Crescent Eloise och Egoing. Åsikter?

mtb565

Aktiv medlem
Morsan ska få en moped. Undrar om någon har erfarenheter av Cresents modeller med Egoing motor? Den uppfyller (mina) krav om mittmonterad motor, ram batteri, hydrauliska skivbromsar och utanpåliggande växlar. Fördel säljs hos LBS om något skulle krångla. Nackdel är att displayen är inbyggd i styret vilket förhindrar byte av styre och stam, om inte annat blir det krångligt.

Jag har en Bafang mittmotor (E-going är Bafang och jag tror denna har samma motormodel som min Evobike) och är väldigt nöjd med motorn. 15000 felfria km på två år nu. Batteriet börjar bli dåligt dock, men motorn är hur bra som helst.

Jag har en Bafang mittmotor (E-going är Bafang och jag tror denna har samma motormodel som min Evobike) och är väldigt nöjd med motorn. 15000 felfria km på två år nu. Batteriet börjar bli dåligt dock, men motorn är hur bra som helst.

Jaha Bafang känns väl ganska tryggt ändå, det säljs ju som en "egen utvecklad". Jag har läst lite gnäll om orket i uppförsbacke, finns det något legitimt i det eller handlar det om folk som vill sätta in 0% egen kraft?

Jaha Bafang känns väl ganska tryggt ändå, det säljs ju som en "egen utvecklad". Jag har läst lite gnäll om orket i uppförsbacke, finns det något legitimt i det eller handlar det om folk som vill sätta in 0% egen kraft?
Jag har bara snabbt testcyklat andra mittmotorer så kan inte jämföra. Tycker dock att det är bra tryck uppför, iallafall så länge batteriet har hyfsad laddning. I långa/branta uppförsbackar orkar inte batteriet på min, men jag tror det säger mer om batteriet än om motorn.

Orken i uppförsbacke är nog inget problem, det är nog bara folk som inte vill trampa och inte fattar att de måste växla ned. 250W är 250W och det är inte så mycket egentligen. Däremot de där Cresent cyklarna som har motorn i framnavet, de är klena i uppförsbackar för de kan man inte växla ned och då blir det problem när man kommer med barn där bak och matkasse fram.

Bor man någonstans där det finns jävuliska backar kan man nog senare montera på kassett bak med större "stort" drev, eller mindre framdrev kanske. Tänk också på att batteriet måste laddas när det är varmare än 5 grader, annars kan det förstöras och i värsta fall börja brinna. Elcyklar mår bra av torrt garage och batteriet kräver värme för att laddas.

Vi har en Eloise i familjen. Jag, sambo och dotter är väldigt nöjda med cykeln som helhet.
Allt felfritt efter ett år och 600mil.
Enda grejjen är att styret vibrerar/vobblar om man släpper båda händerna. Har jag aldrig varit med om förut.
Har uppgraderat stänkskärmar också, till längre och någon cm bredare.

Vi har en Eloise i familjen. Jag, sambo och dotter är väldigt nöjda med cykeln som helhet.
Allt felfritt efter ett år och 600mil.
Enda grejjen är att styret vibrerar/vobblar om man släpper båda händerna. Har jag aldrig varit med om förut.
Har uppgraderat stänkskärmar också, till längre och någon cm bredare.

Låter bra, har du någon uppfattning om det finns någon möjlighet att göra något åt stam/styre. Funderar lite på om sittställningen är aningens framåtlutad så hon kanske vill ha upp styret lite.

Nej det går inte. Bara sadeln kan man laborera med som kag förstår det.
Styrstammen har integrerad display och är inte justerbar. Det sitter en mellanring/spacer som man ju kan ta bort men då blir ju sittställningen mer år "fel håll"
Skickar med en bild.

Bilagor

• 8A3E4EA9-DB7F-48F1-8C92-5C18A908A3A7.jpeg
    8A3E4EA9-DB7F-48F1-8C92-5C18A908A3A7.jpeg
    708.5 KB · Besök: 165
Hämtade en Eloise igår. Generellt tycker jag cykeln verkar vettigt men med vädret här dröjer det nog lite med en ordentlig provtur.

Hur ser jag vilken Bafang motor det är som sitter på?

EDIT: På motorn står det MM G330.250 15 vilket verkar vara denna.

Senast ändrad:
Hämtade en Eloise igår. Generellt tycker jag cykeln verkar vettigt men med vädret här dröjer det nog lite med en ordentlig provtur.

Hur ser jag vilken Bafang motor det är som sitter på?

EDIT: På motorn står det MM G330.250 15 vilket verkar vara denna.

Kul med ny cykel!
Jag tror du (och Mor din?) kommer vara nöjda med cykeln!

Tillbaka
Topp