Vad som gäller de jure är precis som
@ooms och
@jonte987 en sak, men hur det tillämpas och genomförs är en helt annan (och min erfarenhet att sköta ärenden av den här karaktären med ex Postnord är att det är lotteri, kafka och behov av en zombies tålamod).
Fallet som
@jingleyschmidt nämner ovan är i summor rätt likt mitt eget. Det finns i min värld tre olika utfall; det första är att ingenting förändras (brist på rutiner, oklart utförande, en viss frist tack vare att produkter köpts under andra förutsättningar etc), det andra är att han/jag/vi får betala de där fem procentenheterna till (antingen genom att det läggs på i tull/hantering eller att man får tillbaks brittisk moms från återförsäljaren och påförs full svensk) och det tredje är det som är allra minst önskvärt - att brittisk moms betalts, återförsäljaren och/eller tullen betraktar det som i sin ordning (iom att varan köpts under kända förutsättningar) men att det ändå läggs på 25%+avgift när paketet når Sverige.
Jag kan leva med alternativ två och dess merkostnad på en styv hemhundring, men jag är svårt osugen på alternativ tre där jag får ligga ute med ytterligare drygt 25% med en otroligt oklar horisont på om/när de ursprungliga 20% återbetalas.
Om prylarna skickas efter nyåret är det en sak och något enklare, men att ha grejor i limbo under mellandagarna är det stor risk för förbannat syltigt korrespondenskrig på många fronter.