Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Snarare tvärtom, (det hade du förstått om du läst tråden) saker tillverkade i uk kommer inte ställa till så stora problem.
Jobbar du verkligen med logistik?
Näää ...bor i Enskede ?
förbereda sig utifrån olika scenarier, skrev ooms i det du citerat.
Precis så gör man.
Här i sverige har olika myndigheter skickat ut information senaste två åren om hur man kan förbereda sig för brexit. Tullen skickar information om att det ska skaffas speciella nummer för tullhanteringen av gods från icke EU länder om man inte redan har det, Skatteverket skriver om skatter. SCB förtydligar om hur statistiken för import/export ska göras.
Britterna kunde ha förberett sina webbshoppar för hantering av extra avgifter och annan moms. och liknande istället för att klia sig i huvudet nu i efterhand.
Man får sälja inga problem. Kostnaden är bara att skyffla över till slutkunden om man nu vill.En bekant försökte köpa en hoj från CRC men de skeppar inte kompletta cyklar till SWE längre. Jag provade några olika hojjar på CRCs webbshop men nör jag väljer frakt till SWE så raderas cykeln från varukorgen...
Är det för att det inte lönar sig med moms/tullpåslag eller för att de inte får exportera till just EU? ?
Mvh
Magnus
Jag förstår inte vad du ifrågasätter, du har helt totalt missat vad vi diskuterar. Du tror att allt är som vanligt, men att de kostar en hundring extra.Och jag ifrågasätter många på det här forumet.
Men egentligen ska man inte diskutera på ett forum eller mail. Det ska göras irl.
De kanske har fullt sjå att mätta hemmamarknaden på cyklar, så de kanske inte behöver exportera ett par tre månader framöver?Man undrar vad de skulle ha gjort om det blivit en hård brexit, det hade ju inte varit mindre ”paper work” då. Har de bara suttit på arslet och väntat hela 2020, istf att förbereda sig utifrån olika scenarier?
Ta en kidney pie istället, den är helt tullfri precis som vanligt, lite dyrare bara!Nää...nu tar jag en öl o macka istället..
Har inte tid att vänta på den bara .. kommer att ta minst 5 veckor innan den kommer.Och den kommer kosta minst 2000 enligt vissa här ?Ta en kidney pie istället, den är helt tullfri precis som vanligt, lite dyrare bara!
Fast nu var det där med cykel, är den verkligen tillverkad i uk? Skulle inte tro det. Alltså tillkommer tull. Det är inte så enkelt.Många svar och lika må ga fel svar.
Låtos ta ett ex på ett köp säg en cykel säg att den kostar 10.000 kr i England med engelsk moms 10.000-20%=8000 frakt tillsvedala 600 kr 8000+600+tull+moms. Sen är det bara att räkna fraktbolagen brukar ligga runt 150kr i avgift för klarering.
Nu räknade du ju med 25% engelsk moms...Många svar och lika må ga fel svar.
Låtos ta ett ex på ett köp säg en cykel säg att den kostar 10.000 kr i England med engelsk moms 10.000-20%=8000 frakt tillsvedala 600 kr 8000+600+tull+moms. Sen är det bara att räkna fraktbolagen brukar ligga runt 150kr i avgift för klarering.
För det första. Vad blir 8000 + 20% moms?Många svar och lika må ga fel svar.
Tror inte att du räknar rätt där.Många svar och lika må ga fel svar.
Låtos ta ett ex på ett köp säg en cykel säg att den kostar 10.000 kr i England med engelsk moms 10.000-20%=8000
Fast nu var det där med cykel, är den verkligen tillverkad i uk? Skulle inte tro det. Alltså tillkommer tull. Det är inte så enkelt.
Men en brittisk ram som är svetsad i öst? Är den brittisk eller inte? Osv osv. Mycket som är betydligt mer oklart än vad du framhåller. Tyvärr. Vore fint om det var enkelt.
Som marr sagt ett par gånger. Läs tråden.Fattar inte.....
Shimano, rock shox fox manitou och alla dela var kommer dom i från inte England i alla fall.Fast nu var det där med cykel, är den verkligen tillverkad i uk? Skulle inte tro det. Alltså tillkommer tull. Det är inte så enkelt.
Men en brittisk ram som är svetsad i öst? Är den brittisk eller inte? Osv osv. Mycket som är betydligt mer oklart än vad du framhåller. Tyvärr. Vore fint om det var enkelt.
