VARNING för bedragare på Köp och sälj

Aldrig varit med om det innan här eller på andra köp och sälj-tjänster men vad är det med "hej jag är intresserad kan vi ta det här på sms istället" som plötsligt börjat bli en grej? Varför vilja gå över till något så förlegat som SMS liksom?

Aldrig varit med om det innan här eller på andra köp och sälj-tjänster men vad är det med "hej jag är intresserad kan vi ta det här på sms istället" som plötsligt börjat bli en grej? Varför vilja gå över till något så förlegat som SMS liksom?

därför folk är snåla de flesta har fria sms numera och skicka pm här eller mail kostar surf

Det har ju nyligen ett flertal gånger stått att svara med sms utan att ange nr, den är bra.

Eller ett sätt att flytta affären härifrån och de säkerhetslösningar som finns implementerade?

Exakt så. Nu har det lugnat sig betydligt efter att vi infört bankid-tvånget, men det är ändå en varningssignal.

Mig veterligen har bara en person bedragit efter det, så det verkar fungera ganska bra även om det givetvis är en för mycket. Och denne kan förstås inte annonsera fler gånger.

Möjligtvis det ja. Blir ju extra misstänksamt när personen inte gjort något avtryck som helst på forumet.
Det skulle ju också kunna vara så att personen ser happy som enbart en marknadsplats för cyklar (ja, det finns andra delar av internet utanför happy också ryktas det om) och därför inte vill behöva gå in för att hålla koll på PM här.

Men mest troligt är det väl någon som har kommit på ett nytt sätt att luras. Kanske går att få reda på om man listar ut vem det är.

Möjligtvis det ja. Blir ju extra misstänksamt när personen inte gjort något avtryck som helst på forumet.
Jag brukar gå in på Swish. Påbörja en betalning om 1 kr för att få ett fullständigt namn på den jag ska göra en eventuell affär med. Stämmer namnet med det som denne utger sig för att heta, verkar personen reko? Går ju att kolla ganska lätt på diverse öppna databaser.

Ibland tar det en vecka för nån att svara, förmodligen för att de inte har aviseringar påslagna. Jag fick svar av nån vars annons jag var intresserad av. Jag skrev tillbaks omedelbart. Han svarade efter en vecka. Till slut lyckades vi göra affären.

Exakt så. Nu har det lugnat sig betydligt efter att vi infört bankid-tvånget, men det är ändå en varningssignal.

Mig veterligen har bara en person bedragit efter det, så det verkar fungera ganska bra även om det givetvis är en för mycket. Och denne kan förstås inte annonsera fler gånger.
Det är det bästa som har gjorts här.

Ibland tar det en vecka för nån att svara, förmodligen för att de inte har aviseringar påslagna. Jag fick svar av nån vars annons jag var intresserad av. Jag skrev tillbaks omedelbart. Han svarade efter en vecka. Till slut lyckades vi göra affären.
Jo jo, men att inleda med att vilja gå direkt över till SMS är bara... konstigt.

Jag brukar be om att gå över till mejl eller sms om det blir konversation – att gå vägen via meddelande-funktionen (och få notifikation via mejl) känns som en omväg. Går snabbare att svara på mejl/sms än att behöva logga in på forumet varje gång.

Blocket har ju löst det ganska snyggt där man kan svara på notifieringsmailet och det studsar via Blocket men kommer ändå fram, samtidigt som man kan inte kan kommunicera med ett borttaget konto.

Jo jo, men att inleda med att vilja gå direkt över till SMS är bara... konstigt.
Naj, inte direkt såklart. Om nån tenderar att svara inom rimlig tid så finns det ingen anledning att gå över till SMS. Men det är joobigt när man måste vänta i dagar på att personen ska märka att den fått ett meddelande. Jag brukar se till att det viktiga finns nerskrivet här som telnr och andra uppgifter.

20201130_204308.jpg

20201130_204322.jpg

20201130_204333.jpg

20201130_204341.jpg

20201130_204351.jpg

20201130_204400.jpg

20201130_204444.jpg

20201130_204455.jpg

20201130_204503.jpg

20201130_204514.jpg

20201130_204426.jpg

Det slutade sen så att jag ringde up honom och bad han sluta med bedrägeri och swishade 2 kronorna till baks :)

Bilagor

• 20201130_204341.jpg
    20201130_204341.jpg
    72.4 KB · Besök: 460
Senast ändrad:
Nu håller Fredrik (072-900 75 92) på och skickar meddelanden till mig också, han vill att jag ska swisha och sedan ska han skicka varan, en takhållare till bil. Han påstår sig inte kunna ta någon bild på den för han bor 8 mil bort påstår han. Han är väldigt påstridig och skickade till och med en bild på sitt id-kort istället för takhållaren. Varför vet jag inte, och lite konstigt att han inte har ett vanligt körkort om han säljer en takhållare till bil.
Hoppas han lurade inte fler efter sms kontakten han hade med mig i våras

Varning för: Skånesälj
Medlemmen är nu avstängd och spärrad.

Har du råkat ut för en bedragare så tveka inte att polisanmäla händelsen. I polisanmälan ska du ha med ID till annonsen och bedragarens användarnamn. I din anmälan kan du hänvisa till oss som jobbar på Happyride. Vi ställer självklart upp och hjälper polisen i den mån vi kan. Gör även en anmälan till banken.

Sade han att han skulle sluta?

Du kunde helst förmått honom att anmäla sig själv till polisen så hade du fått en swish av mig.

Rapportera alltid användare som skickar sådant! Jag har avaktiverat användaren och tagit bort PM-konversationer, men det går fortare om vi får in en anmälan.

Edit: Tror dock inte det beror på att du har annons på köp & sälj, man måste verifiera sitt konto även för att kunna se vem som annonserar där.

Senast ändrad:
Varning för: Skånesälj
Medlemmen är nu avstängd och spärrad.

Har du råkat ut för en bedragare så tveka inte att polisanmäla händelsen. I polisanmälan ska du ha med ID till annonsen och bedragarens användarnamn. I din anmälan kan du hänvisa till oss som jobbar på Happyride. Vi ställer självklart upp och hjälper polisen i den mån vi kan. Gör även en anmälan till banken.
Har någon annan som råkat ut för Skånesälj fått svar från Polisen? Fick brev att ärendet var nedlagt trots att jag hade bild på hans legitimation! Då känns det ju som om det är fritt fram för dessa bedragare att fortsätta lura folk. ?

Har någon annan som råkat ut för Skånesälj fått svar från Polisen? Fick brev att ärendet var nedlagt trots att jag hade bild på hans legitimation! Då känns det ju som om det är fritt fram för dessa bedragare att fortsätta lura folk. ?

Ja det är tyvärr fritt fram, däräv åtgärderna här på forumet.

De har fullt upp!
Jag såg precis snuten parkera på en handikapplats för att hämta deras julmat och fikabröd.
Känns betryggande!

De har fullt upp!
Jag såg precis snuten parkera på en handikapplats för att hämta deras julmat och fikabröd.
Känns betryggande!
Att polisen felparkerar har dock att göra med att tiden inte ska läggas på att leta parkering. Och vill man att fler brott ska klaras upp så är ju det en god tanke. (Sen kan man tycka vad man vill om var/hur/när det är lämpligt att göra så)

Dom kan fortsätta för att ingen mesig svensk åker och reglerar skulden.

God Jul

M

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp