Rullande problem

marbor

Medlem
Rullande problem
Hej.
Bytte till en mer endurobetonad cykel för ett tag sedan. Har haft ett antal cyklar den sista tiden men tycker att det varit lite lite fjädringsväg etc för min smak.

Der blev en Giant Reign 1.5Ltd -17. Den är
Sjukt kapabel och rolig, men nu till mitt problem. Den är så sjukt trög. Jag orkar inte cykla med den, från att tidigare köra 15-25km i skogen, får jag nu ge upp efter 6km. Den sugs ner i marken, den rullar inte ens nerför känns det som, inget är gratis.

jag har visserligen haft covid efter jag köpte cykeln, men det påverkar inte min cykling med min Gravel nämnvärt.
Jag vet det är en tung enduro, men sådan skillnad kan det väl inte vara.

däcken då? Jo det är Maxxis Minion DHR och Minion DHF
De är tubeless, provat olika däcktryck såklart men är nu uppe i aldeles för högt tryck. Men de rullar inte ändå.

jag behöver tips på vad jag kan göra för att få tillbaka självförtroendet. Jag tänkte byta däck till något mer lättrullat. Vad skall jag sätta på?

Rullande problem
Däcken

Bilagor

• F0CC5102-CF8D-4517-A9F3-B4E1DB52E4EA.jpeg
    F0CC5102-CF8D-4517-A9F3-B4E1DB52E4EA.jpeg
    661.2 KB · Besök: 342
  • E7807CE2-0B56-45FD-8A91-B7CE1881BAD8.jpeg
    E7807CE2-0B56-45FD-8A91-B7CE1881BAD8.jpeg
    898.7 KB · Besök: 339
Rullande problem
Den ser ut precis som min Trance sx från 2015, t o m samma hjul.
Det låter inte som d e däcken felet ligger i. Och så himla tung tycker jag inte din är - visst är den tung, men d finns 10-åringar som cyklar på lika tunga HT.
Haru kollat tryck på dämpare o gaffel? Och så att dom håller tätt/behöver service?

Rullande problem
Antar att du kör mest plattstig? Jag gissar att det är däcken som är problemet.
Byt till något mer lättrullat!

Däck är en djungel... :)

Har aldrig provat DHF/ DHR men har haft bra erfarenhet av Maxxis HRII fram och Minion SS bak för mycket grepp och bra rull alternativt HRII fram och Rekon bak för lite snabbare, eller HRII fram o bak för max grepp. Det är mina 3 favoritkombinationer från allround till bike park.
Gillar även dessa däck för stigcykling
Specialized Ground control
Schwalbe Rocket Ron
Continental X-king

Alternativ snabb men greppig kombination
Magic Mary fram och Nobby Nic bak

Det finns massor med snabba däck, har kört Racing Ralph, Race king mm och dom funkar bra och man kan köra med förvånansvärt lite mönster bak, se till att ha bra grepp fram bara.

Rullande problem
Den ser ut precis som min Trance sx från 2015, t o m samma hjul.
Det låter inte som d e däcken felet ligger i. Och så himla tung tycker jag inte din är - visst är den tung, men d finns 10-åringar som cyklar på lika tunga HT.
Haru kollat tryck på dämpare o gaffel? Och så att dom håller tätt/behöver service?
Yes. Servat fram å bakdämp, rätt tryck för mig osv.
lager i hjulen kan jag inte uttala mig om men de snurrat fint löst,och inga bromsar ligger på

Rullande problem
Det är inget fel på DHF & DHR2, jag kör själv den kombon. Men i DH casing och med Maxgrip så blir det säkert tungt och kladdigt.

Mitt bästa tips är öka trycket i dämparna till 20% sag om du har mer sag än så och öka LSC så dämparna ligger högre i slaget när du trampar.