Det beror bland annat på om den ska exporteras till UK eller inte.När en möbel är designad i Sverige och tillverkas i Indien. Är den svensk eller ?
Gör jag inte utan 20%.Nu räknade du ju med 25% engelsk moms...
Absolut inte. Som du vet. Men vad är 40% av en cykel? Eller vad nu gränsen var.Shimano, rock shox fox manitou och alla dela var kommer dom i från inte England i alla fall.
Det är bara att vänta och se utan här är det bara spekulationer på medel i å och hur dom löser sitt problem annars så finns Tysken som ett bättre allternativ.Absolut inte. Som du vet. Men vad är 40% av en cykel? Eller vad nu gränsen var.
Jo, men procent fungerar, liksom brexit, inte som du tror. Kontrollräkna så får du se.Gör jag inte utan 20%.
Dags att studera procentmatematik.Gör jag inte utan 20%.
Ja, fast jag vill inte ha en canyon...Det är bara att vänta och se utan här är det bara spekulationer på medel i å och hur dom löser sitt problem annars så finns Tysken som ett bättre allternativ.
10.000-20%vad blir det jo det blir 8000kr sen skall saken skickas då till kommer lite frakt sen när lilla paketet kommer fram så blir det lite tull och som grädden över moset så kommer läs och häpna moms på allt.Dags att studera procentmatematik.
Köp en orange ram då om dom nu tillverkas i UK.Ja, fast jag vill inte ha en canyon...
Jo, det har jag redan ett par. Jag ska inte handla något alls. Mest nyfiken.Köp en orange ram då om dom nu tillverkas i UK.
Vad får du sen när du lägger på 20% vat igen?10.000-20%vad blir det jo det blir 8000kr sen skall saken skickas då till kommer lite frakt sen när lilla paketet kommer fram så blir det lite tull och som grädden över moset så kommer läs och häpna moms på allt.
Ja, alltså är priset utan moms 8000kr, eller hur? Om du då lägger på 20% moms, hur mycket blir det? Inte 10000kr iaf, för då har du lagt på 25%.10.000-20%vad blir det jo det blir 8000kr sen skall saken skickas då till kommer lite frakt sen när lilla paketet kommer fram så blir det lite tull och som grädden över moset så kommer läs och häpna moms på allt.
Att du betalat i förväg har ingen påverkan på momsen. Du ska inte betala UK-moms alls, utan bara svensk införselmoms.Så i mitt fall, 1 Mercian hoptotad i UK av Reynolds 853 (görs väl i UK), lackad i UK (färgens ursprung okänd) skeppas till Sverige.
Det jag ska begära är alltså priset på ramen (totalt) och be dom dra av VAT (20%)?
Ponera att priset ungefärligen ligger på 20.000 - handpenning £600 (erlagd i maj).
Ska jag då betala VAT på dom £600 men inte på resterande som jag då ska betala svensk moms på? Egentligen en icke fråga då jag inte fått slutfakturan ännu. Det blir hur som helst intressant att se hur utgången blir.
10.000 -20% vad blir det om varan kostar 10.000 kr i england sen tar man bort den engelska momsen på 20%Vad får du sen när du lägger på 20% vat igen?
Vi försöker inte lura dig.
10.000 -20% vad blir det om varan kostar 10.000 kr i england sen tar man bort den engelska momsen på 20%
Om varan kostar 10000kr inkl engelsk moms på 20%, vad är då priset innan engelsk moms? Det är inte 8000kr som du verkar tro. Det är DET vi försöker lära dig här.10.000 -20% vad blir det om varan kostar 10.000 kr i england sen tar man bort den engelska momsen på 20%
och varför skall man lägga på 20% igen på en vara som går på export i från ett icke EU land utan man får betala både tull avgift och moms i det land som varan landar i + administations avgift till den som sköter klareringen.
Du tänker fel. Av 10 000kr, hur mycket är moms om momssatsen är 20%? Svaret är inte 2 000kr utan 1 667kr. 10 000 - (10 000/1,2).10.000 -20% vad blir det om varan kostar 10.000 kr i england sen tar man bort den engelska momsen på 20%
och varför skall man lägga på 20% igen på en vara som går på export i från ett icke EU land utan man får betala både tull avgift och moms i det land som varan landar i + administations avgift till den som sköter klareringen.