[OT] Pärlor för längdskidsåkning?

mcperand

Aktiv medlem
Jag fick en långhelg på längdskidor på valfritt ställe av min särbo i födelsedagspresent och funderar nu på var det kan vara trevligt att åka. Önskemålet är att det ska vara ett ställe med fin natur, bra snö, lugnt och med möjlighet att hyra en mysig stuga. Helst inte norr om typ Östersund för då börjar det bli långt att köra dit. Vi är inga fartfantomer i spåret och behöver inte 20 olika spår att välja på eller all den extraservice som de stora spårcentralerna erbjuder, utan föredrar att kasa på i lugnare tempo.

Vad har ni för tips och egna favoritställen?

Jag tycker det låter som Harsa, förutsatt att det är klassisk åkning och inte skate. Dock är det kanske svårt med stugor direkt vid spåren, men ner mot Järvsö finns det boende om allt uppe vid Harsagården är bokat.

Hade jag fått välja fritt bara för att åka längd så hade jag satsat på att hyra en stuga i Bruksvallarna. Tycker att spårsystemet i området (Mittåkläppsspåret är superfint) i kombination med att kunna åka upp till våffelstugorna eller ex över fjället från Ramundberget till Fjällnäs är svårslaget.

Hade jag fått välja fritt bara för att åka längd så hade jag satsat på att hyra en stuga i Bruksvallarna. Tycker att spårsystemet i området (Mittåkläppsspåret är superfint) i kombination med att kunna åka upp till våffelstugorna eller ex över fjället från Ramundberget till Fjällnäs är svårslaget.
Ja. Om man orkar åka dit för en helg så är det ju outstanding.

Jo. Ska man bila från Stockholm blir det ju lite segt men den enda geografiska restriktionen var ju "söder om Östersund" :)
Högbo verkar ju annars väldigt nice för en trevlig weekend med bra mat etc men kan tänka mig att det finns många fartfantomer där.

Jo. Ska man bila från Stockholm blir det ju lite segt men den enda geografiska restriktionen var ju "söder om Östersund" :)
Högbo verkar ju annars väldigt nice för en trevlig weekend med bra mat etc men kan tänka mig att det finns många fartfantomer där.
Högbo är ju nära och som sagt bra mat, men där blir det väl hotellboende? Sedan är det ju mer pistade gator där och en hel del fartfantomer som du säger.

Harsa är mer genuint, spåren går mer på stigar och naturen är mycket vackrare. Dock är ju serviceutbudet begränsat till enbart harsagården.

Vi har cyklat några gånger i Högbo när alla ungar ska med och gillar stället men jag får lite vibbar av Strava-hets och motsvarigheten till XC-gubbar i färgkoordinerade dräkter på vintern, men jag kan ha helt fel såklart eftersom jag bara varit där på barmarkstider :rolleyes: Jag ska kolla alla förslag och ni får väldigt gärna komma med fler.

Lägger in en typisk bild fr Harsa (fr förra veckan) ?
9D6193A2-8339-4A23-9353-98C3E53575BB.jpeg

Pärgröt med fläsk ?
Fokus är ju på husmanskost, så gillar man det är Harsagården absolut ett bra val!
Ja det är ju gott! Har själv inte varit i Harsa sedan slutet av 90-talet när jag gjorde en sista ansats till elitsatsning så jag vet inte. Men jag pratade med en gammal klubbkompis nyligen som har dagsfärsk info s.a.s. Vad han la i begreppet bra mat kan jag ju bara gissa men med de preferenser jag har på klubbkompisen så tolkade jag bra som i lite finare.

Vi har cyklat några gånger i Högbo när alla ungar ska med och gillar stället men jag får lite vibbar av Strava-hets och motsvarigheten till XC-gubbar i färgkoordinerade dräkter på vintern, men jag kan ha helt fel såklart eftersom jag bara varit där på barmarkstider :rolleyes: Jag ska kolla alla förslag och ni får väldigt gärna komma med fler.
Som boende väldigt nära högbo så är högbo jättebra men både cyklingen och skidåkningen är finare/bättre/roligare på andra ställen i närområdet.

Har hört gott om Jädraås men inte varit där. Har inte åkt så mycket skidor i södra/mellan- Sverige men av allt jag har testat där så är ju Bruksvallarna klart bäst. Värmland borde väl kunna ha rätt bra skidåkning med.

Jag tyckte Orsa var väldigt praktiskt men kanske inte fint. Baserat på bilderna och det jag har hört om Harsa så skulle jag satsa på Harsa.

Efter att ha kollat runt lite blev jag sugen på att hyra in oss i Gopshustrakten utanför Mora och sen testa spåren i Garberg och Orsa. Harsa såg toppen ut, men det var väldigt ont om stugor i hela Järvsötrakten fram till slutet på mars om man inte vill betala rejält, så det nästan sved.

Efter att ha kollat runt lite blev jag sugen på att hyra in oss i Gopshustrakten utanför Mora och sen testa spåren i Garberg och Orsa. Harsa såg toppen ut, men det var väldigt ont om stugor i hela Järvsötrakten fram till slutet på mars om man inte vill betala rejält, så det nästan sved.
Då har du ju dessutom Vasaloppsspåret att åka i!

Jag och mina syskon har ett hus som vi hyr ut mellan Järvsö och Harsa, men för två personer blir det nog stort (och dyrt även med happyrabatt) med 300 kvadrat.

generellt i de trakterna e de förj*vla fin natur sommar som vinter

Tillbaka
Topp