Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä, de har inte avtalat bort cykling, däremot vädjar de att folk ska låta bli att cykla där.Fast återigen. Föreningen har ingen rätt att avtala bort cykling. De kan bara avtala fram att det är en vandringsled. Om sen löpare, cyklister, hundspann och utomjordingar använder den i enighet med allemansrätten så är det utom deras kontroll. Vad de däremot kan göra är att låta bli att marknadsföra leden som en cykelled.
Så, om en markägare skulle störa sig på cyklister har jag svårt att se att de skulle gå till angrepp mot SL. De har ju inget med saken att göra. och har SL avtalat fram ett ansvar för något som är juridiskt utom deras kontroll så är det ju jäkligt puckat ärligt talat.
Nej, någon jävla måtta får det allt vara. Utomjordingar får inte nyttja allemansrätten!!!Fast återigen. Föreningen har ingen rätt att avtala bort cykling. De kan bara avtala fram att det är en vandringsled. Om sen löpare, cyklister, hundspann och utomjordingar använder den i enighet med allemansrätten så är det utom deras kontroll. Vad de däremot kan göra är att låta bli att marknadsföra leden som en cykelled.
Så, om en markägare skulle störa sig på cyklister har jag svårt att se att de skulle gå till angrepp mot SL. De har ju inget med saken att göra. och har SL avtalat fram ett ansvar för något som är juridiskt utom deras kontroll så är det ju jäkligt puckat ärligt talat.
Mm, det kan inte uteslutas. Jag vet inte inte var avtalsbrott kommer in eller hur avtalen ska uppdateras för att lösa det.Nä, de har inte avtalat bort cykling, däremot vädjar de att folk ska låta bli att cykla där.
En markägare som stör sig på mycket cyklister ser det troligen som så att utan Sörmlandsleden marknadsföring etc, så skulle det antagligen inte lockas så mycket cyklister dit. Så då säger jag upp avtalet. På kort sikt kommer det naturligtvis inte bli nån större skillnad, men med tiden så kommer inte min mark marknadsföras som led (ev kanske leden t.o.m. dras om) och då minskar det.
Inga konkreta exempel har lämnats. Däremot valde SL att använda en del av leden i Nyköpings kommun för inslaget i SVT. Man kan då anta att denna del av leden skulle vara ett särskilt problemområde, men så tycks inte fallet vara.Nä, de har inte avtalat bort cykling, däremot vädjar de att folk ska låta bli att cykla där.
En markägare som stör sig på mycket cyklister ser det troligen som så att utan Sörmlandsleden marknadsföring etc, så skulle det antagligen inte lockas så mycket cyklister dit. Så då säger jag upp avtalet. På kort sikt kommer det naturligtvis inte bli nån större skillnad, men med tiden så kommer inte min mark marknadsföras som led (ev kanske leden t.o.m. dras om) och då minskar det.
Med stor sannolikhet är det så. Problemsträckan man har lyft fram går helt och hållet på kommunal mark, förutom på en privat fastighet som trolig föredrar den nuvarande sträckningen bakom husen än att leden dras om mellan husen och vattnet.Jag tror fortfarande inte att markägarna tycker cyklister är ett speciellt stort problem. Har det varit markägare som uttalat sig om det? Eller är det "vandrarna" som inte vill ha någon på deras led?
Nu finns det ju tre inslag som kan ses som en serie; båda parter har fått varsitt inslag att framföra sin sak, dessutom ansvarig myndighet. Så en sån anmälan är nog ganska döfött att försöka med.Är det någon som orkat anmäla SVTs första inslag till granskningsnämnden? Eftersom de kom med rena felaktigheter och förde fram åsikter som en ren partsinlaga utan att låta någon bemöta dessa anklagelser kan man väl knappast kalla det för sakligt och objektivt?
SVT har uttryckligen sagt att de följt upp artikeln pga all respons från tittare. Så om cyklisterna hade hållt tyst hade det antagligen inte blivit någon uppföljning.Nu finns det ju tre inslag som kan ses som en serie; båda parter har fått varsitt inslag att framföra sin sak, dessutom ansvarig myndighet. Så en sån anmälan är nog ganska döfött att försöka med.
