Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Enklast är att låtsas om som ölandet gick under 1066. Glöm att skiten någonsin fanns. Gå vidare bara.

Kanske Kommer lite svar här:

1066 hade väl redan britterna - alltså de kelter som gav namn till Britannien - blivit ersatta av tyskar? Som besegrade dansknorskarna som haft danelagen och sedan blev ersatta med danskfranskar. Och nu är det väl tyskar igen på tronen?

1066 hade väl redan britterna - alltså de kelter som gav namn till Britannien - blivit ersatta av tyskar? Som besegrade dansknorskarna som haft danelagen och sedan blev ersatta med danskfranskar. Och nu är det väl tyskar igen på tronen?
Jo de är tyskar, bytte till och med namn efter WWI då det klingade dåligt på hemmaplan. Finns en dokumentär på Netflix om brittiska kungahuset som är bra. Men nu är vi OT.

Förutom att kategorin "cyklar" saknas helt i menyvalet.
Hm, stämmer. Även på .com tills man ändrar destination country till UK.

Förstår inte riktigt vad som driver det. Tvärtom så spelar eventuell admin kostnader inte så stor roll på en cykel. Det ger sig väl i dagarna. Om de ska försöka konkurrera med tysken på komponenter så blir det nog tufft för dem.

Det blir tufft för dig, hur ska du klara dig? ?

Jag har min MTB och min gravel, det är allt jag behöver! Tog ett tag (och några tusenlappar) att hitta rätt. ;) Vad cyklar du på förresten? Eller är du för gammal, trött och bitter för att cykla? Jag menar, du gnäller ju och pikar mig var och varannan gång jag skriver något. Måste vara trist.

Enl vad jag hörde på nyheterna idag blir det inte endast svensk moms utan även tull på inköp från UK på >1600 SEK.
Det verkar vara det som det gäller för länder utanför EU men det hade de väl förhandlat bort? Vad jag läste skulle avtalet gälla provisoriskt från idag.

Jag har min MTB och min gravel, det är allt jag behöver! Tog ett tag (och några tusenlappar) att hitta rätt.
En liknande resa har många av oss gjort,
men kanske inte med riktigt så många cyklar under så kort tid som du har gjort....

Eller är du för gammal, trött och bitter för att cykla? Jag menar, du gnäller ju och pikar mig var och varannan gång jag skriver något.
Nu är du väl onödigt gnällig, eller?
Det är ju inte ens en månad som du självskrev: jag erkänner, jag har köpt för många cyklar!

Jaha, men om vi skiter i det och återgår till topic.

Crc är roliga cyklar finns i menyn men klickar man på en så funkar det inte.

De har nog fuckat upp eller så måste de ordna upp rutinerna först. Möjligen skiljer rutinerna sig vid 1600 spänn men fan trott.

I vilket fall så är det rätt tydligt enligt BBC att avtalet gäller från 1 Jan. UK till EU. EU till UK går utan kontroll till 1 jul pga covid.

Oj, nån måste ha vaknat på fel sida idag! Absolut inget illa menat fr mitt håll.

Jag hörde f.ö. samma sak som HåkanC på TV-nyheterna (SVT Rapport, tror jag) ikväll, och hajade till när de nämnde detta om ev tull vid köp över 1600kr. Å andra sidan tror jag det stod nåt liknande i infon fr Tullverket som postades igår.

Oj, nån måste ha vaknat på fel sida idag! Absolut inget illa menat fr mitt håll.

Jag hörde f.ö. samma sak som HåkanC på TV-nyheterna (SVT Rapport, tror jag) ikväll, och hajade till när de nämnde detta om ev tull vid köp över 1600kr. Å andra sidan tror jag det stod nåt liknande i infon fr Tullverket som postades igår.
Var? Denna är uppdaterad i går.
Kan det vara något knas med ursprung?
Screenshot_20210101-210609_Chrome.jpg

Alltså, om det ändå är svensk importmoms och tullavgifter på allt över 1600, vafan är då skillnaden? Hur hade det blivit UTAN avtal i så fall? För det är väl exakt så det är med tull från t.ex USA? Att tullavgiften baseras på värdet av varan osv. Ju dyrare, desto mer tull?

Fan vad luddigt detta är. Det borde ju finnas svart på vitt någonstans exakt vad som gäller, allra helst nu när vi faktiskt är inne i 2021.

Det ska bli ingen tull als med avtalet, men avtalet är ännu inte ratificerat och aktiv. Vet inte vad som händer i mellanperioden.

Jag tror det är det där med ursprung som är nyckeln. Varan måste ha ursprung i UK för att man ska slippa tull. Vid närmare eftertanke är ju det rimligt, annars kan ju UK bli en genväg in i EU för i princip hela världen att slippa tull.
Frågan är hur ursprung definieras. Räcker det att varan säljs till konsument av ett brittiskt företag? Eller måste varan dessutom vara tillverkad i UK? Och isf, vad menas med tillverkad? Är det ok med en ram som svetsas i UK av Taiwanesiska rör? Är det ok att en cykel byggs ihop i UK? Osv.

