Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enklast är att låtsas om som ölandet gick under 1066. Glöm att skiten någonsin fanns. Gå vidare bara.
Ja 1066 (även känt som 1106 om man inte ölat ordentligt) är ju lite tidigt att sluta ölandetSjälv vill jag gärna fortsätta öla även efter 1066. Öl är gott.
Jo de är tyskar, bytte till och med namn efter WWI då det klingade dåligt på hemmaplan. Finns en dokumentär på Netflix om brittiska kungahuset som är bra. Men nu är vi OT.1066 hade väl redan britterna - alltså de kelter som gav namn till Britannien - blivit ersatta av tyskar? Som besegrade dansknorskarna som haft danelagen och sedan blev ersatta med danskfranskar. Och nu är det väl tyskar igen på tronen?
Enklast att tänka är att om texterna är på svenska och priserna är i SEK så gäller priserna på hemsidan och det ska inte tillkomma avgifter i efterhand.Wiggle.se verkar obekymrade idag. Kanske blir som vanligt med de som är momsregistrerade i Sverige?
Förutom att kategorin "cyklar" saknas helt i menyvalet.Wiggle.se verkar obekymrade idag. Kanske blir som vanligt med de som är momsregistrerade i Sverige?
Hm, stämmer. Även på .com tills man ändrar destination country till UK.Förutom att kategorin "cyklar" saknas helt i menyvalet.
Nej, men det är främst cyklar som de har av värde. Pojken behöver en ny till hösten. Det löser sig nog men det vore intressant att veta vad det beror på. Tull ska det inte bli och moms blir samma som innan...Finns ju inga cyklar på Wiggle nu för tiden ändå!
Det blir tufft för dig, hur ska du klara dig? ?Finns ju inga cyklar på Wiggle nu för tiden ändå!
Det blir tufft för dig, hur ska du klara dig? ?
Enl vad jag hörde på nyheterna idag blir det inte endast svensk moms utan även tull på inköp från UK på >1600 SEK.Pojken behöver en ny till hösten. Det löser sig nog men det vore intressant att veta vad det beror på. Tull ska det inte bli och moms blir samma som innan.
Det verkar vara det som det gäller för länder utanför EU men det hade de väl förhandlat bort? Vad jag läste skulle avtalet gälla provisoriskt från idag.Enl vad jag hörde på nyheterna idag blir det inte endast svensk moms utan även tull på inköp från UK på >1600 SEK.
En liknande resa har många av oss gjort,Jag har min MTB och min gravel, det är allt jag behöver! Tog ett tag (och några tusenlappar) att hitta rätt.
Nu är du väl onödigt gnällig, eller?Eller är du för gammal, trött och bitter för att cykla? Jag menar, du gnäller ju och pikar mig var och varannan gång jag skriver något.
Bra! Då kanske folk lär sig att handla alla cyklar och förnödenheter från Tyskland istället!Finns ju inga cyklar på Wiggle nu för tiden ändå!
Tull ska man inte vara rädd för. Oftast finns avtal som ger 20kr eller liknande totalt i tullavgift (beroende på vara).Enl vad jag hörde på nyheterna idag blir det inte endast svensk moms utan även tull på inköp från UK på >1600 SEK.
Har inget otalt med dig(tror jag iaf) men vid vilken ålder blir man en gnällgubbe?Raderat
Puss på dig med ?Raderat
Har inget otalt med dig(tror jag iaf) men vid vilken ålder blir man en gnällgubbe?
Var? Denna är uppdaterad i går.Oj, nån måste ha vaknat på fel sida idag! Absolut inget illa menat fr mitt håll.
Jag hörde f.ö. samma sak som HåkanC på TV-nyheterna (SVT Rapport, tror jag) ikväll, och hajade till när de nämnde detta om ev tull vid köp över 1600kr. Å andra sidan tror jag det stod nåt liknande i infon fr Tullverket som postades igår.
Det ska gälla provisorisktDet ska bli ingen tull als med avtalet, men avtalet är ännu inte ratificerat och aktiv. Vet inte vad som händer i mellanperioden.
