DH-byxor som tål vurpor?

DD88

Aktiv medlem
DH-byxor som tål vurpor?
Har haft en extremt dyr säsong på byxfronten, nu inne på mitt sjunde par och således seglat upp som en betydligt större kostnadspost än jag räknat med.

Känner att jag testat det mesta och det bästa från de större tillverkarna (Endura, Fox, AlpineStars osv), inte alltid köpt den tåligaste byxan i sortimentet men inte heller den tunnaste landsvägsbyxan.

Största problemet brukar vara knäna, men även höfter tar stryk. Har aldrig lyckats slita ut en byxa utan de hinner alltid gå i bitar på andra sätt innan.

Ironiskt nog så är den byxa som varit bäst en 15 år gammal vandringsbyxa från Haglöfs som jag kört när cykelbyxorna har gett upp.

Så nu letar jag efter en hållbar byxa, som klarar några vändor i gruset, som är förstärkta på rätt ställe men ändå har plats för skyddsbyxa och ordentliga knäskydd under.

Vad ska man titta på?

E08526B4-0BC1-4378-B69E-6C08F8FE0C7E.jpeg

DH-byxor som tål vurpor?
Jag har ett par lindstrands byxor för motocross som har hängt med i många års donwhillcyklande. Känns som att jag kommer slitas ut innan de gör.

DH-byxor som tål vurpor?
Har kört pocs äldre grejer och troy lee designs, tycker de är slitstarka, men kör allra oftast i kortbyxor. tror i princip det är så grovt det går som gäller, å stretch eller vindtäthet får man vara utan

DH-byxor som tål vurpor?
Senast ändrad:
DH-byxor som tål vurpor?
Köpte också snordyra DHbyxor i början men insåg rätt fort att oavsett pris så står inte många byxor pall för en rejäl grusvurpa. Så senaste säsongen har jag kört på tajta stretchjeans från Lager157. Dom brukar finnas för 200kr och jag får utan problem plats med mina Fox launch PRO knäskydd under. Funkar även bra på Afterbikeölen i Järvsö?
Visst går även dom sönder men det är ingen idé att byta ut dom så länge hålen inte blivit FÖR stora..

DH-byxor som tål vurpor?
Shorts och kortbyxor faller dessvärre på längden, speciellt såhär års.

Jeans... nja, lite värdighet har jag allt :)

Borde väl finnas någon byxa som är gjord för att hålla?

DH-byxor som tål vurpor?
Crossbyxor faller in under kategorin kortbyxor, har några crossbyxor men känner mig inte bekväm i dom på cykeln då de slutar mitt på knäskydden.

DH-byxor som tål vurpor?
Nu kör ju jag inte så mycket DH nuförtiden.
Men sysslar fortfarande med MX.
Och dom byxorna tål massor!!!
Finn i både kortare o längre modeller idag.

DH-byxor som tål vurpor?
Det finns hopp:

”Byxan Defend RS Pants ger dig en sak mindre att oroa dig för. Den är tillverkad av 100% Cordura®-material vilket gör att den är redo för allt, den tål alla stötar och skrapor du utsätts för när du kommer upp i höga hastigheter och har knäpaneler i dubbelt lager, för ett ännu lugnare sinne.”

Ska lanseras om en vecka, hoppas bara att den kommer i fler färger än knallröd. Edit: Finns även i svart! Ska testas.

Senast ändrad:
DH-byxor som tål vurpor?
Nu kör ju jag inte så mycket DH nuförtiden.
Men sysslar fortfarande med MX.
Och dom byxorna tål massor!!!
Finn i både kortare o längre modeller idag.
Eftersom MX-kläder kan fyndas ibland undrar jag vilka NX-byxor som är långa? Man får ju alltid se alla med stövlar på, så svårt att se på produktbilderna.

DH-byxor som tål vurpor?
Tror inte jag har ett enda par crossbyxor som sitter under fotknölarna efter ett par tramptag, så hoppas inte på för mycket.