Jag tror det är det där med ursprung är nyckeln. Varan måste ha ursprung i UK för att man ska slippa tull. Vid närmare eftertanke är ju det rimligt, annars kan ju UK bli en genväg in i EU för i princip hela världen att slippa tull.
Frågan är hur ursprung definieras. Räcker det att varan säljs till konsument av ett brittiskt företag? Eller måste varan dessutom vara tillverkad i UK? Och isf, vad menas med tillverkad? Är det ok med en ram som svetsas i UK av Taiwanesiska rör? Är det ok att en cykel byggs ihop i UK? Osv.
Precis, så en orange ram är ju made in uk, men en komplett cykel då?

Eller en birdram? Svetsad i öst, men säljs som brittisk.

Jag tror det är det där med ursprung är nyckeln. Varan måste ha ursprung i UK för att man ska slippa tull. Vid närmare eftertanke är ju det rimligt, annars kan ju UK bli en genväg in i EU för i princip hela världen att slippa tull.

Ja, det lustiga är att då är det definitivt tull på komponenterna som går att köpa idag. Då har de löst det på nåt sätt. Troligen kan de dra av den brittiska tullen när de skickar ut grejen igen - eller drar de dem via nord Ireland?
Nord Ireland har förresten en ny country code som jag redan glömt. Xi tror jag.

Vad gäller cyklarna så måste de antingen fixa papper work på att de monteras i UK -eller flytta monteringen till XI beroende på ovan...?

Nu motsäger jag min egen inlägg lite längre upp, men om jag minns rätt är 40% gränsen. Ram är oftast inte 40% av värde av hela cyklen. Så kanske är därför cyklar inte längre med i wiggle.se? Men då måste det också vara till på alla icke-britiska delar som kostar mer än 1600 kr, eller?

Känns som att ni blandar ihop tull och moms.
Det finns extremt många undantag för att slipa just tull.

Det finns garanterat regler för vad som kan kallad ”made in UK”, det gör det för alla länder. Lär gå att googla fram snabbt om man bryr sig. För Schweiz exempelvis behöver 51% av varans delar vara tillverkade i Schweiz och slutmontering måste ske där, för Japan är det andra regler som gäller. Fråga mig inte varför jag vet det.

Detta är ibland även kopplat till vilken typ av produkt det är.

Nu motsäger jag min egen inlägg lite längre upp, men om jag minns rätt är 40% gränsen. Ram är oftast inte 40% av värde av hela cyklen. Så kanske är därför cyklar inte längre med i wiggle.se? Men då måste det också vara till på alla icke-britiska delar som kostar mer än 1600 kr, eller?
Ja fel av mig ovan. 1600 gäller väl för UK också på Asien delar.

Ramarna svetsades i Taiwan redan innan men kanske ursprungsreglerna eller bevis bördan är högre nu

Känns som att ni blandar ihop till och moms.

Det finns garanterat regler för vad som kan kallad ”made in UK”, det gör det för alla länder. Lär gå att googla fram snabbt om man bryr sig. För Schweiz exempelvis behöver 51% av varans delar vara tillverkade i Schweiz och slutmontering måste ske där, för Japan är det andra regler som gäller. Fråga mig inte varför jag vet det.
Nej, det gör vi inte.

Det ska vara olika tull på att importera delar för tillverkning/assembly inom EU jämfört med att importera delar för försäljning. Allt enligt annan tråd här. Inget på en Vitus är tillverkat i UK vad jag vet och absolut inte ramen.

Det ska vara olika tull på att importera delar för tillverkning/assembly inom EU jämfört med att importera delar för försäljning. Allt enligt annan tråd här. Inget på en Vitus är tillverkat i UK vad jag vet och absolut inte ramen.
Försäljningsland > Inköpsland
Vad som händer innan berör väl aldrig slutkund?
Så 14% lär gälla.

Visa bilaga 462279
En googling bort. 14% tullavgift gäller för cyklar från UK.

Jo, verkar bara inte som någon annan fattat det. Inte Boris, inte BBC och inte svenska media och inte kollegan som skrev detta
Screenshot_20210101-210609_Chrome.jpg

Detta är ibland även kopplat till vilken typ av produkt det är.

Det intressanta är vad som står i handelsavtalet och inte vad Made In Britain eller andra intresseorganisationer anser.

Jo, verkar bara inte som någon annan fattat det. Inte Boris, inte BBC och inte svenska media och inte kollegan som skrev detta
Visa bilaga 462280
De använder ju sina schablonavgifter, sedan får du efterkräva i så fall vilket lär vara ett helvete.

De använder ju sina schablonavgifter, sedan får du efterkravs i så fall vilket lär vara ett helvete.
Ja, eller så får man vara försiktig med vad man läser nu i mellandagarna. Tex står det en sak på BBC och en annan på postnords brexit info from midsommar. En av, minst, är fel.

Tillbaka
Topp