har vi cyklat på enklare (blåa?) stigar i skogen. Lite små backar och en hel del rötter och annat men absolut inget svårt. Han tar sig runt jättefint och är jätteduktig och vi har cyklat 8 respektive 10 km på dessa stigar. Hans cykel må kallas mountainbike men även jag som inte kan sånt här ser ju att hans cykel är allt för tung och osmidig. Han är på lättaste växeln och har svårt att ta sig upp för backarna när det blir lite för brant så jag får putta honom upp en del. I övrigt så får man fippla mycket med vajrar och skruvar på växlarna då den konstant "ställer om sig" och växlar börjar hoppa.

Jag själv har inte ens en mountainbike utan har knagglat mig fram på en framdämpad hybrid modell Scott Sub Cross 30 som är ca 12-13 år gammal nu. Har strippat så mycket jag kan och behöver nog byta däck egentligen men det känns att den nog inte är lämpad för ändamålet, även om det såklart går ganska långsamt för grabben fortfarande.

Jag har kikat lite på nätet, på olika köp och sälj men det är en riktig djungel och priserna kan ju skilja sig något alldeles enormt.

Så frågan är helt enkelt, vad ska jag köpa till grabben och till mig? Vill inte lägga 15-30tusen på en cykel till mig för att cykla i snigelfart bakom grabben i ett antal år till och vill inte heller lägga för mycket på grabbens cykel då han är fullständig nybörjare och man vet inte hur länge intresset håller. Men det är klart för mig att mountainbikes från Stadium/biltema/jula etc inte heller funkar för honom. Nytt billigt? Begagnat "bättre"?

Skulle inte vilja lägga över 5k på en cykel i nuläget. Grabben kommer ju växa och håller intresset i sig så kommer man behöva köpa större och bättre om ett par år ändå. Samma för mig.

Nånting lättservat, så HT är väl att föredra. Det ska bara vara OK att cykla på i skogen på stigar, men inget överdrivet. Ni som är från Skåne så blir det väl Järavallen, Skrylle och sånna ställen. När han blir större så kanske Vallåsen.

Tacksam för alla tips man kan få!

Pröva sök på "barncykel" på Köp&Sälj här på forumet - finns en hel del där. Islabikes och Frog är bra märken gjorda för barn, även Orbea MX är utvecklade för barn.

Det är ju några år sedan mina barn var i den storleken, men om jag hade tittat efter en 20 tummare så skulle jag försökt att skala av dem så mycket som möjligt för att hålla nere vikten så mycket som möjligt.

Här är en ny cykel som nästan faller in i din budget, och jag hade gärna sett att de yngsta i våra träningsgrupper inom MTBn hade kommit på denna typ av cykel. Jag anser att en framdämpare är helt enkelt inte värt den extra vikt man måste släpa med sig runt i skogen när man är i den åldern.

Superior Team 20 - Svart
Superior Team 20 - Röd

Hej alla cyklister!

Jag är en fruktansvärd nybörjade på sånt här. Jag har kört motocross i många år men aldrig hållt på med cyklar.
Nu är det så att min snart 6-årige son fick en väldigt enkel mountainbike i somras (Occano staduim) och han äääälskar att cykla. Märkte att han hade ett stort intresse av att cykla i terrängen och inte på vägen och nu har vi ett par gånger varit ute i mountainbikespår i skogen och testat. Först på spår för barn men de senaste två gångerna har vi cyklat på enklare (blåa?) stigar i skogen. Lite små backar och en hel del rötter och annat men absolut inget svårt. Han tar sig runt jättefint och är jätteduktig och vi har cyklat 8 respektive 10 km på dessa stigar. Hans cykel må kallas mountainbike men även jag som inte kan sånt här ser ju att hans cykel är allt för tung och osmidig. Han är på lättaste växeln och har svårt att ta sig upp för backarna när det blir lite för brant så jag får putta honom upp en del. I övrigt så får man fippla mycket med vajrar och skruvar på växlarna då den konstant "ställer om sig" och växlar börjar hoppa.

Jag själv har inte ens en mountainbike utan har knagglat mig fram på en framdämpad hybrid modell Scott Sub Cross 30 som är ca 12-13 år gammal nu. Har strippat så mycket jag kan och behöver nog byta däck egentligen men det känns att den nog inte är lämpad för ändamålet, även om det såklart går ganska långsamt för grabben fortfarande.

Jag har kikat lite på nätet, på olika köp och sälj men det är en riktig djungel och priserna kan ju skilja sig något alldeles enormt.

Så frågan är helt enkelt, vad ska jag köpa till grabben och till mig? Vill inte lägga 15-30tusen på en cykel till mig för att cykla i snigelfart bakom grabben i ett antal år till och vill inte heller lägga för mycket på grabbens cykel då han är fullständig nybörjare och man vet inte hur länge intresset håller. Men det är klart för mig att mountainbikes från Stadium/biltema/jula etc inte heller funkar för honom. Nytt billigt? Begagnat "bättre"?

Skulle inte vilja lägga över 5k på en cykel i nuläget. Grabben kommer ju växa och håller intresset i sig så kommer man behöva köpa större och bättre om ett par år ändå. Samma för mig.

