Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Varor som skickas från UK före nyår ska inte påverkas av nya regler även om de anländer mottagarlandet efter nyår.

De måste få iväg skiten också. Köpte ett hjulpar 30'e Nov och fick den här statusuppdateringen igår:
  • Undeliverable - Item restricted at Global Shipping Center
  • Lichfield, Staffordshire WS13 8UR
Får intrycket att de helt enkelt bara gav upp och studsade paketet

Jag har beställt en kamera från Amazon.se, men återförsäljaren är Camera Center UK, så jag antar att det skickas från någon av deras ställen i UK. Kanske var dumt men vi får väl se vad som sker. :P
Vilken momssats står det på beställningen? Min magkänsla säger att det som handlas på en .se-sida säljs med svensk moms och svensk konsumentköplag gäller. Så jag tror inte det blir några extra kostnader.

Vilken momssats står det på beställningen? Min magkänsla säger att det som handlas på en .se-sida säljs med svensk moms och svensk konsumentköplag gäller. Så jag tror inte det blir några extra kostnader.

Det här är allt som står.

Sammanfattning av beställning
Delsumma för artiklar: 8 779,83 kr
Frakt och hantering: 241,67 kr

Totalt före skatt: 9 021,50 kr
Beräknad skatt: 1 804,30 kr

Totalt: 10 825,80 kr

Det som är knepigt med momsen är hur säljaren, efter den 31 december, ska betala in den. Fram tills dess så betalas momsen till Skatteverket eller HMRC beroende på om det er svensk eller brittisk moms, därefter är det respektive tullmyndighet som ska ha betalt. Det måste upprättas tullkonton och skaffas import-/ exportlicenser och kanske också momsregistreringar lite överallt. Exakt hur saker ska hanteras praktiskt är inte helt tydligt i nuläget.

Det är alltså säljaren som kommer få ett litet helvete och en massa extraadministration. Vilket leder till kostnader som kunden i slutändan kommer att behöva stå för i form av dyrare varor/tjänster. Initialt blir det nog även en period med lite längre ledtider och sämre utbud innan alla oklarheter klarats ut.

Britterna blir fattigare på kuppen och så även vi.

Då har du betalt 20% moms, dvs brittisk moms. Är det en liten firma är det ok, och bara att hoppas de hinner få iväg grejerna innan årsskiftet.

Då var det inte svensk moms. Men eftersom du lagt orden på en .se-sida så tycker jag att du inte ska behöva betala mer än vad som står på ordern.

Har vi "tur" så händer ingenting än, att beslutet är en sak men hur det praktiskt ska fungera kanske ska vara klart till ett senare datum? Ah, den som lever får se.

Hur som helst, brittisk moms är 20% och svensk är 25% eller? Så jag blir eventuellt skyldig 5% mer på min nästan 11.000-order? Vad blir det då? 500:- typ?

Har vi "tur" så händer ingenting än, att beslutet är en sak men hur det praktiskt ska fungera kanske ska vara klart till ett senare datum? Ah, den som lever får se.

Hur som helst, brittisk moms är 20% och svensk är 25% eller? Så jag blir eventuellt skyldig 5% mer på min nästan 11.000-order? Vad blir det då? 500:- typ?
Nja, det som kan hända är ju att Postnord nyper den och kräver 25% moms plus sina 75kr för att du öht ska få paketet. Sedan är det upp till dig att försöka få tillbaka de 20%:en du redan betalt (eller 25%:en beroende på när det skickades) från antingen säljaren, amazon, Skatteverket, eller tullverket beroende på scenario.

Nja, det som kan hända är ju att Postnord nyper den och kräver 25% moms plus sina 75kr för att du öht ska få paketet. Sedan är det upp till dig att försöka få tillbaka de 20%:en du redan betalt (eller 25%:en beroende på när det skickades) från antingen säljaren, amazon, Skatteverket, eller tullverket beroende på scenario.

Jösses... Då är det ju en helt annan historia. :D Då blir det nog att ta utnyttja ångerrätten för då är det ingen bra deal längre. :P

Vad som gäller de jure är precis som @ooms och @jonte987 en sak, men hur det tillämpas och genomförs är en helt annan (och min erfarenhet att sköta ärenden av den här karaktären med ex Postnord är att det är lotteri, kafka och behov av en zombies tålamod).