Rullande problem
Jag bytt från DHR och testat bl.a. Aggressor Exo 3c och är positivt överraskad av grepp (men inte ler-clearence) rullar bättre än DHR Exo som jag brukar köra, men det är ingenstans dag och natt.
Tror också DH och Maxxgrip verkligen gör sitt till.

Rullande problem
Det är inget fel på DHF & DHR2, jag kör själv den kombon. Men i DH casing och med Maxgrip så blir det säkert tungt och kladdigt.

Mitt bästa tips är öka trycket i dämparna till 20% sag om du har mer sag än så och öka LSC så dämparna ligger högre i slaget när du trampar.
LSC är det low speed rebound?

jag tror jagskall köpa ett par mer XC/Trail däck som är lite mer lättrullade ändå. Så kan jag spara dessa till vårens parkåkning.

Rullande problem
Jag bytt från DHR och testat bl.a. Aggressor Exo 3c och är positivt överraskad av grepp (men inte ler-clearence) rullar bättre än DHR Exo som jag brukar köra, men det är ingenstans dag och natt.
Tror också DH och Maxxgrip verkligen gör sitt till.
Det är ju en djungel med däck. Varje däck finns liksom i massa varianter. Ingen aning vad DH Casing betyder ens.

Rullande problem
Det är ju en djungel med däck. Varje däck finns liksom i massa varianter. Ingen aning vad DH Casing betyder ens.
Det är det, bara testa. Jag har peppar peppar aldrig kört sönder ett Exo däck så då håller det för mig . Tycker Maxxis studsar mindre än t.ex. Hasse damp. Sen är det bara välja mönster.
Låter som bra plan.
Med den hojen skulle jag satsa på något mer greppigt än xc då det är trist om däcken håller tillbaka det roliga. Fram vilar mindre del av tyngden och således mindre betydelse bra rull och även betydligt roligare att ha grepp.
Betyder nog tungt och hållbart.?

Rullande problem
LSC är det low speed rebound?

jag tror jagskall köpa ett par mer XC/Trail däck som är lite mer lättrullade ändå. Så kan jag spara dessa till vårens parkåkning.
Low speed compression. Ställer du upp det så får du mindre gung vid tramp och bättre trampeffektivitet. Förutsätter dock att du har LSC på dämparna.

Rullande problem
DH casing = det mest hållbara men det tyngsta alternativet.
Jag kör med EXO, motsatsen till DH casing, lättaste och klenaste. Har dock inte fått punka en enda gång på över 100 mil, trots att jag kör relativt hårt. Förstår inte riktigt hur folk lyckad få punka med EXO, det tål en hel del.

Det är samma med gummit.
Maxgrip= långsammast, bäst grepp mest trögrullat).
Max terra = mitt emellan
C2 / Dual compound = mest lättrullat

Vikten på däcken och greppet gör säkerligen en hel del för känslan. Jag kör med DHF EXO Maxterra fram och DHR2 EXO Maxterra bak och tycker det fungerar grymt bra. Blir inte förvånad att man tycker DH casing och Maxgrip är trögrullat. Finns ingen anledning att dissa modellen(DHF & DHR2) för att man tycker DH-modellen är trögrullad.

Rullande problem
Har inte provat DH casing och MaxxGrip själva, men det har kommit upp flera gånger på happy att båda är riktigt trogrullat. Dom är tunga också. Undvik DH casing när man inte bara kör DH.

MaxxGrip är bra fram på stig, men inte bak för att den är trögrullat och sliter jättesnabbt. Vanliga tips är MaxxTerra fram och Dual bak, både i Exo.

Rullande problem
Jag kör med DH casing på min när jag kör DH, är det inte så brant typ blå backe får man trampa nerför för det inte ska sakta ner. De där däcken väger mellan 1400-1500 gram styck. Byt till nåt runt 8-900 så kommer du flyga fram.

Rullande problem
Det där är otroligt tungrullade däck, mjuka och med ganska stum stomme.

