CERVELO P3 size 56 eller 58

Credy

Aktiv medlem
Hej,
Behöver lite georåd ang en Cervelo P3.
Har hittat en cervelo p3 storlek 58 begagnad.
Men skulle den passa mig?

Jag har cyklarna bianhi, diverge och genesis. SE BILD FÖR GEO PÅ DEM OLIKA CYKLARNA INK P3, Har ej p3 eller shiv.
Bianchin kändes lite ihoptryckt med tempobågar på.
Har problem med att ligga för aggressivt men vad är då bättre att köpa? en mnidre storlek eller större storlek. Är ju det kända trycket under perineum som jag vill undvika, Kanske med hjälp av en splitsadel...

Känner mig ofta utdragen på mina cyklar men jag har kortare styrstammar på mina cyklar för att kunna cykla längre och mer bekvämt.
Mest perfekt känns bianchin i storlek om man ser till hur den känns. 100 mm styrstam
Mest trögtrampad känns genesis. den har ju längst wheelbase, känns inte så livlig... ska byta till en styrstam på 80 mm med 8graders vinkel uppåt. den är mer en packåsna med sidoväskor.
Diverge känns också bra med kortare styrstam 90 mm med 8 graders vinkel uppåt

Jag är 183 cm
74kg.
Är relativ stel i min höftböjare. se bild.
innerbenslängd på 91 cm.

Känns som om jag har lite längre ben än rygg jämfört med andra... men inte mycket...

Vad behöver ni mer för info?

Gärna lite tankar... Kanske Cervelo p3 är helt fel för mig som hobbytriahlet... Siktar mot under 5 h på halvironman.
Är shiven bättre i sin geo? men den är inte lika cool som P3a :)

Allt gott!

Bilagor

• Skärmavbild 2020-11-04 kl. 10.22.18.png
    Skärmavbild 2020-11-04 kl. 10.22.18.png
    48.3 KB · Besök: 644
  • Edwards kroppstyp.PNG
    Edwards kroppstyp.PNG
    34.8 KB · Besök: 396
I och med att sadelrörsvinkeln på en tempocykel är mycket brantare än på en LVG-cykel så behövs mer reach. Man sitter längre fram i förhållande till vevpartiet. En låg stack som är på de mindre storlekarna gör att du hamnar lägre i fronten men det kan du lösa med spacers under padsen. Tycker 58 låter alldeles för stort om du är 183cm. På denna sida finns mycket läsvärt kring tempo/triathlon-cyklar. https://www.slowtwitch.com/

I och med att sadelrörsvinkeln på en tempocykel är mycket brantare än på en LVG-cykel så behövs mer reach. Man sitter längre fram i förhållande till vevpartiet. En låg stack som är på de mindre storlekarna gör att du hamnar lägre i fronten men det kan du lösa med spacers under padsen. Tycker 58 låter alldeles för stort om du är 183cm. På denna sida finns mycket läsvärt kring tempo/triathlon-cyklar. https://www.slowtwitch.com/

Ok, ja är lite orolig för att 58 blir för stor?

men varför?
om du ser på geometribilden och jämför med mina andra cyklar. ( ej shiv).

Varför blir 58 så stor?
eller har jag bara för stora cyklar...
cervolo 58 är 183-188cm... säger kanske inte så mycket dock..,

Jag är 179 cm och kör 55cm ram på landsväg och medium på tempo. För mig hade 58:an blivit alldeles för hög fram. Kanske även för lång. Man vill ju sitta så lågt det går (flexibilitet i kroppen är dock begränsande) fram för att ha nytta av tempocykeln. Annars närmar man sig landsvägsppsition om det blir för högt fram vilket ger onödigt högt luftmotstånd. Sedan är alla cyklar och kroppar olika så en bikefit före köp av någon kunnig är väl investerade pengar! Så här sitter jag på min Giant Trinity medium.
37EAA9A3-CD48-4DB3-B12D-09A305E7AFEA.jpeg

Jag är 179 cm och kör 55cm ram på landsväg och medium på tempo. För mig hade 58:an blivit alldeles för hög fram. Kanske även för lång. Man vill ju sitta så lågt det går (flexibilitet i kroppen är dock begränsande) fram för att ha nytta av tempocykeln. Annars närmar man sig landsvägsppsition om det blir för högt fram vilket ger onödigt högt luftmotstånd. Sedan är alla cyklar och kroppar olika så en bikefit före köp av någon kunnig är väl investerade pengar! Så här sitter jag på min Giant Trinity medium.Visa bilaga 451584
Hej, okej,
ja, 56 vore kanske bättre.
Funderar starkt på bikefit före köp av cykel.