Fallet som @jingleyschmidt nämner ovan är i summor rätt likt mitt eget. Det finns i min värld tre olika utfall; det första är att ingenting förändras (brist på rutiner, oklart utförande, en viss frist tack vare att produkter köpts under andra förutsättningar etc), det andra är att han/jag/vi får betala de där fem procentenheterna till (antingen genom att det läggs på i tull/hantering eller att man får tillbaks brittisk moms från återförsäljaren och påförs full svensk) och det tredje är det som är allra minst önskvärt - att brittisk moms betalts, återförsäljaren och/eller tullen betraktar det som i sin ordning (iom att varan köpts under kända förutsättningar) men att det ändå läggs på 25%+avgift när paketet når Sverige.

Jag kan leva med alternativ två och dess merkostnad på en styv hemhundring, men jag är svårt osugen på alternativ tre där jag får ligga ute med ytterligare drygt 25% med en otroligt oklar horisont på om/när de ursprungliga 20% återbetalas.

Om prylarna skickas efter nyåret är det en sak och något enklare, men att ha grejor i limbo under mellandagarna är det stor risk för förbannat syltigt korrespondenskrig på många fronter.

Jösses... Då är det ju en helt annan historia. :D Då blir det nog att ta utnyttja ångerrätten för då är det ingen bra deal längre. :P
Det är ju rysligt trist om paketet redan är på väg till dig, för det finns nog ingen chans att stoppa det på vägen (och om det läggs på svensk moms lär du inte kunna få tag på paketet, i syfte att skicka tillbaks det, utan att i för- eller efterhand betala den - och att lyckas få tillbaks den i efterhand är nog ingen baggis).

Det kanske blir en grace period men helt säker ska man nog inte vara.
Jag gissar att mina grejor rör på sig i tid men det är bara 3 eller 4 arbetsdagar kvar beroende på land. Vet inte om de testat chaffisarna i kön än....

Chattade med Amazon's brittiska support och om det skulle bli tull och extra kostnader för mig skulle jag bara bifoga screenshot på kvitton och vad jag ska betala så skulle dom betala det åt mig. Tog ett printscreen på det snabbt som attan! ;P

Men ja, någon slags grace period måste det väl ändå bli? Blir ju jävligt knepigt för alla handlare om det helt plötsligt ska införas nya rutiner såhär mellan högtiderna baserat på ett beslut som JUST tagits. Det känns inte rimligt för någon.

Chattade med Amazon's brittiska support och om det skulle bli tull och extra kostnader för mig skulle jag bara bifoga screenshot på kvitton och vad jag ska betala så skulle dom betala det åt mig. Tog ett printscreen på det snabbt som attan! ;P
Ja det är rätt, man får börja där om det blir nåt trassel. Totalt 800 spänn för mig så jag lugnar mig tills det är ett faktum. Extra lustigt om det blir knas eftersom jag redan betalt 25 moms.

Ja det är rätt, man får börja där om det blir nåt trassel. Totalt 800 spänn för mig så jag lugnar mig tills det är ett faktum. Extra lustigt om det blir knas eftersom jag redan betalt 25 moms.

Jag är ju lite korkad som ändå beställer fast läget är osäkert, men min impulskontroll blir visst bara sämre med åren. :P

Men ja, någon slags grace period måste det väl ändå bli? Blir ju jävligt knepigt för alla handlare om det helt plötsligt ska införas nya rutiner såhär mellan högtiderna baserat på ett beslut som JUST tagits. Det känns inte rimligt för någon.

Om inte övergångsperioden förlängs kan du stoppa rimligheten upp nånstans.
Avtalstexten är fö inte ratificerat varken av engelska parlamentet eller av av (alla 27 länderna i) EUparlamentet.
Lite is i magen rekommenderas.

Vad som gäller de jure är precis som @ooms och @jonte987 en sak, men hur det tillämpas och genomförs är en helt annan (och min erfarenhet att sköta ärenden av den här karaktären med ex Postnord är att det är lotteri, kafka och behov av en zombies tålamod).

Fallet som @jingleyschmidt nämner ovan är i summor rätt likt mitt eget. Det finns i min värld tre olika utfall; det första är att ingenting förändras (brist på rutiner, oklart utförande, en viss frist tack vare att produkter köpts under andra förutsättningar etc), det andra är att han/jag/vi får betala de där fem procentenheterna till (antingen genom att det läggs på i tull/hantering eller att man får tillbaks brittisk moms från återförsäljaren och påförs full svensk) och det tredje är det som är allra minst önskvärt - att brittisk moms betalts, återförsäljaren och/eller tullen betraktar det som i sin ordning (iom att varan köpts under kända förutsättningar) men att det ändå läggs på 25%+avgift när paketet når Sverige.