Delar du dom när du får ut dom?Jag har begärt ut avtalet från Nyköpings kommun, ska bli intressant att läsa!
Ihopsamlade framträder konstformen hos borano-inläggen. Korta, aggressiva, giftiga. Digital grafitti, levererad direkt från swift-bocken.@borano20 försöker kanske bara föra diskussionen till ett högre plan? Men vad vet jag...
Visa bilaga 466636
Jag spanade vidare på Nostemsas förslag till hur avtalet kunde vara mer inklusive, och försöker ser hur det skulle förverkligas. Jag är ingenjören, inte arkitekten.Vad är det i avtalen som måste uppdateras pga cykling? Nåt specifikt eller fria fantasier?
Fast återigen. Föreningen har ingen rätt att avtala bort cykling. De kan bara avtala fram att det är en vandringsled. Om sen löpare, cyklister, hundspann och utomjordingar använder den i enighet med allemansrätten så är det utom deras kontroll. Vad de däremot kan göra är att låta bli att marknadsföra leden som en cykelled.
Ska vi börja moderera som SL gör på sin fb? Vad tycker du om det oooms?
Nä, det ska vi inte. För det är helt galet.
Då blir det inte mycket kvar om ni tar bort alla trådar om cykling ?Ska vi börja moderera som SL gör på sin fb? Vad tycker du om det oooms?
Nä, det ska vi inte. För det är helt galet.
Eller?Då blir det inte mycket kvar om ni tar bort alla trådar om cykling ?
Here’s a thought experiment.Fast cyklisterna förstör ju inte? De cyklar där de har all rätt att göra det och de förstör inte marken mer än andra brukare. Så vilka hävdar att de har rätt att förstöra?
Det man säger är att SLs propagandaoffensiv är meningslös i sak. Om deras avtal sägs upp på grund av saker utom deras kontroll så är det inte cyklisternas fel. Det som däremot har hänt är att cyklisterna nu kommer tappa intresse att engagera sig i föreningen.
SVT har uttryckligen sagt att de följt upp artikeln pga all respons från tittare. Så om cyklisterna hade hållt tyst hade det antagligen inte blivit någon uppföljning.
Jag vet inte hur det funkar, men tänker att om det inte uppenbart varit tänkt med en artikelserie så borde det första inslaget haft bäring av sig själv?
En anmälan känns hur som helst varken ogrundad eller rättshaveristisk.
Om jag förstod reportern rätt så var det väl ungefär så det var tänkt från början ja. Planen var väl att det där skulle vara en liten lokal nyhet som sen fick rejäl spinn och lyftes fram på svt.se. När inslaget fick många reaktioner gjordes ytterligare ett inslag, och trots att man stod vid sörmlandsleden och väntade, redan vid första inslaget, så kom inga cyklister man kunde prata med, utan bara spår syntes och därför uteblev någon representant från cykelsidan i de två första reportagen.
Dock känns ju det som ett väldigt konstigt sätt att låta den andra sidan komma till tals. Ställa en förberedd ordförandes uttalanden mot slumpmässig cyklist man stöter på ute i skogen. Inte för att det nu blev så men det kunde ha blivit. På det sätter är det jättebra att @Cykelfrämjandet gått ut som man gjort så det visar att det finns organisationer som bryr sig
Så hypotesen var att det skulle strömma förbi cyklister hejdlöst slitande på stigen - mitt i vintern.
Ingen kom.
Vad göra?
Ungeför som när Staffan Dopping frågar experten "Vad kommer att hända nu när vi växlar över till 230 volt" - "Ingenting, i praktiken har det varit 230 volt i 10 år redan"
Nåja, skiten får väl att sändas i alla fall.
