Byggtråd: skrot till donationscykel, den som kan tänka sig ge mest stålar till cancerfonden den - del 2

uandt

Aktiv medlem
Byggtråd: skrot till donationscykel, den som kan tänka sig ge mest stålar till cancerfonden den - del 2
Fick en sprucken Specialized Langster ram + lite annat. Behöver bara hjul och styre jag redan har och sen borde det bara vara att skänka eländet till den person som är beredd att komma till Hägersten och swisha mest pengar till cancerfonden eller nåt annat nyttigt. Jättebra ide tycker jag och nu har jag en ursäkt att leka med kolfiber och epoxy också.

Vi börjar med en bild på huvudproblemet efter färgborttagning och lite stålborstning:

Bilagor

• IMG_20191215_125950.jpg
    IMG_20191215_125950.jpg
    266.2 KB · Besök: 573
Senast ändrad:
uandt sa:
Jättebra ide tycker jag och nu har jag en ursäkt att leka med kolfiber och epoxy också.

Iofs bra idé, men spontant så ser det inte ut som att den där ramen är gjord i kolfiber?

bellasoda sa:
uandt sa:
Jättebra ide tycker jag och nu har jag en ursäkt att leka med kolfiber och epoxy också.

Iofs bra idé, men spontant så ser det inte ut som att den där ramen är gjord i kolfiber?

Äsh då, Finns ju jättemånga cyklar där man blandar kolfiber och alu lite hipp som happ. Epoxy är ganska bra. Jag hittade en sån dubbeltub jag använt till att laga altandörren med, klämde ut allt, blandade, kletade på, lindade några lager 3k väv, kletade lindade, osv. Var mycket kletigare den här epoxyn är när man kollat lagningsvideosar på youtube så det var svårt få det jämt och snyggt. Nu ska man helst ha en sån vakumpåse som tightar till det hela medans det stelnar men det har ju inte jag. Lindar skiten med packtejp så hårt jag kan!

Bilagor

• IMG_20191215_143457.jpg
    IMG_20191215_143457.jpg
    318.7 KB · Besök: 397
uandt sa:
bellasoda sa:
uandt sa:

Äsh då, Finns ju jättemånga cyklar där man blandar kolfiber och alu lite hipp som happ. Epoxy är ganska bra. Jag hittade en sån dubbeltub jag använt till att laga altandörren med, klämde ut allt, blandade, kletade på, lindade några lager 3k väv, kletade lindade, osv. Var mycket kletigare den här epoxyn är när man kollat lagningsvideosar på youtube så det var svårt få det jämt och snyggt. Nu ska man helst ha en sån vakumpåse som tightar till det hela medans det stelnar men det har ju inte jag. Lindar skiten med packtejp så hårt jag kan!

Gött mos, kör hårt! :-)

Om du nu har ett gyllene tillfälle att laga något med tveksamma metoder, varför i hela fridens namn använder du då inte fiberfix?!!! Det används på tok för lite fiberfix, jag har inte sett någon som använt det här på forumet... man vill ju veta om det funkar liksom!

Sen har jag hört något som tydligen var viktigt att veta ifall man skulle sammanfoga Alu och kolfiber... men det har jag glömt.

Kul projekt för övrigt!

DarthVidar sa:
Om du nu har ett gyllene tillfälle att laga något med tveksamma metoder, varför i hela fridens namn använder du då inte fiberfix?!!! Det används på tok för lite fiberfix, jag har inte sett någon som använt det här på forumet... man vill ju veta om det funkar liksom!

Sen har jag hört något som tydligen var viktigt att veta ifall man skulle sammanfoga Alu och kolfiber... men det har jag glömt.

Kul projekt för övrigt!

Du tänker nog på galvanisk korrosion. Snackas om att man ska ha glasfiber närmst alun för att undvika det.

Går det här bra och cykeln blir "donerad" kommer det komma en byggtråd 2 med en cross i kinakol som pendlat på sopsaltad väg och där vissa aludelar som tex växelörat helt enkelt bara smälte bort. Det tog ändå några år och det är bara delarna som exponerats för saltvatten som råkat illa ut.

Annars borde korrosion inte vara något större problem. De flesta bitarna på en kolfiberram som inte är kolfiber är ju i aluminium de med.

Fiberfix visste jag ju inte om! Låter skitbra men det här är roligare tror jag. Nu har det gått en vecka, tejpen är borta ramen är slipad lite, det set ut såhär. Inte så snyggt, fortsättning kommer imorgon:

Bilagor

• IMG_20191223_200017.jpg
    IMG_20191223_200017.jpg
    312.8 KB · Besök: 331
Mycketvillhamer sa:
DarthVidar sa:

Kul projekt för övrigt!

Du tänker nog på galvanisk korrosion. Snackas om att man ska ha glasfiber närmst alun för att undvika det.