Nånting lättservat, så HT är väl att föredra. Det ska bara vara OK att cykla på i skogen på stigar, men inget överdrivet. Ni som är från Skåne så blir det väl Järavallen, Skrylle och sånna ställen. När han blir större så kanske Vallåsen.

Tacksam för alla tips man kan få!
Frågan är hur lång han är? Bör vara 20''. Det finns säkert bättre än det han har, frågan är hur mycket bättre för rimlig peng. De flesta barn har heller inte enorma krav i den åldern.
Jag hade kanske kollat om det får plats med bättre däck. Sen vill man inte ha skärm, stöd eller fotbroms. Om den uppfyller det så kanske det kan duga till han växer ifrån den.

15 000 behövs inte på barncykel om man inte ska gå på speciella grejor eller fulldämpat. Däremot blir det snabbt 10 000 om man inte passar sig.
Många tycker det räcker med helstel och xc240 från XXL t.o.m 24'' (som han nog ska ha från 8-9 år). Sen blir de värre.
Är han supertaggad OCH begåvat kan det bli dyrt redan nu om man är berädd att ta fram plånboken.

Vill man ha bättre grejor så finns Laufey både stel och dämpad. stel är faktiskt inte orimligt dyr

Sen är det inte alla 6åringar som cyklar upp för backar bara för att de får bättre grejor så gäller nog att inte ha orimliga förväntningar så det roliga förstörs.

När det kommer till cykel till dig, så hade jag nog tittat på en hardtail. De är billigare i både inköp och drift.

Jag hade siktat på en cykel med 1x12 växlar och sett till att ha en dropper post (sänkbar sadelstolpe). Det kommer inte vara viktigt i början, men då jag började cykla aktivt relativt sent (35+) så uppskattar jag min dropper post minst lika mycket som att cykeln är heldämpad...

Det finns massor med förslag, jag tittade bara på Bikester av ren bekvämlighet och såg denna

Scott Scale 940 för ca 12.5k, gjorde sedan en snabb sökning på Happy (då jag finner större och större glädje i att köpa begagnat än nytt) och hittade denna cykel som ett bra alternativ (ram i XL) Scott Scale 900 comp?.

Det var dock ett antal år sedan jag cyklade hardtail....

Vill du kosta på dig lite mer cykel, så har jag vänner som är väldigt nöjda med sina Allebike Alpha

Så länge grabben inte kör ifrån i backarna behövs inte ny cykel för den sakens skull. Dessutom vet man inte vilken cykling som kommer att gälla och därför inte vilken cykel som är rätt.
När barnen var 6 cyklade jag på en 26'' från 2002.
Vänta bara, om 4-5 år ska det cyklas park.

Så länge grabben inte kör ifrån i backarna behövs inte ny cykel för den sakens skull. Dessutom vet man inte vilken cykling som kommer att gälla och därför inte vilken cykel som är rätt.
När barnen var 6 cyklade jag på en 26'' från 2002.
Vänta bara, om 4-5 år ska det cyklas park.
Haha ja det är ju det.

Det var framförallt för att jag märkte att grabben hade det svårt i uppförsbackarna. Del så är cykeln orimligt tung men också att lättaste växeln inte riktigt är lätt nog för honom. Begagnatmarknaden är lite svårnavigerad men jag fortsätter leta. Jag vill egentligen ha en till mig också så jag kan ha pakethållare/cykelkorgar/lås och annat på hybriden för de gånger när familjen är ute och cyklar utan att behöva montera på allt varje gång.

Grabben blir 6 i December så 20 tum är nog bra för ett par år till iallafall.

Haha ja det är ju det.

Det var framförallt för att jag märkte att grabben hade det svårt i uppförsbackarna. Del så är cykeln orimligt tung men också att lättaste växeln inte riktigt är lätt nog för honom. Begagnatmarknaden är lite svårnavigerad men jag fortsätter leta. Jag vill egentligen ha en till mig också så jag kan ha pakethållare/cykelkorgar/lås och annat på hybriden för de gånger när familjen är ute och cyklar utan att behöva montera på allt varje gång.

Så små cyklar brukar ha en kassett på 34-36T och det ska räcka. Visst, kolla vad den väger. 20'' ska väl helst inte väga mycket mer än 8kg - om den är helstel i alla fall.

Men med mina barn blev det inte mycket cykling förrän 24'' så vad vet jag.

Spendera kan du alltid göra om du vill

Till dig att jag köpt billigaste möjliga om syftet bara är att cykla med barnet. Det bör vara några år tills det spelar roll. Helst utan framväxel bara så du slipper krångla med det. (det är inte så krångligt men eftersom det ändå är helt ute sen ett antal år

Haha ja det är ju det.

Beror på hur lång han är, min grabb fyllde 6 i somras och då hade han växt ur sin 20 och var definitivt redo för 24

Dock rätt lång kille på 130 cm

Låg vikt är bra tänkt! Jättelänge sedan mina ungar var små, men då hade vi Isla och Frog, bra erfarenheter av dem (men de kanske inte ens finns kvar på marknaden?).

Låg vikt betyder helst stel framgaffel om ungen accepterar det. Och så feta (stor luftkammare) och lätta däck.

Tillbaka
Topp