DH-byxor som tål vurpor?
Har ett par finbyxor som jag blev litet ledsen över när jag vurpade. Men en duktig äkta hälft fixade det snabbt.
Nu är Falu-lapparna slut så vad kan man få tag i bra lagningslappar ?2637C5F5-1B5B-489B-861F-3D2DC41A0CCE.jpeg

DH-byxor som tål vurpor?
Inte Foxbrallorna i länken heller. Om man nu kan lita på modeller som kör i 5:10 Freeriders och utan både knä- och benskydd...
Visa bilaga 474557

För min del gör det inget om byxorna sitter över anklarna så länge dom inte börjar vandra upp över knäskydden.

Benskydd för cross hjälper till att hålla nere byxan plus att man har stövlar, MTB-benskydd är mer slimmade så där kan det vara ett gränsfall om det funkar eller ej.

DH-byxor som tål vurpor?
DH-byxor som tål vurpor?
Köpte ett par Fox Defend RS Pants som jag nämnde ovan. Dagen efter tog jag ut dom på en runda i Delsjön och när jag kommer hem så ser jag direkt ett hål stort som en enkrona. Det värsta är att jag inte ens vurpade utan troligtvis kört mot något. Inget skydd där hålet sitter och inga märken på benet så jag märkte inte ens av det.

Med tanke på att Fox själva skriver ”den tål alla stötar och skrapor du utsätts för” så undrar man ju om det egentligen är en landsvägsbyxa.

Har reklamerat köpet och väntar svar från leverantör.

FC0D7A8B-7D36-4A11-A211-DCE9A21E3723.jpeg

DH-byxor som tål vurpor?
Köpte ett par Fox Defend RS Pants som jag nämnde ovan. Dagen efter tog jag ut dom på en runda i Delsjön och när jag kommer hem så ser jag direkt ett hål stort som en enkrona. Det värsta är att jag inte ens vurpade utan troligtvis kört mot något. Inget skydd där hålet sitter och inga märken på benet så jag märkte inte ens av det.

Med tanke på att Fox själva skriver ”den tål alla stötar och skrapor du utsätts för” så undrar man ju om det egentligen är en landsvägsbyxa.

Har reklamerat köpet och väntar svar från leverantör.

Visa bilaga 477244
De ser ju slitna ut på fler ställen. ?

DH-byxor som tål vurpor?
Haha hur fan cyklar du?? Åtta(!?) par brallor på ett år nu då? Med risk för att låta som ett skämt så skulle jag faktiskt rekommendera att börja/lära sig sy ihop hålen istället för att köpa nya i den takten

Aja tur att det är brallorna och inte du som går sönder i alla fall? viktigaste är att man har roligt

DH-byxor som tål vurpor?
Många byxor går ju sönder av konstant vurpande, men dessa fick inte ens chansen att möta marken innan dom gick sönder. Med tanke på att det är deras ”tuffaste” toppmodell som ska ”tåla allt” så är jag sjukt besviken.

Visst vore det bra att börja laga själv, hade byxorna kostat hälften så hade det varit enligt förväntan, men en DH-byxa i denna prisklassen måste klara mer.

Ska köra imorgon och till helgen, och nu står jag utan byxor. Blir att återigen använda mina gamla Haglöfs.

DH-byxor som tål vurpor?
Sen återkoppling, men först dröjde Fox med besked och sen tog det ett tag innan jag fick tid till att åka till stan och hämta ut ett par nya.

Har väl kört runt 10 gånger med byxorna (Defend RS) och dom var betydligt mer slitna än andra byxor har varit i prisklassen. Andra har fått stora revor och hål efter vurpor men dessa slits betydligt snabbare än byxor jag haft tidigare. Inte vurpat med dessa så slitage/skador kommer från cykel och natur. Bifogar ett par bilder men har fler bilder som visar samma typ av slitage på flera ställen.

Fick reklamationen godkänd så har ett par nya byxor att köra med, men misstänker att samma sak kommer ske igen.

Bilagor

• CE8AE809-B40F-4BF7-8037-61C50F52E57F.jpeg
    CE8AE809-B40F-4BF7-8037-61C50F52E57F.jpeg
    1.5 MB · Besök: 83
  • 15183348-607D-4EB5-8CBB-1DA4439092DE.jpeg
    15183348-607D-4EB5-8CBB-1DA4439092DE.jpeg
    1 MB · Besök: 72
Tillbaka
Topp