Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Nukeproof igen och lite till.
Tydligen har de "fabriker" i "Europa"[fastlands] . Vad är det för fabriker som behövs för att "bygga" en cykel, kan det vara att de lackar i Östeuropa?

Med tanke på att No deal var timmar från att realiseras så fattar jag inte riktigt varför de gnäller om detta.

Du behöver nog att det går på full kapacitet hela tiden och det är därför det är så jävla svårt att få fram några extra ramar för de små märkena. Det är bokat långt i förväg.
Lite mer flexibilitet borde vara värt en hel del också tycker man...
Jag vet inte hur svårt det är men det är klart det går att lösa i Sverige, Tyskland eller Tjeckien om man vill kasta pengar på det. Så mycket svårare än att bygga en Saab kan det inte vara?

Nu verkar det som alla hoppas på 3d printing istället. Jag vet inte var det ligger i tiden och vad det innebär.
3d printning har problemet att det inte skalar. Funkar fint med låga volymer men så fort det ska upp i 1000tals så är det inte rätt metod.

3d printning har problemet att det inte skalar. Funkar fint med låga volymer men så fort det ska upp i 1000tals så är det inte rätt metod.v
Om styckpriset skulle vara samma vid höga volymer så skalar det linjärt. Men vid höga volymer så vill man komma ner i styckpris och så blir det inte med additiv tillverkning.

Om styckpriset skulle vara samma vid höga volymer så skalar det linjärt. Men vid höga volymer så vill man komma ner i styckpris och så blir det inte med additiv tillverkning.
Exakt. Kanske formulerade mig dåligt. 3d printing kommer inte ersätta traditionella tillverkningsmetoder om man har höga volymer.

Vad finns det för alternativa EU-leverantörer motsvarande de brittiska tillverkarna som har lite roligare utbud än de stora kedjorna?
Jag tänker på motsvarande cyklar från t ex Mason, Fairlight, Stooge, Pipedream, Cotic, Shand osv.

Sour Bikes, Nordest, Sobre är väl dom jag har stött på i diverse flöden sedan tidigare, men har jag missat några andra EU-företag?

Fick precis detta från Wiggle. Bara beställt lite småsaker strax innan nyår så det var lite på vinst och förlust.

Good evening,

We are contacting you with regards to the recent order that you have placed with us.

Unfortunately, due to ongoing issues with the Brexit transition, we will not be able to deliver your order in the time-frame we promised. Your order will now be reprocessed and sent to you by an alternative express courier service. You will receive a notification by the courier as soon as your parcel arrives in your country and this will contain new tracking details for you.

Fick precis detta från Wiggle. Bara beställt lite småsaker strax innan nyår så det var lite på vinst och förlust.

Fick samma Mail nyss jag också!
Beställde bara 2 verktyg och lite smått och gott så ingenfara för min del.

beställde pga det stod som en ovanför har skrivit att detta är total priset så föll för det

Fick det här meddelandet av Wiggle idag.
De verkar leverera i varjefall.
C152A3F9-3B72-4C5E-973B-22A622AA518A.png

Exakt. Kanske formulerade mig dåligt. 3d printing kommer inte ersätta traditionella tillverkningsmetoder om man har höga volymer.

Jag vetefan faktiskt. Väldigt lite av CF-ramarna är gjord enligt industriell-automatiska processer, snarare industriell-manuella processer. De processerna skalar ungefär lika kasst som additiva processer.

AL-hydroforming och dito svetsning är något annat, såklart.

Oavsett tekniken tycker jag att det är konstigt att det kan finnas brist på samma modeller tex nucleus år efter år utan att marknaden justerar sig. Det kanske är så pass små pengar som förloras pga att några vitus inte blir sålda att inget kan göras men Milton Friedman rotarar väl i sin grav kan jag tänka mig.

Oavsett tekniken tycker jag att det är konstigt att det kan finnas brist på samma modeller tex nucleus år efter år utan att marknaden justerar sig. Det kanske är så pass små pengar som förloras pga att några vitus inte blir sålda att inget kan göras men Milton Friedman rotarar väl i sin grav kan jag tänka mig.

Min gissning är att de har ökat beställningarna till deras tillverkningspartner rätt rejält år för år, men efterfrågan har ökat ännu mer. ?

Det är nog även marknadsföring inblandat... Som i allt annat. Knapphet, exklusivitet och vad är det tredje?

Fortsättning på beställningen på Hope Hjul sen 20 November ... Vad ska jag säga säga till mina locals?
betalt och klart innan års skiftet ( EU fortf ) men det skiter väll Sverige i eller? ?‍♂️?

Bilagor

• 3AD7ECB8-FB3C-4AA1-AD02-D194F767C800.png
    3AD7ECB8-FB3C-4AA1-AD02-D194F767C800.png
    88.1 KB · Besök: 242
Fortsättning på beställningen på Hope Hjul sen 20 November ... Vad ska jag säga säga till mina locals?
betalt och klart innan års skiftet ( EU fortf ) men det skiter väll Sverige i eller? ?‍♂️?
Det är när det skickas fr UK som gäller. Skickades det före årsskiftet är det lugnt, skickades/skickas de efter årsskiftet är det nya reglerna som gäller.