Vet du om något bra ställe som har den utrustningen?
Jag bor i Borås.

Mvh Edward

Har aldri g kört på en cervelo P3 men...
har haft cervelo s2 och s3 och har nu en s5 stl56
min s3 var stl 58 o var för stor. Jag är 185 och väger 78, medelstel
jag tror du måste prova.

Budgetlösning:
Montera en av dina cyklar på en trainer och använd vad du nu har liggande hemma (böcker eller vad som helst) för att känna efter ungefär var du vill ha tempobågarna. Mät avståndet mellan din önskade sittställning och hojens stack & reach och jämför sen med stack & reach (med pads för tempohojar) på geometrygeeks. Om du är osäker, välj den mindre modellen då det är mycket lättare att göra en för liten cykel större än tvärtom.

Hej!
tacksam för alla tips, känns lite svårt det här....

testa en Spec shiv 2018 i large idag.
var lite knepigt då vi inte kunde ändra sadelhöjd... eller vinkel på den, sadeln kändes lite för rak...

men se gärna lite bilder...

Kändes inte så bra,,, tror faktiskt att large blir för stort...
reachen på denna kändes fel,

när jag flytta fram positionen så jag satt på halva sadel kändes det som om reachen och trampet blev bättre...

i den sittställning jag har på bilden tror jag att jag skulle få rejällt ont i ryggen efter 20 min...

Den känns konstig på flera punkter, ryggen, reachen och styret för låmgt fram... kändes ihoptryggt men ändå utdragen...

skulle va väldigt kul att få testa en medium i cervelo p3 eller shiv
men vill hellre ha p3.

Så vad har happy för tips??

Bilagor

• IMG_8834.PNG
    IMG_8834.PNG
    248.2 KB · Besök: 288
  • IMG_8835.PNG
    IMG_8835.PNG
    249.4 KB · Besök: 306
  • IMG_8836.PNG
    IMG_8836.PNG
    237 KB · Besök: 321
Som cyklist tycker jag din ställning ser bra ut - huvudets position ser lagom ut i förhållande till axlarna . Har själv aldrig kört triathlon och har inga planer på att någonsin göra det, men det jag har hört från triatleter är att de anpassar sittställningen utifrån vad som känns bäst för att kunna springa efteråt. De verkar hellre sitta med styret för högt än för lågt och föredrar att sitta långt fram fram och ha korta vevarmar.

Rekommenderar också yoga. Jag körde det i ett år innan Covid och jäklar vad mer aero jag kunde sitta på cykeln.

Ser inte så tokigt ut! Försök att få plattare rygg genom att rotera fram höften så att du sitter mindre på sittbenen. Då hade du blivit längre i reachen. Sadel med kort nos behövs då. Styrstammen ser ut att vara långt ner men ändå en del spacers under padsen att plocka bort om du vill längre ned. Svårt att välja cykel när man inte har erfarenhet hur man kan/vill sitta på en tempohoj men lycka till!

Hej,
Någon som vet vad märket på gaffeln är?
1x1 cm
under ramen, på själva gaffeln.
likadant märke på bägge sidor! rundade hörn på en fyrkant.
på en triathloncykel: bmc tm02 2014.
lacken bortskavd,
Vad har det kommit ifrån?
Produktionen av carbonen, lacken.
Bromsen...
Inget att bry sig om...?
ingen sprickbildning i carbonet.

Bilagor

• C976FC3C-26C5-4053-8B3E-72519570548A.jpeg
    C976FC3C-26C5-4053-8B3E-72519570548A.jpeg
    283.8 KB · Besök: 234
För stort styrutslag, och då har gaffeln slagit i ramen. Konstruktionen är sådan, så stora märken på båda gaffelbenen tyder på att ägaren inte varit överdrivet försiktig med sin cykel.