Testa EXO-varianten av de där däcken, Maxxgrip fram och Maxxterra bak brukar vara en ok kombination.
Spara de däcken du har på nu till liftassisterad åkning är mitt tips.

Rullande problem
Covid suger musten ur många å det kan ta tid å få tillbaka full kraft.

Byt till mera XC inspirerade däck är mitt tips. Typ Schwalbe Nobby Nick eller Maxxis Recon eller Icon. Så blir det roligare att cykla tills flåset är tillbaka, skulle jag tro.

Frid!

Senast ändrad:
Rullande problem
Tack för alla svar å pepp. Fick tag i ett par fina lättrullade däck som jag skall testa nu. Då skall man bara lära sig det här med tubeless. Men det är en annan historia.

återkommer med recension på hur det gick

Rullande problem
''
Man kan även utföra det såk ''pennerdalstestet'' dvs att du har kedjan på största/enda klingan fram och på minsta kugget bak.
Sätt hojen i ett mekställ eller likn så att du kan snurra bakhjulet bakåt.
Snurra hjulet ganska hårt, räkna hur många varv pedalerna går runt.
går dom 10 varv är allt ok, går dom 7 varv eller mindre så är något knas.
Kan antingen vara anliggande broms, dåligt smord kedja,dåliga lager i vevpartiet, eller för hårt åtraget hjul/för hård lagerspänning. ''

Rullande problem
Uppdatering. Jag gjorde pennerdalstestet utan anmärkning. Fick tag i 2 begagnade lättrullade däck här på Happy som jag bytte till igår å skall provrulla idag.

Men när jag tog av däcken så vägde jagför skoj skull dem. 4kg!!! Med slang då iofs. Det var mycket tätningsvätska i slangarna kan tilläggas.
De nya däcken med slang vägde runt halvkilot.

Bilagor

• C9E84CE2-3359-4DD2-BA7F-FAE5E2E75EE1.jpeg
    C9E84CE2-3359-4DD2-BA7F-FAE5E2E75EE1.jpeg
    426.2 KB · Besök: 186
Rullande problem
Värt att notera är även temperaturen ute nu, jag kör i princip samma däck som du och nu när det är nollgradigt så rullar dom sjukt mycket sämre. Det är galet stor skillnad på Maxxisdäck (och flera andra med) så snart det blir kallt, de blir som hockeypuckar och rullet försämras avsevärt.

Rullande problem
Värt att notera är även temperaturen ute nu, jag kör i princip samma däck som du och nu när det är nollgradigt så rullar dom sjukt mycket sämre. Det är galet stor skillnad på Maxxisdäck (och flera andra med) så snart det blir kallt, de blir som hockeypuckar och rullet försämras avsevärt.
Nej det var samma i oktober när det var lite varmare.

Rullande problem
Uppdatering 2:

ja jävlar vilken skillnad!! Nu är det ett par ganska tråkiga XC/Trail däck jag satte på för att få ytterligheten åt andra hållet. Men det är en helt annan cykel.
Någon som är sugen på ett Par Maxxis DHR & DHF med DH casing å MaxxGripp

jag vill ha något mindre extremt.

Rullande problem
Sent svar och jag ser att du själv märkt skillnaden. Jag har Maxx Grip i exo casing fram på sen höst, vinter och tidig vår. Greppet på hala rötter klippor är det bästa jag provat men nackdelen är att det verkligen känns som om bromsen ligger an, DH casing lär upplevas ännu tyngre. Andra däck gör verklig skillnad!

Rullande problem
Uppdatering 2:

ja jävlar vilken skillnad!! Nu är det ett par ganska tråkiga XC/Trail däck jag satte på för att få ytterligheten åt andra hållet. Men det är en helt annan cykel.
Någon som är sugen på ett Par Maxxis DHR & DHF med DH casing å MaxxGripp

jag vill ha något mindre extremt.
Jag kan tänka mig att ta över de :)

Tillbaka
Topp