Kommer bli moms och avgift i tullen.

men ett förslag är att avbeställa och beställa igen. Då borde ditt pris vara utan brittisk moms. Sparar nog ett par tusen på det.

men ett förslag är att avbeställa och beställa igen. Då borde ditt pris vara utan brittisk moms. Sparar nog ett par tusen på det.
Byggs/Görs inte Hope-grejer i UK? Då ska det ju inte vara någon Tull även om det kostar mer än 1600kr?

Vad finns det för alternativa EU-leverantörer motsvarande de brittiska tillverkarna som har lite roligare utbud än de stora kedjorna?
Jag tänker på motsvarande cyklar från t ex Mason, Fairlight, Stooge, Pipedream, Cotic, Shand osv.

Sour Bikes, Nordest, Sobre är väl dom jag har stött på i diverse flöden sedan tidigare, men har jag missat några andra EU-företag?

Resultatet blir väl att de små spelarna inte längre kan existera i bara UK och skeppa dit från Asien och sen vidare till kund från UK, utan måste ha åtminstone fysisk operations på flera ställen - ett i EU och ett utanför. On-one hade väl något liknande för att finnas på amerikanska marknaden på ett rimligt vis, för länge sen åtminstone, och kunde då skeppa direkt till rätt tullzon.

Suboptimering på vissa sätt, tufft för småspelare som Stooge (som nog mest skeppar i bulk från TW), men rimligt för andra lite större kanske, och ingen hjälp alls för dem som svetsar och löder på hemmaplan i UK...

Resultatet blir väl att de små spelarna inte längre kan existera i bara UK och skeppa dit från Asien och sen vidare till kund från UK, utan måste ha åtminstone fysisk operations på flera ställen - ett i EU och ett utanför. On-one hade väl något liknande för att finnas på amerikanska marknaden på ett rimligt vis, för länge sen åtminstone, och kunde då skeppa direkt till rätt tullzon.

Suboptimering på vissa sätt, tufft för småspelare som Stooge (som nog mest skeppar i bulk från TW), men rimligt för andra lite större kanske, och ingen hjälp alls för dem som svetsar och löder på hemmaplan i UK...
Fast de som svetsar och löder på hemma plan klarar sig utan tull. Det bästa vore om EU gjorde det svårare att fejka ursprung/tillverkning även för de som är kvar i EU.

Sen förstår jag på ovan länkade artiklar att man har satt upp en supply chain där skiten åker kors och tvärs mellan UK och EU upprepade ggr. Jag förstår inte hur de fram till Julafton kunde tro att det skulle ordna sig bättre än det nu gjort.
Hur jävla svårt är det när 99% redan är gjort i Taiwan? Släng delarna i en påse och skicka direkt till rätt land.

ahhh okej. Vad är det Avgift som Tullverket tar ut för varor gjorda i UK?

(jag kanske har missat det från tidigare inlägg)
PostNord/dhl tar betalt för tulldeklaration. PostNord har 75kr.

har dålig koll på var och hur hope tillverkar hjulen. Men är delarna bara ihopmonterade i UK så lär det även vara tull.

Edit: verkar som de tillverkar allt i UK så ingen tull.

ahhh okej. Vad är det Avgift som Tullverket tar ut för varor gjorda i UK?

(jag kanske har missat det från tidigare inlägg)
Lite ologiskt är det inte tullverket som hanterar tullklareringen (där även momsen tas ut), det är transportföretaget som då tar en avgift för sin hantering. I Postnords fall 75kr. Vad andra som DHL, UPS, etc, tar vet jag inte.

edit: Och detta är inte unikt UK, utan gäller allt som kommer från icke-EU land.

har dålig koll på var och hur hope tillverkar hjulen. Men är delarna bara ihopmonterade i UK så lär det även vara tull.
Fast om de redan innan brexit var tullade som "ren import" så blir nog ingen skillnad. I alla fall om man dömer efter wiggle där man kan köpa hjul för 45000 men inte en cykel för 3000.

Precis, de som tillverkar i UK kommer kunna hålla på som tidigare. Men de som monterar, eller ännu värre - som t ex Alpkit - bara köper in från tillverkare kommer ha mycket svårare att konkurera.

Edit: verkar som de tillverkar allt i UK så ingen tull.
Rätt säker på att de tillverkar fälgar och nav inhouse. Däremot ekrar, nipplar, lager osv lär importeras.

Edit: rätt tveksamt att de gör fälgarna inhouse ändå tror jag.

Senast ändrad:
Är det möjligt att det är så mycket?

I så fall tänker de nog lite fel. Det hade nog varit bättre det gjorde en plan på hur de ska möta marknaden i framtiden innan de tramsar till det.
Jag vet inte om det är någon inrikespolitisk markering de gör men det skulle de kanske gjort innan omröstningen i så fall.
Kostnaderna som kommer direkt från brexit är en sak. Att de har en fucked up supply chain där de skeppar saker ut och in ur England får de nog leta orsaker till internt. Dessutom ligger NP på Nord Irland som har samma regler som innan.