Jag kan leva med alternativ två och dess merkostnad på en styv hemhundring, men jag är svårt osugen på alternativ tre där jag får ligga ute med ytterligare drygt 25% med en otroligt oklar horisont på om/när de ursprungliga 20% återbetalas.

Om prylarna skickas efter nyåret är det en sak och något enklare, men att ha grejor i limbo under mellandagarna är det stor risk för förbannat syltigt korrespondenskrig på många fronter.
Att ha betalat i förskott har ingen påverkan på momsen då denna skatt uppstår först då varan byter ägare.

Detta är ytterligare en sak som krånglar till det för företag – vem äger varan vid införseln och är sålunda skyldig att erlägga införselmoms? Allt regleras i så kallade incoterms som godkänns vid avtalets tecknande. Är det ett leveransvillkor som stipulerar att säljaren står risken för transport och tull så övergår ägandet inte förrän vid överlämning av godset, och då är det säljarens skyldighet att betala in moms vid införseln. För att göra detta by the books krävs en momsregistrering i införsellandet samt ett EU-importnummer. Inte kul att administrera.

Lite mer info

But Jonathan Geldart, director general of the Institute of Directors, said "the clock is still very much ticking" for firms and called for guidance.
The CBI called for urgent confirmation of grace periods to give firms time to adapt to new rules from 1 January.

Even though a deal has been done, UK traders face a new raft of paperwork and cost. More than 200 million additional customs forms will need completing at a cost of more than £7bn a year.

Att ha betalat i förskott har ingen påverkan på momsen då denna skatt uppstår först då varan byter ägare.

Detta är ytterligare en sak som krånglar till det för företag – vem äger varan vid införseln och är sålunda skyldig att erlägga införselmoms? Allt regleras i så kallade incoterms som godkänns vid avtalets tecknande. Är det ett leveransvillkor som stipulerar att säljaren står risken för transport och tull så övergår ägandet inte förrän vid överlämning av godset, och då är det säljarens skyldighet att betala in moms vid införseln. För att göra detta by the books krävs en momsregistrering i införsellandet samt ett EU-importnummer. Inte kul att administrera.
Men så lär väl inget företag göra såvida det inte har jättestor b2c försäljning till ett land? I princip alla utanför EU som jag har handlat ifrån har ju varit noga med att påpeka att ev införselskatter och avgifter är köparens ansvar..

Custom forms, där har vi det, alla CN22(?) blanketter som de kommer behöva sätta på alla paket, och som innebär att de fastnar i Postnords (el annan speditörs) tull- och momshantering.
Ja, men de skakar nog fram en grace period må-ti. De ska bara nyktra till först. Gott om tid...

Edit, men det blir dyrt för småtransaktioner ja. Det får lösas för UK tillverkare med grossist i EU men allt från Asien kan vi redan köpa i Tyskland.

Javisst, så ser det förstås ut enligt lagen (och i stora, korrekt genomförda affärer) men hur det i verkligheten ser ut för mig och @nieves när våra plåtraketer från små företag, betalda inkl brittisk moms 2020, under 2021 kommer till något ombud för Tullverket är långt ifrån lika självklart.

Fast i nån mening har de ju redan haft en ”grace period” på ett år, att nåt skulle hända är ju ingen överraskning och att sätta upp ett par scenarier att planera för hoppas jag de flesta företag gjort, det scenario som nu slagit in är ju också i nån mening det ”minst ingripande” man kunnat förutse.
Det är väl i så fall den senaste utvecklingen med muterade corona som stoppade upp alla transporter såhär i slutet av året som kan motivera nån veckas grace period.

Javisst, så ser det förstås ut enligt lagen (och i stora, korrekt genomförda affärer) men hur det i verkligheten ser ut för mig och @nieves när våra plåtraketer från små företag, betalda inkl brittisk moms 2020, under 2021 kommer till något ombud för Tullverket är långt ifrån lika självklart.
Det bör ju helt och hållet vara säljaren, dvs det lilla företaget, som bör ta smällen för sina ev förseningar. Om ni däremot beställt med planerad leverans på andra sidan årsskiftet så kan jag tycka ni får ta smällen.