”Nu ska vi göra ett inslag om hur cyklister påverkar stigarna och vi ska intervjua random cyklist som kommer, inte bara cyklisthatarna i SL-ledningen. Men hoppsan, det kom ingen cyklist. Vi orkar inte vänta längre. Vi filmar ett cykelspår i snön och kör ändå.”Om jag förstod reportern rätt så var det väl ungefär så det var tänkt från början ja. Planen var väl att det där skulle vara en liten lokal nyhet som sen fick rejäl spinn och lyftes fram på svt.se. När inslaget fick många reaktioner gjordes ytterligare ett inslag, och trots att man stod vid sörmlandsleden och väntade, redan vid första inslaget, så kom inga cyklister man kunde prata med, utan bara spår syntes och därför uteblev någon representant från cykelsidan i de två första reportagen.
Fast som utomstående så är det ju klart man utgår ifrån att ordförande för ledens förening vet vad hon pratar om. Att hon skulle hon skulle stå där framför kameran och fara med en bunt osanningar, det hade nog inte ens Janne Josefsson förutsett.”Nu ska vi göra ett inslag om hur cyklister påverkar stigarna och vi ska intervjua random cyklist som kommer, inte bara cyklisthatarna i SL-ledningen. Men hoppsan, det kom ingen cyklist. Vi orkar inte vänta längre. Vi filmar ett cykelspår i snön och kör ändå.”
Gedigen journalistisk insats...
Jo absolut att en vanlig tv-tittare tror att hon säger något relativt sant och korrekt kan jag kanske förstå (åtminstone om det fortfarande var år 1980 då folk trodde på svt). På en journalist tycker jag däremot man borde ställa lite högre krav än att bara föra fram en åsikt i ett ämne där man rimligen kan gissa att det finns andra åsikter.Fast som utomstående så är det ju klart man utgår ifrån att ordförande för ledens förening vet vad hon pratar om. Att hon skulle hon skulle stå där framför kameran och fara med en bunt osanningar, det hade nog inte ens Janne Josefsson förutsett.
De får även lite slantar från annat håll...Eller så slutar alla att hälla mer bensin i brasan ???
Blir det fler reportage så hittar de nog en stig med mer än ett hjulspår på... ?????????
Jag försöker undvika SL sedan de bad om det i somras. Ibland blir man ju dock tvungen bitvis pga att kunna ansluta till andra stigar men då undviker jag "känslig" och vattensjuka sträckor, dvs där det syns mycket att man tröskat fram.
Debatten om SL har dock väckt mitt intresse för hu SL sköts och är organiserad. Hittade dokument att de ansöker om, och får utdelat bidrag från våran kommun om 8000:- per år. Generellt skulle jag inte säga att det på långa vägar märks att någon återinvesterar motsvarande summa på den sträckningen som går genom kommunen.
Den summan skulle ju t.ex. kunna användas till ett antal spänger över områden som mer eller mindre är leråker året om. Gamla ruttna träbroar finns på några ställen, varav en har rasat helt.
Om det investerades 8000:- /år på sträckningen så skulle troligtvis leden kunna hållas i ett skick så att konflikter mellan vandrare och andra användare slapp irritera sig på varandra i onödan. Men man får ju inte glömma bort föreningens overhead-kostnader, inköp av grensågar, penslar och orange färg förstås ?
Räcker nästan till att asfaltera leden! Då försvinner slitageproblemet.De får även lite slantar från annat håll... Visa bilaga 467156
Så det här kostar 54000 SEK per år?Hittade en resultrapport från 2015. Då hade de intäkter på 1.9 Mkr, största utgiften var personalkostnader om 1,2Mkr, vet inte om småkakor ingår i detta:-) Underhåll av led verkar vara drygt 200.000kr. Visa bilaga 467159
Sveriges befolkning växer och vi är ett ganska utelivsintresserat folk, vi behöver fler leder helt enkelt. Om vi hade 2-3 gånger så många leder skulle slitaget på varje indivudell led bli mycket mindre. Även i Hellas finns det egentligen hur mycket utrymme som helt för att bygga fler leder om man är beredd att jobba lite med terrängen.
Hittade en resultrapport från 2015. Då hade de intäkter på 1.9 Mkr, största utgiften var personalkostnader om 1,2Mkr, vet inte om småkakor ingår i detta:-) Underhåll av led verkar vara drygt 200.000kr. Visa bilaga 467159