För stort styrutslag, och då har gaffeln slagit i ramen. Konstruktionen är sådan, så stora märken på båda gaffelbenen tyder på att ägaren inte varit överdrivet försiktig med sin cykel.

Okej!
tacksam för svar!
Men är det risk att gaffeln går sönder pga av detta?
Vad ska man göra åt det?
Köpa ny gaffel eller inte göra någonting....?

Konstigt, för cykeln var som ny i övrigt....
var ingen sprickbildning vad jag såg...

Hej,
Är det verkligen att personen varit oförsiktig?
på denna bmc cykel har den samma märke som på ramen under styrstamen vänster om musförstoraren.

exakt en sådan fyrkant var det på min cykel fast utan den gummilapppen som det var på denna model.
Gummi både på överramen och på gaffeln.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-02-09 kl. 16.26.57.png
    Skärmavbild 2021-02-09 kl. 16.26.57.png
    205.6 KB · Besök: 235
okej, möjligt!
men är det en konstruktionsmiss man bör vara orolig över?

Eller låter man det vara...?

ej roligt om den går sönder i hög hastighet.... minst sagt...

Det blir så där på många av de moderna "aero" cyklarna. Har sett det på Cannondale Systemsix bland annat.
Tror det nästan kan klassas som "normalt slitge" kopplat till konstruktionen. Förutsatt att det bara är lackskav hade jag fyllt i med lite nagellack eller dylikt och gått vidare i livet.

Det blir så där på många av de moderna "aero" cyklarna. Har sett det på Cannondale Systemsix bland annat.
Tror det nästan kan klassas som "normalt slitge" kopplat till konstruktionen. Förutsatt att det bara är lackskav hade jag fyllt i med lite nagellack eller dylikt och gått vidare i livet.

Ok, men är det verkligen så?
om du ser på bilden ovan, den röda färgade cykeln.
den har också fyrkantiga gummi märken på ramen och gaffeln.
på den cykeln jag kollade på verkade det som om gummipluten på 1x1cm ca har flygit bort på gaffeln...

Kanske bara gummiskyddet som flygt bort...?

På dessa bilder har cyklarna gummi plutten på 1x1 cm kvar på gaffeln men på cykeln jag kolla på så har de skrapats bort...

Bilagor

• Skärmavbild 2021-02-09 kl. 16.26.57.png
    Skärmavbild 2021-02-09 kl. 16.26.57.png
    205.6 KB · Besök: 229
  • Skärmavbild 2021-02-09 kl. 17.17.54.png
    Skärmavbild 2021-02-09 kl. 17.17.54.png
    43.5 KB · Besök: 196
Att gummit saknas är vi nog alla överens om. Det ser dock ut som det är skador i ramen bakom gaffeln där den slagit i samt på gaffeln nära det område där gummit har suttit. Den ser läskigt ut på de ställena i alla fall på bilden

Att gummit saknas är vi nog alla överens om. Det ser dock ut som det är skador i ramen bakom gaffeln där den slagit i samt på gaffeln nära det område där gummit har suttit. Den ser läskigt ut på de ställena i alla fall på bilden
hmmm, lurigt asså,
håller med om att det ser lurigt ut i blixtljuset... men kände man men fingret så var det inga sprickor eller liknande på det stället som ser ut att vara sprickor eller liknande på bilden.
Det jag reagera på var att gummipluppen var borta...

Men nu när du säger det känns det som att carbonet fått sig en styrsmäll eller liknande... men det kändes verkligen inget och var helt lent på cykelns yta...

Vad kostar det att få cykels carbon att bli genomgången? för att kolla av sprickor etc...

I området Göteborg med 15 mils omkrets.

Är det inte så enkelt bara att gummipluppen skavts och att det inte var lackat helt under? Vad är det för horisontell linje ovanför där pluppen ska sitta? Ser ut som en limkant där det suttit skyddstejp eller är det en repa som går tvärs?
Märkena i ramen är svåra att bedöma.

Att röntga gaffeln är nog ingen gratishistoria direkt - så allt beror på priset.
Jag hade "nog" inte oroat mig för att något ska tokhaverera men jag har inte sett ramen själv.

Tillbaka
Topp