Är det möjligt att det är så mycket?

I så fall tänker de nog lite fel. Det hade nog varit bättre det gjorde en plan på hur de ska möta marknaden i framtiden innan de tramsar till det.
Jag vet inte om det är någon inrikespolitisk markering de gör men det skulle de kanske gjort innan omröstningen i så fall.
Kostnaderna som kommer direkt från brexit är en sak. Att de har en fucked up supply chain där de skeppar saker ut och in ur England får de nog leta orsaker till internt. Dessutom ligger NP på Nord Irland som har samma regler som innan.
Men frågan är om NP har produktionen där.

hemsidan säger bara ”Now designed and developed in Belfast, Northern Ireland”.

Men frågan är om NP har produktionen där.

hemsidan säger bara ”Now designed and developed in Belfast, Northern Ireland”.
De produceras i Asien så vitt jag vet.
De säger ju i press release att de har fabriker i EU och att det blir dyrt att skeppa det till warehouses i England. Vore intressant att veta vad det är för fabriker.

Jag utgår ifrån att Nord Irland har samma förutsättningar att importera från Asien som resten av EUs inre marknad. Samt till och från eventuella andra siter i europa.
Jag förstår att det blir dyrare med brexit men hur ska det gå att ta extra betalt för att den först ska från Taiwan till nån okänd fabrik i EU och sen in UK för distribution vidare till Sverige. Cost plus prissättning var det väl länge sen man sysslade med?

Det är spel för gallerierna.

Verkar inte som de är överens om ens vilket % som måste produceras i UK? Man kan nog ta det lite chill angående post brexit priser på cyklar som inte finns i lager de närmsta månaderna.

Fan också ... ja deras customer service är ju inte skit snabb eller super kunnig! Samt skrev till Hope själva och det är 7 veckor minst ledtid på hjul ??

Och lägger jag ihop samma hjul igen så är det fortf samma VAT/ser likadant ut som mitt kvitto jag fick efter köpet

första bilden är ”nu” från hemsida

Andra bilden är mitt kvitto från november

hur fan ska man göra!?
kan man hävda att det är ”betalt” på något sett eller skiter dom blankt i det när det kommer till Sverige? ( och iom årskiftet såklart )

Bilagor

• 56D6411B-5DCB-4135-874F-BFBCE5E23F91.png
    56D6411B-5DCB-4135-874F-BFBCE5E23F91.png
    90.1 KB · Besök: 179
  • 14E25866-7FA2-4720-842E-D409F8327813.png
    14E25866-7FA2-4720-842E-D409F8327813.png
    73.2 KB · Besök: 164
Du behöver nog momskvittot från butiken i så fall. Att du har betalat en summa till nån i UK hoppar nog svenska staten över. Hade jag varit Winstanleys Bikes så hade jag inte betalat en spänn i moms till Sverige innan paketet har gått iväg. Och i och med att de nu lämnat EU så har de ingen plikt att göra det nu heller. Så du har två (tre?) val: köpa hjulen från någonstans i EU eller kräva tillbaka momsen från Winstanleys. (Du har ju även icke-valet att sitta nöjd). Men du riskerar att behöva betala tull på 280£ och så moms på 280+tull+20.

Så best case är att du får tillbaka 60£ och betalar 75£ + 75 sek när i moms och hantering när de passerar gränsen.

Du behöver nog momskvittot från butiken i så fall. Att du har betalat en summa till nån i UK hoppar nog svenska staten över. Hade jag varit Winstanleys Bikes så hade jag inte betalat en spänn i moms till Sverige innan paketet har gått iväg. Och i och med att de nu lämnat EU så har de ingen plikt att göra det nu heller. Så du har två (tre?) val: köpa hjulen från någonstans i EU eller kräva tillbaka momsen från Winstanleys. (Du har ju även icke-valet att sitta nöjd). Men du riskerar att behöva betala tull på 280£ och så moms på 280+tull+20.

Så best case är att du får tillbaka 60£ och betalar 75£ + 75 sek när i moms och hantering när de passerar gränsen.

Haha tack!

ja något sånt skulle jag kunna tänka mig, att jag ev kan få tillbaka VAT’en från köpet och bara räkna med vad som kommer från PN/Sverige ( summorna du skrev ovanför )
Jag ska se vad jag kan skriva ihop och se vad som svarar. Deras svar har vart monotona
Hittills ialf. Men värsta fall är man väll beredd på ialf om inget går.

Fan också ... ja deras customer service är ju inte skit snabb eller super kunnig! Samt skrev till Hope själva och det är 7 veckor minst ledtid på hjul ??

Och lägger jag ihop samma hjul igen så är det fortf samma VAT/ser likadant ut som mitt kvitto jag fick efter köpet

första bilden är ”nu” från hemsida

Andra bilden är mitt kvitto från november

hur fan ska man göra!?
kan man hävda att det är ”betalt” på något sett eller skiter dom blankt i det när det kommer till Sverige? ( och iom årskiftet såklart )

Kanske ett bättre ställe att ställa frågan?

Lesserwissers är vi många på detta forum...

Tillbaka
Topp