Jo, just det! Brorsan köpte en kol-hoj med kolhjul. När han skulle riva hjulet så smulades Alu-nipplarna sönder vill jag minnas. Jag har för mig att han fick klippa ekrarna till slut...

DarthVidar sa:
Jo, just det! Brorsan köpte en kol-hoj med kolhjul. När han skulle riva hjulet så smulades Alu-nipplarna sönder vill jag minnas. Jag har för mig att han fick klippa ekrarna till slut...

Kör du i salt händer det där med plåthjul med alunipplar också. Antar att det enda man ska vara riktigt rädd för är kol-gafflar med alu-rör som delar på sig. Finns några inlägg om det i Misär-tråden är jag rätt säker på.

Hursomhelst, det såg ju inte snyggt ut så jag traskade til Panduro och köpte deras tvåkomponentsepoxy som de tycker man ska gjuta små dekorationsfjärilar och annat bjäfs med. Faktiskt ganska billig. under 500 för 750 ml.

IMG_20191223_200529.jpg

Den här var lättare att jobba med men det blev inte särskillt snyggt ändå. Man ser att det är kolfiber i alla fall och några extra lager är ju bara bra.

IMG_20191223_202630.jpg

Alltså jag älskar ditt upptåg, jag kommer att följa tråden med stort intresse! Blir det några fjärilar då? ?

Kul initiativ! Jag hade ju kunnat ställa upp och svetsa ihop den där annars. ?

Men det där blir nog starkt i alla fall.

Tackar för erbjudandet!! Annars, det jag skulle behöva hjälp med är höger vevarm som inte har några pedalgängor (som sagt cykeln är skrot). Någon som har en höger 9/16 gängtapp men en sån tillhörande gänghylsa eller vad det heter på svenska i närheten av Hägersten/Liljeholmen? Annars är cykeln typ klar. Kommer bilder imorgon + historien om mina skrothjul som inte alls var skrothjul

okej, här kommer bilder på cykel i typ nästan slutskick. först framsidan där man ser framhjul som är något billigt som kom med en gammal enväxlad nishiki för typ 10 år sedan. Framhjulet är i nästan nyskick och fick ett 23 mm vittoriadäck som hängde nånstans. Behövde bara dra i en enda eker för att det skulle bli rakt och fint.

Styrstammen låg bara och skräpade, styret likaså eftersom jag upptäckt att jag inte riktigt gilla 46 breda syren och cyclocrosshandtaget följde med ramen. Orginalägaren körde bromsen med vajer utan hölje rakt ner i bromsen bara så det är en del lustiga slitmärken på handtaget. Jag körde med länkat hölje för att jag tror att folk som muppar rund på såna här cyklar gillar sånt. Kabeldragningen blev rätt lustig dock så nästa ägare kanske ska fundera på att sätta dit ett "riktigt" handtag. Jag hade heller inte mer överbliven styrlinda än att det räckte till att täcka undre delen av bocken, spela roll...
IMG_20200103_150006.jpg

Bakhjulet följde också med ovan nämnda nishiki. Hade lånat ut den till syrran och hon körde skiten ur den och lämnade tillbaka den för att hon tyckte bakhjulet var paj. När jag tvättade hjulet såg jag att det var shiman så det var ju bara öppna upp navet, fetta runt lite och sen skruva ihop allt. Var tvungen sätta dit lite brickor för att få upp navet i 130 mm och av ren tur blev dishen helt ok på hjulet. Fick rota fram nåt contidäck från ett annat hjul att sätta på eftersom den här hojen inte verkar klara däck större än 23 mm. Observera min snygga fotbromsfästgrunka.
IMG_20200103_150027.jpg

Såhär blev lagningen. Panduroepoxyn tog några dar på sig härda ordentligt och även med dubbla handskar fick jag sjuck mycket stickor i fingrarna när jag slipade ner. Efter ett tunt lager klarlack blev det såhär
IMG_20200103_150054.jpg

Och såhär blev cykeln. Hann cykla ett halvt varv innan den sista pedalgängan på höger sida trillade av men i övrigt kändes det skitbra!
IMG_20200103_150122_0.jpg

Förra veckan kom en fin gängtapp plus insats i brevlådan så nu har cykeln pedaler som sitter fast! Pendlat på den några rundor och cykeln går som ett riktigt troll! Det är kul cykla på enväxlade alucyklar.

Den känns riktigt styv och snabb, enda missödet såhär långt är att ena navmuttern fram ramlat av, jag måste glömt skruva åt den. Framhjulet sitter ju fast ganska bra med bara en mutter ändå!