Precis, så en orange ram är ju made in uk, men en komplett cykel då?Jag tror det är det där med ursprung är nyckeln. Varan måste ha ursprung i UK för att man ska slippa tull. Vid närmare eftertanke är ju det rimligt, annars kan ju UK bli en genväg in i EU för i princip hela världen att slippa tull.
Frågan är hur ursprung definieras. Räcker det att varan säljs till konsument av ett brittiskt företag? Eller måste varan dessutom vara tillverkad i UK? Och isf, vad menas med tillverkad? Är det ok med en ram som svetsas i UK av Taiwanesiska rör? Är det ok att en cykel byggs ihop i UK? Osv.
Jag tror det är det där med ursprung är nyckeln. Varan måste ha ursprung i UK för att man ska slippa tull. Vid närmare eftertanke är ju det rimligt, annars kan ju UK bli en genväg in i EU för i princip hela världen att slippa tull.
Frågan är hur ursprung definieras. Räcker det att varan säljs till konsument av ett brittiskt företag? Eller måste varan dessutom vara tillverkad i UK? Och isf, vad menas med tillverkad? Är det ok med en ram som svetsas i UK av Taiwanesiska rör? Är det ok att en cykel byggs ihop i UK? Osv.
Ja fel av mig ovan. 1600 gäller väl för UK också på Asien delar.Nu motsäger jag min egen inlägg lite längre upp, men om jag minns rätt är 40% gränsen. Ram är oftast inte 40% av värde av hela cyklen. Så kanske är därför cyklar inte längre med i wiggle.se? Men då måste det också vara till på alla icke-britiska delar som kostar mer än 1600 kr, eller?
Nej, det gör vi inte.Känns som att ni blandar ihop till och moms.
Det finns garanterat regler för vad som kan kallad ”made in UK”, det gör det för alla länder. Lär gå att googla fram snabbt om man bryr sig. För Schweiz exempelvis behöver 51% av varans delar vara tillverkade i Schweiz och slutmontering måste ske där, för Japan är det andra regler som gäller. Fråga mig inte varför jag vet det.
Försäljningsland > InköpslandDet ska vara olika tull på att importera delar för tillverkning/assembly inom EU jämfört med att importera delar för försäljning. Allt enligt annan tråd här. Inget på en Vitus är tillverkat i UK vad jag vet och absolut inte ramen.
Jo, verkar bara inte som någon annan fattat det. Inte Boris, inte BBC och inte svenska media och inte kollegan som skrev dettaVisa bilaga 462279
En googling bort. 14% tullavgift gäller för cyklar från UK.
![]()
Tullräknaren – vad är avgiften på min vara?
Vår tullräknare kan hjälpa dig att räkna ut tull, moms och andra avgifter när du handlar på nätet, nytt som begagnat. Uträkningen är inte exakt. Använd den som en uppskattning av vad din vara kommer att kosta.www.tullverket.se
Jaja. Det är nog tveksamt om inte avtalet på julafton var en ond dröm.Försäljningsland > Inköpsland
Vad som händer innan berör väl aldrig slutkund?
Så 14% lär gälla.
Det finns garanterat regler för vad som kan kallad ”made in UK”, det gör det för alla länder. Lär gå att googla fram snabbt om man bryr sig. För Schweiz exempelvis behöver 51% av varans delar vara tillverkade i Schweiz och slutmontering måste ske där, för Japan är det andra regler som gäller. Fråga mig inte varför jag vet det.
Detta är ibland även kopplat till vilken typ av produkt det är.
De använder ju sina schablonavgifter, sedan får du efterkräva i så fall vilket lär vara ett helvete.Jo, verkar bara inte som någon annan fattat det. Inte Boris, inte BBC och inte svenska media och inte kollegan som skrev detta
Visa bilaga 462280![]()
Frågor och svar om brexit
Handels- och samarbetsavtalet mellan EU och Storbritannien började tillämpas den 1 januari 2021. Vi uppdaterar sidan om det tillkommer ny information.www.tullverket.se
Ja, eller så får man vara försiktig med vad man läser nu i mellandagarna. Tex står det en sak på BBC och en annan på postnords brexit info from midsommar. En av, minst, är fel.De använder ju sina schablonavgifter, sedan får du efterkravs i så fall vilket lär vara ett helvete.