Fast i nån mening har de ju redan haft en ”grace period” på ett år, att nåt skulle hända är ju ingen överraskning och att sätta upp ett par scenarier att planera för hoppas jag de flesta företag gjort, det scenario som nu slagit in är ju också i nån mening det ”minst ingripande” man kunnat förutse.
Det är väl i så fall den senaste utvecklingen med muterade corona som stoppade upp alla transporter såhär i slutet av året som kan motivera nån veckas grace period.
Ja, man kan absolut skylla sig själv. Och ja, I mitt fall hade grejorna redan varit över kanalen om det inte varit för mutanten.

Om vi ska lägga ett lager av komplikationer ytterligare på mitt eget ärende, så har jag sedan en knapp månad följande lilla textsnutt i slutet av svaret på ett av många "hur-fan-går-det-med-min-ram-som-skulle-leverats-i-oktober"-mail att luta mig mot;

"...however, if there is any kind of delay that would mean you would receive the frame after the 1st of January, we will cover the taxes and import paperwork for you, there will be no extra expense to you..."

Vad det där löftet nu är värt (om om/när man ser röken av en återbetalning av eventuella utlägg) återstår förstår att se, men det är knappast en nackdel med tanke på den svårt oklara situation de fem sidorna ovan vittnar om.

Hade en made in UK ram beställd som skulle levererats i november. De lyckades ej med att leverera innan nyår så lösningen blev att de gjorde en refund.

Jag tänkte iaf. Inte sitta med svarte petter hur fin ramen än var.

Men så lär väl inget företag göra såvida det inte har jättestor b2c försäljning till ett land? I princip alla utanför EU som jag har handlat ifrån har ju varit noga med att påpeka att ev införselskatter och avgifter är köparens ansvar..
Du har helt rätt. Företag kommer att bli tvungna att skjuta över mer ansvar och risk för leverans och förtullning till konsumenterna. Att fortsätta leverera lika hög nivå av service som det går att göra inom EU kommer att kosta såpass mycket att kanske bara främst större företag kommer ha råd.

Om jag beställer från wiggle idag som anländer 8 januari. Någon som har koll på tull/moms behöver betalas? Står så här men oklart ifall det stämmer?
5427B9C6-3CC7-4517-A687-E5FBE7E962A5.png

Ett stort problem har varit att det saknats infrastruktur för att kunna förbereda sig. Och ingen, varken myndigheter eller experter på skatt och tull har kunnat berätta hur saker ska göras. Och att snyta ut sig systemintegrationer för att få till effektiva flöden är ju inget man gör på några mellandagar. Det kommer att bli mycket manuellt arbete hur mycket man än har förberett sig.

Fick detta svaret av CRC idag, hoppas på ytterligare info

Hi Per-Arne,
Thank you for contacting CRC.
Whilst the United Kingdom has officially left the European Union (EU), a transition period is now in place until the 31st December 2020. During this period, all EU rules and regulations will continue to apply.
WiggleCRC will maintain the usual commitment to our customers and will continue to operate our website, ensuring that we meet all EU consumer and data protection standards.
We would like to reassure you that until the end of the transition period, there will be no changes for you as our valued customer. We should have further information regarding our exit from the EU next week.
We hope this answers your question and thank you for shopping with us!

Fick detta svaret av CRC idag, hoppas på ytterligare info

Hi Per-Arne,
Thank you for contacting CRC.
Whilst the United Kingdom has officially left the European Union (EU), a transition period is now in place until the 31st December 2020. During this period, all EU rules and regulations will continue to apply.
WiggleCRC will maintain the usual commitment to our customers and will continue to operate our website, ensuring that we meet all EU consumer and data protection standards.
We would like to reassure you that until the end of the transition period, there will be no changes for you as our valued customer. We should have further information regarding our exit from the EU next week.
We hope this answers your question and thank you for shopping with us!

Artigt och korrekt...ickesvar. Det talar bara om vad som händer fram til årsskiftet, dvs välkända förhållanden (i tre dar...).

Någon som har ett paket som rör sig från UK?

På min beställning på CRC står den som Shipped den 22 och hos PN som Klar för transport den 23 men ingenting efter det. Det kan nog dock gå som ett vadderat kuvert och jag vet inte om dom spåras som paket gör?

Någon som har ett paket som rör sig från UK?

På min beställning på CRC står den som Shipped den 22 och hos PN som Klar för transport den 23 men ingenting efter det. Det kan nog dock gå som ett vadderat kuvert och jag vet inte om dom spåras som paket gör?
Det har stått stilla sen i alla fall den 21e.
Vi får väl se de närmasta dagarna om det hinner komma igång

Tillbaka
Topp