När jag hittat en ny mutter lägger jag upp en 0 kr annons på köp å sälj. Den är såpass kul att cykla på att jag kan nog kan tänka mig att själv donera 400 kr för att behålla den. Hoppas nån är beredd skänka mer än det

Wow - I've been looking for a ss/fixie for the spring here in Stockholm, and that thing looks just right.
I would love to donate $100 to Skateistan for it. They're "an award-winning international non-profit organization that empowers children through skateboarding and education in Afghanistan, Cambodia and South Africa."

Wow - I've been looking for a ss/fixie for the spring here in Stockholm, and that thing looks just right.
I would love to donate $100 to Skateistan for it. They're "an award-winning international non-profit organization that empowers children through skateboarding and education in Afghanistan, Cambodia and South Africa."

Vi har alltså ett maxbud på motsvarande 950 sek! Vet inget direkt om Skateistan men jag tror att världen bara kan bli bättre av fler rullbrädeåkare. Vi inväntar fler bud men för närvarande är det seanycinco som är mest givmild på happy!

I hopp om att trissa upp budgivningen bjuder jag 1100:-

Pengarna går isf till World Bicycle Relief

Tackar men jag tror jag har mest 11-delat som ska på nästa. Jag exprimenterar lite med splattermålning så det enda jag ev behöver är mer neonfärgat nagellack och lite klarlack sen men jag tror nog jag klarar mig

Tackar men jag tror jag har mest 11-delat som ska på nästa. Jag exprimenterar lite med splattermålning så det enda jag ev behöver är mer neonfärgat nagellack och lite klarlack sen men jag tror nog jag klarar mig
Aha... Tagit slut på allt nagellack :(

Min granne Frasse har prostatacancer så den här gången får man inte välja annat än ge pengar till cancerfonden. I gengäld tänker jag att jag att jag matchar vinnande budgivare med 50 % eller upp till min swishgräns. Det som plockats ihop den här gången är en Velobuild cx002 i 57 cm som jag haft som vinterpendlare. Jag gav upp på den när vägsaltet frätte sönder växelörat (hittade ett annat i en låda som passade), skruvfästet till bakre broms-vajerdragnings-plast-plupp och vänster skruvfäste för stänkskärm bak (ma kan nog zip-tajja dit en stänkskärm ändå). Utöver det är enda allvarliga fel att höger bb30 lager är risigt och nog måste bytas. Inga som helst problem att cykla på vad jag känner av i alla fall men tar man av veven och känner på lagret känns det "grusigt". Resten av specen är:
  • dt-swiss oem hjul med 2-pawls nav som är lite tunga men verkar oförstörbara. Det står tubeless ready på dem men det är lögn
  • sora reglage - de man växlar ner med tummen, som campagnolo, fast sämre. Jag tycker de funkar helt ok
  • deore bakväxel - verkar också oförstörbar
  • 105 framäxel . tror den är helt ny
  • mekaniska pro-max bromsar som är helt okej tycker jag. nästan lika bra som bb7
  • sram red bb30 vev i 50/34 med keramiska lager
  • styre/stam i kinakol som jag uppskattar har en motsvarande styrstamslängd på 140 mm
  • en typ 20 år gammal mtb sadel
  • Däcken är ett par Continental SportContact II kanttrådsdäck på 37 mm.
  • Den är 9-växlad med 11-32 kassett har jag för mig
Med den jättelånga styrstammen sitter man inte bra på cykeln om man inte är 190 cm eller längre tycker jag (jag är 191) byter man styre/stam sitter man nog fint som runt 180 cm person gissar jag. Läs geotabell och döm själv. Bild:
20200714_155812.jpg

Jag bjuder en tusenlapp för att sätta igång det hela. Glöm inte: dagens Sora är gårdagens Ultegra!

Problemet var väl att det var förr förra sora.... men vad tusan - det går nog att cykla med. Iaf flr oss som körde rammonterade friktionsväxlar... då är allt bra i jämnförelsen!

Hur länge är budgivningen igång?
Jag satte ett reservationspris på 2000 kr i huvet så jag tänkte att budgivningen väl får gå någon vecka till efter vi hamnat där.
Sen angående Bengts kommentarer om gammel Sora. Även om om det inte direkt är växelgruppen för finsmakaren så känns den i den här konfigurationen, med Deore bakväxel som helt okej. Vet inte om det är starkare returfjäder eller vad det är men i alla fall bakväxlingen är mycket skönare med en mtb växel än hur den var förr med lvg. dito.

1750kr bjudet, kom igen nu folk! Det är ju för en bra sak och ni kan få en cykel för det!

Jäklar! 3000 spänn! Då stänger vi auktionen på lördag kl 22:00 (2021-01-16). Kommer vi över 3500 får man med passande flatbar shifter och styre med ganska mycket sweep på. Vinnaren får redan nu med sig hembrygd öl i belgisk stil om hen vill det

Ja, va kul !! Fråga mest för att jag inte såg vem som vann. Va bra att den fann ett nytt hem och till en god sak :)

Tillbaka
Topp